Kantoor in huis niet warm. Is Nest wel de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2019
Mijn kantoorruimte aan huis krijg ik niet goed warm. Ik heb de volgende situatie:
Zitkamer met deur naar kantoor. In kantoor ligt vloerverwarming. Thermostaat hangt in de zitkamer. Hele huis wordt goed warm maar kantoor niet. Het is een Remeha Tzerra CV ketel, 2 jaar oud.
Nagevraagd aan loodgieter en hij adviseert thermostaat in kantoor te hangen.

Nu zie ik de Nest 3e generatie die zelf leert. Klinkt slim, maar hoe werkt dat in de praktijk. Als ik op zaterdag, zondag nauwelijks in mijn kantoor ben leert hij dus dat ik er niet ben terwijl de rest van het huis wel warm moet zijn. Daar zitten wij dan. Of hoe laat je de Nest weten dat wij er dan wel zijn.

Is het handig om 2 thermostaten te gebruiken? Dat zou dan zijn:
1. iSense thermostaat die er nu hangt in de zitkamer.
2. Nest 3e generatie in kantoor.

Werkt deze combinatie? Kan ik deze 2 thermostaten zo aansluiten.
En is het überhaupt handig om de Nest te gebruiken. Kan die als enkele thermostaat het huis wel goed verwarmen.?

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:20
Je thermostaat verwarmt niks, die stuurt de verwarming in het hele huis gelijktijdig aan.
Als je bureel minder warm wordt dan de woonkamer, dan is je radiator daar te klein.

Je kan dat oplossen door een kleine ventilator tegen die radiator the hangen (moet alleen draaien als die warm is), of door een radiator in je woonkamer dicht te zetten. Dan blijft je thermostaat wat langer doorstoken, en wordt hopelijk je bureel wat warmer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09
Als je geen aparte zoneregeling hebt gaan twee thermostaten ook niet veel helpen. Als het dan in je kantoor warm is is het waarschijnlijk in je woonkamer heel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:28

Appie

F1RST Racing

Koop een temperatuur sensor bij je nest en plaats die in je kantoor, je kan dan in de nest applicatie aangeven dat de aansturing van de CV dan getriggered wordt door die temperatuur sensor. (Google op: Nest - 3rd Generation Learning Programmable Wi-Fi Thermostat with Temperature Sensor )

Ik gebruik het zelf ook voor daar 1 van mijn kinderen slaapkamer eenzelfde probleem had en dat is opgelost door de sensor in zijn kamer te plaatsen.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:55
Voor wat jij wil zul je een zone regeling moeten hebben, dus Tado of Honeywell Evt Home. Dat betekend wel dat je alle radiatorknoppen moet vervangen alsmede de Thermostaat. De knoppen draaien in deze situatie dicht in de zones die op temperatuur zijn, gaan open op de plek waar wel verwarm moet worden en sturen de thermostaat vervolgens aan om de ketel te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 00:40
Enkel het kantoor heeft vloerverwarming of het hele huis heeft vloerverwarming?
Heeft het kantoor zijn eigen VV verdeler? Zoja zou ik eerst daar eens gaan kijken. Als het 1 VV verdeler is voor de gehele woning zou ik de VV groepen naar het kantoor even nameten. Je kan wel enorm gaan investeren in slimme thermostaten/radiatorknoppen/sensoren maar straks ben je 800 euro verder en blijkt dat de VV groep van je kantoor dicht stond.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 17:24
Klikt als de flow bij het verwarmen bij de verdeler op hogen. Had hier een zelfde soort probleem dat was bij mij de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 16:55
Thermostaat vervangen door Tado + de knoppen die in de ruimte van de thermostaat hangen + de knop in je bureel. Je kan deze dan op de gewenste tijden laten verwarmen. Als het dan al warm genoeg is in de ruimte waar je thermostaat hangt en nog niet in je kantoor, dan worden de knoppen bij de thermostaat dichtgedraaid, maar zorgt je thermostaat ervoor dat de ketel nog blijft branden voor het kantoor tot deze ook op temperatuur is.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
eth0 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:55:
Klikt als de flow bij het verwarmen bij de verdeler op hogen. Had hier een zelfde soort probleem dat was bij mij de oplossing.
En als je de flow van het kantoor niet kan ophogen, dan moet je de flow van de overige vertrekken iets laten zakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-07 14:54
Voor je iets van thermostaten en zoneregelingen gaat aanschaffen lijkt het mij handig dat eerste je gehele installatie waterzijdig wordt ingeregeld en je cv ketel goed afgesteld wordt.
Ik gok zomaar dat in ieder geval je watertemperatuur lekker hoog staat (= lekker snel je hele huis warm) waardoor je vloerverwarming maar heel even warm water krijgt.
Gezien het advies van je loodgieter lijkt mij dat niet de juiste persoon om dat te gaan doen.
Gelukkig zijn er mensen in te huren die wel weten hoe je de dingen als radiators, vloerverwarming en cv ketels op elkaar moet afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
Appie schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:09:
Koop een temperatuur sensor bij je nest en plaats die in je kantoor, je kan dan in de nest applicatie aangeven dat de aansturing van de CV dan getriggered wordt door die temperatuur sensor. (Google op: Nest - 3rd Generation Learning Programmable Wi-Fi Thermostat with Temperature Sensor )

