Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-10 17:29
Sinds oktober 2019 heb ik een LG C9 aangeschaft. Nu wil ik het allerbeste plaatje eruit halen en ben ik op zoek naar een goede kalibratie voor mijn tv. De C9 heeft uitgebreide kalibratie mogelijkheden waar niet elke partij aan wilt geloven vanwege de tijdsduur. Dan zou ik mijn toestel moeten afleveren en logistiek is dat simpelweg een uitdaging. Mijn zoektocht heeft mij gebracht bij de onderstaande twee partijen:

https://www.isf-calibratie.com/

https://beeldsound.com/

http://www.audiovideoconcepts.nl/

De eerste is niet beschikbaar vanwege omstandigheden, de tweede heb ik contact mee gehad, maar kan op internet weinig ervaringen vinden, datzelfde geldt ook voor de rest.

Ik ben op zoek naar een partij die 100% uit mijn scherm kan halen bij SDR, HDR en Dolby Vision content.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, aanbevelingen en mate van deskundigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

https://www.hometheater.nl/site/ van Frank Doorhof. Goede gast, vaker op Tweakers genoemd. Zoek maar eens :)
zoeken naar 'doorhof'

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 23-11-2019 12:36 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Microkid schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:34:
https://www.hometheater.nl/site/ van Frank Doorhof. Goede gast, vaker op Tweakers genoemd. Zoek maar eens :)
zoeken naar 'doorhof'
Dank je, we zijn er eerder niet uitgekomen vanwege de bovengenoemde redenen. Kan wel voldoen aan mijn eisen, mits ik het toestel af laat leveren. Helaas is dat logistiek niet haalbaar en zijn daar extra kosten mee gemoeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

IMWhizzle schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:31:
[...]

Dank je, we zijn er eerder niet uitgekomen vanwege de bovengenoemde redenen. Kan wel voldoen aan mijn eisen, mits ik het toestel af laat leveren. Helaas is dat logistiek niet haalbaar en zijn daar extra kosten mee gemoeid.
Wellicht mis ik iets, maar welke "bovengenoemde redenen" bedoel je? Frank komt gewoon bij je langs hoor :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Zelf doen met Autocal 8)
Al zal je er geen Dolby Vision mee kunnen doen geloof ik met de standaard tools dus dan eigenlijk weer geen optie.
Hier stonden ook (inmiddels best oude) ervaringen met anderen https://allesoverfilm.nl/...5-ISF-amp-HAA-kalibraties (ipv de one-man show in de andere link)

[ Voor 107% gewijzigd door apis29 op 23-11-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Microkid schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:56:
[...]

Wellicht mis ik iets, maar welke "bovengenoemde redenen" bedoel je? Frank komt gewoon bij je langs hoor :)
Klopt, maar met autocal kun je heel ver gaan in de nauwkeurigheid. Dat kenmerkt de C9 en is ook een van de redenen waarom ik dit specifieke model heb aangeschaft. Een dergelijke kalibratie duurt echter heel lang, zou zomaar 10-12 uur kunnen duren met de Ultimate Edition van Calman. Ook ben ik erachter gekomen dat enkel Jan Doorhof op gebruik maakt van Calman Ultimate, de rest gebruik een andere variant. Tot nog toe is niemand bereid om dit te doen, tenzij er iemand op het forum zich beschikbaar stelt om hier de tijd voor te willen nemen, met adequate kennis en apparatuur natuurlijk.

Zo langzamerhand begin ik mij te beseffen ik de uitgebreide kalibratie dan maar los moet laten. Zelf doen zou ideaal zijn, maar daar zit een leercurve in en een vrije dure investering. Zeker als ik het toestel eenmalig zou kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Dan is de vraag: ga je het verschil echt zien tussen een 2-uur calibratie en een 10-uur calibratie? Om hoeveel % extra nauwkeurigheid praten we dan? Als het slechts een paar % is, of nog minder, vermoed ik dat je dit niet gaat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Microkid schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:41:
Dan is de vraag: ga je het verschil echt zien tussen een 2-uur calibratie en een 10-uur calibratie? Om hoeveel % extra nauwkeurigheid praten we dan? Als het slechts een paar % is, of nog minder, vermoed ik dat je dit niet gaat zien.
Dit. Ik betwijfel of je e.a. kunt zien zelfs als je twee toestellen naast elkaar zou zetten. Ik heb ervaring met www.isf-kalibratie.com van Dimitri. Hij heeft twee keer een toestel bij mij gekalibreerd, een LG E7 OLED en een Sony LCD, jammer om te lezen dat hij even uit de running is door omstandigheden. In mijn ervaring een hele kundige en vriendelijke kerel.

