tweede router toevoegen aan netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucswinkels
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-01-2022
Beste Tweakers,

mijn situatie:

Ik schaf binnenkort een pc aan, maar op zolder (slaapkamer) heb ik geen internet verbinding. Ik zit te denken om beneden vanuit de modem (ziggo) in de meterkast een internetkabel naar zolder te trekken en hier een router op aan te sluiten. Vanuit die router wil ik nog een internetkabel aansluiten die dan in de pc gaat. Ik wil vooral gamen op die pc en misschien later streamen, dus heb een goede en sterke verbinding nodig.

Mijn vraag

Is dit überhaupt mogelijk? Zo ja, waar moet ik rekening mee houden? Welk type internetkabel is het beste geschikt hiervoor? Welke router kan ik hierbij het beste gebruiken? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb begrepen dat je niet altijd zomaar een extra router kan aansluiten omdat je provider dit niet toelaat. Klopt dit?

Mvg,

Luc :)
...

Beste antwoord (via Lucswinkels op 24-11-2019 15:10)

Verwijderd

Lucswinkels schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:33:
kwa router maakt het dan niet zoveel uit welke ik kies toch?
TL/DR: koop een switch en AP of een WLAN router die je kunt configureren als switch en AP

Eerst even de terminologie:
A. modem: heb je nodig om van kabel/glasvezel/telefoon naar ethernet te gaan
B. router: heb je nodig om een netwerk te maken
C: switch: heb je nodig om netwerkkabels met elkaar te verbinden
D: access point (AP): heb je nodig om WiFi te maken (=draadloze switch)

Het kastje van Ziggo is meestal een combinatie-apparaat A+B+C+D. Soms alleen A en dan heb je dus nog een losse router nodig. Online of in een winkel is een WiFi router meestal B+C+D.

Een router maakt netwerken en vertaalt je IP-adres van Ziggo naar een intern IP-adres zoals 192.168.X.Y. Dat vertalen heet NAT. Daarnaast heeft de router een firewall die er samen met NAT voor zorgt dat internetverkeer niet zomaar in je thuisnetwerk naar binnen kan. Het werkt als een soort ventiel. Andersom kan er namelijk wel verkeer naar buiten, en alleen in dat geval mag het verkeer ook weer terug. Het meest veilige is dus om een Ziggo modem-router in de standaard instellingen te laten staan zoals je het ding hebt ontvangen.

Het is handig dat de apparaten in je thuisnetwerk vanzelf een IP-adres krijgen zoals 192.168.178.Y, waarbij de Y meestal een getal is dat oploopt. Dat uitdelen van IP-adressen wordt gedaan door de DHCP server in de router.

Jij wilt op je kamer boven een netwerkkabel aansluiten en WiFi gebruiken. Je hebt dus behoefte aan een switch (C) en een access point (D). Die kan je dus los kopen en dan ben je klaar.

0. Ziggo
|
——— NAT/firewall ————
1. Modem-router (192.168.178.1) >> WiFi (192.168.178.Y)
|
- - - - - boven - - - - -
|
2. switch —- 3. access point >> WiFi (192.168.178.Y)
|
4. computer (192.168.178.Y)

Een alternatief is om een losse router te kopen zoals je van plan was. Die heeft immers een switch en een access point ingebouwd. Er zijn grofweg twee keuzes:
I. router/switch/AP waarvan de router altijd aanblijft
II. router/switch/AP waarvan je de router kan uitzetten

In jouw geval is optie II waarschijnlijk het handigste In het schema hierboven heb je dus één apparaat dat nummer 2 en 3 combineert. Maar er kan een reden zijn om voor optie I te kiezen. De computer boven is bij optie I namelijk niet zichtbaar achter de nieuwe router. Die router beschouwt het netwerk van de Ziggo modem namelijk als het internet. Je krijgt dan bijvoorbeeld dit:

0. Ziggo
|
——— NAT/firewall ————
|
|
——— NAT/firewall ————
2. WLAN router >> WiFi (192.168.1.1)
|
3. computer (192.168.1.Y)

Je hebt dan ook twee DHCP servers (namelijk bij nr. 1 en nr. 2). Meestal is het handig dat de DHCP range boven een andere range krijgt dan beneden, maar theoretisch zouden ze ook hetzelfde kunnen zijn.