Ik gebruik het zelf ook voor daar 1 van mijn kinderen slaapkamer eenzelfde probleem had en dat is opgelost door de sensor in zijn kamer te plaatsen.
Dat lijkt een goeie oplossing. De kantoorruimte blijft dan steeds op temperatuur als wij thuis zijn (volgens Nest als hij ons in de zitkamer detecteert)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
Tommie12 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:04:
Je thermostaat verwarmt niks, die stuurt de verwarming in het hele huis gelijktijdig aan.
Als je bureel minder warm wordt dan de woonkamer, dan is je radiator daar te klein.

Je kan dat oplossen door een kleine ventilator tegen die radiator the hangen (moet alleen draaien als die warm is), of door een radiator in je woonkamer dicht te zetten. Dan blijft je thermostaat wat langer doorstoken, en wordt hopelijk je bureel wat warmer.
Het kantoor heeft alleen vloerverwarming, geen radiatoren. De vloerverwarming moet het wel kunnen verwarmen omdat het gehele oppervlakte vloerverwarming heeft. Maar de vloerverwarming krijg nu geen kans om op gang te komen omdat de zitkamer sneller op temperatuur is dan het kantoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:33
FlipW schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:17:
[...]

Het kantoor heeft alleen vloerverwarming, geen radiatoren. De vloerverwarming moet het wel kunnen verwarmen omdat het gehele oppervlakte vloerverwarming heeft. Maar de vloerverwarming krijg nu geen kans om op gang te komen omdat de zitkamer sneller op temperatuur is dan het kantoor..
Is het dan niet logischer om de verhoudingen qua verwarming te verbeteren? Dus bijvoorbeeld de verwarming in je zitkamer (is dat Vlaams voor huiskamer? :P) wat omlaag zetten, zodat het daar iets langer duurt voordat die opgewarmd is, zodat je kantoor meer tijd krijgt om op te warmen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
Hahn schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:19:
[...]

Is het dan niet logischer om de verhoudingen qua verwarming te verbeteren? Dus bijvoorbeeld de verwarming in je zitkamer (is dat Vlaams voor huiskamer? :P) wat omlaag zetten, zodat het daar iets langer duurt voordat die opgewarmd is, zodat je kantoor meer tijd krijgt om op te warmen.
Ja, dat is zeker ook een optie. We hebben ook al dagen de verwarming in de zitkamer lager gezet en in het kantoor hoger, maar gevolg is dat het kantoor iets warmer is en de zitkamer net niet warm genoeg.
De zitkamer heeft deels vloerverwarming (3x6 m) die verbonden is met het kantoor. Dat alles is een deel van uitbouw en heeft als geheel vloerverwarming die centraal voor het geheel geregeld wordt.
De optie van thermostaat of sensor in het kantoor lijkt me het meest probleem oplossend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Probleem is dat VV traag is. Je ketel zal langdurig op relatief lage temp moeten stoken zodat eerst de vloer door en door warm wordt en later je kantoor die warmte meekrijgt, terwijl de rest van je huis relatief snel op temperatuur zal zijn met hoge temperatuur. De vloer krijgt dus amper de kans om goed warm te worden. Een systeem dat beide als, aparte zones kan aansturen zal beter zijn. Of de CV watertemperatuur omlaag, naar 55 graden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Appie schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:09:

Woon je toevallig in de VS, Canada of Mexico? Want overal op 't internet lees ik dat die temperatuur-sensor alleen in die drie landen werkt.. Kan hem ook niet in de Google Store vinden, zelfs niet via de directe link..