De leercurve met Autocal lijkt me niet bijzonder steil. De kostprijs daarentegen als je kijkt naar Calman Ultimate en compatibele hardware is echt totale waanzin mocht je dat niet bedrijfsmatig gaan oppakken.

[ Voor 12% gewijzigd door FirePuma142 op 24-11-2019 10:47 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Ik dacht dat het om 5% ging. Beide liggen inderdaad onder de norm van de delta error. Wat ik al zei, misschien moet ik het maar loslaten om een placebo effect te voorkomen. Zijn er gebruikers die ervaringen kunnen delen met andere partijen, in het bijzonder in combinaties met LG OLED modellen? Dolby Vision kan trouwens wel gekalibreerd worden op mijn C9. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoeveel wijkt dat gekalibreerde stand af van de fabrieksinstellingen? Zijn er wellicht Pre en Post grafieken die men kan plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja, gamma curve netjes, kleurechte grijstinten netjes, hue en saturation goed, kleurtemperatuur ideaal en alle kleurfouten onder de 2% (1 of 0,5% als je het echt graag wilt) is uitstekend te toen met een normale calibratie.

Als je 10u moet gaan investeren in nog kleurechter, dan is dat denk ik vooral voor de sport van de lage getallen en niet omdat je het nu wel of niet kan zien... Ik had voor die 1000 piek liever een groter scherm genomen :P
IMWhizzle schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:53:
[...]

Hoeveel wijkt dat gekalibreerde stand af van de fabrieksinstellingen?
Veel recensie doen dit soort metingen. Maar dat kan per paneel anders zijn natuurlijk. Deze bij rtings laat het verschil pre en post kalibratie zien:

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c9-oled

Maar je moet je iets meer verdiepen in welke kleurfouten je wel en niet kunt zien. Want volgens mij laat je je nu al iets te gek maken door de 'lage getalletjes' en dat is vaak zonde van het geld.

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 24-11-2019 10:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Inmiddels contact gehad met Dimitri Valkenburg. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Ik haak ook even aan. Ben in de markt voor een nieuwe TV en wil hier wel een ultiem gestoken plaatje op hebben eigenlijk..
Ik hoop voor je dat het gaat lukken.
Post je je bevindingen als je die hebt?

ps.Kan Frank niet op locatie de reguliere ijking verrichten dan? Ik gok dat dat het dilemma is? 2 uur vs 12 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik denk toch echt niet dat er ook maar één pro 10-12 aan de slag gaat bij een consument. Lijkt me ook volstrekt overdreven om de hele Ultimate workflow te doorlopen. Wat snelheid betreft is wel eens genoemd dat de kwaliteit van de meter daar een redelijke rol in speelt, zo'n Klein K10 klaart het klusje een stuk sneller dan een huis-tuin-keuken meter als een X-Rite.
En als je leest dat er bij zo'n kalibratie toer drie kwartier tot een uur aan je tv wordt gezeten voor 235 euro dan kan je wel nagaan wat een 10-12 uur sessie op zou moeten brengen ... (al stammen die opmerkingen nog uit het pre-HDR tijdperk).
Een X-Rite, Calman Home en een tweedehands spectrophotometer en alle tijd van de wereld en je zou het zelf kunnen en zo vaak als je wilt. Die pattern generator zit al ingebakken in een LG 9 serie dus die hoef je al niet te kopen.
Aangezien om de zoveel tijd je eigenlijk je tv opnieuw zou moeten laten nakijken (of iig 1x na x aantal maanden) ben je op de lange termijn nog goedkoper uit ook.