Computers of smartphones beneden kunnen geen contact leggen met de computer boven. De nieuwe router beschouwt het netwerk beneden namelijk als internet. Andersom kan de computer boven wel contact leggen met de computer beneden, want de router werkt als ventiel.

De reden om dit soms zo te doen heeft een veiligheidsreden. De computer boven is daardoor namelijk met opzet deels afgesloten van netwerken apparaten beneden. Niet voor iedereen is dit handig, en de extra veiligheid is maar beperkt gezien de ventiel-situatie.

Omdat je twee NAT routers achter elkaar hebt, noem je dit dubbel-NAT. Het werkt vaak prima, maar niet altijd.
Ik wil vooral gamen op die pc
Vooral gamen wil nog wel eens problemen geven met dubbel-NAT.

Jij bent volgens mij dus het beste af met een switch en access point of een WLAN router die je kunt configureren als switch en access point.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2019 20:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Allereerst is het mogelijk: ja, is het makkelijk, nee. Probeer het via al bestaande gaten te laten lopen. Let op, liefst niet in dezelfde buis leggen als je stroomvoorziening :) .
Welk type internetkabel: eigenlijk kan alles, maar gezien het een behoorlijke verbouwing is zou ik meteen voor goed gaan. Denk ook aan de lengte, en aan hoe je de kabel wilt ondersteunen (als hij +- 6 meter naar beneden hangt staat er nogal wat spanning op, snel een knik ).
Ikzelf heb gewoon een boormachine gepakt, en een cat 6 S/FTP kabel.
Belangrijkste hier: 100% koper! De s/FTP is voor de leuk omdat ie extra bescherming biedt (minder signaal verlies + iets steviger door laagje alluminium folie). UTP kan ook gewoon, is gewoon zonder de folie, kost paar euro minder. Cat 5e zou kunnen, maar minder toekomstbestendig.
Probeer er 1 lange kabel van te maken, zodat je niet met verlengstukken gaat werken, dat geeft alleen maar gezeur.
De router maakt weinig uit, die ziet niet of je pc nu op zolder staat of op 10 cm afstand van dat ding.

Over het hoofd zien: ga je een kabel door de muur doortrekken je pc in, of netjes afwerken met een soort stopcontact idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Vooral ook even de terminologie in de gaten houden:
Heb je van Ziggo een modem? Of een alles-in-een modem met draadloos toegangspunt en router en switch? Indien 'ie vier of meer UTP LAN-aansluitingen heeft: dan is het een alles-in-een ding. Anders kan het een modem-only zijn, maar plaats het typenummer hier om het zeker te weten.

En waarom is dat relevant:
Je wilt bij voorkeur maar *1* router in je netwerk. Twee routers, zeker als je er weinig van af weet, geeft serieuze kans op lastige problemen.

Waarom wil je een router op zolder? Waarom niet direct vanaf het Ziggo-ding naar je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Ah oeps, ik las eventjes verkeerd: inderdaad, ga niet voor een 2e router, maar een wandcontactdoos.
Alleen als je PC geen lan-ingang heeft, zou je kunnen denken aan een AP. anders gewoon met kabels werken, veel stabieler.

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1283503-0/cat5e-wandcontactdoos-inbouw-uitgang-2x-rj45-female.jpg

Zo zien die er ongeveer uit. Mooi weggewerkt toch?

[ Voor 87% gewijzigd door 99ruud99 op 22-11-2019 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
In plaats van een router heb je een accespoint nodig of een switchje (geen wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:28
Providers verbieden het niet om één of meerdere extra routers of access points aan te sluiten. De helpdesk geeft hiervoor geen support; je kunt ze dus niet bellen als het niet werkt.

