Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende, wij wonen in een hoekhuis uit 1968 en hebben dubbel glas, spouwmuur isolatie en een normale CV installatie.

Qua domotica draaien wij Hassio en heb ik temperatuursensors op alle verdiepingen.

Wij slapen op zolder en hebben normaal de radiatoren daar gewoon dicht staat. Dit heeft als resultaat dat het gisteren 14 °C was. Dat was toch wel een beetje te koud!

Nu zijn wij niet het type die consequent de radiator op zolder in de avond open zet en in de ochtend weer dicht, maar om de slaapkamer overdag te verwarmen is gewoon zonde. We hebben zoals gezegd een normale CV-installatie en de thermostaat daarvan staat in de woonkamer. Ik "vaar" dan natuurlijk mee met de thermostaat die in de woonkamer staat, dus heb geen controle over wanneer de kachel aan gaat en de temperatuur in de slaapkamer.

Zou het een idee zijn om de slaapkamer elektrisch te verwarmen? Het hoeft natuurlijk geen 20 °C te worden.

Voordelen die ik zie is dat de verwarming alleen net voor en tijdens slapen aan hoeft en overdag gewoon uit staat. Regelen kan ik via Hassio en de temperatuursensor doen.

Maar de echte vragen... zal het uiteindelijk voordeliger zijn? En wat is dan een goede keus, electrische radiator of zo'n ventilator met verwarming (dus lucht verwarming).

Benieuwd naar jullie mening!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:28
zou een thermostaat kraan op de radiator niets zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Op zolder hebben wij echt van die oude zware radiatoren. Ik denk dat daar niet eens een nieuwe thermostaat kraan op past. Maar dan nog, overdag mag de slaapkamer koud zijn, als hij in de avond maar wat warmer wordt. Met een thermostaatkraan blijft hij warmte geven (Of ik moet actief aan de knop gaan draaien, maar dat willen we dus eigenlijk niet).

Alternatief is natuurlijk nieuwe radiatoren met zwave knoppen (afstandbestuurbaar via Hassio), maar dat is gelijk een beste investering.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31
Wat is er mis met een koude slaapkamer eigenlijk? Die van ons is 16. Kinderkamer van de oudste was vannacht het klepraampje open blijven staan, daar was het misschien 10 graden ofzo. Kleine kerel gaf vanmorgen aan dat ie heel lekker had geslapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Tja, ieder zijn ding natuurlijk. Ik vind het gewoon te koud. Nogmaals hoeft zeker geen 20 te zijn. Maar 16 - 17 °C zou wel fijn zijn. Daarom denk ik ook dat er niet zwaar verwarmd hoeft te worden, maar net de kou er uit zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou een moderne knop nemen die je op afstand kan bedienen. Daar heb je geen nieuwe radiator voor nodig, waarschijnlijk alleen een nieuwe kraan. Wel een klusje, want je CV-systeem moet leeg, maar niet duur.

Elektrisch verwarmen (zonder warmtepomp) moet je niet doen, dat is zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:09
Een kamer van 14gr zonder verwarming naar 16-17gr brengen met verwarming is een vrij klein warmteverlies per uur. Ik denk daarom niet dat de besparing van alleen 's avonds verwarmen opweegt tegen COP=1. Vergeet ook niet dat 's avonds even naar 20gr stoken zorgt voor weer een vrij snelle afkoeling 's nachts naar 14gr omdat er geen massa opwarmt. Kortom ik zou gewoon die radiatorkraan een klein beetje openzetten (kwart ofzo) zodat het net iets warmer is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Ja, maar probleem is natuurlijk dat 's nachts de cv niet vaak aan springt. Idee om afstandbedieningknop te nemen spreek me wel aan, dan kan ik overdag op bv 16 graden regelen en nachts de verwarming op de slaapkamer meer open zetten, dat als de cv aan gaat er meer warmte naar de slaapkamer komt.

Maar kan je elke kraan aansluiten op een radiator? Is echt een oud beestje namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jim423 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:50:
Een kamer van 14gr zonder verwarming naar 16-17gr brengen met verwarming is een vrij klein warmteverlies per uur. Ik denk daarom niet dat de besparing van alleen 's avonds verwarmen opweegt tegen COP=1. Vergeet ook niet dat 's avonds even naar 20gr stoken zorgt voor weer een vrij snelle afkoeling 's nachts naar 14gr omdat er geen massa opwarmt. Kortom ik zou gewoon die radiatorkraan een klein beetje openzetten (kwart ofzo) zodat het net iets warmer is.
Je kan natuurlijk boven draaien en open zetten wat je wilt maar als je beneden geen vraag hebt gaat er niets gebeuren.

