Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Domotica, denk ik niet te moeilijk. Is openHab nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SMOKEz8z8
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-11 07:44
Wil m'n buiten lamp en hal lamp laten aan gaan met een bewegingssensor, b.v. de hue outdoor sensor. Liefst met een klein tijds verschil (schrikt eventuele bandieten eerder af).

En in de badkamer wil ik een ventilator gaan laten lopen als de radiator verwarmd wordt, en later eventueel nog een infrarood paneel laten mee verwarmen. Heb honeywell evohome, iedere kamer wordt apart verwarmd. Maar de badkamer word niet goed warm, te weinig capaciteit van de radiator, en de evohome hr92 sensor hangt op de radiator dus die geeft al snel aan dat het warm genoeg is. Door de ventilator zal de warme lucht zich beter verspreiden en de sensor minder snel aangeven dat het warm genoeg is.

Dacht na wat rond lezen dat b.v. smartthings een uitkomt zou kunnen zijn, outdoor sensor, twee smartlights en dan ben ik er voor de hal/buiten verlichting?
Op de badkamer een extra temperatuur sensor, (buiten de hr92) en een smart plug, als temperatuur van de hue outdoor sensor lager is als 18C en temperatuur sensor in badkamer hoger als 19C dan smartplug aan. Zelfde regel zou ik later voor een smartplug op een infrarood paneel kunnen gebruiken.

Echter smartthings is niet verkrijgbaar in nederland? Dan is dit alles mogelijk met de onderdelen los aanschaffen en een rasberry draaien met openhab, maar dat klikt niet makkelijk.
Uit ervaring met een arduino weet ik dat code mij al snel te complex word.
Als ik philips hue los bekijk, zie ik niet of ik daar regels kan instellen? Idem bij Ikea smart's gadgets.

Met ifttt kan ik evohome wel aansturen maar je kunt geen triggers creeren om op die manier een ventilator aan te laten gaan. Daarop vond ik domoticz waar je evohome wel kunt uitlezen, maar dat leek me dus al een stuk meer werk als ifttt. Toen zag ik smarthubs, en smartthings leek me dan een makkelijke. Maar die is dan weer lastig te krijgen. Dus terug naar domoticz, dan blijkt openHab2 de beter oplossing maar dat is erg complex voor wat ik wil.

Zie ik iets over het hoofd, is er een betere oplossing om stroom op een ventilator en/of infrarood paneel te zetten op basis van temperatuur? En is er geen makkelijkere optie om een draadloze bewegingssensor op twee lampen invloed te laten hebben?

excuses voor de lange post..

Beste antwoord (via SMOKEz8z8 op 24-11-2019 17:36)

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:18
Toch een paar bedenkingen:
- een ventilator lijkt me een slecht idee. Dit gaat tocht creëren, dus nog meer koudegevoel. Net niet wat je wilde bereiken dus.
- kun je geen evohome thermostaat op een andere locatie plaatsen?
- of gewoon de thermostaat hoger instellen?

Wat betreft OpenHAB, dit is inderdaad vrij complex voor het weinige dat je wil bereiken. Een bulldozer inzetten voor iets wat je met een kinderschepje ook kan zeg maar. Zelf heb ik geen ervaring met andere systemen dus daarin kan ik je niet adviseren.

Alle reacties

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
Is een Homey niet iets voor je? Volgens mij redelijk gebruiksvriendelijk en kan met behulp van 'flows' de dingen die je vraagt.

Acties:
  • Beste antwoord

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:18
Toch een paar bedenkingen:
- een ventilator lijkt me een slecht idee. Dit gaat tocht creëren, dus nog meer koudegevoel. Net niet wat je wilde bereiken dus.
- kun je geen evohome thermostaat op een andere locatie plaatsen?
- of gewoon de thermostaat hoger instellen?

Wat betreft OpenHAB, dit is inderdaad vrij complex voor het weinige dat je wil bereiken. Een bulldozer inzetten voor iets wat je met een kinderschepje ook kan zeg maar. Zelf heb ik geen ervaring met andere systemen dus daarin kan ik je niet adviseren.

• SMOKEz8z8
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-11 07:44
Bedankt voor jullie reacties.

Homey voelt wat duur aan voor wat ik wil bereiken. En als ik de prijs afzet tegen de reviews.. denk dat ik dan beter af en met een rasberry en usb dongles.

Heb idd nog een overtallige HR92 liggen die ik los in de badkamer kan leggen als extra temperatuur sensor, bedankt voor de tip, meteen gedaan :D
Ook gister nog wat verder gezocht, Klik aan Klik uit heeft een lijn zigbee producten en met Olisto kun je daar voor regels "programmeren". Dat ziet er simpel en budget vriendelijk uit.

En als "domme" oplossing voor het badkamer verhaal heb ik speedcomfort gevonden, ventilatoren voor op een radiator met een temperatuur sensor om beter convectie te krijgen.

De bulldozer vergelijking is duidelijk! Beetje wat ik al aanvoelde, als gadget fan zie je het al voor je om je hele huis met smart functies te vullen maar beetje overkill voor wat ik praktisch gezien nodig heb.