Van tutorials naar praktijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afbakbrood
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-10-2023
Hallo tweakers,

sinds ongeveer Maart ben ik begonnen aan de opleiding applicatie/media ontwikkelaar
Met niet extreem veel voor kennis ben ik begonnen aan deze opleiding, het enige wat ik wist is dat ik programmeren/webdesign leuk en interessant vond.

fast forward ben ik nu soon 6/7 maanden verder en ongeveer 6 maanden echt bezig met het leren van het vak(als je de vakanties er af trekt)

Ik heb boeken gelezen over javascript,html,css en meerdere tutorials e.d gevolgd denk aan codecademy en YT. daarnaast was ik sinds kort begonnen aan een PHP cursus via udemy. ( we werken zelfstandig op school en krijgen geen les in programmeren zodat iedereen op zijn eigen talen kan focussen)

Al met al ben ik er achter gekomen dat ik het vak echt leuk vind en ben sinds kort begonnen aan een stage.
Maar nu komt het de stap van tutorials en oefeningetjes naar de praktijk is ineens heel groot en overweldigd me een beetje. javascript is lang geleden en van een stuk hoger niveau dan ik gewend ben en ik moet ineens met bootstrap werken. mede stagiares zijn veel verder kwa kennis zij doen de opleiding 1 jaar (sept 2018 of langer en ik dus vanaf maart 2019.

Hebben jullie dit soort situaties als beginners ook mee gemaakt, en hoe gingen jullie hier mee om? ik moet eerlijk zeggen dat ik me behoorlijk onzeker begin te voelen over mijn kunnen en of ik het leren wel goed heb
aangepakt.
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips,
groetjes afbakbrood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 21:59
Je hebt het over "opleiding applicatie/media ontwikkelaar". Is dat op een school, met een fysiek gebouw enzo? Zo ja, welke opleiding doe je exact? Dat helpt met het beter kunnen begrijpen van inhoud van de opleiding.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afbakbrood
@Freeaqingme ja dit is een opleiding in een fysiek gebouw naja de opleiding heet exact zoals het beschreven staat haha, het is een over-koepeling van verschillende stromingen applicate ontwikkeling/webdesign en programmeren /en gamedesing ik doe webdesign en programmeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Los van je vraag: heel vreemd dat jullie geen programmeerlessen krijgen en het zelf mogen uitzoeken via udemy en codecademy. Hoe kun je daar dan een goede beoordeling op geven die voor elke student gelijk is?

Maar als je mede stagairs de opleiding al langer doen is het logisch dat zij verder zijn. Kennis in een "echte" praktijk situatie toepassen is ook best lastig. En dat is ook precies de reden waarom je nu een stage loopt :) Als je een goed stagebedrijf hebt verwachten ze ook zeker niet dat je alles kunt en bieden ze de begeleiding om jou verder te laten groeien. Ik heb van mijn stages meer geleerd dat de volledige 4 jaar van mijn HBO opleiding.

Als beginner vond ik het ook allemaal vrij intimiderend en heb ik zeker wel eens een productie omgeving om zeep geholpen. Beste tip die ik kan geven is: durf vragen om hulp als je het niet begrijpt. Je stage is een leeromgeving, maak daar zeker gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afbakbrood
@n9iels jaa dat vond ik ook heel erg raar en wennen, maar dit hebben ze gedaan aangezien ze mensen niet dingen willen leren die ze niet interesseert ofzo. maar voor mij was dit erg wennen het is dan ook ingedeeld in fasen 1 jaar orienteren wat je leuk interessant vind dan de stage waar ik nu in zit dan doe je 3 projecten en dan weer een stage en dan een examen/ proeffe.

Bedankt voor de gerust stellende woorden haha, vragen is toch nog wel iets voor mij om aan te werken. maar ik merk inderdaad wel dat mensen in dit vak inprinciepe wel behulpsaam zijn waarschijnlijk omdat ze weten hoe het is om te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 14:14
Welke dingen vind je lastig in de praktijk? De taal zelf, of de logica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afbakbrood
@knarfyboy wat ik merk is dat de stap naar tutorials/oefeningetjes aan de hand van video's heel groot is. Je moet als het ware ineens zelf na denken, maar ook werken in een al bestaande omgeving die je tot je moet nemen en gebruiken. maar inderdaad ook de taal het is ineens veel meer dot notations en dergelijke terwijl je in tutorials alleen simpele oefeningentjes doet, loopjes maken arrays maken e.d die in princiepe wel nuttig zijn natuurlijk maar in de praktijk vaak wat anders toe gepast worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaPegasus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-10 23:22
Daarom zijn tutorials ook eigenljik nooit genoeg. Het is een goed begin, om kennis op te doen en een goed begin te kunnen maken vaak. Daarna is de volgende stap dat je zelf een project gaat bedenken die je kan gaan uitvoeren. Vaak als je al zelf een simpele opdracht gaat doen voor jezelf, loop je al tegen genoeg dingen aan die je in de praktijk kunnen helpen.

Ga daarom thuis een leuk iets bedenken wat je kan maken. Maak een website met verschillende elementen die bepaalde zaken moeten kunnen, daar leer je over het algemeen al heel veel van en dan ben je al weer iets beter voorbereid op 'het echte werk'. Maar zolang er uitdagingen zijn blijft het gelukkig ook leuk vind ik zelf altijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 21:59
afbakbrood schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:39:
@Freeaqingme ja dit is een opleiding in een fysiek gebouw naja de opleiding heet exact zoals het beschreven staat
URL naar de betreffende opleiding? Als ik zoek op 'opleiding applicatie/media ontwikkelaar', kom ik enkel alleen dit topic tegen in Google.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@afbakbrood ik zit nu ongeveer 25 jaar in dit vak en leer nog steeds.
Dat is normaal want er is steeds meer.