@JustMyOpinion
Als je die radiator gewoon mee laat varen en overdag de thermostaat een graadje (of 2 ) lager laat schakelen en die om een uurtje of 5 smiddags weer een graadje hoger laat verwarmen, dan kan je wel ongeveer zo stellen dat het boven ietsje warmer is voor het slapen.

Anders zoiets er op
https://www.bol.com/nl/p/...w.1_10_11.14.ProductTitle

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
@Rol-Co Ja zoiets zit ik dan aan te denken, maar dan moet ik eerst op onderzoek of ik de radiator knop kan vervangen voor een type waar dit op kan. To be continued!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:09
Rol-Co schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:39:
[...]

Je kan natuurlijk boven draaien en open zetten wat je wilt maar als je beneden geen vraag hebt gaat er niets gebeuren.
Ik neem toch aan dat er in de avond met de huidige temperaturen wel wat warmtevraag is, een hoek uit 68 is niet bepaald een passivhaus :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Klopt, maar we koken op gas en jaarverbruik voor 2 volwassenen en 2 kids is onder de 1.000 m3. Dus zijn niet echt grootverbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:54

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ja in principe past elke knop op elke radiator. De aansluitingen zijn al 70 jaar hetzelfde.

Vervangen kan wat meer werk zijn omdat je cv systeem leeg moet.

Wij slapen met het raam open. Tikt de 12 graden aan afgelopen nachten, heerlijk. De duurzaamste investering is een dikke deken..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-06 15:00
Wij hebben een beetje dezelfde situatie en een slimme radiatorkraan geplaatst, dit was iets van 100€ (vervanging kraan zelf en radiatorkraan) uiteindelijk bleek zelfs dat ik dit makkelijk zelf had kunnen doen.
in de nacht staat de verwarming op 15 waardoor hij af en toe toch eens moet aanslaan, tegen de ochtend (1 uur voor we op staan) komt de radiatorkraan op 17 en doordat hij soms aan slaat verwarmt hij de kamer goed. Het is een beetje zoeken naar juiste afstelling maar uiteindelijk werkt het goed en staat de verwarming tijdens de nacht uit (15°).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt ook in de avond de radiator even opendraaien, je zet in de wnk je thermostaat toch laag als je gaat slapen. Dan haal je net de kou er uit, en draai je bij opstaan de radiator weer dicht.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:26
prein2 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 00:11:
Ja in principe past elke knop op elke radiator. De aansluitingen zijn al 70 jaar hetzelfde.

Vervangen kan wat meer werk zijn omdat je cv systeem leeg moet.

Wij slapen met het raam open. Tikt de 12 graden aan afgelopen nachten, heerlijk. De duurzaamste investering is een dikke deken..
Nou ja vroeger hadden radiatoren meestal een 3/4 of 1 inch aansluiting dat zie je bijna niet meer, daarnaast vermoed ik dat dikwandig cv-buis is toegepast dat is ook niet heel eenvoudig te veranderen naar knelkoppelingen. Mogelijk is het een 1 pijps-systeem.

Al met al zal het waarschijnlijk niet heel eenvoudig zijn want als de inbouwlengte van nieuwe kraan korter of langer is dan zit je al dat misschien nieuw draad moet draaien op de bestaande buis daar heeft geen enkele consument spullen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 16:06

ericplan

5180 Wp PV

Sinds kort zijn we all-electric. Omdat een warmtepomp niet kon hebben we in het hele huis radiatoren van Adax. Simpel bedienen op de radiator en bovendien met een app op de telefoon. Stil en snel warm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11

de Peer

under peer review

ericplan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 09:54:
Sinds kort zijn we all-electric. Omdat een warmtepomp niet kon hebben we in het hele huis radiatoren van Adax. Simpel bedienen op de radiator en bovendien met een app op de telefoon. Stil en snel warm.
Oei gaat dat geen gigantische rekening opleveren? Of is het een zeer goed geïsoleerd huis?
Was een airco ook geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

de Peer schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:00:
[...]
Oei gaat dat geen gigantische rekening opleveren? Of is het een zeer goed geïsoleerd huis?
Was een airco ook geen optie?
offtopic:
Valt wel mee. De gasrekening schommelde de laatste jaren rond de 550 m3. Met de PV zijn we waarschijnlijk nul op de meter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:23

Sabbi

je denkt aan mij.