[ Voor 29% gewijzigd door apis29 op 25-11-2019 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
apis29 schreef op maandag 25 november 2019 @ 00:57:
Ik denk toch echt niet dat er ook maar één pro 10-12 aan de slag gaat bij een consument. Lijkt me ook volstrekt overdreven om de hele Ultimate workflow te doorlopen. Wat snelheid betreft is wel eens genoemd dat de kwaliteit van de meter daar een redelijke rol in speelt, zo'n Klein K10 klaart het klusje een stuk sneller dan een huis-tuin-keuken meter als een X-Rite.
En als je leest dat er bij zo'n kalibratie toer drie kwartier tot een uur aan je tv wordt gezeten voor 235 euro dan kan je wel nagaan wat een 10-12 uur sessie op zou moeten brengen ... (al stammen die opmerkingen nog uit het pre-HDR tijdperk).
Een X-Rite, Calman Home en een tweedehands spectrophotometer en alle tijd van de wereld en je zou het zelf kunnen en zo vaak als je wilt. Die pattern generator zit al ingebakken in een LG 9 serie dus die hoef je al niet te kopen.
Aangezien om de zoveel tijd je eigenlijk je tv opnieuw zou moeten laten nakijken (of iig 1x na x aantal maanden) ben je op de lange termijn nog goedkoper uit ook.
Deze informatie is nieuw voor mij, maar zeker waardevol. Ik was in de veronderstelling dat een toestel slechts 1 keer gekalibreerd moest worden, maar voor de beste prestaties wordt aangeraden grofweg 2 x per jaar? Biedt de home edition dezelfde mogelijkheden als de ultimate edition van Calman?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vergeet niet dat als je echt een perfectionist wilt zijn, je je kalibratie unit ook periodiek moet laten kalibreren he? ;).

* JvS en@Jag hebben een xrite pro. Het is "even" vijf-dimensionaal puzzelen voor je er goed mee uit de voeten kunt (de ene parameter goed zetten heeft weer impact op de andere die je net goed had gekregen ;)), maar je kan er echt prima resultaten mee behalen. En het is leuk als hobby.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel9970
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 10:28
Zelf ook wel eens een poging tot kalibratie gedaan(met een goede meter), ik heb het geduld er niet voor om het zo goed te krijgen als een professional :-)

Ik heb meerdere kalibrateurs over de vloer gehad en ik kan Dimitri aanraden.
Deze gaat niet eerder weg dan dat hij tevreden is en neemt alle tijd voor een kalibratie(bijna 3 uur geweest).
Bij andere was het wel eens zo dat de volgende afspraak gehaald moest worden(binnen 1 uur weg).

Ik heb mijn laatste tv een Pana Oled 65EZW1000 niet laten kalibreren, deze had volgens verschillende reviews een dermate nauwkeurig beeld dat kalibratie overbodig was.
De 65-er Led Pana uit de 800-serie die ik daarvoor had wel laten kalibreren, deze bleek zo nauwkeurig te zijn dat de kalibratie bijna niets toevoegde.
Bij de Sonies, LG en plasma's die ik heb gehad deed een kalibratie veel goeds voor het beeld.

Pas wel op, een kalibratie kan erg tegenvallen.
Het beeld wordt natuurlijker, als je van 'pop' in het beeld houdt en 'felle' kleuren dan kan een kalibratie tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Marcel9970 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:30:
Zelf ook wel eens een poging tot kalibratie gedaan(met een goede meter), ik heb het geduld er niet voor om het zo goed te krijgen als een professional :-)

Ik heb meerdere kalibrateurs over de vloer gehad en ik kan Dimitri aanraden.
Deze gaat niet eerder weg dan dat hij tevreden is en neemt alle tijd voor een kalibratie(bijna 3 uur geweest).
Bij andere was het wel eens zo dat de volgende afspraak gehaald moest worden(binnen 1 uur weg).

Ik heb mijn laatste tv een Pana Oled 65EZW1000 niet laten kalibreren, deze had volgens verschillende reviews een dermate nauwkeurig beeld dat kalibratie overbodig was.
De 65-er Led Pana uit de 800-serie die ik daarvoor had wel laten kalibreren, deze bleek zo nauwkeurig te zijn dat de kalibratie bijna niets toevoegde.
Bij de Sonies, LG en plasma's die ik heb gehad deed een kalibratie veel goeds voor het beeld.