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 23-11-2019 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:21
Een thermostaat doet niet meer dan in één ruimte meten hoe warm het is en een warmtevraag uitsturen naar een ketel.

Jij wil (meer) warmte op een tweede kamer

Er zijn twee oplossingen voor dit probleem:
  1. Je zorgt dat de warmte-opwekking van je bureau "gelijk" loopt met de warmte-opwekkingvan je woonkamer/living/zithoek.
  2. Je zorgt dat de warmtevraag van de twee ruimtes onafhankelijk van elkaar loopt
Oplossing 1 is relatief simpel:
Het debiet aan warmte "te beperken" die in de kamer komt waar de thermostaat hangt zal er voor zorgen dat er meer warmte zal gemaakt worden in de bureau, dat is blijkbaar nodig want de warmte die daar wordt afgegeven per tijdseenheid is niet voldoende om als aangenaam ervaren te worden. Het verhogen van warmteafgifte bereik je door op je vloerverwarmingscollector het kraantje/ventieltje van de ruimte waarin de thermostaat staat wat dicht te draaien. Er kan minder water (en warmte) per seconde/minuut/uur vloeien, dus de kamer warmt daar trager op terwijl de bureau sneller/meer warmte krijgt.

Oplossing 2 kan je realiseren met:
  • twee individuele thermostaten
  • twee individuele verwarmingscircuits.
Dat wil dus zeggen dat er twee thermostaten een individuele vraag tot warmte kunnen richten naar de ketel maar als het in de woonkamer al 24 graden is dan is het wel zo fijn dat de thermostaat daar kan aangeven "ik wil geen warmte meer" en dat kan alleen door middel van een ketel die 2 groepen kan aansturen OF een elektronisch ventieltje wat dicht kan gaan op de collector zodat de rest van de woning geen warmte meer krijgt maar je bureau nog steeds wel...
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:25:
Probleem is dat VV traag is. Je ketel zal langdurig op relatief lage temp moeten stoken zodat eerst de vloer door en door warm wordt en later je kantoor die warmte meekrijgt, terwijl de rest van je huis relatief snel op temperatuur zal zijn met hoge temperatuur. De vloer krijgt dus amper de kans om goed warm te worden. Een systeem dat beide als, aparte zones kan aansturen zal beter zijn. Of de CV watertemperatuur omlaag, naar 55 graden bijvoorbeeld.
Dat probleem heb ik hier dus ook een beetje, als de woonkamer wat zon krijgt dan stijgt de temperatuur hier waardoor de vloerverwarming in de rest van het huis stil valt. Gevolg: een frissere badkamer.

@FlipW Ik moet jouw probleem dus ook oplossen maar dan over heel mijn huis (domotica). Niet eenvoudig, bij jou valt het nog mee ;)

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 23-11-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
HyperBart schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:29:
Een thermostaat doet niet meer dan in één ruimte meten hoe warm het is en een warmtevraag uitsturen naar een ketel.

Jij wil (meer) warmte op een tweede kamer

Er zijn twee oplossingen voor dit probleem:
  1. Je zorgt dat de warmte-opwekking van je bureau "gelijk" loopt met de warmte-opwekkingvan je woonkamer/living/zithoek.
  2. Je zorgt dat de warmtevraag van de twee ruimtes onafhankelijk van elkaar loopt
Oplossing 1 is relatief simpel:
Het debiet aan warmte "te beperken" die in de kamer komt waar de thermostaat hangt zal er voor zorgen dat er meer warmte zal gemaakt worden in de bureau, dat is blijkbaar nodig want de warmte die daar wordt afgegeven per tijdseenheid is niet voldoende om als aangenaam ervaren te worden. Het verhogen van warmteafgifte bereik je door op je vloerverwarmingscollector het kraantje/ventieltje van de ruimte waarin de thermostaat staat wat dicht te draaien. Er kan minder water (en warmte) per seconde/minuut/uur vloeien, dus de kamer warmt daar trager op terwijl de bureau sneller/meer warmte krijgt.

Oplossing 2 kan je realiseren met:
  • twee individuele thermostaten
  • twee individuele verwarmingscircuits.
Dat wil dus zeggen dat er twee thermostaten een individuele vraag tot warmte kunnen richten naar de ketel maar als het in de woonkamer al 24 graden is dan is het wel zo fijn dat de thermostaat daar kan aangeven "ik wil geen warmte meer" en dat kan alleen door middel van een ketel die 2 groepen kan aansturen OF een elektronisch ventieltje wat dicht kan gaan op de collector zodat de rest van de woning geen warmte meer krijgt maar je bureau nog steeds wel...