Is een elektrische deken geen idee? Die zet je een half uurtje voordat je naar bed gaat even aan en je kruipt in een lekker warm bedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11

de Peer

under peer review

ericplan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:15:
[...]

offtopic:
Valt wel mee. De gasrekening schommelde de laatste jaren rond de 550 m3. Met de PV zijn we waarschijnlijk nul op de meter.
Toch wel deels ontopic lijkt me, aangezien TS zich aan het oriënteren is.
550m3 is 5800 kWh als je het 1 op 1 omrekent, dus nul op de meter ga je niet halen als je helemaal van het gas af gaat. Sowieso is dat na 2023 niet echt relevant meer. Vanaf dan (geleidelijk 2023-2030) ga je in de winter weer gewoon de volle mep betalen in de donkere dagen.

Voor een hele huis zou ik het dus niet zo snel doen (tenzij isolatie op niveau van 'passiefhuis' is).
Voor een individuele kamer die maar af en toe verwarmd hoeft te worden, kan het wel interessant zijn. Maar ook dan is het interessant om uit te rekenen na hoeveel jaar een airco financieel interessanter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

de Peer schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:31:
[...]
Toch wel deels ontopic lijkt me, aangezien TS zich aan het oriënteren is.
550m3 is 5800 kWh als je het 1 op 1 omrekent, dus nul op de meter ga je niet halen als je helemaal van het gas af gaat. Sowieso is dat na 2023 niet echt relevant meer. Vanaf dan (geleidelijk 2023-2030) ga je in de winter weer gewoon de volle mep betalen in de donkere dagen.
offtopic:
Ik moet je berekening een beetje corrigeren:
Voor de calorische bovenwaarde van gas vind ik overal 35,17 MJ/M3.
Het rendement van een goed afgestelde HR-ketel is 96% (https://www.gawalo.nl/kli...2036-540827252.1574502036)
Dat levert dan met een verbruik van 550 m3 het volgende op:
550 x 35,17 x (1/3,6) x 0,96= 5158 kWh.

Daarbij komt ook dat we nu geen leidingverliezen meer hebben (verwarmen in ruimtes waar we niet zijn) en dat de elektrische radiatoren alleen aanstaan in de ruimte waar we verblijven. Doordat de radiatoren snel reageren loont het om ze uit te zetten als we ergens niet zijn. Voor de eerlijkheid moet ik wel zeggen dat we in een appartement wonen en de vloertemperatuur vrijwel altijd boven de 18° C is.
Hierdoor verwacht ik dat het werkelijk verbruik nog wat lager zal liggen dan genoemde 5158 kWh. Maar dat is nog even afwachten tot november 2020. Dan zit ons eerste normale jaar erop.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-06 23:46
Als aanvulling zou je ook nog kunnen denken aan:
- airco op zolder (lucht-lucht warmtepomp), daarmee kan je met een COP van 4 verwarmen en ook koelen in de zomer (wellicht ook handig voor een zolderkamer)
- slimme radiatorknoppen zoals bijvoorbeeld Tado zodat je per zone in huis kan kiezen waar en hoeveel je wilt verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

Iedere dag 4kwh opwekken met je elektrische kachel = 4kwh * 365 * kwh prijs (0,18 bij ons) = 262,80 euro aan elektra
Iedere dag 4kwh opwekken met je airco = 1kwh (COP 4) * 365 * 0,18 = 65,70 euro aan elektra

De elektrische kachel is dan in verbruik 197,10 duurder per jaar.

Een split-unit airco kost echter toch wel zo'n 1000 euro inclusief installatie, een gedeelte mag je zelf niet eens uitvoeren zonder bepaalde certificaten. Misschien wel omgevingsvergunning plichtig, en wellicht veroorzaakt het overlast voor omwonenden. En onderhoud?

Met de natte vinger gerekend heb je dat na zo'n 5 jaar quitte gespeeld.

Een elektrische kachel heb je al vanaf 15 euro, dan rest er nog een verschil van 2 euro Dus eigenlijk ben je quitte na 4 jaar en 354 dagen.

