Hoe downgraden naar Mojave?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:28
laatst heb ik geupgrade naar Mac OS Catalina. Dit is een iMac uit 2013 waar ik voornamelijk nog (hele oude) spelletjes op speel af en toe en gebruik voor word processing etc.

Ik had me niet gerealiseerd dat met Catalina de 32 bit ondersteuning is opgehouden. Helaas zijn de spelletjes die ik speel nog niet geupdate naar 64 bit.

Nu heb ik de volgende tip gevonden op de site van de ontwikkelaar:

https://support.feralinteractive.com/en/faqs/32_bit_support/

Echter het lukt mij niet om een kopie van van Mojave (of High Sierra) te bemachtigen. Ik heb dit gevonden:

https://support.apple.com/nl-nl/HT210190

Maar de download start via system preferences en vervolgens krijg ik een foutmelding dat de installer te oud is.

Ik zou graag of downgraden of een dual boot creeeren waardoor ik alsnog de oude spelletjes kan spelen. Alle nieuwe feaures van Catalina boeien me niet zo, voor alle dagelijkse zaken heb ik een Ubuntu laptop. De iMac dient puur als gaming machine.

Ik heb niet zo'n behoefte om rond te neuzen op dingen als torrent sites. Lijkt me nogal risky om een OS daarvandaan te halen.

Weet er iemand misschien een legaal trucje om nog aan een Mac OS versie te komen die 32 bit ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-05 15:30
Ik werk bij een computerwinkel waar we twee Macbooks in reparatie hebben gehad met hetzelfde issue: applicaties worden niet ondersteund.
We hebben de Macbooks herinstalleert (wat overigens ontzettend lang duurde) en laten staan op Mojave. Zodra er een update vanuit Apple komt, worden die updates alsnog uitgevoerd.
In dit geval zou ik daar ook voor kiezen, het is de meest veilige manier en de manier waarop alles weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gargantua
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 11:17
Opstarten met CMD + R ingedrukt en wellicht kun je een oudere OS installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:49

Ankh

|true

Probeer het eens via de Patcher? http://dosdude1.com/mojave/
Daar kan je dan een oudere versie selecteren.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 20:12
Ik had op m’n MacBook ook Catalina, maar heb via de store(kan thuis een link naar de store geven) gewonload en op een bootable usb gezet. Daarna schijf gewist en Mojave geïnstalleerd. Als je geïnteresseerd bent kan ik vanavond die link sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MusicMaikel schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:52:
Ik werk bij een computerwinkel waar we twee Macbooks in reparatie hebben gehad met hetzelfde issue: applicaties worden niet ondersteund.
We hebben de Macbooks herinstalleert (wat overigens ontzettend lang duurde) en laten staan op Mojave. Zodra er een update vanuit Apple komt, worden die updates alsnog uitgevoerd.
In dit geval zou ik daar ook voor kiezen, het is de meest veilige manier en de manier waarop alles weer werkt.
Als je updates installeert krijg je nu automatisch Catalina, dus als je dat niet wilt, mag je ook niet meer updaten. Slecht advies voor de meeste gebruikers.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Kasper1985 Mojave Downloaden:

https://support.apple.com...locale=nl_NL&locale=nl_NL

Bootable USB maken:
https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-mojave/

Opstarten vanaf de bootable USB, HDD wissen (wel zorgen dat je een backup hebt gemaakt) en schone installatie er op zetten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
nelizmastr schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:09:
[...]

Als je updates installeert krijg je nu automatisch Catalina, dus als je dat niet wilt, mag je ook niet meer updaten. Slecht advies voor de meeste gebruikers.
Kan wel zo zijn, maar als Apple zijn updates niet op orde heeft is er geen andere optie naar mijn mening. Je moet toch aan de gang kunnen denk ik?
In principe is downgraden naar Mojave hetzelfde idee, je wacht namelijk met updaten totdat Apple zijn updates op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MusicMaikel schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:12:
[...]

