Windows 10 met tweedehands moederbord zonder herinstallatie.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Het moederbord van een kennis is stuk gegaan en hij vroeg mij om deze te vervangen zonder windows opnieuw te moeten installeren. Wat zijn de opties?

Het gaat om een MSI B85M-G43 met Windows 10 Home OEM.

Voor zover ik heb begrepen zit de OEM licentie vast aan het moederbord in de TPM chip. Is het moederbord stuk dan is de licentie ook stuk, tenzij je het bord vervangt door exact hetzelfde exemplaar en Microsoft belt om Windows opnieuw te activeren. Helaas is dat geen optie want het bord is nergens meer te krijgen, of ik moet hem uit china laten komen met de nodige risico's.

Stel, ik koop een ander, tweedehands moederbord dat al eens gedraaid heeft met Windows 10 Home OEM. Er zit dan een licentie in toch? Kan ik die zo hergebruiken zonder alles opnieuw te moeten installeren of moet ik dan nog door een procedure om die te activeren? Zou dit ook werken als het een Volume of Retail licentie betreft?

Mocht dit niet lukken, dan koop ik een nieuwe Windows 10. Moet dit dan exact dezelfde (OEM) variant zijn of kan ik ook een Retail licentie gebruiken zonder dat ik windows opnieuw hoef te installeren? Ik denk hierbij aan zo'n goedkope Pro Retail licentie, voor die 12 euro durf ik dat wel te proberen.

Ik weet dat het overzetten van een bestaande installatie op nieuwe hardware niet altijd goed lukt vanwege incompatibele drivers. Het gaat mij bij deze vraag specifiek om hoe het zit met de licentie.

Beste antwoord (via Ploink op 26-01-2020 18:35)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heren/dames. Allemaal niet zo moeilijk doen. Oude MB er uit, nieuwe MB er in. Daarna Windows opnieuw activeren. Werkt dat niet dan even 1 van de onderstaande Keys gebruiken (dit zijn officiële Microsoft Keys die vrij te gebruiken zijn). Bij activeren is de kans dat je met MS contact moet opnemen. Dan bel je gewoon het Nederlandse nummer en je zegt de waarheid dat je een defect MB vervangen hebt. Niks shady, niks illegaals.

Generic Product Keys for Windows 10
The list in this post includes generic keys for:

Windows 10 Home, Pro, Education, end-users
Windows Server v1909, v1903, v1809, v1803, and v1709
Windows Server LTSC/LTSB versions
Windows 10 All version on supported Semi-Annual Channel versions
Windows 10 Enterprise LTSC/LTSB versions.
Windows 10 End Users v1909, v1903, v1809 and earlier too
Windows 10 Home – YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7
Windows 10 Home N – 4CPRK-NM3K3-X6XXQ-RXX86-WXCHW
Windows 10 Pro – VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T
Windows 10 Pro N – 2B87N-8KFHP-DKV6R-Y2C8J-PKCKT
Windows 10 Pro for Workstations – DXG7C-N36C4-C4HTG-X4T3X-2YV77
Windows 10 Pro N for Workstations – WYPNQ-8C467-V2W6J-TX4WX-WT2RQ
Windows 10 S – 3NF4D-GF9GY-63VKH-QRC3V-7QW8P
Windows 10 Education – YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY
Windows 10 Education N – 84NGF-MHBT6-FXBX8-QWJK7-DRR8H
Windows 10 Pro Education – 8PTT6-RNW4C-6V7J2-C2D3X-MHBPB
Windows 10 Pro Education N – GJTYN-HDMQY-FRR76-HVGC7-QPF8P
Windows 10 Enterprise – XGVPP-NMH47-7TTHJ-W3FW7-8HV2C
Windows 10 Enterprise S – NK96Y-D9CD8-W44CQ-R8YTK-DYJWX
Windows 10 Enterprise N – WGGHN-J84D6-QYCPR-T7PJ7-X766F
Windows 10 Enterprise G N – FW7NV-4T673-HF4VX-9X4MM-B4H4T
Windows 10 Enterprise N LTSB 2016: RW7WN-FMT44-KRGBK-G44WK-QV7YK

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor, je spreekt in de topic title over herinstallatie maar in je vraag blijkt het te gaan om de licentie van Windows. Kort en goed: een OEM licentie is gekoppeld aan het moederbord; moederbord stuk betekent licentie verlopen. De licentie hergebruiken op een ander moederbord is fraude

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:49:
Kwenie hoor, je spreekt in de topic title over herinstallatie maar in je vraag blijkt het te gaan om de licentie van Windows.
Misschien had ik het beter kunnen formuleren, maar helaas is het maximum aantal tekens voor de titel niet voldoende om mijn vraag volledig in samen te vatten.
Kort en goed: een OEM licentie is gekoppeld aan het moederbord; moederbord stuk betekent licentie verlopen. De licentie hergebruiken op een ander moederbord is fraude
Dat is precies wat ik zelf al zeg in de vraagstelling. Ik ga die verlopen licentie niet hergebruiken.