Als ik de keuze had, zou ik elektrische vloerverwarming neer leggen. En anders een extra pomp met thermostaat op de zolder (laten) installeren zodat je ook alleen je zolder kunt verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 1216024 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:57:
Iedere dag 4kwh opwekken met je elektrische kachel = 4kwh * 365 * kwh prijs (0,18 bij ons) = 262,80 euro aan elektra
Iedere dag 4kwh opwekken met je airco = 1kwh (COP 4) * 365 * 0,18 = 65,70 euro aan elektra

De elektrische kachel is dan in verbruik 197,10 duurder per jaar.
Jij verwarmt 365 dagen per jaar? Dus flink minder.
Een split-unit airco kost echter toch wel zo'n 1000 euro inclusief installatie, een gedeelte mag je zelf niet eens uitvoeren zonder bepaalde certificaten. Misschien wel omgevingsvergunning plichtig, en wellicht veroorzaakt het overlast voor omwonenden. En onderhoud?

Met de natte vinger gerekend heb je dat na zo'n 5 jaar quitte gespeeld.
Een split airco kost 550,- en als je een schilderij op kan hangen kan je dit ook wel zelf, daar zijn ze ook op gemaakt. Een handleiding lezen doet wonderen.
Een elektrische kachel heb je al vanaf 15 euro, dan rest er nog een verschil van 2 euro Dus eigenlijk ben je quitte na 4 jaar en 354 dagen.
En hoe ging je daarmee koelen zeg je? Dat kan die airco namelijk wel hé.
Als ik de keuze had, zou ik elektrische vloerverwarming neer leggen. En anders een extra pomp met thermostaat op de zolder (laten) installeren zodat je ook alleen je zolder kunt verwarmen.
Beide een hele dure optie, vvw is traag, en de hele cv draaien voor 1 radiator is duur grapje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Zoals het er nu naar uit zie ga ik kijken voor Zwave radiatorkranen. Deze kan ik dan via Hassio bedienen (dus overdag op setpoint 10 en avond/nacht naar 16 °C ofzo). Uiteraard ben ik dan afhankelijk van thermostaat in de woonkamer, maar als deze dan in de nacht aanslaat zal de kraan in de slaapkamer al stuk open staan en grootste deel van beschikbare warmte pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

Rol-Co schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:40:
[...]

Jij verwarmt 365 dagen per jaar? Dus flink minder.

[...]

Een split airco kost 550,- en als je een schilderij op kan hangen kan je dit ook wel zelf, daar zijn ze ook op gemaakt. Een handleiding lezen doet wonderen.

[...]

En hoe ging je daarmee koelen zeg je? Dat kan die airco namelijk wel hé.

[...]

Beide een hele dure optie, vvw is traag, en de hele cv draaien voor 1 radiator is duur grapje.
365 dagen per jaar is uitgangspunt zoals wel vaker wordt gebruikt voor elektrische kachels :?
TS geeft zelfs aan "Vlak voor, en tijdens het slapen".
Dus pak hem beet zo'n 8 - 10 uur per koude nacht en smeer dat uit over een jaar om een gemiddelde te creëren.
Het best is natuurlijk om TS te laten berekenen hoeveel warmte verlies hij heeft en dit in graaddagen te berekenen.
Soms kies je gewoon voor de makkelijkere gemiddelde weg om duidelijk te maken hoe het eigenlijk in elkaar zit.

Een schilderij ophangen vergelijken met het ophangen van een split airco binnen en buiten, what the hell?
Hang jij je schilderijen op met een boor van 50cm lang en 22mm in doorsnee?
Wegen jouw schilderijen 30 tot 100 kg en moet je ze 6 meter hoog aan de buitenmuur hangen? 8)7

Als TS handig is en het materiaal heeft, zou ik het zeker aanraden en dan wel netjes gecertificeerd af laten persen en onderhouden. Maar dat lijkt mij van niet aangezien deze vraag wordt gesteld:
Maar kan je elke kraan aansluiten op een radiator? Is echt een oud beestje namelijk...
En dat is helemaal niet erg dat TS niet zo handig is, of het materiaal niet heeft. Daarom hebben we overal in het land klusbedrijven die zoiets wel kunnen en dan kom je met gemak aan de 1000 euro.