Natuurlijk denk jij "pfffft wat veel" en dat is het ook. Vroeger was het Netscape javascript 1.0 boek al 1000 pagina's.
En dan heb je nu HTML 5 + CSS 3 + ECMAScript 6 wat dus neer komt op 100.000 pagina's.

Maar vroeger was webdesign geen vak. Dan moest je vogelen met Macromedia stuff (ook al bestond er 3D HTML met een browser plugin).

Dus ja, een goede senior begeleider met tig jaar ervaring zou jou niet de stageopdracht geven "bouw ff die WordPress website in een docker met composer".

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 23-11-2019 01:20 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Deel van ontwikkelaar zijn, is het continu blijven leren. Je noemt bijvoorbeeld Bootstrap. Ik werk zelf al 15+ jaar als programmeur. Toen ik begon, was er geen Bootstrap.

Dus toen Bootstrap populair werd, moest ik het ook even oppikken. Nu valt dat reuze mee als je al weet hoe CSS werkt.

Maar ook de overgang van Bootstrap 3 naar 4 was weer ff wennen, en het leren van Flexbox.

Zo zijn er altijd nieuwe dingen.

Long story short, get used to it ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

afbakbrood schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 22:44:

Bedankt voor de gerust stellende woorden haha, vragen is toch nog wel iets voor mij om aan te werken. maar ik merk inderdaad wel dat mensen in dit vak inprinciepe wel behulpsaam zijn waarschijnlijk omdat ze weten hoe het is om te beginnen.
Mijn tip na 20 jaar in de IT: Stel vragen. Ik werk liever met iemand die vragen stelt en het dan goed doet, en ervan leert, dan met iemand die denkt alles al te (moeten) weten.
Want die laatste gaat fouten maken (die ik dan moet fixen) of krijgt niks uit zijn handen. Maar stel liever niet de technische vragen waarvan het antwoord gewoon te Googelen is want dat is het andere uiterste.

Sterker nog: Ik wantrouw collega’s die geen vragen stellen. Dat is meestal niet omdat ze zo goed zijn maar omdat ze te ongemotiveerd zijn om goed werk op te leveren. Een goeie IT’er is altijd op zoek naar betere manieren om het werk te doen en wil ook van zijn collega’s leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afbakbrood
@DJMaze @downtime @Lethalis @ThaPegasus @n9iels bedankt mensen, dit zijn de antwoorden waar ik wat aan heb :). mijn volgende leer doel zal dus voornamelijk worden leren vragen, en gewoon lekker door blijven leren (waarschijnlijk mijn hele carrière, dit had ik al verwacht en vind ik niet erg). geeft me weer goeie moed!
fijn weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Als je echt programmeren wilt leren. Moet je de fundamenten leren welke bijna gelden voor elke programmeertaal:
- Data structures & algorithms
- Design Patterns.
(Elke programmeertaal heeft zijn voor en tegens, en er is geen zilveren kogel.) (Al komt C++ voor mij persoonlijk daar dicht in de buurt hehehe)
Kies gewoon een taal die jou fijn lijkt, en leer deze fundamenten.

Deze twee waren voor mij de sleutel tussen stomme tutorials & echte praktische zaken die ik kon toepassen in mijn eigen projecten. Dit is handig voor elke programmeertaal.

Daarnaast, probeer een lijstje te maken met probleemstellingen of leuke projectjes die je wilt maken. En ga die maken. Tijdens het maken loop je tegen problemen aan, en ga hierop zoeken. En ja, je zult later terugkijken naar je projectjes van. Goh dat had ik zo en zo veel beter kunnen doen. :) En dat is prima, want dat betekend dat je leert.

Met HTML/CSS/En javascript was het zo van. De DOM api, is gewoon een interface tussen javascript en HTML. Een brug. Zo heb je heel veel Api's in Javascript, zoals websocket en zelfs animatie Api's. Webcomponent Api's en nog veel meer. CSS is een beschrijving van hoe een HTML node <blabla> zich visualiseert.
Zo heeft bijvoorbeeld elke browser ook "shadow-dom" en bijbehorende CSS van bijvoorbeeld default knopjes, scrollbars en radiobuttons. Deze zaken kun je overschrijven, om je eigen knopjes te maken.
Er is dus niet zichtbare HTML en CSS op de achtergrond.
Dat is ook weer het mooie aan webcomponenten.

Begrijp dat de browser niks meer en minder een "parser" is van informatie vanaf de server. Begrijp hoe HTTP-Requests werken. Wat het verschil is tussen server-side websites en Single Page Applications. In al die leuke tutorials, gaat men nooit naar de fundamentele zaken. Omdat men geld wil verdienen aan "instant gratification".

Het gaat altijd om de fundamentele kennis. Zorgt dat je onderliggend snapt wat XML is en hoe dat tot stand is gekomen, waarom dat is gebruikt voor HTML. De geschiedenis van CSS, geschiedenis van Javascript. Waarom javascript async is in de browser, en wat voor voordelen dat heeft in de browser.

Ik visualiseer in mijn eigen hoofd altijd van die blokkendozen waarbij ik een soort overview heb van hoe een browser werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiroj
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 14:23
Ik heb zo’n 10 jaar geleden een competentiegericht opleiding gevolgd als “Applicatie ontwikkelaar”, waarbij jij zelf je programmeertalen kon uitkiezen. De studie liet mij ook vooral zelf dingen leren. Naast

Mijn tip voor jou is dat je jezelf altijd kunt blijven uitdagen met vragen stellen en beantwoorden. Hoe kan ik zo effectief oplossing A maken? Wat moet ik daarover leren? En ga zo maar door...
Pagina: 1