Wemos D1 mini en Shield voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:22
Ik ben sinds kort bezig met Wemos D1 mini (esp8266 chip) printjes.
Nu wil ik zo'n printje voorzien van een PIR sensor.

Mijn vorige projectje met de D1 heb ik via de 3.3V pin gevoed met behulp van 2 AA batterijen (zelfs oplaadbare) en dat werkt perfect.

De PIR sensor heeft een voedingsspanning van 4.8V en kan gevoed worden via de 5V pin op de D1.

Maar nu komt de vraag: ik neem aan dat ik niet meer genoeg heb aan 2x AA batterij op de 3.3V pin?
Moet ik nu automatisch gebruik gaan maken van de 5V pin en is het dan voldoende om 3x AA batterijen te gebruiken (ik kan in dit geval geen 220V naar 5V adapter gebruiken omdat ik op de locatie geen 220V aansluiting heb).

Een tweede voedingsvraag:
Ik wil eigenlijk een micro USB aansluiting in de behuizing plaatsen, zodat ik van buitenaf het printje nog kan programmeren via USB zonder de behuizing te moeten openen.
Dat betekent dat in dat geval er spanning op staat via de batterij voeding EN de USB aansluiting. Kan het printje daar tegen of gaat er dan iets fout?

Via wifi kan volgens mij niet, omdat het printje het grootste deel van de tijd in deep sleep staat en bij mijn weten geen wifi signaal kan ontvangen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:53

basvn

Breezand - NHN

bnwgraaf schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:54:
Ik ben sinds kort bezig met Wemos D1 mini (esp8266 chip) printjes.
Nu wil ik zo'n printje voorzien van een PIR sensor.

Mijn vorige projectje met de D1 heb ik via de 3.3V pin gevoed met behulp van 2 AA batterijen (zelfs oplaadbare) en dat werkt perfect.

De PIR sensor heeft een voedingsspanning van 4.8V en kan gevoed worden via de 5V pin op de D1.

Maar nu komt de vraag: ik neem aan dat ik niet meer genoeg heb aan 2x AA batterij op de 3.3V pin?
Moet ik nu automatisch gebruik gaan maken van de 5V pin en is het dan voldoende om 3x AA batterijen te gebruiken (ik kan in dit geval geen 220V naar 5V adapter gebruiken omdat ik op de locatie geen 220V aansluiting heb).

Een tweede voedingsvraag:
Ik wil eigenlijk een micro USB aansluiting in de behuizing plaatsen, zodat ik van buitenaf het printje nog kan programmeren via USB zonder de behuizing te moeten openen.
Dat betekent dat in dat geval er spanning op staat via de batterij voeding EN de USB aansluiting. Kan het printje daar tegen of gaat er dan iets fout?

Via wifi kan volgens mij niet, omdat het printje het grootste deel van de tijd in deep sleep staat en bij mijn weten geen wifi signaal kan ontvangen.
Zover ik weet, kan je gewoon op de 3.3v blijven. het circuit in de chip zelf boost dit naar 5v.

Maar zou je niet kunnen kijken naar zoiets
(ESP8266 met 18650 batterij)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58

Sabbi

je denkt aan mij.

Ja je kan de wemos op 3 AA's laten draaien, misschien is het voltage net te weinig om de PIR sensor te laten werken, dat zou je even moeten testen/nakijken. Potentieel werkt hij ook goed op 4 AA's

Als je batterijen èn USB aangesloten hebt, ga je feitelijk gezien de batterijen opladen. Dat is gevaarlijk als je er geen laadcontroller tussen hangt. Maar als je oplaadbare batterijen gebruikt kan je er een MCP73871 of TP4056 bordje tussen hangen en dan meteen de USB poort gebruiken om de batterijen op te laden.

Als je op batterijen werkt valt het trouwens aan te raden op den duur de Wemos te vervangen voor een losse esp8266, dan krijg je geen last van het sluipverbruik van de usb-controller.

BTW als je 3 volt op de Wemos zet krijg je geen 5 volt uit de 5volt pin, de voltage regulator is geen booster, het werkt maar één kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hallo, beide bedankt voor de antwoorden.

@basvn: Dat printje met die batterijhouder erop is ook interessant, die had ik nog niet gezien!

@Sabbi: Jouw opmerking over het gebruik van een losse esp8266 is er ok eentje die me aan het denken heeft gezet.

Heb ik het goed, dat zo'n Wemos D1 eigenlijk een soort extra interface is op de esp8266 om deze makkelijker te kunnen programmeren en aansluiten?
Bestaat de D1 eigenlijk uit de esp8266 plus daarbij:
- een usb aansluiting
- spanningsregulator
- een aantal pins van de esp chip
- USB-serial converter

En het programma welke ik nu via Arduino IDE flash, komt die op de eigenlijke esp8266 chip te staan?
En kan ik een losse esp8266 via een daarvoor bestemde CH340 programmeer socket wil flashen, kan ik dan gewoon gebruik maken van hetzelfde script via de Arduino IDE, of moet ik dat via een andere weg en met een .bin file (ipv .ino file) doen?