Dus TS mag hem zelf best zelf ophangen maar het afpersen moet je toch laten doen door iemand die gecertificeerd is, hetzelfde geld voor het onderhoud... Dat staat namelijk in de handleiding die jij als argument gebruikt maar zelf blijkbaar niet hebt gelezen?

TS heeft het sowieso in eerste instantie over verwarmen, niet over koelen, koelen is dan niet het uitgangspunt maar een luxe. Kun je dat betalen en boeit je de kosten niet zo veel, prima, gewoon doen.
Moet je echter wel rekening houden met de kosten en het onderhoud is het een ander verhaal.
Net zoals je bij je auto de airco ook regelmatig af moet laten persen en dat zelf niet mag doen.

Als je ook gaat koelen in de zomer, gaat je verbruik namelijk nog een X factor omhoog en dat samen met het onderhoud laat zien dat het helemaal niet zo veel rendabeler is om een airco op te hangen voor de komende 5 a 6 jaar.

Zeker als je ook de eerste verdieping met je airco gaat verwarmen en koelen, moet je een multi split aanschaffen, dat zou anders niet eerlijk zijn tegenover de kids :D

Laat jij op magische wijze je halve CV draaien?
Je draait je CV voor een ruimte met fatsoenlijke zone regeling, net zoals de "Slimme thermostaten" die je op je verwarming kunt schroeven die je nota bene zelf linkt naar bol.com 8)7
Die paar keer dat je CV extra voorzorgsmaatregelen neemt om de ventilator een keer extra aan te slaan zijn serieus verwaarloosbaar. Een keer een dag overslaan met douchen en je hebt het terug verdient. :P

(Elektrische) vloerverwarming is wat trager dan een radiator systeem met water, een systeem met water is trager dan een elektrische convector kachel, een elektrische convector kachel is trager dan een straalkachel van 5000 watt.
Op die manier kun je overal wat van zeggen, bij jou is het glas waarschijnlijk half leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 1216024 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 15:29:
[...]

365 dagen per jaar is uitgangspunt zoals wel vaker wordt gebruikt voor elektrische kachels :?
TS geeft zelfs aan "Vlak voor, en tijdens het slapen".
Dus pak hem beet zo'n 8 - 10 uur per koude nacht en smeer dat uit over een jaar om een gemiddelde te creëren.
Het best is natuurlijk om TS te laten berekenen hoeveel warmte verlies hij heeft en dit in graaddagen te berekenen.
Soms kies je gewoon voor de makkelijkere gemiddelde weg om duidelijk te maken hoe het eigenlijk in elkaar zit.
Heel verhaal maar het gaat maar om een paar dagen per jaar de temperatuur iets omhoog, niet gewoon op temperatuur houden, kan prima met een cop 1 kacheltje of iets maar de ts wil niet elke dag aan uit zetten dus valt af. ;)
Een schilderij ophangen vergelijken met het ophangen van een split airco binnen en buiten, what the hell?
Hang jij je schilderijen op met een boor van 50cm lang en 22mm in doorsnee?
Wegen jouw schilderijen 30 tot 100 kg en moet je ze 6 meter hoog aan de buitenmuur hangen? 8)7

Als TS handig is en het materiaal heeft, zou ik het zeker aanraden en dan wel netjes gecertificeerd af laten persen en onderhouden. Maar dat lijkt mij van niet aangezien deze vraag wordt gesteld:

[...]

