Bridged modem en TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athan88
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08 14:31
Hallo beste tweakers,

Ik neem momenteel internet af van Ziggo via de Horizon box. Nu zou ik graag een losse modem willen bestellen en deze in bridge mode zetten, zodat ik mijn eigen router kan gebruiken. Naast internet, maak ik ook nog gebruik van vaste telefonie en interactieve TV. Ik heb hier een aantal vragen over:

1. Aangezien ik nu een horizon box heb, neem ik aan dat ik deze niet meer kan gebruiken in de nieuwe opstelling, maar een nieuwe decoder nodig zal hebben, is dit correct?

2. Wanneer dit het geval is, hoe moet deze decoder ingesteld worden?

3. Hoe configureer ik de vaste telefonie nadat ik het modem ontvangen heb?

4. Brengt het aanvragen van een losse modem extra kosten met zich mee?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via athan88 op 24-11-2019 12:10)

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Een los modem is inderdaad een goed idee. Die Horizon dingen zijn absoluut niet geschikt als modem/router. Geen idee wie dat ooit bedacht heeft maar het was niet slim.

Je zou gewoon van Ziggo een gratis modem moeten krijgen. Ik ben benieuwd naar je overwegingen voor bridge mode. Ik weet dat het erg populair is maar het is zeker niet altijd nodig. Daarbij brengt het veiligheids risico's met zich mee.

Mijn advies zou zeker zijn om een los modem aan te vragen. Laat dit een tijdje draaien in default mode dus als router/modem. Zet eventueel je eigen router hierachter als accesspoint dat vereist geen bridge mode.

Ervaar je vervolgens problemen bijvoorbeeld bij online gamen oid. Zet dan, eventueel na je probleem hier weer gemeld te hebben, je modem/router in bridge mode.

De (waarschijnlijk) connectbox die je gaat krijgen is niet alleen een router maar functioneert ook als firewall. Het hangt van het type router af wat je erachter gaat hangen maar de meeste consumenten routers worden na X tijd niet meer geupdate en exploits die gevonden worden worden niet snel gedicht door fabrikanten. Zolang je het ding van Ziggo gebruikt als router ben je in ieder geval vrij zeker van regelmatige veiligheids updates. Hou dit in je achterhoofd voordat je een beslissing neemt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40
athan88 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:59:
Hallo beste tweakers,

Ik neem momenteel internet af van Ziggo via de Horizon box. Nu zou ik graag een losse modem willen bestellen en deze in bridge mode zetten, zodat ik mijn eigen router kan gebruiken. Naast internet, maak ik ook nog gebruik van vaste telefonie en interactieve TV. Ik heb hier een aantal vragen over:

1. Aangezien ik nu een horizon box heb, neem ik aan dat ik deze niet meer kan gebruiken in de nieuwe opstelling, maar een nieuwe decoder nodig zal hebben, is dit correct?

2. Wanneer dit het geval is, hoe moet deze decoder ingesteld worden?

3. Hoe configureer ik de vaste telefonie nadat ik het modem ontvangen heb?

4. Brengt het aanvragen van een losse modem extra kosten met zich mee?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Interactieve tv kan gewoon op de losse router werken, daar is geen aanpassing meer voor nodig.
Telefoon blijft gewoon werken
Los modem is doorgaans gewoon kosteloos aan te vragen bij ziggo

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Een los modem is inderdaad een goed idee. Die Horizon dingen zijn absoluut niet geschikt als modem/router. Geen idee wie dat ooit bedacht heeft maar het was niet slim.

Je zou gewoon van Ziggo een gratis modem moeten krijgen. Ik ben benieuwd naar je overwegingen voor bridge mode. Ik weet dat het erg populair is maar het is zeker niet altijd nodig. Daarbij brengt het veiligheids risico's met zich mee.

Mijn advies zou zeker zijn om een los modem aan te vragen. Laat dit een tijdje draaien in default mode dus als router/modem. Zet eventueel je eigen router hierachter als accesspoint dat vereist geen bridge mode.

Ervaar je vervolgens problemen bijvoorbeeld bij online gamen oid. Zet dan, eventueel na je probleem hier weer gemeld te hebben, je modem/router in bridge mode.

De (waarschijnlijk) connectbox die je gaat krijgen is niet alleen een router maar functioneert ook als firewall. Het hangt van het type router af wat je erachter gaat hangen maar de meeste consumenten routers worden na X tijd niet meer geupdate en exploits die gevonden worden worden niet snel gedicht door fabrikanten. Zolang je het ding van Ziggo gebruikt als router ben je in ieder geval vrij zeker van regelmatige veiligheids updates. Hou dit in je achterhoofd voordat je een beslissing neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athan88
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08 14:31
Kasper1985 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 00:51:

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Kasper!

Mijn overwegingen m.b.t. bridge mode:

Ik ervaar nu regelmatig disconnects in voip applicaties als mumble en teamspeak, ook is de wifi van de horizon box niet sterk genoeg om het gehele huis te dekken. Nu weet ik dat ik het wifi-probleem op zou kunnen lossen door een eigen AP aan de horizon te leggen, maar ik dacht laat ik meteen beide problemen aan pakken.

Ik verwacht (hoop) dat het voip disconnect probleem de schuld van de Horizon box is, en wil dit oplossen door een eigen router te gebruiken, waar ik toch net wat meer configuratiemogelijkheden heb. Ik ben van plan om een ASUS-router die ik van een vriend over kan nemen te flashen met DD-WRT, dus qua opdates zou ik wel prima moeten zitten ;) . Ik ben me er natuurlijk van bewust dat dit wel meer werk gaat kosten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Duidelijk!

Die connectie problemen ga je in ieder geval een verbetering in zien met een los modem.

Zou nog steeds even afwachten of je genoeg hebt aan een connectbox. Tenzij je natuurlijk gewoon wilt tweaken en je in wil lezen en dingen wil uitzoeken :-)

Je kan die Asus ook als accesspoint achter de connectbox plaatsen voor betere wifi natuurlijk