Kan wel zo zijn, maar als Apple zijn updates niet op orde heeft is er geen andere optie naar mijn mening. Je moet toch aan de gang kunnen denk ik?
In principe is downgraden naar Mojave hetzelfde idee, je wacht namelijk met updaten totdat Apple zijn updates op orde heeft.
Apple heeft de updates prima op orde. 32-bit support komt niet terug, hoor. macOS zelf is in de basis al volledig 64-bit sinds 10.7 Lion in 2011, dat de laag die de 32-bits ondersteuning een keer zou stoppen was
al aangekondigd toen Mojave werd onthuld en is nu dus volledig ten einde, bijna 2 jaar later.

Dan heb je knap oude software die wel aan een nieuwe versie toe is, mijns inziens. Dan praat je al snel over pre-2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
nelizmastr schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:16:
[...]

Apple heeft de updates prima op orde. 32-bit support komt niet terug, hoor. macOS zelf is in de basis al volledig 64-bit sinds 10.7 Lion in 2011, dat de laag die de 32-bits ondersteuning een keer zou stoppen was
al aangekondigd toen Mojave werd onthuld en is nu dus volledig ten einde, bijna 2 jaar later.

Dan heb je knap oude software die wel aan een nieuwe versie toe is, mijns inziens. Dan praat je al snel over pre-2010.
Daar hebben we het nu toch ook over?
Kasper1985 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:46:
laatst heb ik geupgrade naar Mac OS Catalina. Dit is een iMac uit 2013 waar ik voornamelijk nog (hele oude) spelletjes op speel af en toe en gebruik voor word processing etc.

Ik had me niet gerealiseerd dat met Catalina de 32 bit ondersteuning is opgehouden. Helaas zijn de spelletjes die ik speel nog niet geupdate naar 64 bit.
@Kasper1985 Naar mijn inziens gewoon lekker opnieuw installeren met Mojave zoals een aantal anderen hier boven ook al aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Dank allen voor de antwoorden. Ik zou het liefst een schone installatie voorkomen. Ik heb inmiddels opgestart met apple+option+shift+R en op dit moment is de iMac bezig Yosemite te installeren op een 32GB USB stick. Daar kan ik dan (hopelijk) van opstarten of vanaf daar yosemite op een tweede partitie installeren.

Het duur behoorlijk lang nog 7+ uur volgens de installer.

Maar, inmiddels heb ik ook bericht gekregen van Feral Interactive dat ze hard werken aan een 64 bit versie van de games die ik speel. Dit hadden ze gepland voor de release van Catalina maar dit is vertraagd.

@nelizmastr dat klopt. Het gaat om spelletjes die ik speel. Ik ben 34 en al die moderne fortnite meuk is niet aan mij besteed. Ik speel nog 10 jaar oude turn based strategy games. En ja op de Mac. Blijkbaar loopt de ontwikkelaar dus een beetje achter :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MusicMaikel schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:21:
[...]

Daar hebben we het nu toch ook over?

[...]
Ja, maar je doet alsof het de schuld is van Apple, dat is niet terecht. Deze informatie is al bijna 2 jaar geleden aangekondigd, als consument heb je ook een plicht dergelijke informatie te gaan halen.
Vervolgens is het aan jou als consument om de stappen te nemen om er geen last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@nelizmastr Dat ben ik niet met je eens.

Ik snap dat Apple vaak voorop loopt. Ik snap dat er tal van redenen zijn om 32 bit niet meer te ondersteunen. Destijds heb ik iets soortgelijks meegemaakt bij de eerste groene iMac. Die had geen floppy drive en al mijn "PC vrienden" verklaarde me voor gek. Wat heb je nou aan een computer zonder floppy. En we weten allemaal hoe het is afgelopen met de floppy drive.

Maar ook dat was onhandig in het begin. Want USB sticks waren er niet, internet ook bijna niet. Dus ja ik had in het begin nog een USB floppy drive.

