Beeld van 2e monitor valt weg als windows opstart.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,
Na uren experimenteren heb ik ondertstaand probleem nog niet opgelost en hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik heb een computer gebouwd met een GA-F2A88XM-HD3P moederbord, een A10-7890K processor, 8 Gb RAM en windows 10. Op de D-sub poort heb ik de monitor aangesluiten en alles werkt perfect.

Vandaag heb ik een 2e monitor aangesloten op de DVI-D poort en als bios opstart zie ik op beide monitoren beeld maar zodra windows opstart valt het beeld weg van de monitor die op de DVI-D poort zit.

Om te begrijpen waar het probleem in zit ben ik uitgegaan van 1 monitor, die ik op de DVI-D poort aansloot waarbij ik beeld had tot het moment dat windows ging opstarten. De andere situatie (een monitor op de D-sub) werkt gewoon goed. Als ik allebei de monitoren aansluit dan is in windows slechts 1 monitor zichtbaar. Klik ik op dedecteren dan krijg ik de melding dat er geen andere monitor aangesloten is.

In de gebruiksaanwijzing van het moederbord staat dat het mogelijk is om maximaal 3 monitoren gelijktijdig te gebruiken op de D-sub, DVI-D en HDMI poort en de A10-7890K processor ondersteund maximaal 3 monitoren. Twee monitoren zou dus moeten kunnen.

Op internet zag ik staan dat het met de GFX configuratie te maken kan hebben en ondanks dat die instellingen voor mij onbekend terrein zijn heb ik toch verschillende instellingen geprtobeerd. Dat had geen resultaat.

Alle drivers zijn up to date dus daar kan het ook niet aan liggen.

Mijn conclusie is dat de DVI-D poort niet door windows gezien wordt en dat het probleem los staat van of ik 1 of 2 monitoren gebruik. Heb ik dat juist maar vooral: weet iemand hoe ik die 2e monitor werkend kan krijgen?

Groet,
Robbert

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat als je er eentje op HDMI aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas hebben geen van de monitoren een HDMI aansluiting dus die optie valt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ik denk (maar dat is een hele grote "denk" met zo weinig info) dat in je bios je video-out op Primary Only staat, en dat je Primary op D-sub staat.

Dat zou namelijk verklaren waarom je je bios scherm nog wel te zien krijgt, en daarna niks meer.
Anders zou windows iig moeten kunnen herkennen dat er een "unknown device" op je DVI-D poort zit aangesloten.

Overigens zou hij in "duplicate" mode sowieso "1|2" aan moeten geven bij je display properties, en bij "extend" mode zou hij moeten kunnen detecteren.

Ik neem aan dat je al in device manager hebt gekeken of hij uberhaubt 2 display devices weergeeft (maakt niet uit of dat "generic monitor" is of met een merknaampje, hij moet er 2 zien. (anders staat er dus 1 disabled, waarschijnlijk in het bios).

nog een andere optie is: de monitor met problemen, heeft die meerdere ingangen? sommige monitoren slaan op zwart als ze geen input kabel in hun primaire poort hebben, dus dubbelcheck even (indien van toepassing) of je kabel in DVI-D 1 zit, en niet per ongeluk in DVI-D 2.

[ Voor 51% gewijzigd door zion op 22-11-2019 20:27 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 17:18

AzzKickah

06-CENSORED

Wat als je alleen op de DVI-poort een monitor aansluit?

Maandag ff langs de opticien.

[ Voor 26% gewijzigd door AzzKickah op 22-11-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn beschrijving staat wat er gebeurde als ik alleen op de DVI poort een monitor aansluit: totdat windows opstart heb ik beeld en daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de deveice manager zie ik nergens een uitroeptekenen staan dus ook geen "unknown device".

De enige video instellingen die ik in het bios kan doen staan bij de GFX configuratie en daar staat het volgende ingesteld:

Primair video deviece: NB PCIe slot video.
Intergrated graphics: Auto

Bij de primair video deveice kan ik ook "IGD video" en "SB PCIe slot video" instellen.
Bij intergrated graphics kan ik ook "Force" of "diasable" instellen.

Ik heb de instellingen ook op IGD video en disable gezet maar daarmee kreeg ik de DVI ook niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de devieve manager geeft hij slechts 1 display aan, bij display properties geeft hij geen 1/2 aan en de 2e monitor is niet te dedecteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De monitor die het na het opstarten van windows niet meer doet heeft een D-sub en een DVI aansluiting en de kabel zit dus in de DVI ingang.

Tot het opstarten van windows heb ik beeld op beide monitoren maar daarna valt dus het beeld weg van de monitor die aangesloten zit op de DVI poort.
Pagina: 1