Nas+Plex+Gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sunnyc
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-02-2025
Hallo,

Ik dacht dat ik eruit was maar hoe meer ik lees (topics in de forum) hoe meer ik ga twijfelen vandaar dat ik hier toch maar om advies vraag.

Mijn situatie nu: ik heb een externe hdd die ik op dit moment aan mijn (smart) tv heb hangen. Ik heb een rapsberry 1 maar die heeft problemen dus wordt niet meer gebruikt (dat ie oud is, was niet echt een probleem). De externe hdd aan de tv is nogal omslachtig. Ik moet hem altijd loshalen om nieuwe films erop te zetten of als ik films voor andere op een usb zet, het heeft geen mooi menu etc.

Nu dacht ik aan dat een Nas handig zou zijn; ik kan mijn hdd eraan hangen, rechtstreeks downloaden en een Plex media server ervan maken.
Nu wil ik 2 gebruikers buiten mijn netwerk toegang tot mijn Plex geven en daar is waar ik moeite mee heb.

Wat ik uit berichten hier opgemaakt heb, is dat hoe meer streams hoe sterker de cpu van de Nas moet zijn en er kunnen ook dan problemen met transcoderen zijn (ik heb nog niet helemaal door wat dit is maar ik weet dat het een rol speelt met films buitenhuis af te spelen). Er zuller drie gebruikers zijn dus max maar 3 streams waarvan 2 dus op afstand is.

Op dit moment heb ik deze twee Nas op het oog:
https://tweakers.net/pric...-cloud-ex2-ultra-8tb.html
https://tweakers.net/pric...y-diskstation-ds218+.html

Volgens Plex Nas compatibility zijn deze 2 niet compatible qua transcoderen...?
Kan iemand mij vertellen of het wel zo is. Ik weet dat een high end nas meer mogelijkheden bied maar ik wil eigenlijk niet meer dan 350 euro uitgeven omdat ik niets "ingewikkelds" wil doen met mijn nas; het is puur als opslag en om films te streamen.

Elk advies waardeer ik. Mocht de post niet aan de voorwaarden voldoen; mijn excuses. Als je het aangeeft dan verander ik het.

Alle reacties

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:28
Transcoderen is het on the fly omzetten van een videobestand naar een ander formaat. Dat kan naar een andere codec (bv x265 naar x264 als je een client hebt die x265 niet kan lezen) of naar een andere resolutie of bitrate (als je upload bandbreedte gelimiteerd is). Hier is wat Plex er zelf over zegt: https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/.

Transcoderen vereist veel CPU kracht (= software transcoding) of kan gebeuren met een dedicated chip (= hardware transcoding). Iets als een desktop Pentium is snel genoeg voor het software transcoderen van een paar HD streams, maar de Celeron op Atom architectuur in die DS218+ is dat niet, en voor software transcoding zijn alle ARM gebaseerde CPU's ook te traag. Voor hardware transcoding is er dan het probleem dat de software die chip moet kennen. Bv een pricewatch: Synology DiskStation DS218play kan hardware transcoding, maar wordt niet ondersteund door Plex. De Synology DS Video app ondersteunt daar trouwens wél hardware transcoding op. Voor hardware transcoding met Plex moet je trouwens meestal een (betaalde) Plex Pass hebben, er zijn een paar toestellen waar dat niet hoeft bv de Nvidia Shield. Maar als je niet vast zit aan Plex, kan DS Video dus een alternatief zijn bij een goedkopere NAS.

De lijst van NAS servers die Plex bijhoudt in verband met transcoding is accuraat, je zult een wat duurdere NAS nodig hebben daarvoor. Maar als je transcoding vermijdt, kom je met een vrij bescheiden NAS nog steeds toe voor meerdere streams. Dat kun je doen door:
- alleen videobestanden te hebben die al je clients kunnen afspelen (let bv op met x265, dat kan een standaard Chromecast niet afspelen, en een Raspberry Pi ook pas vanaf de 4de versie)
en
- videobestanden met voldoende lage bitrate zodat je uploadbandbreedte voldoende is voor meerdere streams (hangt dus af van je internetaansluiting, als je een 20 mbps upload hebt, dan kun je bv max 2 10 mbps streams afspelen maar dan heb je helemaal geen marge). Nog een factor hier is de grootte van je databundel als je wilt streamen naar een mobiele telefoon, met hoge bitrate video zul je meer data verbruiken.

Door de vereisten aan de hardware is transcoding wel iets high-end, zéker als je bv naar 4K gaat, dus als je zegt dat je niets ingewikkeld wilt doen, dan onderschat je de toepassing een beetje.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@MacPoedel Zeker als er ook meerdere gebruikers bij komen kijken en je moet transcoden. ;)

Overigens kunnen apparaat zelf ook transcoden, maar ook dat heeft wat haken en ogen. Beter is alles omzetten naar een formaat dat op vrijwel elke speler werkt (h264 incl. compatibel level), dan zou je enkel het streamen overhouden.

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 23-11-2019 12:13 ]

• sunnyc
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-02-2025
Bedankt voor de reacties. Ik heb van het weekend nog meer gelezen maar ik denk dat dat geen goed idee was want nu twijfel ik nog meer.

-Als ik niet via Plex bestanden deel maar gewoon via de filesharing optie van de Nas, kunnen de gebruikers dan de film zo bekijken of moet de films altijd gedownload worden voordat het kan?
Of is het mogelijk dat ze via Plex de gedeelde map aanduiden als bibliotheek en dan het vandaar streamen?

-Als ik (voorlopig) de Nas weglaat (zoveel geheugen heb ik nu nog niet nodig) en een mediaspeler neem waar ik mijn externe schijf aan hang, kan ik dan (via Plex) zo mijn film bibliotheek delen? Zo ja, dan is het toch ook mogelijk om films op de schijf te zetten zonder hem telkens los te halen (bij de Pi kon dat wel).

Ik heb wel een oud pc staan die als Nas of mediaspeler kan fungeren maar volgens mij gebruikt het te veel energie plus hij is wel erg oud (al werkt het nog ok).

Ik denk dat transcoden op dit moment niet erg nodig is want ik heb geen 4k of h.265 bestanden maar ik wil wel iets dat nog een tijdje meegaat.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 11:03
Ik heb een DS218+ en streamen van 2 streams via Plex gaat prima.
Wel moet je Plex Pass hebben om hardwarematige transcoding aan te zetten.Dan slurpt heet minder CPU.

Heb het nog maar net draaien maar ben erg tevreden.

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-01 20:58
Binnetie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:55:
Ik heb een DS218+ en streamen van 2 streams via Plex gaat prima.
Wel moet je Plex Pass hebben om hardwarematige transcoding aan te zetten.Dan slurpt heet minder CPU.

Heb het nog maar net draaien maar ben erg tevreden.
Ik heb hier ook een Plex draaien op een DS218+ maar dan zonder Plex pass en eigenlijk gaat het hier ook zonder problemen.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 11:03
@Warlock zonder ging bij mij ook. Maar is wel afhankelijk van het 1080P materiaal. Zie de opmerkingen in de Plexsheet: https://support.plex.tv/a...3-nas-compatibility-list/

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-01 20:58
Ah inderdaad, ik heb nog geen problemen gehad, zelfs 1 4k steam was geen probleem. Maar mocht het ooit problemen opleveren weet ik dat een Plex Pass dus de oplossing is :)
Pagina: 1