Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• erikkallenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik heb zonnepanelen op mijn dak met 3 inverters. Deze zaten al op het dak toen ik het huis kocht.

Met enecsys kon ik destijds de panelen niet uitlezen, omdat hier geen software meer voor was.

Nu is dit er wel weer. Omdat ik de opbrengst vind tegenvallen wil ik de zonnepanelen uitlezen. Ik heb een modem van enecsys, en wanneer ik verbinding maak met de modem blijken er inderdaad 3 inverters met een verschillend serial nummer aanwezig te zijn (zie foto's in link). Echter krijg ik maar van 1 inverter data binnen.

https://photos.google.com...0MTlkYnRTSHVoeHQ0MEZKNWR3

Wat kan er aan de hand zijn met de andere twee inverters?
-Ik heb al de modem in user mode gezet. Dan krijg ik de volgende gegevens:
ipadres: 192.168.1.137
Aantal inverters: 3
Verbinding: V

https://photos.app.goo.gl/UdL2ZwmtMzgzbCU26

[ Voor 30% gewijzigd door erikkallenberg op 23-11-2019 11:37 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hoe oud zijn de inverters? Grote kans dat ze defect zijn, dat is helaas een bekend euvel van de Enecsys inverters. Ik heb ze ook, en afgelopen zomer ook 1 inverter die wel zichtbaar was maar niets meer rapporteerde. Bleek uiteindelijk half uitgefikt te zijn.
Ben bang dat je toch even het dak op moet om te kijken hoe e.e.a. er voor staat. Als ze inderdaad beide defect zijn, zou ik ze vervangen door Enphase micro omvormers. Afhankelijk van het Wp van je panelen, de Enphase M250-60 of 72, of de Enphase IQ7+.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• erikkallenberg
Microkid schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:55:
Hoe oud zijn de inverters? Grote kans dat ze defect zijn, dat is helaas een bekend euvel van de Enecsys inverters. Ik heb ze ook, en afgelopen zomer ook 1 inverter die wel zichtbaar was maar niets meer rapporteerde. Bleek uiteindelijk half uitgefikt te zijn.
Ben bang dat je toch even het dak op moet om te kijken hoe e.e.a. er voor staat. Als ze inderdaad beide defect zijn, zou ik ze vervangen door Enphase micro omvormers. Afhankelijk van het Wp van je panelen, de Enphase M250-60 of 72, of de Enphase IQ7+.
Bedankt voor je reactie. De inverters zijn uit 2014. Hoe zie ik of ze defect zijn? Ik zie zo op het eerste gezicht niet dat ze uitgefikt zijn. Buitenkant ziet er nog OK uit.

• Microkid

Microkid

Smile

Dat zie je niet van de buitenkant. Dan moet je de inverter van het dak halen en openmaken. In mijn geval trof ik dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uqjJ9jv2AHohNTOmHPqCPuab/medium.jpg

Maar het kan ook goed zijn dat er gewoon iets in de electronica defect is, die kans acht ik groter dan uitgefikt ;)
In elk geval: je moet er naar laten kijken. Repareren is zo goed als onmogelijk, zie ook Enecsys Micro Inverter - herstellen.
Heb je een installateur die je hier naar kan laten kijken? Anders gewoon de knoop doorhakken en ze allemaal weghalen en vervangen.

Wat je nog kan doen om iets te achterhalen:
- Log in op de Enecsys gateway
- ga naar Debug Information
- je krijgt dat een scherm dat er ongeveer zo uit ziet:
WS=g1H3BQCaxjQAAGqXIQEAAADDFDADiAAAIAAfA8AxAOQTAGsHjgAA14
WZ=u7g1dwCaxjQAAGqjIQEAAkqqClODUfcFAJrGNEg=73,S=2000009403
WZ=u7g1dwCaxjQAAGqqIQEAAkqrClO7uDV3AJrGNEg=09,S=2000009403
WS=G0_3BQCaxjQAAGqzIQEAAADFFDADiAAAIQAhA8AxAOMTArAAXAAA94
WZ=u7g1dwCaxjQAAGrAIQEAAkqsClMbT_cFAJrGNEg=70,S=2000009403
WS=[u1L3BQCaxjQAAGrKIQEAAADHFDADiAAAJgAiA34xAOQTAN0G9QAAE8
WZ=u7g1dwCaxjQAAGrWIQEAAkqtClO7UvcFAJrGNEg=A5,S=2000009403
WS=U1L3BQCaxjQAAGrYIQEAAADGFDADiAAAJgAiA34yAOISAXIHTAAA5D
WS=HVL3BQCaxjQAAGrhIQEAAADIFDADiAAAKAAjA2syAOQTAmQHswAA69
WS=fwz2BQCaxjQAAGrjIQEAAABrFDADiAAAHgAZA0EyAOMSAvoE5QAA3E
De eerste tekens op elke regel (tussen de = en Caxj) is een serienummer. Ik zou bij jou dus 3 unieke serienummers verwachten. Als je dat ziet, is er wel communicatie vanuit de inverter. Maar dan kan het nog steeds zijn dat de inverter defect is en er geen 220v wordt opgewekt.