Pas wel op, een kalibratie kan erg tegenvallen.
Het beeld wordt natuurlijker, als je van 'pop' in het beeld houdt en 'felle' kleuren dan kan een kalibratie tegenvallen.
Bedankt voor het delen. Heb jij ook HDR calibraties laten kalibreren? Indien het geval, hoe duidelijk is het verschil in die beeldmodus? Ik heb elke televisie altijd op movie mode gezet. De eerste keer was het even wennen, maar nu al 5 jaar op movie modes/ISF.

Edit: Aanstaande zaterdag komt Dimitri langs. Hij heeft zeer goede apparatuur en een relatief snelle meter. Ben benieuwd wat voor moois we uit de C9 kunnen halen. De ervaring en de resultaten zal ik uiteraard met jullie delen. Ben benieuwd!

[ Voor 7% gewijzigd door IMWhizzle op 27-11-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:43

GHR

Ben benieuwd hoe Dimitri bevalt, temeer ook omdat ik zelf ook op zoek ben naar een andere calibrateur dan degene die al diverse malen mijn tv heeft gecalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
GHR schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:02:
Ben benieuwd hoe Dimitri bevalt, temeer ook omdat ik zelf ook op zoek ben naar een andere calibrateur dan degene die al diverse malen mijn tv heeft gecalibreerd.
Wie heeft de calibraties verzorgd tot dusver? En wat is jouw voornaamste reden om te kijken voor een andere? Voor degenen die ervaring hebben met Dimitri, welke spectrophotometer gebruikt hij?

Er is overigens een hele interessante podcast uitgebracht over ISF kalibraties, waar je op moet letten en hoe je bijvoorbeeld een goede kalibrateur herkend:

YouTube: AVForums Podcast: Should you hire a professional TV calibrator and w...

[ Voor 83% gewijzigd door IMWhizzle op 29-11-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR

GHR

IMWhizzle schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:22:
[...]

Wie heeft de calibraties verzorgd tot dusver? En wat is jouw voornaamste reden om te kijken voor een andere? Voor degenen die ervaring hebben met Dimitri, welke spectrophotometer gebruikt hij?
Tot dusver zijn deze altijd verzorgd door Frank Doorhof. Ondertussen een stuk of 7 keer een calibratie laten doen waarvan 2 bij familieleden. Twee calibraties vond ik tegenvallend. Persoonlijk vond ik Frank altijd aan de gejaagde kant. Rapporten werden achteraf toegezonden. Deze werden op het moment zelf niet besproken.

Bij de laatste calibratie die ik van hem gezien heb werd een Spectracal C6 HDR2000 gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door GHR op 29-11-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
GHR schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:59:
[...]

Tot dusver zijn deze altijd verzorgd door Frank Doorhof. Ondertussen een stuk of 7 keer een calibratie laten doen waarvan 2 bij familieleden. Twee calibraties vond ik tegenvallend. Persoonlijk vond ik Frank altijd aan de gejaagde kant. Rapporten werden achteraf toegezonden. Deze werden op het moment zelf niet besproken.

Bij de laatste calibratie die ik van hem gezien heb werd een Spectracal C6 HDR2000 gebruikt.
Daar was ik al bang voor. Dat gevoel had ik al. Is dan ook de reden waarom liever kies voor Dimitri. Vind ook dat hij veel betere apparatuur en software gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Gisteren is Dimitri langsgeweest. Heerlijke vent. Hij neemt echt de tijd om het beste uit het scherm te halen, niet overhaast, maar echt gaan voor kwaliteit. We hebben de SDR, HDR, Dolby Vision, Game en Game HDR aangepakt.

Mijn wens was initieel om met de autocal functie op het toestel het beste SDR beeld te krijgen. Dit gedeelte duurde het langst, maar was de moeite waard. Delta error lag uit de doos op ongeveer 4, maar zit nu op ongeveer 1. Het beeld is veel natuurlijker , alsof je naar een bewegende flyer kijkt. Eindelijk geen gelige waas of groene tinten.

