Vraag

• Humbatiki
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-04 04:33
Mijn vraag
Ik wil mijn tv (en eventueel andere apparaten thuis) laten verbinding maken met 1 bepaald acces point. De situatie is nu dat mijn tv verbinding maakt met een AP op een andere verdieping, terwijl er een AP naast de tv hangt.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mijn netwerk bestaat uit
3 Ubiquiti PRO AP's
1 Ubiquiti Unifi Security Gateway
1 8-poorts Ubiquity Switch (met daarop 4 poorten met POE voor mijn AP's)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb reeds in de software van Ubiquiti gekeken, ik kan wel zien met welk AP mijn clients verbinding maken, maar ik ben er nog niet in geslaagd om 1 client aan 1 AP te "binden".
Ik ben ook reeds geruime tijd aan het zoeken op internet , maar ook daar nog niks gevonden.
Ik ben zeker dat dit mogelijk is met de uitgebreide software, en ik vermoed dat het nbiet eens zo moeilijk is, maar dat ik er gewoon over kijk.

Alvast veel dank,

Beste antwoord (via Humbatiki op 29-11-2019 10:55)

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:46
de simple manier is door verschillende ssids toe te kennen
en er voor te zorgen dat de client er maar 1 kent

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• boyette
de simple manier is door verschillende ssids toe te kennen
en er voor te zorgen dat de client er maar 1 kent

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02:03
Als de AP bedraad is, is er een netwerkkabel heel dicht bij de tv, waarom niet gewoon voor bedrade oplossing gaan?

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-04 11:45
Anders zou je nog eventueel op basis van mac adressen in de andere AP verbinding kunnen uitsluiten?

• Humbatiki
Dag heren en alvast bedankt voor de reacties:
@boyette Ik heb 1 groot draadloos netwerk met dus 1 gedeelde SSID. Dit gewoon omdat het handig is en het hele huis erg goed gedekt is met die drie AP's. Ik kan misschien op die ene AP wel een tweede netwerk uitzenden en mijn tv idd alleen met die laten verbinden. Ik vind het wel omslachtig en ik ga er eigenlijk van uit dat er een mogelijkheid is in de software om dit netter op te lossen.
@monsieurpinot Dat is nu het geval, maar ik had het graag draadloos gehad, om monitoring redenen in de software, omdat ik fiks geïnvesteerd heb in mijn draadloos netwerk en dat ik wil dat het dan werkt en omdat het netter is zonder kabel (de ene kabel die uit het AP doorloopt zit op mijn digibox aangesloten, omdat mijn digibox niet meer draadloos wou.
@coller Dat lijkt me inderdaad een optie, dat moet ik eens onderzoeken, maar ook hier de opmerking: ik denk dat er in de software een mogelijkheid zit om het gewoon toe te wijzen aan een bepaald AP

Alvast dank voor de reacties!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 22:39

Swordlord

Act first, think never

Uitzend vermogen omlaag halen. Dus dat clients (je TV) sneller gaat roamen en dus een AP dichter in de buurt zoekt.
Je hebt nu gewoon teveel overlap met de signalen waardoor de clients meerdere AP's goed vinden.

Of beleid instellen voor een minimum RSSI.
Dan gaan de accespoints een client die zwakker signaal heeft gewoon afstoten dus dat hij wel een nieuw punt moet zoeken...

Edit:
Nog even inhaken op de SSID suggestie.

Je weet dat je in de unify omgeving tientallen SSID kunt instellen en toewijzen aan specifieke AP's?
Je kan dus je overkoepelend roaming netwerk hebben en specifieke SSID voor een netwerk op een specifiek AP en frequentie.

Het is beheer technisch het meest simpele in te stellen naar mijn mening.

[Voor 51% gewijzigd door Swordlord op 23-11-2019 09:16]

• Arn0uDz
  • Laatst online: 06-06 16:48
Ik heb ook 3 AC Pro's thuis en werk zelf met minimum RSSI. Werkt perfect na een beetje tweaken.

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Humbatiki schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 07:39:
Ik heb 1 groot draadloos netwerk met dus 1 gedeelde SSID. Dit gewoon omdat het handig is en het hele huis erg goed gedekt is met die drie AP's.
Ik snap je woordkeuze, maar dit klopt niet.