[ Voor 55% gewijzigd door Microkid op 23-11-2019 12:29 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• erikkallenberg
Microkid schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:18:
Dat zie je niet van de buitenkant. Dan moet je de inverter van het dak halen en openmaken. In mijn geval trof ik dit aan:
[Afbeelding]

Maar het kan ook goed zijn dat er gewoon iets in de electronica defect is, die kans acht ik groter dan uitgefikt ;)
In elk geval: je moet er naar laten kijken. Repareren is zo goed als onmogelijk, zie ook Enecsys Micro Inverter - herstellen.
Heb je een installateur die je hier naar kan laten kijken? Anders gewoon de knoop doorhakken en ze allemaal weghalen en vervangen.

Wat je nog kan doen om iets te achterhalen:
- Log in op de Enecsys gateway
- ga naar Debug Information
- je krijgt dat een scherm dat er ongeveer zo uit ziet:

[...]

De eerste tekens op elke regel (tussen de = en Caxj) is een serienummer. Ik zou bij jou dus 3 unieke serienummers verwachten. Als je dat ziet, is er wel communicatie vanuit de inverter. Maar dan kan het nog steeds zijn dat de inverter defect is en er geen 220v wordt opgewekt.
Ik krijg deze informatie. Er is dus wel communicatie. Weet je misschien hoe ik kan zien of er 220v wordt opgewekt?

'WS=NW-PBgCaxjQAAFcwIQAAAACsEmMAYQ5Id2vxNXcAmsY0AAC6_w==64
WS=EfmOBgCaxjQAAFdTIQAAAAC3EmMAYQ6uX2vxNXcAmsY0AACz_w==7C
WS=NW-PBgCaxjQAAFdkIQEAAAB9FDADiAEAAQAAAAAAAAAMAfUDmAAF22
WZ=a_E1dwCaxjQAAFdxIQEAAAHGClM1b48GAJrGNEg=9E,S=2000023915
WS=EfmOBgCaxjQAAFd1IQAAAAC4EmMAYQ6uX2vxNXcAmsY0AACz_w==B2
WS=e1GPBgCaxjQAAFd4IQEAAABzFDADiAEAAgAAAAAAAAAUAvAFRwAF76
WZ=a_E1dwCaxjQAAFeFIQEAAAHHClN7UY8GAJrGNEg=94,S=2000023915
WS=EfmOBgCaxjQAAFeLIQEAAADBFDADiAAADQALA04yAOESAaYEEAAA42
WS=NW-PBgCaxjQAAFeYIQAAAACvEmMAYQ5Id2vxNXcAmsY0AAC6_w==FE
WS=EfmOBgCaxjQAAFeYIQAAAAC5EmMAYQ6uX2vxNXcAmsY0AACz_w==E3
WS=NW-PBgCaxjQAAFe6IQAAAACwEmMAYQ5Id2vxNXcAmsY0AAC6_w==AF
WS=EfmOBgCaxjQAAFe6IQAAAAC6EmMAYQ6uX2vxNXcAmsY0AACz_w==EC
'

• Microkid

Microkid

Smile

Als de inverter geen watts rapporteert, ga ik er van uit dat er ook niets wordt opgewekt. Meten is lastig als je niet weet wat je doet en de juiste spullen hebt. Ik ben er ik elk geval nooit aan begonnen.

Ik zie 2 statussen op je inverters (status even zichtbaar gemaakt):
WS=NW-PBgCaxjQAAFdkIQEAAAB9FDADi AEA AQAAAAAAAAAMAfUDmAAF22
WS=e1GPBgCaxjQAAFd4IQEAAABzFDADi AEA AgAAAAAAAAAUAvAFRwAF76
WS=EfmOBgCaxjQAAFeLIQEAAADBFDADi AAA DQALA04yAOESAaYEEAAA42

AAA = feeding grid
AEA = undervoltage, no grid

Lijkt er dus op dat je devices met serial NW-PB en EfmOB een probleem hebben. Zou ook kunnen dat de kabel los is geraakt. Maar ook dan zal je toch het dak op moeten.

[ Voor 62% gewijzigd door Microkid op 23-11-2019 19:24 ]

• erikkallenberg
Bedankt ik ga t morgenochtend even nakijken. Hopelijk zit er een stekker niet goed

• erikkallenberg
Zit geen kabel los :/.

Nog meer stappen die ik kan ondernemen, of is de inverter gewoon stuk?

Als ik er iemand naar laat kijken ben ik minimaal 100,- kwijt. Is het dan verstandiger om direct twee nieuwe inverters te bestellen? En is het moeilijk om die erop te zetten?

• Microkid

Microkid

Smile

Ik kan niet bewijzen dat ze stuk zijn, maar de symptomen geven wel die indruk. Heb je de inverters goed onderzocht? Een inverter die werkt is vaak warm en maakt een zoemend geluid. Als 2 van jouw inverters doodstil en koud zijn, is dat dus geen goed teken.

Natuurlijk kan je ze vervangen, het is gewoon plug&play. Als je nog ergens Enecsys inverters kan vinden.... Op Marktplaats komen ze nog wel eens voorbij.

[ Voor 28% gewijzigd door Microkid op 24-11-2019 10:03 ]

Pagina: 1