Je wilt enkel een pc aansluiten dan is een kabel trekken voldoende. Je kunt als je het netjes wilt doen een wandcontactdoos plaatsen zoals 99ruud99 suggereert.

Mocht je in de toekomst nog één of meer andere apparaten bedraad wilt aansluiten dan volstaat een switch i.p.v. een router.

Mocht je op zolder in de toekomst een wireless access point maken dan kun je of een los access point aansluiten op een switch of je zet een router als wireless access point en kun je de router ook gelijk als switch gebruiken om bedrade apparaten op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepz
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-02-2022
vaag verhaal ik ga van Ziggo modem naar een router uit router via kabel naar andere router werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:51
- Je wilt geen 2 routers in je thuisnetwerk hebben.
- Je zoekt -zoals al eerder gezegd- een switch.(een apparaat dat je netwerkaansluiting verdeelt naar verschillende apparaten)

-Of... (na beter lezen) je neemt gewoon een lange netwerkkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucswinkels
Ik heb inderdaad een "alles-in-een-modem". ik ben eigenlijk niet van plan om te gaan boren e.d. mijn idee is om van de modem beneden een kabel langs de trap naar boven te leggen (dit kan ik wel netjes weg werken) naar de voorzolder, dan hier een router aansluiten zodat ik ook gewoon wifi heb op mijn kamer. Dan vanuit die router op de voorzolder een kabel naar de pc. Zou dit moeten lukken? Of is dit veel te makkelijk gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepz
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-02-2022
2 routers niet in je netwerk hoezo? als je vast ip adres geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Zoals TS aangeeft. Hij wilt WiFi en ethernet op zolder.
Koop een router en zet de DHCP server uit.

In dit geval heb je 1 netwerk, WiFi en ethernet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Lucswinkels schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:03:
Ik heb inderdaad een "alles-in-een-modem". ik ben eigenlijk niet van plan om te gaan boren e.d. mijn idee is om van de modem beneden een kabel langs de trap naar boven te leggen (dit kan ik wel netjes weg werken) naar de voorzolder, dan hier een router aansluiten zodat ik ook gewoon wifi heb op mijn kamer. Dan vanuit die router op de voorzolder een kabel naar de pc. Zou dit moeten lukken? Of is dit veel te makkelijk gedacht?
Nee dat is goed gedacht, alleen je wilt een accespoint dan in plaats van een router. Een router kan je ook wel als accespoint gebruiken daar niet van (dhcp ip adressen uitgeven uitschakelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucswinkels
ToFast schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:15:
[...]

Nee dat is goed gedacht, alleen je wilt een accespoint dan in plaats van een router. Een router kan je ook wel als accespoint gebruiken daar niet van (dhcp ip adressen uitgeven uitschakelen)
Bedankt voor je reactie ToFast. :)

Is het verstandig om voor een cat 6 ethernetkabel te kiezen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Lucswinkels schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:33:
TL/DR: koop een switch en AP of een WLAN router die je kunt configureren als switch en AP

Het kastje van Ziggo is meestal een combinatie-apparaat A+B+C+D. Soms alleen A en dan heb je dus nog een losse router nodig. Online of in een winkel is een WiFi router meestal B+C+D.

Een router maakt netwerken en vertaalt je IP-adres van Ziggo naar een intern IP-adres zoals 192.168.X.Y. Dat vertalen heet NAT. Daarnaast heeft de router een firewall die er samen met NAT voor zorgt dat internetverkeer niet zomaar in je thuisnetwerk naar binnen kan. Het werkt als een soort ventiel. Andersom kan er namelijk wel verkeer naar buiten, en alleen in dat geval mag het verkeer ook weer terug. Het meest veilige is dus om een Ziggo modem-router in de standaard instellingen te laten staan zoals je het ding hebt ontvangen.

