Toon posts:

Harde schijf niet herkend!

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog zo'n pc staan met een Intel 200 MMX processor en een A-trend ATC-5000 moederbord. Ik stak er daarjuist een HD van 40gig@5400 van het merk Samsung in, maar de BIOS herkent em precies niet: als ik autodetect doe blijft hij hangen en gebeurt er dus niets.
Iemand enig idee om dit op te lossen?
Is het de BIOS die te oud is misschien?

Awardbios versie 1.0 06
Zoja, waar kannek nen BIOS update vinden?

mvg

Verwijderd

Hoi is zeker een ATA-100 schijf?
Die wordt dan inderdaad niet herkend.
Denk niet dat daar een BIOS-upgrade iets aan veranderd...
Neem een Promise UATA100 kaart

Dan werkt die wel!

Verwijderd

Topicstarter
Achja, het is een ATA/66 harde schijf.
Maar kan die niet op 33 draaien?

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

jewel... gewoon ff specs zoeken, en hard inkloppen.. nix autodetect... doe het maar gewoon ouderwets.. :)

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Topicstarter
Helaas wil het nie werken! :'(
Zelfs al hang ik er enkel die Samsung aan, jumper settings zijn ok enzo, blijft de bios hangen bij autodetect!

• knarf
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 06:23
hardeschijf te groot voor de het moederbord misschien ??

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

zet je bios dan van autodetect af..

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Zoals The Ghost al zei: zet hem van autodetect af in het bios en configureer de Cylinders, Heads en wat niet meer zelf. Zoek eventueel een BIOS Overlay programma op als het niet lukt, er staat er een op seagate.com (werkt ook op non-seagates geloof ik, althans wel op de 20G Western Digital van mij).

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik weet die cils, heads enzo nie, staat niet op de HD geloof ik!
Om wat specifieker te zijn, het type HD is: Samsung SV4084H

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist met manueel invoeren geprobeerd, kheb de gegevens op hunne site gevonden.
Toen ik het aantal cilinders wou invoeren (79098) deed het BIOS dat ineens naar 13000 of zoiets, zodanig dat de grootte van de HD 6999 MB zou zijn.
Is het dan toch het BIOS dat tekortschiet?

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Moet je ff de site van de mobofabrikant opzoeken..

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Om wat specifieker te zijn, het type HD is: Samsung SV4084H
Dan zou ik maar snel naar http://www.samsung.com gaan en daar ff op "SV4084H" zoeken. DAAR is het internet voor!!!

• cruncher
  • Laatst online: 20-08 10:06

cruncher

wanna crunch someone?

Bios en mobo zijn inderdaad te oud, je loopt tegen de 32gb en misschien wel de 8gb limiet aan. Als het al werkt zul je een hulpprogramma moeten gebruiken zoals maxblast voor maxtor schijven, khoop voor je dat samsung ook zoiets heeft en kijk anders effen op www.tweakfiles.com daar staat vast wel wat :) :Z

can you read my mind?

Verwijderd

Topicstarter
Ben al heel den tijd aant zoeken, maar zie mijn vorige post, ik zit nog altijd vast: het BIOS accepteert die 79098 cylinders niet!!!

Verwijderd

Topicstarter
Yup, het BIOS wilt niet boven de 32 GB :(
*zucht*

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

can you read my mind?

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

En hier voor de download van die diskmanager van samsung;

http://www.ontrack.com/samsung/

can you read my mind?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

te laat :(

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Topicstarter
Damn it!
Da stom programma van Samsung creëert telkens een opstartdiskette maar staakt heel den tijd bij 98% en zegt dan: error creating diskette, please try again.
Heb al me 10 diskettes geprobeerd zonder beschadigde clusters, altijd hetzelfde :(.

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

Ik ben zo gek geweest om het zelf ook te proberen (kheb geeneens een samsung drive). En bij mij installeerttie wel goed, kzou zeggen check your hardware....... |:(

can you read my mind?

Verwijderd

Topicstarter
Heb op andere pc intussen wel die opstartdiskette kunne maken :)
Maar ik geraak nog altijd niet voorbij het BIOS, heb nochtans de richtlijn gevolgd (cyl:1024 - hd:16 - sec:63).

