SFP+ vs 10Gbase-T

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Medetweakerts, ik ben in de markt om een aantal Cisco WS-C3850-24XS 10GBit switches aan te schaffen voor in onze racks in het DC (om wat HP servers en HP C7000 blade chassis aan elkaar te knopen, en straks wat Checkpoint firewalls met 10Gbit interfaces). Het moeten Cisco switches zijn vanwege company policy (overzees moederbedrijf, maar we kunnen wel zelf veel bepalen en kopen eigen servers e.d.)

Maarrrr, nu heb ik natuurlijk de keuze tussen SFP+ interfaces (WS-C3850-24XS) of 10Gbase-T (WS-C3850-24XU).

Ik heb zelf nog niet zo heel veel ervaring met 10Gbit behalve met Dell spul (Force10's, etc met SFP+ kabels, dat werkte als een zonnetje.

Wat gebruiken jullie voor 10Gbit interfaces en waarom? Ik ben vooral benieuwd naar de praktische overwegingen. Ik vind op internet dat de latency en stroomverbruik van 10Gbase-T iets hoger is dan voor SFP+, maar dat dat ook verwaarloosbaar is. Cat6 kabels zijn weer een stuk goedkoper dan SFP+ kabels.

En de nieuw te bestellen checkpoints hebben weer geen 10Gbase-T optie, dus als ik voor 10Gbase-T ga moet ik sowieso add-on SFP+ modules kopen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-10 08:09
Je bent met SFP poorten wat flexibeler mbt je aansluitmogelijkheden. Je kan glas trancievers, UTP/STP modules, Twinax DAC's gebruiken om een verbinding op te bouwen. Je zult wel alle modules moeten kopen hiervoor.

Het ligt aan je casus wat het beste is. Wellicht dat je hier wat meer over kan vertellen.

Edit.

Te snel gelezen. Zie dat je het allemaal in hetzelfde rack gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door smekkos op 22-11-2019 15:59 . Reden: bijna bier tijd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
smekkos schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:55:
Je bent met SFP poorten wat flexibeler mbt je aansluitmogelijkheden. Je kan glas trancievers, UTP/STP modules, Twinax DAC's gebruiken om een verbinding op te bouwen. Je zult wel alle modules moeten kopen hiervoor.

Het ligt aan je casus wat het beste is. Wellicht dat je hier wat meer over kan vertellen.

Edit.

Te snel gelezen. Zie dat je het allemaal in hetzelfde rack gebruikt.
Naja, 6 racks naast elkaar, maar ik heb nog maar een paar 10Gbit devices op de planning. Voor nu 2 switches naast elkaar gestacked om devices redundant aan te sluiten, in de toekomst zullen er wellicht wat meer switches komen, hoop die dan toe te voegen aan de stack.

Mijn voorkeur gaat nu ook uit naar een SFP+ switch. Wel lastig dat er geen 10Gbase-T tranceivers zijn voor de 3850-24XS, dus je zult never 10Gbase-T aan kunnen sluiten. Of ik moet gaan voor de 10Gbase-T 3850-24UX, met 4 SFP+ add-on poorten. Keuzes, keuzes..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-10 08:09
4 extra SFP poorten lijkt me behoorlijk karig. Je kunt het beste naar je clients kijken welke je aan wil sluiten. Wat voor verbindingsmogelijkheden hebben die? Hoe ver staan ze van elkaar af?

Ik zou persoonlijk gaan voor het SFP model en alles lokaal proberen te voorzien van twinax. Inter rack met glasvezel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-10 22:56

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Ik zal niet meer naar de 3850 gaan kijken, deze zijn namelijk EOS volgend jaar: https://www.cisco.com/c/e...ol-notice-c51-743072.html

SFP+ is toch naar mijn gevoel minder fout gevoelig dan UTP kabels, plus de fiber kabels zijn minder lomp dan CAT6a kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De 3850 gaat idd. EoS. Ik zou niet meer in oude hardware investeren. Voor campus LAN kan je kijken naar de 9200L / 9200 of 9300 serie switches. Dit zijn de opvolgers van de 2960X / 3650 en 3850 switches. De WS-C3850-24XU support multigigabit ethernet en is bedoeld om high end, high density access points aan te sluiten. De switch / AP kan dan schakelen tussen 1, 2.5, 5 of 10GE. (Afhankelijk van de kwaliteit van de kabel.)

Voor datacenter kijk naar de Nexus 3000 of 9000 serie. 9000 serie support Cisco specifieke features als ACI (of je kan hem in NX-OS mode draaien.) en heeft Cisco ASICs. Alternatief is de Nexus 3000. Deze heeft standaard off the shelf ASICs. Draait NX-OS, maar dus niet nifty features als ACI. Beide zijn DC switches en hebben standaard grotere packet buffers (t.b.v. storage verkeer als NFS en iSCSI, file shares) en dubbele voedingen. (Bij de Catalyst is dat optioneel.) Dingen als multigigabit ethernet en UPoE (60W per poort) zit er ook niet op, wat dat is campus LAN. (Wifi6)

Nexus switches kan je met SFP+ poorten en met 10GBASE-T (RJ45) krijgen. Voor server access zie ik steeds meer 10GBASE-T. Wat je nodig hebt is natuurlijk afhankelijk van wat je wil aansluiten.

@axis Ik denk dat deze de goedkoopste Nexus 3K opties zijn voor 10GBASE-T (RJ45) en SFP+:
N3K-C3172TQ-32T - Nexus 3172-T, 32 x 10GBase-T and 6 QSFP+ ports
N3K-C3172PQ-10GE - Nexus 3172P 48 x SFP+ and 6 QSFP+ ports

[ Voor 13% gewijzigd door Bl@ckbird op 25-11-2019 16:44 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Thnx for the tips guys.. Ik zat ook te kijken naar de 9000 series, maar voor all SFP moet je dan minstens naar de 9500 toe. Ik ga de andere opties eens bekijken!

Pagina: 1