[...]

Dat probleem heb ik hier dus ook een beetje, als de woonkamer wat zon krijgt dan stijgt de temperatuur hier waardoor de vloerverwarming in de rest van het huis stil valt. Gevolg: een frissere badkamer.

@FlipW Ik moet jouw probleem dus ook oplossen maar dan over heel mijn huis (domotica). Niet eenvoudig, bij jou valt het nog mee ;)
Optie 2 betekent dat de vloerverwarming een eigen ingang moet krijgen in de ketel? Dat betekent dus leidingen omleggen naar zolder waar de cv ketel staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FlipW schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:37:
[...]

Optie 2 betekent dat de vloerverwarming een eigen ingang moet krijgen in de ketel? Dat betekent dus leidingen omleggen naar zolder waar de cv ketel staat?
Niet noodzakelijk, dat kan je doen ,maar dat MOET niet. Je kan op de collector het circuit van de zithoek en de bureau apart aansturen door daar op beide circuits een ventieltje te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
HyperBart schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:41:
[...]

Niet noodzakelijk, dat kan je doen ,maar dat MOET niet. Je kan op de collector het circuit van de zithoek en de bureau apart aansturen door daar op beide circuits een ventieltje te zetten.
De vloerverwarming is aangesloten op het netwerk wat al door het huis liep. Bedoel je dat er op dat punt een ventiel moet komen of boven op zolder in de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FlipW schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:45:
[...]

De vloerverwarming is aangesloten op het netwerk wat al door het huis liep. Bedoel je dat er op dat punt een ventiel moet komen of boven op zolder in de ketel?
Dus jij hebt één grote lus voor heel je huis en daar is je bureau mee op aan gesloten nu?
Dat lijkt me sterk, ergens in je huis moet er toch zoiets zijn als een verdeler/collector waar een paar lussen vertrekken?

EDIT: zoiets
Afbeeldingslocatie: https://www.dw-tech.be/wp-content/uploads/2018/10/44532967_1861652867275725_2115848855927914496_n.jpg

Ik denk dat je collector boven hangt op zolder dan, dan is het gewoon een kwestie van daar een multizone regeling te installeren...

[ Voor 28% gewijzigd door HyperBart op 23-11-2019 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipW
HyperBart schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:48:
[...]

Dus jij hebt één grote lus voor heel je huis en daar is je bureau mee op aan gesloten nu?
Dat lijkt me sterk, ergens in je huis moet er toch zoiets zijn als een verdeler/collector waar een paar lussen vertrekken?

EDIT: zoiets
[Afbeelding]
Ja, in de kast in de kamer zit een verdeler met waar 3 leidingen (lussen?) vertrekken. Dat is de Grundfos Alpha2 pomp.

Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://forum.fibaro.com/uploads/monthly_2017_12/image.jpg.6e929ca8f6aaf438ea1eb52c66ce5307.jpg

Maar dan dus met 3 'lussen'.

[ Voor 12% gewijzigd door FlipW op 23-11-2019 23:06 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Komen die 3 lussen een beetje overeen met je aantal kamers?
FlipW schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:24:
[...]
De zitkamer heeft deels vloerverwarming (3x6 m) die verbonden is met het kantoor. Dat alles is een deel van uitbouw en heeft als geheel vloerverwarming die centraal voor het geheel geregeld wordt.
Als de lus die de woonkamer bedient afgetapt is naar de bureau wordt het wel wat moeilijk natuurlijk.

Weet je toevallig ook hoe je lussen gelegd zijn?
Afbeeldingslocatie: https://www.ecoheat.nl/wp-content/uploads/2016/01/legpatronen.jpg
Want als de lus van de bureau na je woonkamer komt (dus zogezegd "in serie" staan), ook al liggen ze beide in een slakkenhuis-patroon dan krijgt de bureau als het ware het koude water van de woonkamer als zijn warm water, dan gaat het niet lukken, dan heeft er gewoon iemand wat fouten gemaakt in je systeem.

Maar inderdaad, daar zou je dus mee moeten kunnen "spelen" om de warmte in je bureau in balans te krijgen.

[ Voor 59% gewijzigd door HyperBart op 24-11-2019 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
HyperBart schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:00:
Komen die 3 lussen een beetje overeen met je aantal kamers?

