Spouwmuurisolatie: koudebrug door valspecie verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 00:09

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
Recent een huis gekocht en van plan dat op een aantal punten goed te verduurzamen. Jaren 50 woning, oa zonder spouwmuurisolatie. Bij inspectie door isolatiebedrijf een spouw van 7cm die rondom schoon is, met uitzondering van ongeveer een vierkante meter naast de voordeur, waarop drie plekken een koudebrug obv valspecie aanwezig zou zijn.
Aan de binnenzijde zijn er op dit moment geen aanwijzingen dat dat op dit moment een probleem vormt; er zijn geen aanwijzingen voor vochtdoorslag of schimmelvorming.
Isolatiebedrijf heeft aangeboden om de valspecie voor een flink bedrag te verwijderen, daarvoor moeten de stenen uitgebikt worden en na reiniging teruggezet, waarbij het de vraag is of dit met de originele steen kan. Mooier zal het er in ieder geval niet op worden..
Op internet lees ik wisselend over het al dan niet verwijderen van deze valspecie. Wel doen lijkt zekerheid te geven, maar lees even goed dat het verwijderen hiervan in deze contact totaal niet zinvol is. Er lijkt echter in al die stukken behoorlijk wat kleuring te zitten, kan ik me ook voorstellen als je een dienst wil verkopen.
Wat ik me afvraag, iemand van jullie die hier vanuit een meer objectief oogpunt wat over kan zeggen? Alvorens de spouwmuur te isoleren, valspecie verwijderen of niet?

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:56
Ga je in geen 100 jaar terugverdienen ! Spouw inspuiten kan nog zinvol zijn, maar bouwtechnisch blijf je toch met een aantal koudebruggen zitten (vb latijen boven ramen en deuren). Die valspecie zal echt het verschil niet maken. Ook 7 cm isolatie in de spouw is ook niet echt veel. Beste oplossing is isolatie aan de buitenkant aanbrengen, maar dat is wel ingrijpender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 12:13
Nou heb ik niet zo veel verstand van dit soort zaken maar ik zou zeggen mocht je besluiten het puin toch (ondanks de kosten) te verwijderen waarom dan niet via de binnenmuur ipv de buitenmuur, de binnenmuur kun je herstellen, stucken en weer verven en je ziet en dan nooit meer iets van dat lukt je via de buitenzijde nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
RP6conrad schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:15:
Ook 7 cm isolatie in de spouw is ook niet echt veel. Beste oplossing is isolatie aan de buitenkant aanbrengen, maar dat is wel ingrijpender.
7cm isolatie in de spouw is in dit geval een verbetering van 100% op de bestande situatie. Dat vind ik flink.
Buitengevelisolatie is 7 keer zo duur als spouwisolatie en buitengevelisolatie is nagenoeg altijd vergunningplichtig.
Buitengevelisolatie is wel veel beter isolerend als je het goed aanpakt maar moet sowieso altijd gecombineerd worden met spouwmuurisolatie anders blijft er bewegende lucht achter je isolatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:51
digital8 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:22:
Nou heb ik niet zo veel verstand van dit soort zaken maar ik zou zeggen mocht je besluiten het puin toch (ondanks de kosten) te verwijderen waarom dan niet via de binnenmuur ipv de buitenmuur, de binnenmuur kun je herstellen, stucken en weer verven en je ziet en dan nooit meer iets van dat lukt je via de buitenzijde nooit.
Toen wij een aanbouw hebben laten plaatsen bij onze woning, vertelde de aannemer dat juist de binnenmuur de dragende muur is. Misschien dat het daarom niet verstandig is om het via de binnenmuur te isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 00:09

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
digital8 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:22:
waarom dan niet via de binnenmuur ipv de buitenmuur, de binnenmuur kun je herstellen, stucken en weer verven en je ziet en dan nooit meer iets van dat lukt je via de buitenzijde nooit.
Dat is wel een interessante gedachte. heb je inderdaad ook niet het geneuzel met evt andere stenen en zichtbaar andere voeg. Daar ga ik eens in duiken.

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

Je zegt de koudebruggen liggen naast de voordeur.
Indien dat betekent dat dat in een halletje is, waar de temperatuur toch al geen 20 graden zal zijn, dan is het al weer heel wat minder nadelig.
Dus de vraag is ook: "Hoe warm wil je het aan de binnenkant maken ?"

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hier ook een huis uit 1952, spouw van 7 cm, in 2006 laten vullen met schuimkorrels. Gevolg was veel beter comfort en gasbesparing van bijna 500 m3 (van 1900 naar 1400) hoekwoning met buitenmuur van woonkamer op het oosten. Die meter met valpuin zou ik met niet druk om maken of die muur moet altijd van de buitenkant zeiknat zijn maar dan heb je er nu ook al last van.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Pagina: 1