Als ik een tweedehands moederbord koop waar al een licentie aan gekoppeld is, dan heb ik twee moederborden en twee licenties, waarvan 1 stuk/verlopen. Waar pleeg ik dan fraude?

Ik wil alleen weten of ik de originele schijf met de originele installatie kan gebruiken met die andere licentie op het andere moederbord.

Mocht er geen geldige licentie aan het 2ehands bord gekoppeld zijn, dan is mijn vraag of ik exact dezelfde OEM licentie moet aanschaffen als het defecte bord, of dat het ook een Retail mag zijn. Bij herinstallatie natuurlijk ja, maar is het dan ook mogelijk om de huidige installatie te behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Zit er een sticker met licentie op de kast? Dan gewoon die code na schone installatie gebruiken om te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:07
Kijk gewoon even in de OEM licentievoorwaarden, daar wordt je situatie gewoon benoemd:
Transferring Licenses
OEM Software may NOT be transferred to another machine. Even if the original laptop, PC or server is no longer in use, or if the software is removed from the original hardware, the OEM licenses are tied to the device on which the software is first installed.
As long as the license and device remain together, there is no limit to the number of times they may be transferred from one user to another.
When transferring a PC to a new end user, the software media, manuals (if applicable), and Certificate of Authenticity label should be included. It is also advisable to include the original purchase invoice or receipt. The original end user cannot keep any copies of the software.
Hardware Replacement
Generally an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer, except the motherboard, and still retain the license for the original Microsoft OEM Windows Desktop Operating System software. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created. Microsoft OEM Windows Desktop Operating system software cannot be transferred to the new computer, and new operating system software is required.
If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer’s replacement/equivalent, as defined by the manufacturer’s warranty.
The reason for this licensing rule primarily relates to the End User Software License Terms and the support of the software covered by that End User Software License Terms. The End User Software License Terms is a set of usage rights granted to the end user by the PC manufacturer and relates only to rights for that software as installed on that particular PC.
The System Builder is required to support the software on the original PC. Understanding that end users, over time, upgrade their PCs with different components, Microsoft needed to have one base component “left standing” that would still define the original PC. Since the motherboard contains the CPU and is the “heart and soul” of the PC, when the motherboard is replaced (for reasons other than defect) a new PC is essentially created. The original System Builder did not manufacture this new PC, and therefore cannot be expected to support it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32
@Ploink Wat jij zoekt is eigenlijk 'Activeren met een digitale licentie', Windows 10 opnieuw activeren na een hardwarewijziging hier te vinden hoe dat werkt.

edit aanvulling
Als eerste punt, op de oude pc is dit heel belangrijk
Het is essentieel dat u uw Microsoft-account koppelt aan de Windows 10-licentie op uw apparaat. Door uw Microsoft-account te koppelen aan uw digitale licentie kunt u Windows opnieuw activeren met de Probleemoplosser voor activeringen na elke belangrijke hardwarewijziging.

[ Voor 58% gewijzigd door Mel33 op 23-11-2019 11:59 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
pennywiser schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:36:
Zit er een sticker met licentie op de kast? Dan gewoon die code na schone installatie gebruiken om te activeren.
Een schone installatie is juist wat ik wil vermijden. Er zit nog een XP stikker op de kast. De pc heeft ooit een nieuw moederbord, cpu en windows 7 OEM gehad die later de gratis update naar win10 kreeg.

@Mel33 Helaas kan ik het defecte moederbord niet meer opstarten, dus de oude hardware koppelen aan een MS account gaat niet. Misschien is dat ooit gebeurd, dat kan ik vragen aan de kennis van wie de pc is.
Maar omdat het een OEM licentie betreft die aan het moederbord vast zit gaat het dan nog niet lukken, tenzij misschien:
Nielson schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:38:
"If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer’s replacement/equivalent, as defined by the manufacturer’s warranty."
Tenzij MS genoegen neemt met een equivalent moederbord van MSI dat sterk op de oude lijkt?

Via de link van Mel33 kwam ik uit op Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro. Misschien dat het via die route lukt om de huidige installatie te behouden, dus opnieuw activeren met een Pro licentie en upgraden tegelijk.

Ik ga op zoek naar een bordje en probeer hoe ver ik kom. Lukt het niet dan heeft mijn kennis pech en moet het toch een schone installatie worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ploink schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:15:
[...]

Tenzij MS genoegen neemt met een equivalent moederbord van MSI dat sterk op de oude lijkt?

Via de link van Mel33 kwam ik uit op Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro. Misschien dat het via die route lukt om de huidige installatie te behouden, dus opnieuw activeren met een Pro licentie en upgraden tegelijk.
Met eenzelfde fabrikant en in het zelfde type reeks als mbord gaat het zeker lukken, kzou je hele os gewoon booten en inloggen met het desbetreffende hotmail/live/outlook account die daar op zat. activeren en dan evt schoon installen.