Het is handig dat de apparaten in je thuisnetwerk vanzelf een IP-adres krijgen zoals 192.168.178.Y, waarbij de Y meestal een getal is dat oploopt. Dat uitdelen van IP-adressen wordt gedaan door de DHCP server in de router.

Jij wilt op je kamer boven een netwerkkabel aansluiten en WiFi gebruiken. Je hebt dus behoefte aan een switch (C) en een access point (D). Die kan je dus los kopen en dan ben je klaar.

0. Ziggo
|
——— NAT/firewall ————
|
|
|

Een alternatief is om een losse router te kopen zoals je van plan was. Die heeft immers een switch en een access point ingebouwd. Er zijn grofweg twee keuzes:

In jouw geval is optie II waarschijnlijk het handigste In het schema hierboven heb je dus één apparaat dat nummer 2 en 3 combineert. Maar er kan een reden zijn om voor optie I te kiezen. De computer boven is bij optie I namelijk niet zichtbaar achter de nieuwe router. Die router beschouwt het netwerk van de Ziggo modem namelijk als het internet. Je krijgt dan bijvoorbeeld dit:

0. Ziggo
|
——— NAT/firewall ————
|
|
——— NAT/firewall ————
|

Je hebt dan ook twee DHCP servers (namelijk bij nr. 1 en nr. 2). Meestal is het handig dat de DHCP range boven een andere range krijgt dan beneden, maar theoretisch zouden ze ook hetzelfde kunnen zijn.

Computers of smartphones beneden kunnen geen contact leggen met de computer boven. De nieuwe router beschouwt het netwerk beneden namelijk als internet. Andersom kan de computer boven wel contact leggen met de computer beneden, want de router werkt als ventiel.

De reden om dit soms zo te doen heeft een veiligheidsreden. De computer boven is daardoor namelijk met opzet deels afgesloten van netwerken apparaten beneden. Niet voor iedereen is dit handig, en de extra veiligheid is maar beperkt gezien de ventiel-situatie.

Omdat je twee NAT routers achter elkaar hebt, noem je dit dubbel-NAT. Het werkt vaak prima, maar niet altijd.
Ik wil vooral gamen op die pc

Jij bent volgens mij dus het beste af met een switch en access point of een WLAN router die je kunt configureren als switch en access point.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:42:
[...]

0. Ziggo
|
——— NAT/firewall ————
|
|
|

0. Ziggo
|
——— NAT/firewall ————
|
|
——— NAT/firewall ————
|

[...]

Uitleg klopt. Komt neer op Router->DHCP server uit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spierenburg schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 01:58:
Uitleg klopt. Komt neer op Router->DHCP server uit. 8)7
Een NAT router waarvan je de DHCP server uitzet is nog steeds een NAT router. Dat leg ik nu net uit.
De problemen die mensen ervaren hebben juist zelden met DHCP te maken, maar vooral met een (stateful) firewall (=ventiel).

Mocht een router in AP/switch configuratie nog een DHCP server aan hebben staan, dan moet je die uiteraard wel uitzetten. Maar de meeste fabrikanten zorgen ervoor dat de DHCP server vanzelf uitgaat bij een omschakeling naar AP/switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Je kan met de meeste gangbare routers er al een accesspoint/switch van maken:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

...maar ik zou vooral een router kiezen die standaard al die functie heeft - destijds een Asus RT-AC66U (ofzo), kon je dat gewoon in het menu instellen. Dan WEET je dat het hoort te werken en kan je op garantie terugvallen. In het verleden bij een ander merk router gehad dat het niet werkte - da's OK als je het ding al had liggen, maar zonde als je 'm er voor gekocht hebt.
miepz schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:20:
vaag verhaal ik ga van Ziggo modem naar een router uit router via kabel naar andere router werkt prima
Dat werkt prima, totdat je twee apparaten onderling wilt laten praten - netwerkprinter met PC, bijvoorbeeld. PC naar NAS. Of zodra je met online gamen en port-forwards aan de slag gaat. En dan kan je alsnog met juist instellen een heleboel werkend krijgen, maar dat lijkt mij voor TS niet de beste manier om verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 07:13:
[...]

