Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-09 17:47
Wij hebben in onze eetkamer (54m³) slechts één radiator hangen. Sinds ik een Evohome systeem heb geïnstalleerd merk ik dat deze radiator niet krachtig genoeg is om de kamer op te warmen: de radiator wordt gloeiend heet, maar de temperatuur bereikt maar met moeite 20°. Dit terwijl de radiatoren in de andere kamers dichtgedraaid worden door EvoHome, omdat de gewenste temperatuur daar allang bereikt is. Hierdoor kan onze (veel te krachtige) ketel van 40kW zijn warmte niet goed kwijt waardoor deze ook nog eens regelmatig in protectie gaat.

Het lijkt dus duidelijk dat er een krachtigere radiator moet komen. Om het vermogen van de nieuwe radiator te bepalen zou ik graag het vermogen willen kennen van de huidige radiator die er nu hangt. Het is een heel oude radiator (ik vermoed zo oud als het huis, jaren 50) met 5 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IZbPRckaiE5qsSWygOBrMytY/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bWkPnb0R2iV1gkP6uEp0FkO0/thumb.jpg

De radiator is 90 x 45 cm groot.

Het enige dat ik heb gevonden is dit: https://www.radson.com/be/producten/calculator-2.htm maar daar staat mijn type radiator niet tussen. Ik zou een type 30 kunnen nemen en dit extrapoleren naar een type 50, dan kom ik op ongeveer 1700W maar klopt dit wel voor zo'n oude radiator?

TLDR: Wat is het vermogen van de radiator op de foto (90 x 45cm)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:16

Illusion

(the art of)

Dat schaalt niet helemaal lineair.
Een 50 levert niet 5/3 keer een 30 op, omdat de voorkant veel meer straling levert, dan alle tussenplaten.
Het verschil tussen een 20 en 30 is precies 1 tussenplaat.
Als je een 30 neemt + 2 * (het verschil tussen een 30 en een 20), dan zit je redelijk in de buurt denk ik.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Illusion schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:30:
Dat schaalt niet helemaal lineair.
Een 50 levert niet 5/3 keer een 30 op, omdat de voorkant veel meer straling levert, dan alle tussenplaten.
Het verschil tussen een 20 en 30 is precies 1 tussenplaat.
Als je een 30 neemt + 2 * (het verschil tussen een 30 en een 20), dan zit je redelijk in de buurt denk ik.
Makes sense.

Volgens die tool is een type 30 = 1043W en een type 20 = 678W. Als ik "mijn" berekening gebruik kom ik aan 1.738W, als ik "jouw" berekening gebruik kom ik aan 1.773W (iets meer dus).

Nu steekt het voor mij niet op 10 of 100W, als ik weet dat het rond de 1.700W is weet ik zeker genoeg. Ik vroeg mij enkel af of deze tool ook gebruikt kan worden voor zo'n oude radiatoren. Misschien zijn deze gemaakt uit ander materiaal of kan er meer of minder water in dan bij moderne radiatoren, waardoor de berekening niet meer klopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Ik zou eens proberen die plank erboven weg te halen. Ze noemen het een radiator maar eigenlijk is het meer een convector, vooral met zoveel platen lijkt me.

Er moet een vrije luchtstroom kunnen zijn door de radiator heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Dit is een uitdaging. Kan je niet ergens in de ruimte een tweede radiator kwijt? Of misschien iets doen aan de warmtevraag in deze ruimte door (drie)dubbelglas of vloerisolatie? Dikwandige stalen pijp is niet het eenvoudigste om aanpassingen aan te doen.

Op https://www.radiatorxxl.nl/radiator-vermogen-berekenen kan je het benodigde radiatorvermogen berekenen. De radiator die je nu hebt lijkt dan veel te klein voor deze ruimte, zelfs als de ruimte goed geïsoleerd is.

[ Voor 30% gewijzigd door ericplan op 23-11-2019 13:26 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou eens hier kijken:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Ik vermoed dat je probleem veel goedkoper op te lossen is. Met meer luchtstroming zullen die tussenpanelen veel meer warmte af kunnen geven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
Het vermogen is wel van meer afhankelijk dan enkel afmetingen.
De aanvoertemperatuur bepaald veel, vroeger werd dat bepaald bij een aanvoertemperatuur van 90 graden, tegenwoordig is 75 graden normaal. Maar volgens mij is ook belangrijk hoe het water door de radiator stroomt (wordt de radiator wel gelijkmatig warm), stooktijd en snelheid waarmee het water er doorheen gaat. Zo'n oude radiator is volgens mij ook van dikker metaal gemaakt dan hedendaagse radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[b]mathias82 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:17: Hierdoor kan onze (veel te krachtige) ketel van 40kW zijn warmte niet goed kwijt waardoor deze ook nog eens regelmatig in protectie gaat.
Begin eerst eens om je ketel terug te schroeven qua vermogen. Het heeft totaal geen zin om 40kW door zo'n radiator te pompen (ook al neem ik aan dat je een modulerende ketel hebt). Gewoon terugschroeven naar 10kW ofzo, dan warmt de boel een stuk rustiger op en heb je kans dat je wel de gewenste temp haalt.