[...]

Als de lus die de woonkamer bedient afgetapt is naar de bureau wordt het wel wat moeilijk natuurlijk.

Weet je toevallig ook hoe je lussen gelegd zijn?
[Afbeelding]
Want als de lus van de bureau na je woonkamer komt (dus zogezegd "in serie" staan), ook al liggen ze beide in een slakkenhuis-patroon dan krijgt de bureau als het ware het koude water van de woonkamer als zijn warm water, dan gaat het niet lukken, dan heeft er gewoon iemand wat fouten gemaakt in je systeem.

Maar inderdaad, daar zou je dus mee moeten kunnen "spelen" om de warmte in je bureau in balans te krijgen.
De lussen lopen door van zitkamer naar kantoor. De precieze structuur moet ik nagaan. Maar in zitkamer is het een klein deel. Ik zou het kunnen proberen om de toevoer in die lus naar de kamer af te knijpen. Wel verwacht ik dat dat mijn probleem met temperatuur in kantoor niet of slechts voor een klein deel oplost.

Basisafweging blijft: Werkt het om een Nest thermostaat in het kantoor te plaatsen. Alternatief is ook om een Remeha iSense RF te plaatsen in het kantoor en die met een vast programma in te stellen. Dan is het zelf leren geen probleem meer. Maar de Nest spreekt me aan omdat je daar extra besparing en meer flexibiliteit mee kan behalen door het 'zelflerende vermogen'. Maar werkt dat wel in mijn setting?

[ Voor 4% gewijzigd door FlipW op 24-11-2019 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

Osiris schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:26:
[...]

Woon je toevallig in de VS, Canada of Mexico? Want overal op 't internet lees ik dat die temperatuur-sensor alleen in die drie landen werkt.. Kan hem ook niet in de Google Store vinden, zelfs niet via de directe link..
Woon inderdaad in de US.

Store

Alternatief via ebay
Ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
High tech oplossingen zijn natuurlijk leuk. Maar een extra kacheltje in je kantoor voldoet als ik het zo hoor ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
Sefyu schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:57:
High tech oplossingen zijn natuurlijk leuk. Maar een extra kacheltje in je kantoor voldoet als ik het zo hoor ook prima.
Zonder tech opties met thermostaat ben ik het daar ook mee eens. Maar afweging van kosten/oplossingen/breekwerk zoek ik het in een betere plaatsing van thermostaat.
Als ik nu 2 jaar terug zou kunnen draaien zou ik eerder voor een radiator dan vloerverwarming gekozen hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
Jim423 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:48:
Enkel het kantoor heeft vloerverwarming of het hele huis heeft vloerverwarming?
Heeft het kantoor zijn eigen VV verdeler? Zoja zou ik eerst daar eens gaan kijken. Als het 1 VV verdeler is voor de gehele woning zou ik de VV groepen naar het kantoor even nameten. Je kan wel enorm gaan investeren in slimme thermostaten/radiatorknoppen/sensoren maar straks ben je 800 euro verder en blijkt dat de VV groep van je kantoor dicht stond.
De vv staat open. Van de week de loodgieter hier over de vloer gehad en hij heeft het allemaal nagekeken. Stond goed en open. Water temperatuur in cv stond ook al lager dus die instellingen zijn al eerder aangepast. Momenteel staan radiatoren in zitkamer half open en wordt de vloer iets warmer, maar dit is nog niet de beste oplossing. Thermostaat kan beter, wat hij ook zegt, in kantoor geplaatst worden. Ik vroeg mij af of een Nest dan een oplossing is mbt zelflerend en niet altijd aanwezig in het weekend.
Extra thermostaat of thermostaat sensor in de zitkamer zou oplossing kunnen zijn.

De reden dat ik het hier trouwens navraag is omdat de loodgieter, die het aangelegd heeft in samenspraak met de aannemer, meer verdedigt hoe zijn oorspronkelijke aanpak is geweest ipv dat hij open meedenkt hoe je het vanuit deze situatie handig kunt verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 00:40
Ik denk dat de thermostaat verplaatsen naar het kantoor alleen werkt als de zitkamer radiatoren thermostaatknoppen hebben. Anders wordt het echt 25 graden in je zitkamer. Zoals Hyperbart al aangeeft is een zelflerende thermostaat geen wondermiddel om bepaalde ruimtes in ene wel warm te krijgen. Je zult eerst moeten balanceren (waterzijdig inregelen) of 2 verwarmingszones creëren met door van die thermomotoren op de thermostaatknoppen te draaien. Check even al je lussen (ook die naar kantoor) of er wel echt 35 in gaat en 25 uit komt. Die loodgieter zegt wel alles staat open maar zijn alle lussen wel nagemeten.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 24-11-2019 10:41 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Appie schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:30:
[...]