HDR was met autocal niet te doen en we kregen enorme foutwaarden. Er leek iets niet te kloppen en we concludeerden dat de Calman software hier nog niet goed in ontwikkeld is. Vanaf dit punt heeft Dimitri HDR handmatig gedaan. Wat een beeld! De impact die HDR moest hebben volgens mijn beleving is nu eindelijk te zien. Voornamelijk de kleuren zijn veel mooier (minder groen) en veel meer details in het spectrum net boven zwart. Dynamic Tone Mapping moet ingeschakeld staan om het volledige HDR beeld in het scherm te weergeven, anders krijg je kleur "clipping". Mijn scherm heeft 682 nits. Als ik met deze hoeveelheid nits zo'n mooie ervaring beleef, vraag ik mij af hoe het zou zijn bij gebruikers met een panel waar 800 nits uit gehaald kan worden.

Dolby Vision heeft er nog nooit zo mooi uitgezien. De foutwaarden bij deze beeldmodus lag op delta 14 en staat nu op ongeveer 3. Wat een verschil. Dolby Vision is even wat anders. Netflix content is niet langer meer te donker en de impact van HDR is groot.

Uiteraard is ook de Game Mode (SDR en HDR) aangepakt. Wat kan ik zeggen, FIFA ziet er eindelijk goed uit. Wat een beleving. Zelfs GTA (een spel uit 2013) ziet er veel mooier uit.

Al met al ben ik zeer blij dat ik de keuze heb gemaakt voor Dimitri. Hij heeft gewoonweg de beste apparatuur en de beste software (ultimate edition) en neemt echt de tijd voor je. Geen haastwerk en een fijne vent om mee te babbelen.

Een tip, vraag Dimitri niet om een autocal. In dit geval heeft het voor SDR goed uitgepakt, omdat de Klein een razendsnelle meter is, maar staat nog erg in de kinderschoenen voor HDR en Dolby Vision. Had je een andere meter gebruikt zou het proces ongeveer een halve dag in beslag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR

GHR

IMWhizzle schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:35:

Een tip, vraag Dimitri niet om een autocal. In dit geval heeft het voor SDR goed uitgepakt, omdat de Klein een razendsnelle meter is, maar staat nog erg in de kinderschoenen voor HDR en Dolby Vision. Had je een andere meter gebruikt zou het proces ongeveer een halve dag in beslag nemen.
Dank voor jouw reactie. Waarom zou je Dimitri niet om autocal vragen als dat, tenminste zoals ik jouw bedrage lees, een goede optie is voor in ieder geval SDR?
Wat voor een toestel heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
GHR schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:18:
[...]

Dank voor jouw reactie. Waarom zou je Dimitri niet om autocal vragen als dat, tenminste zoals ik jouw bedrage lees, een goede optie is voor in ieder geval SDR?
Wat voor een toestel heb je nu?
Handmatig is veel sneller en bijna even accuraat. Hij heeft met autocal geen controle over de instellingen en het duurt relatief lang. Dat vind hij niet fijn. Alles onder de delta 3 is goed en met handmatig kun je ook op 1 of daaronder komen.

Ik heb een LG 65C9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddeconin
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-10 10:50
Weet iemand ook een goede aanrader in Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:20

Funky22

Guild invite

ddeconin schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:02:
Weet iemand ook een goede aanrader in Belgie?
Werner van Cinedream eens contacteren

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-10 09:14
Heeft iemand ervaring met het zelf kalibreren van de nieuwe LG CX serie?

Ik doe color kritisch werk (color grading) en wil mijn LG 48" OLED kalibreren op SDR / Rec709. Ik denk dat de goedkoopste optie is om een Xrite i1 te huren + Calman Home for LG aan te schaffen. En dan flink wat YT tutorials kijken :-)

Nu begreep ik dat de LG een soort 'auto dim' functie hebben die je kunt uitzetten. met als gevolg verlies van garantie. Gezien mijn werk ben ik bereid om dat 'risico' dan maar te nemen. Weet iemand echter waar en hoe ik dit doe?
Pagina: 1