Daarnaast: wat is je aanvoertemperatuur? En wat je ook nog kan doen is een paar SpeedComforts er onder hangen, zodat er een geforceerde luchtstroom tussen de panelen doorgaat, waardoor je meer warmte aan de radiator onttrekt ( en een lagere retourtemp, dus ketel blijer).

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 23-11-2019 12:47 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Bedankt voor alle reacties!
cytherea schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:51:
Ik zou eens proberen die plank erboven weg te halen. Ze noemen het een radiator maar eigenlijk is het meer een convector, vooral met zoveel platen lijkt me.

Er moet een vrije luchtstroom kunnen zijn door de radiator heen.
Je ziet het niet goed op de foto maar het is geen plank maar een stuk natuursteen. Daarnaast is inderdaad nog een houten plank, maar die hangt niet boven de radiator. Ik zal eens kijken of ik het stuk natuursteen weg krijg zonder teveel beschadigingen.
ericplan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:14:
Dit is een uitdaging. Kan je niet ergens in de ruimte een tweede radiator kwijt? Of misschien iets doen aan de warmtevraag in deze ruimte door (drie)dubbelglas of vloerisolatie? Dikwandige stalen pijp is niet het eenvoudigste om aanpassingen aan te doen.
Ja ik was ook aan het denken aan een tweede radiator, maar dat gaat nog moeilijker worden dan deze radiator vervangen: het is een oud huis en het zijn overal dikwandige stalen leidingen. Er zal dus altijd aan de leidingen gewerkt moeten worden. Ramen zijn al 1.1 en vloerisolatie is ook nogal ingrijpend...
Glashelder schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:17:
Ik zou eens hier kijken:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Ik vermoed dat je probleem veel goedkoper op te lossen is. Met meer luchtstroming zullen die tussenpanelen veel meer warmte af kunnen geven.
Zou zoiets voldoende zijn: https://www.speedcomfort.nl/ ? Dan moet ik er wel nog stroom zien te krijgen, er is momenteel geen stoomvoorziening in de buurt.
LA-384 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:42:
Het vermogen is wel van meer afhankelijk dan enkel afmetingen.
De aanvoertemperatuur bepaald veel, vroeger werd dat bepaald bij een aanvoertemperatuur van 90 graden, tegenwoordig is 75 graden normaal. Maar volgens mij is ook belangrijk hoe het water door de radiator stroomt (wordt de radiator wel gelijkmatig warm), stooktijd en snelheid waarmee het water er doorheen gaat. Zo'n oude radiator is volgens mij ook van dikker metaal gemaakt dan hedendaagse radiatoren.
Temperatuur van het water is inderdaad 75°. De radiator wordt heel snel heel heet, wel gelijkmatig (van boven tot onder, tussenpanelen weet ik natuurlijk niet of die gelijkmatig warm worden). De circulatiepomp staat op zijn laagste stand, maar je hoort het water hard stromen dus ik vermoed dat dit nog te krachtig is.
Microkid schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:45:
[...]

Begin eerst eens om je ketel terug te schroeven qua vermogen. Het heeft totaal geen zin om 40kW door zo'n radiator te pompen (ook al neem ik aan dat je een modulerende ketel hebt). Gewoon terugschroeven naar 10kW ofzo, dan warmt de boel een stuk rustiger op en heb je kans dat je wel de gewenste temp haalt.

