Locatie anders dan werkelijke mijn locatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03:21
Even een vraagje: Sinds een tijdje is mijn locatie niet de locatie waar ik woon als ik check op mijn IP. Dus ook als ik Google naar pizza krijg ik pizzatenten aan de andere kant van het land. :+

Dit is sinds een paar maanden zo en daarvoor was het gewoon mijn werkelijke woonplaats. Opzich vind ik het niet erg als het als een soort VPN fungeert en mijn werkelijke locatie verbergt. Maar anders is het als het wordt afgetapt of iets. Daar zit ik niet op te wachten. Iemand een idee hoe en wat?

[ Voor 6% gewijzigd door W84 op 23-11-2019 17:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Die locatiechecks zijn gewoon totaal niet te vertrouwen. Meer dan dat is het niet.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Een IP adres is geen locatie. Wat er geprobeerd wordt is aan de hand van WHOIS data en gedeelde data (bijv. bestellingen en locatiegebonden activiteiten) tracken op dat IP. Dat is totaal onbetrouwbaar.

De enige IP-naar-locatie translatie die echt werkt is niet publiek te benaderen en dat is bij de provider kijken op welk moment dat IP bij welke aansluiting hoorde en dan die aansluiting aan een contract met een klant koppelen of aan een fysieke aansluiting voor puur een adres.

Wat locatieservices op mobiele systemen en macOS doen is ook WiFi er bij betrekken (en BTLE beacons maar die zijn niet bepaald wijd verspreid), dat werkt een heel stuk beter, maar is afhankelijk van mapping.

[ Voor 64% gewijzigd door johnkeates op 23-11-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Ja, maar wel apart. Eerst stond er altijd mijn echte locatie in Google of via check my ip sites. Ik heb wel mijn DNS aangepast. Kan dat het nog zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

check maar via iptrackeronline
als jij geen blokkade/omzeiling gebruikt, zal je eigen postcode er uitkomen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Hackus schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:41:
Nee, totaal andere postcode. Ik heb wel een VPN, maar die staat nu uit. Ik heb alleen de DNS op de router aangepast naar 1.1.1.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik had dit bij Telenet. Nieuwe verbinding, nieuwe modem. Ik woonde plots in Hasselt, Belgie. Dit terwijl ik 30km ten noord-oosten woonde. Na 3 maanden was het 'opgelost'. Uit zijn eigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Snake op 23-11-2019 18:14 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hackus schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:41:
Welnee man.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Toch heb ik het idee dat het door Cloudfare DNS (1.1.1.1) komt. Blijkbaar zijn er meer gevallen als ik zo zoek. Ik denk dat de verbinding dan ge-reroute wordt met een andere DNS dan je ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:32
Heb hier ook consequent dat ik òf 8km naar het noorden in een andere provincie woon, of in een dorp tegen mijn stad aan.

Moet er wel mee lachen, dat Google ondanks meerdere Maps opdrachten naar huis en ook een paar keer vergeten te zijn bij thuiskomst mijn woonplaats mijn GPD uit te zetten mijn woonlocatie nog steeds niet weet.

Voor zover ik weet gebruik ik alle standaard Google instellingen, geen custom DNS of andere IP-instellingen voor zover ik weet.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Heeft niks met DNS te maken, wat jij met je resolver doet is niet zichtbaar, met uitzondering van de PoP waar je terecht komt. Dat is over het algemeen iets wat sporadisch verandert als er bijv. een PoP bij komt of een verdwijnt. En dat alles heeft ook alleen maar effect als je ISP zelf geen DNS heeft met geo-distributie. Een van de bekendste IP-Geo databases is die van Maxmind: https://www.maxmind.com/en/geoip-demo

[ Voor 12% gewijzigd door johnkeates op 23-11-2019 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 22:53
Maarten_E schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:02:
Heb hier ook consequent dat ik òf 8km naar het noorden in een andere provincie woon, of in een dorp tegen mijn stad aan.

Moet er wel mee lachen, dat Google ondanks meerdere Maps opdrachten naar huis en ook een paar keer vergeten te zijn bij thuiskomst mijn woonplaats mijn GPD uit te zetten mijn woonlocatie nog steeds niet weet.