Punt 2:
Je hebt of een licentie code voor een pro, of een licentie voor home, ze zijn niet uitwisselbaar.

edit punt1
excuus, het moet idd eenzelfde zijn, welke had je, want missc heeft iemand nog een oude liggen die het doet, om jou MSaccount te koppelen aan jouw licentie

[ Voor 13% gewijzigd door Mel33 op 23-11-2019 13:38 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:56

MsG

Forumzwerver

Als de installatie door boot kan je hem sowieso wel behouden. In het ergste geval gaat Windows mekkeren en dan heb je altijd nog de kans een andere licentiecode in te vullen. Meestal doet Microsoft in eerste instantie een heractivatie, en gaat het niet meteen steigeren bij een wijziging. Je kan ook een random oude Windows 7 key gebruiken voor activatie bijvoorbeeld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Ploink schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:15:
[...]

Een schone installatie is juist wat ik wil vermijden. Er zit nog een XP stikker op de kast. De pc heeft ooit een nieuw moederbord, cpu en windows 7 OEM gehad die later de gratis update naar win10 kreeg.

@Mel33 Helaas kan ik het defecte moederbord niet meer opstarten, dus de oude hardware koppelen aan een MS account gaat niet. Misschien is dat ooit gebeurd, dat kan ik vragen aan de kennis van wie de pc is.
Maar omdat het een OEM licentie betreft die aan het moederbord vast zit gaat het dan nog niet lukken, tenzij misschien:

[...]

Ik ga op zoek naar een bordje en probeer hoe ver ik kom. Lukt het niet dan heeft mijn kennis pech en moet het toch een schone installatie worden.
Ik heb vaak zat een moederbord alleen vervangen, er komen dan allerlei nieuwe drivers bij dat gaat bijna altijd wel prima, maar de activatie is vaak weg. Je hebt een 7 key, gebruik die voor heractivatie, of nieuwe installatie Windows 10. Er wordt een key gegenereerd adh van je hardware dus een zelfde moederbord zal ook niet helpen qua activatie. Maar opnieuw ingeven van de key moet eigenlijk gewoon goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
@MsG en @Vinzz Dank voor de tips voor de windows 7 key, daar was ik zelf niet op gekomen. Gaan we proberen, maar het kan even duren omdat de eigenaar op vakantie is en die heeft de SSD nog.
Vanavond ga ik kijken naar een tweedehands MSI Z97M-G43. Misschien vindt MS dit een geschikte vervanger, wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heren/dames. Allemaal niet zo moeilijk doen. Oude MB er uit, nieuwe MB er in. Daarna Windows opnieuw activeren. Werkt dat niet dan even 1 van de onderstaande Keys gebruiken (dit zijn officiële Microsoft Keys die vrij te gebruiken zijn). Bij activeren is de kans dat je met MS contact moet opnemen. Dan bel je gewoon het Nederlandse nummer en je zegt de waarheid dat je een defect MB vervangen hebt. Niks shady, niks illegaals.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 11:55
Wim-Bart schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:58:

Zaterdag had ik mijn pc ge-upgrade met een nieuw moederbord, processor en geheugen.
Het gevolg Windows 10 was niet meer geactiveerd. Met behulp van een programmaatje vond ik de productkey die ook in de bovenstaande lijst staat: Windows 10 Pro – VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T. Alleen werkte de productkey niet, het werd niet geaccepteerd door Microsoft, niet geldig of zoiets.
Dat was balen.

Windows 10 die op de pc is geïnstalleerd, is de gratis upgrade vanaf Windows 7.
In helder moment heb ik de productkey van de Windows 7 ingevuld, en tot mijn blijdschap werd Windows 10 zowaar geactiveerd.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Ploink
Bedankt, die heb ik inderdaad die dag gekocht.
PC doet het nu maar de eigenaar blijkt tot Januari op vakantie en hij heeft de bijbehorende SSD nog thuis liggen. Ik zal tzt laten weten hoe het is gegaan en een antwoord markeren.
Iedereen bedankt voor de bijdragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Excuus voor de late reactie. Ruim twee weken geleden hebben we de HDD er in gehangen en de PC bootte meteen. Benodigde drivers werden automatisch geïnstalleerd tijdens de eerste boot.
Windows draait nu nog steeds zonder dat een nieuwe activatie nodig was, geen melding of niks.
Ik vermoed dus dat er al een licentie aan het 2ehands bord gekoppeld was en dat dit meteen werd geaccepteerd.

Bedankt allemaal voor de nuttige antwoorden. Enigszins willekeurig heb ik het antwoord van Wim-Bart gemarkeerd vanwege het nuttige lijstje, maar de tip van de windows 7 key is net zo goed.
Pagina: 1