En dat is helemaal niet erg dat TS niet zo handig is, of het materiaal niet heeft. Daarom hebben we overal in het land klusbedrijven die zoiets wel kunnen en dan kom je met gemak aan de 1000 euro.
Jij komt met het 1000,- bedrag, collega van mij is ook niet heel handig en koopt een nieuwe a/c via mp en hangt hem zelf op, buitenunit kan vaak op dak maar ook bij hem met beugels aan de muur, in de handleiding staat hoe je hem moet aansluiten en de voorgevulde unit moet aansluiten en inbedrijfstellen
Dus TS mag hem zelf best zelf ophangen maar het afpersen moet je toch laten doen door iemand die gecertificeerd is, hetzelfde geld voor het onderhoud... Dat staat namelijk in de handleiding die jij als argument gebruikt maar zelf blijkbaar niet hebt gelezen?
Nee dus, zie boven, onderhoud is de filters binnen, de buitenunit afstoffen met zachte borstel of uitspoelen met kraanwater.
TS heeft het sowieso in eerste instantie over verwarmen, niet over koelen, koelen is dan niet het uitgangspunt maar een luxe. Kun je dat betalen en boeit je de kosten niet zo veel, prima, gewoon doen.
Moet je echter wel rekening houden met de kosten en het onderhoud is het een ander verhaal.
Net zoals je bij je auto de airco ook regelmatig af moet laten persen en dat zelf niet mag doen.
Kan zijn dat hij daar nog niet aan gedacht had hé, dus de optie airco kan ook overwogen worden, ja is luxe, so what? Dat mag niet? Wel erg lekker in de zomer op zolder als je daar slaapt. ;)
Auto airco afpersen als er niets mee is, nou ik zou een andere garage zoeken als ik jou was.
Als je ook gaat koelen in de zomer, gaat je verbruik namelijk nog een X factor omhoog en dat samen met het onderhoud laat zien dat het helemaal niet zo veel rendabeler is om een airco op te hangen voor de komende 5 a 6 jaar.
Niemand zegt dat het rendabel of rendabeler moet zijn, maar wel comfy op een zolderkamer. :9
Zeker als je ook de eerste verdieping met je airco gaat verwarmen en koelen, moet je een multi split aanschaffen, dat zou anders niet eerlijk zijn tegenover de kids :D
het gaat om een kamer op de zolder, airco is een optie maar hoeft niet, en ook niet gelijk overal.
Laat jij op magische wijze je halve CV draaien?
Je draait je CV voor een ruimte met fatsoenlijke zone regeling, net zoals de "Slimme thermostaten" die je op je verwarming kunt schroeven die je nota bene zelf linkt naar bol.com 8)7
Die thermostaatknop link is alleen als hij beneden genoeg vraag heeft, mijn advies is alleen met verlaging en verhoging op tijden spelen met het systeem wat ie nu heeft, dus met 0 kosten, 0 apparaten.
Die paar keer dat je CV extra voorzorgsmaatregelen neemt om de ventilator een keer extra aan te slaan zijn serieus verwaarloosbaar. Een keer een dag overslaan met douchen en je hebt het terug verdient. :P
Ow ja, we stoppen met douchen om uit te sparen, een cv aanslaan is 13 liter gas per start, als je 1 radiator van zeg maar 1000W aan een cv hangt van 28kW (28000W) wat denk jij dat er dan gebeurd? Dat werkt dus niet.
(Elektrische) vloerverwarming is wat trager dan een radiator systeem met water, een systeem met water is trager dan een elektrische convector kachel, een elektrische convector kachel is trager dan een straalkachel van 5000 watt.
Op die manier kun je overal wat van zeggen, bij jou is het glas waarschijnlijk half leeg.
Elektrische vvw is traag en werkt op warm houden, dat is ook niet wat ts wilt, buiten dat is het gewoon duur in verbruik en is een simpel elektrisch kacheltje efficienter.
Allemaal noodoplossingen die je uiteindelijk niet wil en veranderd.

Al mijn glazen zijn vol >:) , ik gebruik zelf 7200 kWh per jaar, zowel COP 4 als 1 en heb geen gas of energie rekening, heb al 6-7 jaar diverse dingen gedaan en getest daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JustMyOpinion schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:53:
Zoals het er nu naar uit zie ga ik kijken voor Zwave radiatorkranen. Deze kan ik dan via Hassio bedienen (dus overdag op setpoint 10 en avond/nacht naar 16 °C ofzo). Uiteraard ben ik dan afhankelijk van thermostaat in de woonkamer, maar als deze dan in de nacht aanslaat zal de kraan in de slaapkamer al stuk open staan en grootste deel van beschikbare warmte pakken.
Of
https://shop.dyson.nl/bla...zilver-hot-cool-304550-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Opmerking van mij,