Een NAT router waarvan je de DHCP server uitzet is nog steeds een NAT router. Dat leg ik nu net uit.
De problemen die mensen ervaren hebben juist zelden met DHCP te maken, maar vooral met een (stateful) firewall (=ventiel).

Mocht een router in AP/switch configuratie nog een DHCP server aan hebben staan, dan moet je die uiteraard wel uitzetten. Maar de meeste fabrikanten zorgen ervoor dat de DHCP server vanzelf uitgaat bij een omschakeling naar AP/switch.
Als je Nat issues krijgt bij de 2e "router" heb je de stekker verkeerd aangesloten...
Je sluit de 2 routers aan van lan naar lan en niet van lan naar wan wat ja dat kan issues geven.

Zoals vanaalten al aangaf het makkelijkste is koop een router die de functie kent AP/switch om netwerk issues te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucswinkels
Bedankt allemaal, ik ga aan de slag. Als ik er niet uit komt meld ik me👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Archer c7 kopen en instellen als AP.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucswinkels
Ik zat te denken aan de archer c1200, zou deze ook goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Lucswinkels schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:28:
Is werkend te krijgen maar was minder intuitief dan gedacht. Heb aardig wat kennis van netwerken maar ben er bij m'n schoonbroer wel even zoet mee geweest. Als ik me goed herinner (is al wat maanden geleden) kun je de WAN-poort niet meer gebruiken en moesten er nog wat dingen extra ingesteld worden.

De meeste routers van Asus kunnen heel makkelijk direct in AP-mode gezet worden, en dat is precies wat je in jouw setup wilt; een switch met accesspoint. De WAN-poort wordt dan gewoon een extra LAN-poort, op alle poorten kun je pc's en andere apparaten aansluiten, het wifi werkt gewoon, en je ziggo-modem blijft de enige router en dhcp-server.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Lucswinkels schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:28:
C7 is sneller. En supersimpel als AP in te stellen.
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 -...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arthion-nl schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:46:
Als je Nat issues krijgt bij de 2e "router" heb je de stekker verkeerd aangesloten...
Je sluit de 2 routers aan van lan naar lan en niet van lan naar wan wat ja dat kan issues geven.
Zeker, maar ik denk dat de LAN/WAN situatie toch echt het meest voorkomende issue is.

En los daarvan is het aansluiten van de kabel nog niet voldoende in een aantal gevallen:
vanaalten in "[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point"
Frankyie in "[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point"

Bottom-line is dat de software in dergelijke routers regelmatig maar beperkt is aan te passen, en je dus met weinig zekerheid kan voorspellen hoe het apparaat zich gedraagt als je het gebruikt op een manier waarvoor het niet is ontworpen. Het is m.i. een houtje-touwtje methode die op zich kan werken, maar vooral goedkoop is als je nog iets hebt liggen. Als je toch nieuwe apparatuur aanschaft dan zou ik me richten op apparaten die zijn ontworpen voor je doel.

Tot slot: een aantal adviezen die worden gegeven zijn op zich niet fout, maar missen context. Daardoor begrijpt een TS wellicht niet waarom iets wel of niet werkt met een WLAN router. Zonder die context kan je er in een aantal gevallen op wachten dat iemand later alsnog de WAN poort gaat gebruiken etc. Helaas kost (mij) dat soms (te) veel tekst, vandaar de TL/DR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucswinkels
Top, ik zal een kijken naar zo'n c7. Zou een cat 6 ethernetkabel too much zijn of is dit prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Lucswinkels schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:40:
Top, ik zal een kijken naar zo'n c7. Zou een cat 6 ethernetkabel too much zijn of is dit prima?
Cat 6 is prima.

Cunning linguist.

Pagina: 1