Daarnaast: wat is je aanvoertemperatuur? En wat je ook nog kan doen is een paar SpeedComforts er onder hangen, zodat er een geforceerde luchtstroom tussen de panelen doorgaat, waardoor je meer warmte aan de radiator onttrekt ( en een lagere retourtemp, dus ketel blijer).
Nee, het is spijtig genoeg geen modulerende ketel, ik kan dus niets aan het vermogen regelen. Aanvoertemperatuur is 75°, dat kan ik niet verlagen omdat er nog een boiler op de ketel is aangesloten die tot 60° moet verwarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je iets van een plattegrond van de ruimte die deze radiator moet verwarmen met daarin de plek aangegeven van deze radiator? Het maakt namelijk erg veel uit waar in de ruimte zo'n apparaat aan de muur hangt om het voldoende te laten zijn voor het geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mathias82 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:31:
Zou zoiets voldoende zijn: https://www.speedcomfort.nl/ ? Dan moet ik er wel nog stroom zien te krijgen, er is momenteel geen stoomvoorziening in de buurt.
Ik denk het wel. Punt alleen met speedcomfort is dat het naar mijn mening wel heel duur is :p

Ik heb alle radiatoren in mijn woonkamer gedaan met fans en thermostaten Ali express en toen was ik voor 90 euro klaar (3 thermostaten, 22 fans). Bij SC had ik er 8 nodig gehad en dat had dus bijna 500 euro gekost.

Maar 1 of 2 van die dingen zal vast al wel effect hebben. Volgens mij liggen ze gewoon bij de praxis (ff registeren op de site voor 25% korting ;) ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
sypie schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:30:
Heb je iets van een plattegrond van de ruimte die deze radiator moet verwarmen met daarin de plek aangegeven van deze radiator? Het maakt namelijk erg veel uit waar in de ruimte zo'n apparaat aan de muur hangt om het voldoende te laten zijn voor het geheel.
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ziTgBQRwPnxLdwzeDkSyCQtb/thumb.jpg

EDIT: om een idee van schaal te geven: de eetkamer is 382 x 522 cm.

Het gaat om de rode radiator. Ik heb de andere radiatoren ook aangegeven in het geel.
Ik was aan het denken om hem te vervangen door zoiets: https://www.design-radiat...son-narbonne-v-68805.html (misschien niet dat exact model, maar wel ongeveer die afmetingen en vermogen).

[ Voor 7% gewijzigd door mathias82 op 23-11-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@mathias82 Op de tekening lijkt het één grote ruimte, samen met salon en veranda. Als ik bereken wat je voor de eetkamer alleen nodig zou hebben (zie eerdere link) lijkt je huidige radiator niet bedoeld om solo je eetkamer te verwarmen. Zou deze radiator lekker laten zitten en kijken of je een radiator (op tekening aan de bovenzijde) bij kan plaatsen. Kan je onder de vloer komen? Er zijn speciale aftak-koppelingen voor dikwandige buis. Ik ga er vanuit dat de buis onder de vloer loopt.

[ Voor 23% gewijzigd door ericplan op 23-11-2019 17:51 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Door de 2 radiatoren in de salon krijg je een stromin via de eetkamer naar de veranda. De stroming van de warme lucht in de veranda gaat haaks op die stroom. Aangezien in de keuken een afzuigpunt voor de ventilatie zit trek het daarheen, zou ik zo stellen. Dat betekent dat de warme lucht van de betreffende radiator opstijgt en met de stroming van de salon naar de veranda mee gaat. Daar heb je in de eetkamer dus niet bijster veel aan als ik het zo mag stellen.

In plaats van de radiator te vervangen zou je beter een schuifdeur tussen de eetkamer en de veranda kunnen plaatsen, dat zet meer zoden aan de dijk wanneer je de eetkamer warm wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Bedankt @ericplan en @sypie

Schuifdeur tussen de eetkamer en de veranda gaan we niet doen: de veranda is momenteel de speelhoek van de kleine, dan zit hij helemaal afgesloten (heeft ook voordelen natuurlijk ;)). Wij hebben geen mechanisch ventilatiesysteem, dus er is geen afzuigpunt in de keuken (behalve de dampkap wanneer deze aanstaat).

Het zou wel mogelijk zijn om een radiator in de linker bovenhoek op het plan bij de plaatsen: hieronder zit de garage en de buizen lopen hier recht onder door. Enige probleem is dat het heel dikke stalen buizen zijn, dus ik zal het sowieso moeten laten doen. Bijkomend probleem is dat de buizen geïsoleerd zijn met potentieel asbesthoudend materiaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hSx5IJJ7Bx3OUL6Z69SaTyCl/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

mathias82 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:31:
Nee, het is spijtig genoeg geen modulerende ketel, ik kan dus niets aan het vermogen regelen. Aanvoertemperatuur is 75°, dat kan ik niet verlagen omdat er nog een boiler op de ketel is aangesloten die tot 60° moet verwarmd worden.
Welke ketel en boiler heb je dan? Een boiler verwarmt zich namelijk normaliter zelf, dus bovenstaande installatie klinkt nogal vreemd.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Microkid schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:23:
[...]