In jouw geval heb je geen draadloos netwerk, maar één netwerk waar je via een algemeen SSID draadloos verbinding mee legt. Je router (USG) maakt netwerken, dat heeft op zich niks met SSIDs te maken.
Ik kan misschien op die ene AP wel een tweede netwerk uitzenden en mijn tv idd alleen met die laten verbinden. Ik vind het wel omslachtig en ik ga er eigenlijk van uit dat er een mogelijkheid is in de software om dit netter op te lossen.
Dat AP zendt dus geen netwerk uit, maar enkel een of meerdere SSIDs. Het netwerk blijft hetzelfde.

Heb je de RSSI in dBm wel eens gemeten? Dat kan met diverse apps, en op iOS kun je de Airport Utility gebruiken. RSSI in dBm is een negatief getal, dichter bij 0 is beter. De grens van een redelijk signaal ligt rond -70 dBm.

Zoals @Swordlord ook noemt zal de televisie het signaal van een ander AP waarschijnlijk sterk genoeg vinden, en daarom niet wisselen. De regels voor het wisselen tussen APs liggen primair bij de client.

Mininum RSSI (artikel Ubiquiti) kan werken, maar eigenlijk moet je eerst meten hoe het signaal zich in jou huis verspreidt en of bijvoorbeeld 2.4GHz niet te hard staat te zenden voor het aantal APs dat je hebt.
Ik wil mijn tv (en eventueel andere apparaten thuis) laten verbinding maken met 1 bepaald acces point. De situatie is nu dat mijn tv verbinding maakt met een AP op een andere verdieping, terwijl er een AP naast de tv hangt.
Los van je oorspronkelijke vraag zou ik sterk overwegen om je netwerk te segmenteren met VLANs i.p.v. alles in één groot netwerk te laten draaien. Mocht één apparaat gecompromitteerd raken, dan kun je het hele netwerk als gecompromitteerd beschouwen.

Welk besturingssysteem draait er op je televisie? Is die gepatched? Communiceert de TV met internet? Wat wordt er gecommuniceerd? Hoe weet je dat?

NB: met VLANs is er nog steeds verkeer mogelijk tussen de netwerken, want de USG routeert standaard inter-VLAN verkeer. Je moet dus de firewall configureren als je dat wilt voorkomen. Hou er ook rekening mee dat poort 22, 80 en 443 op je USG standaard open blijven staan. Uit veiligheidsoverwegingen zou ik die in netwerken die je niet gebruikt voor beheer ook blokkeren. Je kunt de mDNS reflector gebruiken om eventueel mDNS verkeer (zoals voor Hue lampen) toe te staan.

• boyette
Humbatiki schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 07:39:
Dag heren en alvast bedankt voor de reacties:
@boyette Ik heb 1 groot draadloos netwerk met dus 1 gedeelde SSID. Dit gewoon omdat het handig is en het hele huis erg goed gedekt is met die drie AP's. Ik kan misschien op die ene AP wel een tweede netwerk uitzenden en mijn tv idd alleen met die laten verbinden. Ik vind het wel omslachtig en ik ga er eigenlijk van uit dat er een mogelijkheid is in de software om dit netter op te lossen.

Alvast dank voor de reacties!
nou.. zo omslachtig is het niet.. wat jij in je hoofd hebt dat is veel omslachtiger..
en het zal toch hier wel op gaan uitkomen

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat je zoekt is exact het tegenovergestelde van seamless roaming. Ongetwijfeld mogelijk in een soort custom firmware. Maar de meest eenvoudige manier is om een extra virtueel SSID aan te maken op èèn accesspoint en de TV deze te laten gebruiken.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:58
Als je tv verbind met de AP boven dan staat je vermogen gewoon te hoog van dat AP.

Zoals hierboven gezegd ga eens meten en pas je zend vermogen(s) aan naar je situatie.

• Humbatiki
Ik ga voor nu boyette zijn idee gebruiken, omdat dit snel te regelen is en inderdaad niet zo omslachtig. Als ik eens tijd heb zal ik eens de sterkte van mijn AP zenders instellen.
Tnx

• boyette
Humbatiki schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:57:
Ik ga voor nu boyette zijn idee gebruiken, omdat dit snel te regelen is en inderdaad niet zo omslachtig. Als ik eens tijd heb zal ik eens de sterkte van mijn AP zenders instellen.
Tnx
dat had ik al verwacht :)
well done!

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 15:11
Idealiter zou je de AP's anders ophangen of wellicht zelfs eentje weghalen. Maar goed, dat is ook weer zo'n gedoe natuurlijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee