Philips Hue ledstrip in keuken inbouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PJDW
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-12 16:25
Ik heb recent een nieuwbouw gekocht waarbij er nog een keuken geplaatst moet worden.
Alles qua ontwerp is reeds uitgewerkt maar toch heb ik nog enkele vragen ivm de keuken.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/pjdw/Upload/keuken.png

Boven het fornuis is een MDF plaat (zie rode blok) voorzien tot tegen plafond. Daarin zit ook de dampkap verwerkt.
Het werkblad is 2,20m breed.

Aan het uiteinde (tegen de muur) van de MDF plaat had ik graag een Philips Hue ledstrip voorzien.
Ik vermoed dat dit best gebeurd met een led profiel voor een betere lichtverspreiding.

Een Philips Hue ledstrip wordt aangesloten op een stopcontact en heeft nog een apart "blokje" voor zigbee communicatie. Dit had ik graag weggewerkt gezien in de MDF plaat.

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1388738_GB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

Bij mijn keukenbouwer heb ik nog niet onmiddellijk het juiste advies gekregen wat ik wilde horen waardoor ik graag jullie mening eens had gehoord.

Ik vermoed dat het het best afgewerkt kan worden door de MDF te frezen maar dan weet ik nog niet hoe ik - indien nodig - ooit gemakkelijk aan het stopcontact kan dat in de MDF plaat zit.

Alle reacties

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:32
PJDW schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:27:
[…]
Bij mijn keukenbouwer heb ik nog niet onmiddellijk het juiste advies gekregen wat ik wilde horen waardoor ik graag jullie mening eens had gehoord.

Ik vermoed dat het het best afgewerkt kan worden door de MDF te frezen maar dan weet ik nog niet hoe ik - indien nodig - ooit gemakkelijk aan het stopcontact kan dat in de MDF plaat zit.
Toch zou een beetje keukenbouwer een oplossing moeten kunnen bedenken. Als iemand anders die mdf koof voor je maakt, vraag hem/haar dan eens naar ideeën.

Wat de plaatsing van de strip betreft zou ik ervoor zorgen dat je er niet recht inkijkt. Dus inderdaad dieper infrezen of een voorzetlat oid.

Ik zou het ook wel handig vinden om bij de stroomvoorziening te kunnen. Wellicht kan dat via de afzuigkap als de roosters eruit zijn? Andere opties zijn het stopcontact zo situeren dat je erbij kunt vanuit dat rooster aan rechterkant, of het kastje daar. Bij ovens zie je (om veiligheidsredenen) ook vaak dat het stopcontact bereikbaar is vanuit het kastje boven de oven. Bij ons zitten daar ook extra stopcontacten voor de verlichting (andere groep dan de oven).

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 23-11-2019 16:16 ]

• PJDW
Zou het een oplossing zijn om het stopcontact volledig links in de MDF te plaatsen en de plaat aan de linkerkant te voorzien met vijzen zodat deze - indien nodig - kan losgeschroefd worden?

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:32
Vijzen zijn in het Nederlands schroeven toch? Ja, elke oplossing waarbij je de mdf plaat kunt verwijderen is mogelijk. Je zou ook met magneten kunnen werken (zodat je geen schroeven ziet) of scharnieren monteren zodat een deel van de mdf plaat een soort klep is. Maar dit soort oplossingen zijn natuurlijk altijd in meer of mindere mate zichtbaar. Als je stopcontact in een kastje of achter dat rooster zit, zie je het aan buitenkant in ieder geval niet.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dat ventilatierooster boven je koelkast is ook een optie om zaken achter te stoppen waar je evt later nog bij wilt kunnen.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:35
Kijk ook bv hier eens, goedkoper, meer leds en ook compatibel met hue:

https://www.ledstripkonin...e-philips-hue-controller/

• PJDW
kever678 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:25:

Deze zijn wellicht dan niet compatibel met homekit (zonder homebridge)?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:00
kever678 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:25:

Waarom zou je op een nieuwe keuken een tientje (of minder indien de HUE in de aanbieding wordt gekocht) willen besparen door er een B/C-merk led-strip in te plakken?
Dat moet je toch niet willen....

Stopcontact achter het koelkast-rooster lijkt me de juiste plaats. Of inderdaad iets verzinnen om het zij-paneel aan de linkerkant demontabel te maken.

De strip monteren kan het beste in een aluminium profiel, wat ingefreesd in het MDF gemonteerd wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

In het mdf frezen lijkt mij heel onlogisch, die hele koof is leeg, toch? Verder is het rooster bij de koelkast ook niet heel elegant.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:35
Ivow85 schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:43:
[...]

Waarom zou je op een nieuwe keuken een tientje (of minder indien de HUE in de aanbieding wordt gekocht) willen besparen door er een B/C-merk led-strip in te plakken?
Dat moet je toch niet willen....

Stopcontact achter het koelkast-rooster lijkt me de juiste plaats. Of inderdaad iets verzinnen om het zij-paneel aan de linkerkant demontabel te maken.

De strip monteren kan het beste in een aluminium profiel, wat ingefreesd in het MDF gemonteerd wordt.
Had even gemist dat hij maar 2,5 meter nodig heeft. Zelf ook voor een ledstrip aan het zoeken en ben circa 10 meter nodig, dan tikt het prijsverschil aardig aan...

Voor zo'n klein stukje zou ik zelf ook hue pakken inderdaad.
PJDW schreef op zondag 24 november 2019 @ 05:36:
[...]

Deze zijn wellicht dan niet compatibel met homekit (zonder homebridge)?
Geen idee, als dat een vereiste is dan zou ik de gok niet wagen.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 12:17
Worden koven altijd van mdf gemaakt? Mijn ervaring is dat gipsplaten uitstekend geschikt zijn hiervoor. Het heeft niks te houden en je kan het mooi mee stuccen met de muren.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• BCC
  • Nu online

BCC

En je hoeft niet bang te zijn voor kookvocht 🤔

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Possible
@BCC hoe bedoel je dat?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• BCC
  • Nu online

BCC

Mdf Kan niet goed tegen vocht. Gips daarentegen kan dat prima hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 24-11-2019 20:23 ]

• Possible
BCC schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:22:
[...]

Mdf Kan niet goed tegen vocht. Gips daarentegen kan dat prima hebben.
Ah ja inderdaad.. ik dacht namelijk dat je gips bedoelde haha. Maar idd. Gips is prima. En over hout kan je ook niet stuccen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Possible schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:20:
Worden koven altijd van mdf gemaakt? Mijn ervaring is dat gipsplaten uitstekend geschikt zijn hiervoor. Het heeft niks te houden en je kan het mooi mee stuccen met de muren.
Omdat keuken boeren met mdf / hout werken ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Possible
Sport_Life schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:34:
[...]

Omdat keuken boeren met mdf / hout werken ;)
Hmm ok! Dan toch maar zelf doen.. Kreeg een offerte voor het maken van een rechte koof voor plafond afzuigkap......

€ 750,- :X

Pagina: 1