Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusty_OO7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-04 18:38
Hallo,

Ik maak al een tweetal jaar goed gebruik van mijn "gaming" laptop van het merk Clevo. Momenteel ervaar ik echter wat last met de ventilatoren van mijn laptop. Bij het afspelen van video's in mijn browser vliegt het processorgebruik de hoogte in en blaast hij steeds zeer luid warme lucht. Gezien ik niet juist weet wat het probleem is zou ik mijn laptop dus graag eens onderwerpen aan een onderhoudsbeurt (ik dacht eraan om de koelpasta eens te laten vervangen). Heeft iemand goede ervaringen met een winkel in de omgeving van Antwerpen?

Ik heb zelf al wat zitten googlen en dan vind ik wel een aantal winkels terug maar ik heb toch niet al te veel vertrouwen in de weinige google recensies om mijn keuze op te baseren. Ook op het forum vond ik nog niet terug wat ik zoek. Ik had ook al eens speedfan geinstalleerd om te kijken naar de temperatuur van de chips die inderdaad snel stijgen bij het spelen van een video via chromecast.

tips over het probleem en waar ik er iets aan kan laten doen zijn dus welkom _/-\o_ !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:51

HugoBoss1985

Xenotech

Voordat je het ding gaat openschroeven...

Gebruik je wel eens (een busje) perslucht om de ventilatoren/koelribben schoon te blazen (het stof eruit) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusty_OO7
Wel ik heb hem al eens zelf opgeschroefd. Er zat nu niet zoveel stof in de fans. Ik ben er dan toch even overgegaan met de stofzuiger dus lijkt me niet dat dat het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:41
In het verleden helaas een soortgelijk probleem gehad met een Clevo laptop. Laptop leek al op te stijgen door enkel de browser te openen. CPU werd bij een video kijken al 90+ graden. Koelpasta toen vervangen al heil dat vrijwel niks. Toen heb ik de processor underclocked en undervolt , wat wel enig resultaat opleverde. Hielp helaas in mijn geval niet genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Draai oorzaak en gevolg niet om. Als de processor zwaarder belast wordt, dan zal hij warm worden. Gevolg is dat de fan langer en harder draait.
De vraag is dus wat de hoge belasting op je cpu veroorzaakt. Pak taakbeheer er eens bij en monitor je processen. Eventueel cpu-z of een vergelijkbare tool erbij om te zien of de processor zich terugclockt ivm warmte

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47
Crusty_OO7 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 16:33:
Wel ik heb hem al eens zelf opgeschroefd. Er zat nu niet zoveel stof in de fans. Ik ben er dan toch even overgegaan met de stofzuiger dus lijkt me niet dat dat het probleem is.
Dat moet je maar niet meer doen. En hou fans vast als je zuigt of blaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusty_OO7
Murcielago schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:05:
Draai oorzaak en gevolg niet om. Als de processor zwaarder belast wordt, dan zal hij warm worden. Gevolg is dat de fan langer en harder draait.
De vraag is dus wat de hoge belasting op je cpu veroorzaakt. Pak taakbeheer er eens bij en monitor je processen. Eventueel cpu-z of een vergelijkbare tool erbij om te zien of de processor zich terugclockt ivm warmte
Ik heb taakbeheer er al veel bijgenomen. meetstal gewoon chrome die plotseling enorm hoog cpu verbruik heeft. Maar het kun ook andere processen zijn zoals microsoft compatibility telemetry, service host local system, etc. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusty_OO7
418O2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:06:
[...]

Dat moet je maar niet meer doen. En hou fans vast als je zuigt of blaast
Waarom niet, deze laptop is erop gemaakt om hem makkelijk te kunnen openen en onderhouden. echter koelpasta gaan vervangen is iets te ver voor mij.
Het probleem was van voor ik hem heb opengedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47
Crusty_OO7 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:48:
[...]

Waarom niet, deze laptop is erop gemaakt om hem makkelijk te kunnen openen en onderhouden. echter koelpasta gaan vervangen is iets te ver voor mij.
Je moet er geen stofzuiger op zetten. Volgende keer perslucht, dat is beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Crusty_OO7 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:48:
[...]

Even de pedantische bril opdoen hier, maar het is voor je eigen bestwil :)

Fans stilhouden bij get schoonmaken is belangrijk omdat de lagers anders stuk kunnen gaan en stofzuigen is een no-no omdat de lucht daarmee geïoniseerd kan worden, wat kan leiden tot statische ontlading met dode componenten als gevolg.

Wat hierboven staat is uiteraard advies en niet wettelijk vastgelegd, maar het zijn wel dingen om rekening mee te houden om de levensduur van je hardware te maximaliseren, of in elk geval niet inkorten.

Perslucht wordt daarom aangeraden om dingen schoon te spuiten.
418O2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:50:
[...]