Moet ek misschien nog rekening houden met het feit dat het een ATA/66 harde schijf is, of switcht die automatisch naar 33 ofzo?

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 14:52 schreef Black_bird het volgende:
8< knip
Moet ek misschien nog rekening houden met het feit dat het een ATA/66 harde schijf is, of switcht die automatisch naar 33 ofzo?
Als het goed is schakelt je schijf vanzelf terug naar een ander protocol (waarschijnlijk pio4 oid). Alle nieuwe schijven zouden backward compatible moeten zijn.

BTW. zit er op die HD geen jumper om um als 32GB te laten herkennen in het bios (zat wel op mijn maxtor 60GB), dan hou je het bios voor de gek en kun je toch je diskmanager er op zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja der zit een tekeningske bij voor 32 GB block spul.
Ik heb da al heel den tijd op die jumpersettings staan, maar BIOS weigert nog altijd :(

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs met die 32 GB clip settings hangt het BIOS als ik autodetect doe, en geraak ik er ook niet voorbij met manual settings!
Kzal ineens eens nen BIOS update probere *D
Weet er iemand waar ik terecht kan voor BIOS updates voor een Intel-based mobo ATC-5000 van in den tijd van de pentium mmx??

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 15:04 schreef Black_bird het volgende:
Ja der zit een tekeningske bij voor 32 GB block spul.
Ik heb da al heel den tijd op die jumpersettings staan, maar BIOS weigert nog altijd :(
Ik heb eventjes over i-net rondgesnord en de homepage van je mobo-bakker is: http://www.atrend.com.tw/ en een recenter bios staat op ftp://ftp.atrend.com.tw/ftppub/Bios/Motherboard/Socket_7/ATC-5000/
de flash tool voor deze update staat op ftp://ftp.atrend.com.tw/ftppub/Bios/Motherboard/BIOS_flash%20tools/, waarschijnlijk de file bup-util.exe oid.

Of een update naar een nieuwer bios (versie 08) wat oplevert is niet zeker, maar je kunt het altijd proberen (svp. flashen in dos, maar das wis je al denk ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de URL's!
Kga het direct eens uitproberen, verw8 binnen een aantal minuten maar een post, hopelijk met resultaat! :)

Verwijderd

Topicstarter
De BIOS is geflasht naar 1.0 8
Maar helaas, nog altijd hetzelfde...
Onder auto detect blijft hij hangen, en als ik manueel invoer, start BIOS de volgende keer gewoon niet op!
Iemand nog enige ideeën?

Verwijderd

Probeer eens om in het bios alle detectie uit te zetten om dan de diskmanager de schijf te laten zoeken (ik weet ook niet of ut werkt, maar je kunt het proberen). Dus in het bios alles op none zetten.
Zet je HD als master op de primaire ide-poort en haal alle jumers die de grootte tot 32GB beperken er tijdelijk af.
Mocht dit niet werken, probeer het dan nog eens met de 32GB-jumper er op.

Mocht dit allemaal niets uithalen, dan kun je nog proberen om de HD aan een andere computer te hangen en op die computer de diskmanager er op te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens die instructies van samsung moet je dit doen:

---------------------------
When a high capacity HDD is installed in a PC with a limit in high capacity, CMOS can not recognize the installation. In this case, set up the parameter as Auto detect, or Cyl : 1024 / Hd : 16 / Sec : 63 for CMOS setup. If the parameter is set up as 'None', Disk Manager can not be installed.
---------------------------

Ik zal eens proberen met jumpersettings sebiet.

De harde schijf is idd al heel den tijd primary master en er hangt niets anders aan de PC buiten die samsung!

Verwijderd

Topicstarter
Niets is gelukt en niets lukt :'(
Can somebody help me plzzz

Verwijderd

Topicstarter
Wat zit een computer weer logisch in elkaar!
Ik kan de hd zien in win2k maar niet in BIOS :D

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

Theuno

Da Devil Crew

das toch het belangrijkst ?
:)

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

hehe, eindelijk witte rook. ;)

ouwe pc's zijn altijd gezeik samen met nieuwere hardware......

can you read my mind?

Pagina: 1