Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Ik heb een Apple Macbook Air (2015) waar een kop koffie over het toetsenbord heen is gegaan. De boel meteen uitgezet en later vanaf onderen schoongemaakt (alleen backplate losgehaald).

Nu zijn er nog een paar openstaande bugs na deze actie:
- De Z-toets werkt niet
- Het lampje van caps-lock brandt continu (ookal staat capslock uit)
- Zodra je op caps-lock drukt, werkt het hele toetsenbord niet meer tot een reboot

Nu heb ik 2 keuzes volgens mij:
- Toetsenbord 'intern' schoonmaken met contactreiniger
- Nieuw toetsenbord monteren

Eigenlijk wil ik de 1e optie eerst proberen, want om een nieuw toetsenbord te monteren moet die laptop echt helemaal uit elkaar en dat vind ik nogal tricky. De vraag is echter; kan ik zomaar vanaf boven met een flinke berg contactreiniger in het toetsenbord spuiten en goed laten uitlekken / uitdampen etc? Uiteraard even de batterij los halen van te voren.

Beste antwoord (via WeetIkHetNou op 25-11-2019 16:08)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:24
Contactreiniger is een zuur dat roest en andere oxiden verwijdert. En een vetlaagje achterlaat. Absoluut niet wat je zoekt.
In dit geval heb je gewoon het juiste oplosmiddel nodig voor de verontreiniging.

Voor koffie of frisdrank is dat gewoon water!

Daarna moet het water weg, dat kan met een waterverdrijvende vloeistof, zoals isopropylalcohol of gewoon even in de oven op 50 graden.

Om geen verdere schade te maken moet hiervoor het toetsenbord wel even uit de laptop.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 24-11-2019 22:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

rdejongjr

Gnome

Bij een kop koffie is het sowieso aan te raden om alles uit elkaar te trekken en goed te (laten) reinigen.
Goede kans dat de print ook aangetast is en langzaam wegrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Klopt helemaal, ga ik wellicht ook nog doen.

Maar dat neemt de vraag mbt het toetsenbord niet weg; de enige manier om die effectief schoon te maken blijft volgens mij contactreiniger er doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Contactreiniger werkt leuk voor grove contacten. Ik zou het écht niet aanraden om dit in het toetsenbord van een laptop te spuiten zonder het toetsenbord uit de betreffende laptop te verwijderen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:24
Contactreiniger is een zuur dat roest en andere oxiden verwijdert. En een vetlaagje achterlaat. Absoluut niet wat je zoekt.
In dit geval heb je gewoon het juiste oplosmiddel nodig voor de verontreiniging.

Voor koffie of frisdrank is dat gewoon water!

Daarna moet het water weg, dat kan met een waterverdrijvende vloeistof, zoals isopropylalcohol of gewoon even in de oven op 50 graden.

Om geen verdere schade te maken moet hiervoor het toetsenbord wel even uit de laptop.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 24-11-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Bedankt voor de reacties.

Als ik het toetsenbord toch al moet uitbouwen voor de schoonmaakactie dan plaats ik net zo goed een nieuw toetsenbordje. Die zijn niet zo duur. Eerst maar eens bestellen dus.
Pagina: 1