Lauw vs warm vs heet water - maakt het iets uit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Wij willen thuis wat energie besparen (het is een onderhuurhuis), dus dingen zoals ketel vervangen of isoleren kunnen wij niet doen. Onze energieverbruik is voornamelijk gas (voor verwarming en douchen). Echter vroegen wij ons af hoe groot een verschil is in energieverbruik, als we bijvoorbeeld de verwarming met twee graden naar beneden doen (maar even lang blijven opsteken), of een warme ipv een hete douche nemen (maar wel even lang). Kunnen we daar ergens achterkomen? Of maakt het verschil in graden niet zo veel uit in vergelijking met de lengte van het verbruik?

:?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 10:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Onder de 60 graden begint de Salmonella bacterie het ook aangenaam te vinden in je water, dus dat wordt afgeraden als instelling op je ketel.

Verder geldt meten = weten (of 'aflezen is weten') want of de ketel met 2 graden minder temperatuur ook daadwerkelijk voor 2 graden energie bespaart, hangt ook van isolatie en tocht af, volgens mij.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
  • Laatst online: 04-03 19:37
thunder7 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:21:
Onder de 60 graden begint de Salmonella bacterie het ook aangenaam te vinden in je water, dus dat wordt afgeraden als instelling op je ketel.

Verder geldt meten = weten (of 'aflezen is weten') want of de ketel met 2 graden minder temperatuur ook daadwerkelijk voor 2 graden energie bespaart, hangt ook van isolatie en tocht af, volgens mij.
Ok, dat dat is duidelijk voor de ketel, maar hoe is de vertaling als ik dan een douche neem maar dan in een lauw water (dus zeker geen 60 graden)? Maakt dat een verschil? Of zodra je lauw water opendoet dan gaat de ketel voor 100% werken, en maakt het verder niet uit of je daadwerkelijk onder lauw water of heet water staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De ketel kun je voor tapwater niet instellen lager dan 60 of 70 graden.
1 kg water 1 graden verwarmen kost altijd 4179.6 joules. Of die energie nu uit gas komt, elektra of zonnepanelen.

Als je tapwater kouder maakt, maar wel meer afneemt, dan helpt het niet. Dus met een thermostaatkraan heeft dit weinig zin.
Daarbij komt de efficientie van je ketel ook nog kijken.

Over het algemeen is het verlagen van de temperatuur op je thermostaat het meeste van invloed.
Dan is het niet zozeer belangrijk hoe warm de cv temperatuur op ketel staat.
Als je een modulerende thermostaat en ketel hebt dan kan dat het comfort vooral verbeteren.
Hiermee kan je ketel het vermogen gericht aanpassen zodat deze meer keus heeft dan 0 of 25 kw.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 22-11-2019 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
2 graden lager op de thermostaat is een enormverschil. Het temperatuurverschil wordt namelijk kleiner met buiten en het verlies dus ook.
thunder7 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:21:
Onder de 60 graden begint de Salmonella bacterie het ook aangenaam te vinden in je water, dus dat wordt afgeraden als instelling op je ketel.[...]
Je drinkt geen CV water.

Tapwater is altijd gewoon 60(+) uit de ketel en dan bijmengen met koud voor het douchen.

Of bij boilers periodiek naar de 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

jeroen3 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:41:
De ketel kun je voor tapwater niet instellen lager dan 60 of 70 graden.
Jawel hoor. Mijn Remeha ketel heb ik op 50 graden staan, gebruik ik alleen om te douchen. Er is ook een instelling om m eens in de week naar 60 graden te verwarmen ivm legioonella.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Een ketel is een doorstroomverwarmer, tapwater instellen op 50 graden kan prima. Geen last van legionella hiermee. Salmonella zit in voedsel.
Maximum cv temperatuur verlagen naar 60 graden ipv 90 is ook goed voor het rendement. Beter nog is max cv temperatuur zo laag mogelijk in te stellen. Als de radiatoren groot zijn moet 45 prima zijn. Hiermee wordt de ketel zeker 10% zuiniger. Zet ook de pomp stand op 1 of 2, meestal staat deze op 3, dit scheelt afhankelijk van de ketel ook zo weer 20-30 Watt.

Dit zijn handelingen om de huidige warmtevraag efficiënter te voldoen. Ook kan je voor minder warmtevraag zorgen. Is de douchekop al een 6 liter/min kop? Grohe tempesta 2 bijv. Kost geen 15 euro, zo terugverdiend! Vul eens een emmer voor een minuut en kijk hoeveel verbruik er is. Staat de ketel op eco of comfort voor tapwater?
De thermostaat omlaag draaien scheelt uiteraard, maar je moet geen kou lijden. Zet je hem in de avond wel op tijd uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Laatst online: 12:33
Morika schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:08:
Wij willen thuis wat energie besparen (het is een onderhuurhuis), dus dingen zoals ketel vervangen of isoleren kunnen wij niet doen. Onze energieverbruik is voornamelijk gas (voor verwarming en douchen). Echter vroegen wij ons af hoe groot een verschil is in energieverbruik, als we bijvoorbeeld de verwarming met twee graden naar beneden doen (maar even lang blijven opsteken), of een warme ipv een hete douche nemen (maar wel even lang). Kunnen we daar ergens achterkomen? Of maakt het verschil in graden niet zo veel uit in vergelijking met de lengte van het verbruik?
De vuistregels voor warmteverlies zeggen dat het allebei evenveel uitmaakt; dwz. als het buiten 0 graden zou 4 uur verwarmen op 10 graden evenveel energie moeten kosten als 2 uur verwarmen op 20 graden.