Leg dan ook even uit waarom, zo leert TS ook niks :p

[ Voor 12% gewijzigd door Wintervacht op 13-12-2019 22:54 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-09 15:57
Ik ben met @Murcielago !

Je moet je afvragen (of verwonderen) hoe het kan, dat op een twee jaar oude Gamers!!! laptop een filmpje afspelen zoveel moeite kost.

(Oh, het probleem zit in software, dus drivers of overbodig geïnstalleerde codecs of andere troep, of een verneukte browser of Windows)

(Oh, het reinigen van je koelsysteem zal er niet voor zorgen dat je processor 'beter/makkelijker een filmpje afspeelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusty_OO7
zetje01 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 00:39:
Ik ben met @Murcielago !

Je moet je afvragen (of verwonderen) hoe het kan, dat op een twee jaar oude Gamers!!! laptop een filmpje afspelen zoveel moeite kost.

(Oh, het probleem zit in software, dus drivers of overbodig geïnstalleerde codecs of andere troep, of een verneukte browser of Windows)

(Oh, het reinigen van je koelsysteem zal er niet voor zorgen dat je processor 'beter/makkelijker een filmpje afspeelt)
Ok goed, maar ik weet niet waar te zoeken dan. Ik zie gewoon heel grellig processorverbruik (veelal chrome maar ook andere zaken zoals windows telemitry, updater, etc). ik heb ook al met antiviruss gescanned en zaken eraf gegooid met revo uninstaller maar nu weet ik niet wat ik nog kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-09 15:57
- even testen met een andere browser
- chipset drivers installeren
- videokaart drivers installeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Crusty_OO7 schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:28:
[...]

Ok goed, maar ik weet niet waar te zoeken dan. Ik zie gewoon heel grellig processorverbruik (veelal chrome maar ook andere zaken zoals windows telemitry, updater, etc). ik heb ook al met antiviruss gescanned en zaken eraf gegooid met revo uninstaller maar nu weet ik niet wat ik nog kan doen.
Tja, windows update en telemetry onzin kosten aardig wat cpu kracht, is het allemaal lekker snel klaar.
En Clevo's maken gewoon veel herrie. Bron: ik typ dit op een Clevo chassis :p

Chrome is altijd erg blij met resources en pakt zo veel ram en cpu als het wil. Heb je niet toevallig 200 tabs open staan, of rare plugins geïnstalleerd ofzo? Heb je niet toevallig een antivirus draaien die live alle URLs scant?

Schoonmaken kan nooit kwaad (nouja je kan uiteraard schade veroorzaken als je niet voorzichtig bent) dus even afstoffen is hoedanook een goed plan, maar als je cpu verbruik echt alleen bij Youtube zo hoog ligt zou ik eens checken op welke resolutie hij probeert af te spelen bijvoorbeeld.
Ik heb een 1080p scherm en full HD video's doen gewoon normaal, maar als ik de streaming resolutie van Youtube op 4K zet gaat hij ook blazen, niet alleen omdat de cpu dan meer te doen heeft maar ook het ram en evt. de ssd/hdd omdat er bij grotere files uiteraard meer I/O komt kijken.
Downloaden en updaten krijgt hij het ook altijd wel warm van, maar omdat het zo rap gaat duurt dat nooit echt lang.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

418O2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:50:
Genoeg discussies hier op het forum die het tegendeel zeggen; een bus perslucht is leuk, maar kan vocht uit ontstaan. Weet niet wat er beter is. Vocht bij de elektrische apparatuur of statische elektriciteit.
Wintervacht schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:54:
Leg dan ook even uit waarom, zo leert TS ook niks :p
Perslucht is dus ook niet heel handig, volgens velen alhier omdat er vocht ontstaat en dat kan ook funest zijn om een of andere reden. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 16-12-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

SImpele oplossing: WIndows opnieuw installeren of terug naar fabrieksinstellingen.
Begin met een schone lei. Dikke kans dat dit het issue oplost. Kun je meteen de nieuwste drivers installeren.

Wat ook vaak gebeurt is dat de temperatuur sensors haywire gaan en een onjuiste temperatuur registreren. Dit doet de fans op hol slaan. Dit is wellicht niet het issue wat bij jou speelt, maar houd hier rekening mee.

Edit: Ik heb zo vaak de stofzuiger gebruikt, met zo'n zachte borstel er op. Maar houd inderdaad die fans vast!
De kans op statische electriciteit is erg klein. En zelfs dan kan de meeste apparatuur hier wel tegen.
Ik heb zelf in ieder geval nooit defecte hardware gehad na een zuigbeurt. En dat zijn er vele tientallen...

[ Voor 28% gewijzigd door Nyarlathotep op 18-12-2019 21:50 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Crusty_OO7
Bedankt voor het advies allemaal!
Pagina: 1