Welke ketel en boiler heb je dan? Een boiler verwarmt zich namelijk normaliter zelf, dus bovenstaande installatie klinkt nogal vreemd.
Ketel en boiler zijn van Radson (ketel is een EHR E 350). De boiler is gewoon een warmwatervat. Er zit een 3-weg kraan tussen. Als de boiler warmte vraagt stroomt het warme water van de ketel door de warmtewisselaar van de boiler, als de CV warmte vraagt stroomt het water van de ketel door de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35
Via het boilercontact gaat de ketel vaak naar een vaste Ta van 75 of 85 graden.
Dat staat vaak los van de Ta cv. Maar ik denk niet dat dat je probleem gaat oplossen, die undersized radiator gaat alleen maar minder warmte afgeven bij een lagere Ta. Wat je kan proberen (omdat je de doeltemperatuur net niet haalt) is de overige radiatoren allemaal iets knijpen zodat de rest wat minder snel opwarmt. Ik twijfel alleen of je wel voetventielen hebt gezien de leeftijd van het systeem. De rode vervangen is altijd de beste klap alleen ook de duurste.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mathias82 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:04:
Bedankt @ericplan en @sypie

Schuifdeur tussen de eetkamer en de veranda gaan we niet doen: de veranda is momenteel de speelhoek van de kleine, dan zit hij helemaal afgesloten (heeft ook voordelen natuurlijk ;)). Wij hebben geen mechanisch ventilatiesysteem, dus er is geen afzuigpunt in de keuken (behalve de dampkap wanneer deze aanstaat).

Het zou wel mogelijk zijn om een radiator in de linker bovenhoek op het plan bij de plaatsen: hieronder zit de garage en de buizen lopen hier recht onder door. Enige probleem is dat het heel dikke stalen buizen zijn, dus ik zal het sowieso moeten laten doen. Bijkomend probleem is dat de buizen geïsoleerd zijn met potentieel asbesthoudend materiaal:

[Afbeelding]
Lekker laten zitten maar bij het koper links net buiten de foto aansluiten, beugelen op het plafond en isoleren, eventueel rehau kunststof nemen, dan heb je er zo een radiator bij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Jim423 schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:26:
Via het boilercontact gaat de ketel vaak naar een vaste Ta van 75 of 85 graden.
Dat staat vaak los van de Ta cv. Maar ik denk niet dat dat je probleem gaat oplossen, die undersized radiator gaat alleen maar minder warmte afgeven bij een lagere Ta. Wat je kan proberen (omdat je de doeltemperatuur net niet haalt) is de overige radiatoren allemaal iets knijpen zodat de rest wat minder snel opwarmt. Ik twijfel alleen of je wel voetventielen hebt gezien de leeftijd van het systeem. De rode vervangen is altijd de beste klap alleen ook de duurste.
Bij mijn ketel is er slechts 1 keteltemperatuur, ik heb geen aparte temperatuur voor boiler en CV. Het is nog een "analoog" systeem: geen display, geen menu's, gewoon een draaiknop om de temperatuur in te stellen. Vermits de boiler op 60° staat moet de ketel wel minstens op 75...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Jim423 schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:26:
[...]
De rode vervangen is altijd de beste klap alleen ook de duurste.
Vraag ik me af. Met een tweede radiator in deze ruimte krijg je een betere warmteverdeling. De rode radiator zit nu niet bepaald in het midden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Rol-Co schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:56:
[...]

Lekker laten zitten maar bij het koper links net buiten de foto aansluiten, beugelen op het plafond en isoleren, eventueel rehau kunststof nemen, dan heb je er zo een radiator bij.
Da's misschien een goed idee. De koppelingen die je op de foto ziet zitten vlak onder de radiator van het salon (linker bovenhoek op het plan). Ik moet dan wel een stuk "terug" met de nieuwe leidingen. Ik denk dat er net genoeg plaats is om nog een T-stuk op het koper te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LiTQuewZLYp459Rrj7GDdDZO/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mathias82 schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:55:
[...]

Da's misschien een goed idee. De koppelingen die je op de foto ziet zitten vlak onder de radiator van het salon (linker bovenhoek op het plan). Ik moet dan wel een stuk "terug" met de nieuwe leidingen. Ik denk dat er net genoeg plaats is om nog een T-stuk op het koper te zetten:

[Afbeelding]
Je kan ook de 90 graden bochten wisselen voor T stukken, dan kan daar weer iets anders aan, de oude 90 graden bocht bijv om weer terug te gaan, ik noem maar iets.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Of zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://www.vakhandeljanssen.nl/images/productimages/big/VSH%20Super%20Knel%20hoek%20t-stuk.png

A'dam PVOutput

Pagina: 1