En voor het uiteindelijke gebruik zal ik via een 3.3V regulator de esp moeten voeden en een 5V aansluiting naar de pir sensor moeten laten lopen?

Sorry voor de vele vragen, maar hoewel ik diverse soortgelijke projectjes heb gedaan, zijn deze boardjes nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
En dan bedoel ik een dergelijke programmeer hulp:
https://www.hobbyelectron...f6E25t_1uJuhoCELoQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Overigens heb ik mijn multimeter er eens tussen gehangen. In dit geval heb ik een print die mijn lampen in- en uitschakelt (Philips Hue systeem).
Als ik de lamp schakel is het verbruik 0.092 A en gelijk na het schakelen gaat de print in deesleep en dan meet ik nog 0.024 A.
Dus als ik het goed zeg, zou ik theoretisch op een CR2032 van 320 mAh ruim 500 dagen vooruit kunnen?

Het printje wat ik wil maken met de pir zal eerder AA batterijen krijgen, dus zal ik daar nog wat langer mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

bnwgraaf schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:34:
...
Als ik de lamp schakel is het verbruik 0.092 A en gelijk na het schakelen gaat de print in deesleep en dan meet ik nog 0.024 A.
Dus als ik het goed zeg, zou ik theoretisch op een CR2032 van 320 mAh ruim 500 dagen vooruit kunnen?
...
Nee, je zit er een factor 1000 naast: 320 mAh / 24 mA = 13,3 uur

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
@Brahiewahiewa:
Aj, slordig, je hebt gelijk!
Ik had gezien dat het stroomverbruik van de esp8266 in idel 20 uA is, maar 0.024 op mijn meter is inderdaad 24 mA en niet 24 uA...

Ik dacht even, nou dat klopt aardig!
Maar het verbruik bij mij is dus een factoor 1000 t.o.v. de specs. Zit hem dat dan inderdaad in de USB controller zoals @Sabbi aangaf?

In dat geval is het dus inderdaad aan te bevelen met een losse esp8266 aan de gang te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Nu ben ik met eenzelfde printje ook een wandschakelaar aan het maken voor de Hue verlichting.
Ik heb een schakelaar verbouwd, zodat deze als een pulsschakelaar werkt.

Samen met een esp8266 print lukt het prima om een lamp te schakelen.
Nu wilde ik deze eerst op batterijvoeding laten werken. Met de nodige tweaks op een kale esp8266 print en de deepsleep moet het mogelijk zijn lange tijd op een set batterijen van bijvoorbeeld 2100 mAh te draaien.

Er is echter een groot nadeel. Om de batterij te sparen is het noodzakelijk de print in een deepsleep te brengen en daarbij wordt ook de wifi verbinding verbroken.
Wanneer je dan de schakelaar bedient, wordt eerst weer een wifi verbinding opgezet. Dit kost natuurlijk tijd waardoor er 1 a 2 seconde vertraging in het in- of uitschakelen van de lamp zit.

Wanneer ik constante voeding op de print heb, kan ik de wifi verbinding ook actief houden en de lamp reageert per direct op het bedienen van de schakelaar.
Het stroomverbruik is ook minimaal.

Natuurlijk wil ik de 230V naar 3.3V converter inbouwen achter de schakelaar.

Ik heb op diverse Nederlandse en Chinese sites voedinkjes gevonden van Hi-Link, welke redelijk compact zijn.

Wat ik me echter afvraag: zijn dergelijke voedingen veilig om in de contactdoos in te bouwen of riskeer ik bijvoorbeeld brandgevaar door een onveilige print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerDad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik heb zoiets al eens gemaakt (ook Wemos D1 mini en ook om met een moment schakelaar mijn Hue lampen te bedienen). Had niet zo'n zin om alles in de WCD te proppen, dus heb toen een kabeltje van de schakelaar naar de plafonniëre laten lopen en daar ligt de Wemos D1 mini dan in met die Hi-Link voedingsmodule.
Vind het wel een geinige oplossing zo; in de plafonniëre zie ik de blauwe led van de Wemos als het licht uit is :)
De Wemos D1 mini is over-the-air te flashen met nieuwe versies van de software, dus ik kan makkelijk de functionaliteit van de moment-schakelaar aanpassen. Op dit moment is één schakelaar aangesloten, maar er zit nog een tweede naast die ik natuurlijk net zo makkelijk op dezelfde Wemos kan laten uitkomen. Dan kan je zelf nog functies toevoegen voor het tegelijkertijd indrukken van beide schakelaars, bv. alles uit / alles aan toggle.
Pagina: 1