Heb je al geprobeerd om de radiator op zolder een heel klein beetje open te draaien? Zover dat die wel iets warm wordt maar niet zo warm als alle andere radiatoren?
Ik gebruik zelf deze truuk wanneer ik bepaalde ruimtes meer of minder wil verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
@Anoniem: 91634 Hoi, ja ben ik mee aan het experimenteren. Maar radiator is echt oud en knop lijkt beetje Russisch te werken, aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:31
JustMyOpinion schreef op zondag 24 november 2019 @ 08:15:
@Anoniem: 91634 Hoi, ja ben ik mee aan het experimenteren. Maar radiator is echt oud en knop lijkt beetje Russisch te werken, aan of uit.
Dan laat je er een loodgieter eerst eens een normale knop opzetten, uur werk, 70 euro en dan kun je verder experimenteren.
En anders een elektrisch kacheltje met een thermostaat eraan. Stel je in op 17 graden en desnoods ook nog met een timer dat het kacheltje alleen tussen 20.00 en 07.00 werkt.
Die paar keer dat het dan aan moet zijn de stookkosten minimaal en je hoeft er nooit naar om te kijken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustMyOpinion
@No Hands Dat laatste zit ik nu eigenlijk beetje aan te denken. Heb natuurlijk Hassio en een temperatuurmeter in de slaapkamer. Dus kan het helemaal instellen dat hij alleen in de avond aangaat (als we thuis zijn) als het 15 °C is en uit bij 16 - 17 °C

Denk dat de rest wel mooiere oplossingen zijn, maar met de meerkosten kan ik heel wat uren die kachel laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Precies. Dat is zeker zo en is ook beetje de afweging die je moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:49
ericplan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:18:
[...]

offtopic:
Ik moet je berekening een beetje corrigeren:
Voor de calorische bovenwaarde van gas vind ik overal 35,17 MJ/M3.
Het rendement van een goed afgestelde HR-ketel is 96% (https://www.gawalo.nl/kli...2036-540827252.1574502036)
Dat levert dan met een verbruik van 550 m3 het volgende op:
550 x 35,17 x (1/3,6) x 0,96= 5158 kWh.

Daarbij komt ook dat we nu geen leidingverliezen meer hebben (verwarmen in ruimtes waar we niet zijn) en dat de elektrische radiatoren alleen aanstaan in de ruimte waar we verblijven. Doordat de radiatoren snel reageren loont het om ze uit te zetten als we ergens niet zijn. Voor de eerlijkheid moet ik wel zeggen dat we in een appartement wonen en de vloertemperatuur vrijwel altijd boven de 18° C is.
Hierdoor verwacht ik dat het werkelijk verbruik nog wat lager zal liggen dan genoemde 5158 kWh. Maar dat is nog even afwachten tot november 2020. Dan zit ons eerste normale jaar erop.
zo off-topic vind ik dit eigenlijk niet, vind het zelfs een goed voorbeeld. ;)

maar voor @JustMyOpinion mag dit er dan wel bijverteld worden.
hoeveel duurder is deze oplossing. ;)

550m3 gas kost 0,65€/m3 = 357.5€
en 5158 laten we afronden naar 5000kWh kost 0,21€/kWh = 1050€
oei, dat is toch wel flink duurder als je het mij vraagt.

natuurlijk kun je zeggen, ik dek een gedeelte met zonnestroom of koop groene energie.
maar dat gaat mijn teveel ruiken naar groen poetsen.
of je dit nu met gesaldeerde energie doet of certificaten van uit het buitenland, het blijft vieze elektra wat uit het stopcontact komt. :-(
van mij mag dit toch betwijfelbaar duurzaam genoemd worden.
(niks persoonlijks verder, maar die twijfel is wel erg groot.)

(voor jouw geld wel, dat vastrecht van gas weg valt, dat maakt een flink stuk goed van de extra kosten.
maar dat is voor topicstarter niet, dus die mist dat voordeel. :-( )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

migjes schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:00:
[...]
550m3 gas kost 0,65€/m3 = 357.5€
Mijn jaarafrekening bij Greenchoice voor deze hoeveelheid gas, inclusief vastrecht en leveringskosten was circa € 600,-
en 5158 laten we afronden naar 5000kWh kost 0,21€/kWh = 1050€
oei, dat is toch wel flink duurder als je het mij vraagt.
[...]
(voor jouw geldt wel, dat vastrecht van gas weg valt, dat maakt een flink stuk goed van de extra kosten.
maar dat is voor topicstarter niet, dus die mist dat voordeel. :-( )
Omdat we een gekoppeld appartement hebben, hadden we ook een dubbele gasaansluiting. De tweede gasaansluiting was alleen in gebruik voor een gastendouche, maar omdat verwijderen van de gasaansluiting ook niet gratis is, hebben we die ook pas nu weggehaald. Dat alles in het kader van Amsterdam Aardgasvrij. We besparen dus 2x vastrecht. Het totale rekeningbedrag voor gas was bijna € 800,-. Voor dat bedrag kunnen we aardig wat kWh's kopen.