Voor zover ik weet gebruik ik alle standaard Google instellingen, geen custom DNS of andere IP-instellingen voor zover ik weet.
Niet weet is iets anders dan het niet tonen. Mocht er om wat voor een reden interesse zijn om jouw woonlocatie op te lepelen dan garandeer ik je dat het klopt.

Verschillende applicaties geven bij mij verschillende resultaten. Two factor van Apple geeft Rotterdam. Iptracker zegt Nuenen. Beide kloppen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Lijkt me het enige goede antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

W84 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:59:
Toch heb ik het idee dat het door Cloudfare DNS (1.1.1.1) komt. Blijkbaar zijn er meer gevallen als ik zo zoek. Ik denk dat de verbinding dan ge-reroute wordt met een andere DNS dan je ISP.
Dan verander je toch even je DNS-instellingen, en test je het even :?.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:32
Montaner schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:06:
[...]

Niet weet is iets anders dan het niet tonen. Mocht er om wat voor een reden interesse zijn om jouw woonlocatie op te lepelen dan garandeer ik je dat het klopt.

Verschillende applicaties geven bij mij verschillende resultaten. Two factor van Apple geeft Rotterdam. Iptracker zegt Nuenen. Beide kloppen niet.
Ik heb ook geen illusie dat als de AIVD/NSA/CIA/FBI meer informatie over mij zou willen via Google, Google aan hen meldt dat ik in een andere provincie woon. ;) Vind het alleen apart dat dit al over een periode van meerdere jaren is, en toch al een aantal keer via bijv. Maps mijn thuisadres heb doorgegeven (zonder exact huisnummer, dat dan niet). Meen wel het eea aan cookies/volginstellingen te hebben uitgeschakeld, maar dan nog apart dat Google (althans niet zichtbaar) 1+1=2 doet.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wel een leuke casus. Maar uit ervaring zie ik dat bij Ziggo je er bijna van uit kan gaan dat de locatie bepaling 99% zuiver is. Bij Tele2 weet ik het niet, maar bij Solcon en KPN klopt het ook 99% van de gevallen. Zelfs bij T-mobile werkt het goed.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je een VPN hebt lopen via die andere postcode. Of de provider heeft een ip-reeks nog niet helemaal administratief verhuisd.

Overigens heb ik een kennisje die het zelfde had, vanuit het niets opeens locatie 25K verder op. Uitgezocht welke straten er allemaal maal lagen in dat gebied, bleek haar ex daar te wonen en toen ging er opeens een lampje branden...

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005

itarix

404 soul not found

Het is geheel afhankelijk van wat voor locatie service je gebruikt, zoals eerder aangehaald zijn er systemen die via wifi, gps, Bluetooth, verbonden 3g/4g zendmast je positie inschatten. En diensten die je publieke ip adres matchen met een database. Voor dat laatste heeft de (web) applicatie geen permissies nodig.

Internet providers krijgen ip ranges toegewezen die ze (als ze slim zijn) voor het routeren weer onderverdelen in geografische blokken. Als je vervolgens weet welk blok waar gekoppeld is kunnen ze +- op stads niveau inschatten waar iemand zit. Mijn adres wordt vaak ingeschat op Amsterdam / Almere terwijl ik ergens in het gooi woon. Dus redelijk accuraat.

Echter worden deze ip ranges wel eens doorverkocht / herverdeeld (in verband met het opraken van ipv4 adressen ) Dus in het begin had ik een tijdje dat er gedacht werd dat ik ergens in polen zat. Erg onhandig voor de toen nog bestaande geo-blocks.

Dus misschien is er zoiets gebeurd, heb je een nieuw ip adres gekregen en is die nog gekoppeld aan een verkeerde locatie.

Of misschien heb je stiekem ipv6 connectiviteit gekregen en proberen ze je ipv6 adres te matchen en die heeft een verkeerde locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Nou, ik krijg 3051 Rotterdam te zien en op Google Ridderkerk. VPN staat niet aan. Wel andere DNS en AdGuard. Heel apart. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Wim-Bart schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:34:
KPN klopt het ook 99% van de gevallen.
Ik hoor dan toevallig bij die andere 1%.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Even contact gehad met de provider en die zegt dat de IP-adressen per dag wisselen en daardoor kan het zijn dat ik locaties te zien krijg van andere bewoners die nog in de cache staan. Nu zou ik namelijk in Drachten wonen. Juist ja! :+
Pagina: 1