Voor een niet al te nieuw rijtjeshuis mag je er vanuit gaan dat elke graad extra verwarming tussen de 200 en 300W extra gebruikt. Voor een flat of heel nieuw huis is dat veel minder, voor een oud vrijstaand huis misschien wel 1000W per graad. De temperatuur op 20 zetten ipv. 17 zetten is in zo'n middelmatig huis vergelijkbaar met een wasmachine constant laten draaien.

Douchen geeft vooral een enorm hoge piekbelasting; het is een beetje alsof je 10 waterkokers tegelijk aan hebt staan. Zolang je niet een uur onder de douche staat elke dag valt het voor je energierekening wel mee. Als je wat meer wil besparen zou je tijdelijk een waterbesparende douchekop in kunnen schroeven (daar merkt de huisbaas niets van). Omdat daar maar 70% of 50% van het water doorheen stroomt spaar je precies evenveel energie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:16

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
Morika schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:05:
[...]

Ok, dat dat is duidelijk voor de ketel, maar hoe is de vertaling als ik dan een douche neem maar dan in een lauw water (dus zeker geen 60 graden)? Maakt dat een verschil? Of zodra je lauw water opendoet dan gaat de ketel voor 100% werken, en maakt het verder niet uit of je daadwerkelijk onder lauw water of heet water staat?
lol, er word veel door elkaar gehaald.

je moet een paar dingen uit elkaar houden.
ten eerste: de douche/bad enzo:
de gas ketel maakt 60 tot 65 graden warm water.
en jij doet er bij de kraan nog een dotje koud water bij zodat je ongeveer 38 graden warm douche water hebt.
(38 graden is rond lichaams-temperatuur en daar door vrij comfortabel, 60 graden is voor veel mensen ongeveer de pijn grens maar nog net niet verbranden van de huid.)

we laten om 3 reden die gasketel 60-65 graden maken.
1. legionella opbouw in de buizen te kunnen doden.
met 60 graden is vrijwel alle legionella wel dood na 2 minuten doorstroming van warm water.
2. genoeg warm water door de buis te kunnen laten lopen, zodat mensen iets warmer of juist iets kouder kunnen douchen.
dit is een beetje persoonlijk hoe warm je wil douchen.
3. warm tap water te hebben in de keuken.
denk er aan als je b.v. kip schoonmaakt dan heb je al snel een besmetting van Salmonella in de keuken.
eigenlijk moet je dan de plank waarop je hebt schoongemaakt 2-3 minuten op 60 graden brengen.
(ik heb hier voor dus ook 70 graden water, pas op dit is brandwonden. om zo de planken en materialen binnen 2 tot 3 seconde ontsmet te hebben.)

dus als je last hebt van Salmonella onder de douche, dan doe je jezelf wassen met een stuk kip. :?
(nu maak ik vreemde dingen mee in de wereld, maar deze ben ik nog niet tegen gekomen. :P )

nu kun je in sommige gevallen die 60-65 graden water gerust wat verlagen.
b.v. als je een boiler gebruikt en er voor zorgt dat die 55 graden is voor langer als 8 uur.
dan dood je legionella ook.

en je kunt ook de stelling in nemen, de kans op legionella besmetting is niet zo groot.
wat ook wel zo is. (voor besmetting moet je een aardige hoeveelheid van dit bacterie via de lucht in je longen krijgen.)

maar dan is eerder de vraag hoeveel risico wil je nemen, met je zelf en je familie.
persoonlijke keuze, dus.

ten tweede:
stel, je pakt geen douche met 38 graden warm water, maar met 28 graden.
dan meng je gewoon meer koud water bij het warme water, en gebruik je dus minder warm water.
de gasketel gaat dan ook minder warm water maken en minder gas gebruiken.
(ik vind mensen die dit doen wel stoere bikkels. brr ik moet er zelf niet aan denken.
vroeger moest ik dit wel doen, maar dat was niet vrijwillig, eerder gedwongen door slechte installatie)
dit is gewoon veilig want water is nog steeds 60-65 graden geweest er word alleen meer koud water bij gemengd.

bespaart dit gas?
simpel: ja
maar helaas niet heel veel.
veel mensen gebruiken wel een 1000m3 gas per jaar, maar dan gaat er maar +/-200m3 voor warmwater productie + koken (+/-25m3).
dus minus koken heb je nog maar 175m3 gas gebruik voor warm water bereiding.
een gedeelte is voor schoonmaken, en een gedeelte voor de douche/bad (soms ook scheren, dat doe ik graag met warm(heet) water).
dus ga je kouder douchen, dan kun je maar ongeveer 10m3 gas per jaar besparen, en dat kost +/-6,5€ per jaar.
dat is niet veel, helaas.
(dit is wel persoonlijk, en zal per persoon anders uitvallen.)

oke tot zover warm water bereiding.
maar je hebt ook nog verwarming van het huis.
die is een stuk simpeler, en daar gaat vaak de bulk van het gas wel in zitten.

warmte verlies je door het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten.
dit word vaak ook de delta T genoemd, en soms geschreven als ΔT.
hoe kleiner het verschil tussen buiten en binnen, de minder verlies van warmte de zuiniger je met je gas omgaat.
dus ja de kamer thermostaat een graad lager zetten is simpel gas besparen. ;)
(en dit tikt aardig aan, gewoon omdat veel mensen al snel 800m3 gas per jaar daar voor gebruiken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1