Volgend jaar november kan ik de eerste zinnige vergelijking maken wat het verschil in kosten is tussen all electric en gas. Het afgelopen jaar is niet representatief: we hebben ergens anders gewoond, er is giga veel bouwstroom verbruikt, de zonneboiler is van het dak en er is een nieuwe PV-installatie geplaatst (van 3300 naar 5180 Wp)

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Nou keuze is gemaakt, heb net een convector radiator besteld. Deze ga ik schakelen met externe temperatuur sensor en HomeAssistant (moet ook wat te hobbiën hebben natuurlijk)

Kosten vallen mee, daar ik de schakelaar en sensor al in huis heb. Voordeel van die schakelaar is dat deze ook stroomverbruik meet. Dus kan netjes zien wat de meerkosten zijn.

In de lente kan ik dan kijken of het mee valt of dat we voor andere oplossing gaan.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Wij zijn sinds juli 2019 compleet gasloos, en als je ziet wat voor een stroomrekening we hebben... Ongekend. Momenteel staat de teller op 2000 kWh verbruik in 5 maanden tijd (waarvan 2 zomermaanden). Geen gas meer, dus ik ben benieuwd wat dit over een jaar onder de streep doet. Benieuwd naar je resultaten wanneer het af is!

Van het gas af? Info, tips & tricks: http://www.gasloosnederlandmagazine.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Bastardje
Wat was je stroomverbruik voorheen en wat is nu totaal per jaar?

Ik heb aan verschillende mensen al gevraagd wat hun stroomverbruik is geworden met E-verwarming maar iedereen draait er een beetje om heen. Er wordt wel geschermd met argumenten het warmt snel op geen verliezen door schoorsteen, duurzaam, veel minder/geen onderhoud tov warmtepomp . Dat wil ik allemaal geloven maar als het uiteindelijk super duur is portemonnee dan hoef ik het niet.
Want de kosten voor onderhoud aan een monobloc warmtepomp zijn ook niet zo extreem dat je daardoor hogere verbruikskosten compenseert.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 17-12-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@leonbong Ons stookseizoen is rond 1 november begonnen. Tot nu toe 475 kWh verstookt. Appartement van ca 115 m2 waar eetkeuken (24m2), woonkamer (24m2) en badkamer verwarmd worden als we in die ruimte zijn. Overdag altijd iemand thuis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@ericplan
Dus jij verwacht voor een winterseizoen +/-2500kWh voor de verwarming te gebruiken. Dat lijkt mee te vallen nu is het wel in appartement, geen warmtepomp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

leonbong schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:42:
@ericplan
Dus jij verwacht voor een winterseizoen +/-2500kWh voor de verwarming te gebruiken. Dat lijkt mee te vallen nu is het wel in appartement, geen warmtepomp toch?
Geen warmtepomp en een appartement dat redelijk geïsoleerd is (HR++ glas in de vertrekken waar gestookt wordt). Vloertemperatuur is vrijwel altijd boven 19 graden dankzij benedenburen. Moeten natuurlijk even afwachten als het echt koud wordt. Net even uitgerekend dat de warme douche per dag zo’n 4,5 kWh verbruikt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 15:45

Trebbors

Failure is no option!

ericplan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 09:54:
Betreffen dit aan/uit radiatoren of kunnen deze radiatoren moduleren/het vermogen terugschroeven naargelang de warmte-behoefte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
Er zijn genoeg oplossingen, een radiator mee laten lopen is nog altijd veel goedkoper (ondanks dat het raar klinkt om onnodig de radiator open te hebben) dan af en toe met een elektrische kachel te gaan stoken.

Gewoon thermostaatknop erop of Evohome of desnoods zone-regeling.

Electrische verwarming blijft COP=1 of je dat met rooksignalen, lasers, electronen, gloeilampen whatever doet het zou nooit efficient zijn, warmtepomp is een uitzondering.

Ik heb in de badkamer een klein zuinige electrische handdoekradiator op lage temperaturen maar ook die zie ik gewoon duidelijk terug op de energierekening.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 31-12-2019 12:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1