Woon inderdaad in de US.

Store

Alternatief via ebay
Ebay
Het schijnt dat de Nest-app zo'n sensor niet eens kan koppelen in een land anders dan VS/Canada/Mexico.. Dus ben bang dat @FlipW daar niet iets aan heeft.

(Plus: je store-link doet 't vanuit NL niet, is voor zover ik zie dezelfde als die ik via Google al had gevonden ;))

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 24-11-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
Jim423 schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:39:
Ik denk dat de thermostaat verplaatsen naar het kantoor alleen werkt als de zitkamer radiatoren thermostaatknoppen hebben. Anders wordt het echt 25 graden in je zitkamer. Zoals Hyperbart al aangeeft is een zelflerende thermostaat geen wondermiddel om bepaalde ruimtes in ene wel warm te krijgen. Je zult eerst moeten balanceren (waterzijdig inregelen) of 2 verwarmingszones creëren met door van die thermomotoren op de thermostaatknoppen te draaien. Check even al je lussen (ook die naar kantoor) of er wel echt 35 in gaat en 25 uit komt. Die loodgieter zegt wel alles staat open maar zijn alle lussen wel nagemeten.
Als ik het op een rij zet is een klokthermostaat het beste alternatief. De Remeha iSense RF plaats ik dan in het kantoor. De radiatoren beneden test ik eerst op halve stand. Mocht dat niet werken zet ik daar knopthermostaten op.

Iemand nog een aanvulling hier op?

Trouwens gaaf hoeveel antwoorden dit geeft. Ik weet niet wie het beste antwoord geeft maar de meeste antwoorden dragen wel bij. Dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 18:44
@FlipW
Indien het dan nog niet naar behoren werkt, bv sommige kamers worden te warm/ blijven koud.
Dan blijft eigenlijk alleen nog zone gericht stoken over:
Honeywell evohome
Plugwise adam
Tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
En ik zet ook knopthermostaten op de radiatoren boven. De kamers boven worden nu eerder te warm dan te koud. En als de vv traag verwarmd wordt het daar al snel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

Osiris schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:02:
[...]

Het schijnt dat de Nest-app zo'n sensor niet eens kan koppelen in een land anders dan VS/Canada/Mexico.. Dus ben bang dat @FlipW daar niet iets aan heeft.

(Plus: je store-link doet 't vanuit NL niet, is voor zover ik zie dezelfde als die ik via Google al had gevonden ;))
Dat is inderdaad jammer ja! Hopenlijk rolllen ze het snel uit naar andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipW
Appie schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:19:
[...]

Dat is inderdaad jammer ja! Hopenlijk rolllen ze het snel uit naar andere landen.
Dit stuk is maar dit is minder positief over de nest sensor, voor wat het waard is..
https://www.theverge.com/...ensors-review-price-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

FlipW schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:36:
[...]

Dit stuk is maar dit is minder positief over de nest sensor, voor wat het waard is..
https://www.theverge.com/...ensors-review-price-specs
De review is meer aan het klagen dat voor het geld dat je ervoor betaald, de sensor niet meer kan doen dan allen temperatuur uitlezen 'Yes, the Temperature Sensor does improve the Nest Thermostat’s performance in my home, where temperatures can swing wildly from the bottom floor to the top floor.'

Snap het punt wel dat voor de kosten je verdere integratie zou hebben met een CO2 sensor etc, maar goed, in mijn geval heb ik hem gratis en voor mijn usecase (Zoon's kamer op temperatuur houden) werkt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 06:27
"Zelf lerend" is vaak een marketing gimmick. Dat patroon in de OP leren is vaak al te moeilijk.

Vaak bereik je meer met echte sensoren. Verder gaan sensoren (slim of niet) niet fundamentele problemen oplossen. Als jouw kantoor in een slecht geïsoleerde omgebouwde garage zit gaat de CV dit nooit warm krijgen als de thermostaat in een goed geïsoleerde ruimte hangt en/of je vloerverwarming onder gedimensioneerd is.
Pagina: 1