Ik heb blijkbaar onder een Apple steen geleefd de afgelopen 2 jaar. Maar ik vind niet dat je dit een consument kwaad kan nemen. Ik vind dat Apple hier duidelijker voor mag waarschuwen bij de upgrade naar Catalina. Ik vind ook dat Apple het makkelijker mag maken om bijvoorbeeld Mojave te blijven draaien naast Catalina.

Dat je voorop loopt met dingen is natuurlijk prima maar er zijn altijd uitzonderingen onder je gebruikers en als je je daar compleet voor afsluit sla je naar mijn mening wel compleet de plank mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
nelizmastr schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:25:
[...]

Ja, maar je doet alsof het de schuld is van Apple, dat is niet terecht. Deze informatie is al bijna 2 jaar geleden aangekondigd, als consument heb je ook een plicht dergelijke informatie te gaan halen.
Vervolgens is het aan jou als consument om de stappen te nemen om er geen last van te hebben.
Hier ben ik het niet mee eens. Hoe kan je van een normale consument verwachten wat het verschil is tussen 32-bits en 64-bits? Laat staan wat het überhaupt is en waar het voor dient.

Deze dingen gebeuren nu eenmaal, je kunt er niets aan doen. Zou het als Apple zijnde toch nog wat uitgebreider aanpakken door een waarschuwing te geven zodra er gedetecteerd word dat er nog 32-bits applicaties op draaien. Ja, het is misschien erg dat het moet, maar het bespaart je een hoop problemen, voor zowel gebruiker als fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt met windows 10 ook veel oude spellen niet spelen vanaf CD. Zo gaat dat nu eenmaal, dan moet je je pc geschikt maken voor oude(re) OS zoals TS nu wil/gaat doen. Apple kan niet weten dat oude spellen gewenst zijn, en laat geschikte PC's toe in nieuwste updates. zo hoort het ook te gaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kasper1985 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:46:
Maar de download start via system preferences en vervolgens krijg ik een foutmelding dat de installer te oud is.
Tijdens de installatieprocedure even de systeemtijd aanpassen, dan is het opgelost.

Zie ook: https://www.macfreak.nl/m...teem/msg549391/#msg549391

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:32
MusicMaikel schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:35:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Hoe kan je van een normale consument verwachten wat het verschil is tussen 32-bits en 64-bits? Laat staan wat het überhaupt is en waar het voor dient.

Deze dingen gebeuren nu eenmaal, je kunt er niets aan doen. Zou het als Apple zijnde toch nog wat uitgebreider aanpakken door een waarschuwing te geven zodra er gedetecteerd word dat er nog 32-bits applicaties op draaien. Ja, het is misschien erg dat het moet, maar het bespaart je een hoop problemen, voor zowel gebruiker als fabrikant.
Apple waarschuwt gebruikers al sinds High Sierra bij het openen van 32-bits apps met een pop-up.
In Mojave werd dat herhaald, en Apple bracht nieuws uti waarbij men op voorhand al aangaf dat Mojave het laatste OS was dat 32-bit apps ging ondersteunen, met dit artikel met uitleg hoe je kunt kijken welke apps 32-bits zijn: https://support.apple.com/nl-nl/HT208436

https://www.macrumors.com/guide/32-bit-mac-apps/

Bovendien, als je ook netjes Time Machine backups maakt, kun je probleemloos terug. Het is ook niet ongebruikelijk om sowieso te controleren welke apps (nog) niet worden ondersteund op een nieuw OS.

Ik sprak eens een gast die voor zijn werk gebruik maakte van een of andere digitale vormgevingssuite, en vlak voor een werkreis naar het buitenland al zijn devices upgrade naar het nieuwste OS zonder dat eerst te controleren. Toen had Apple het ook gedaan... (terwijl de app-ontwikkelaar er op hun website voor waarschuwde dat het nieuwste OS nog niet werd ondersteund.

Maar misschien moet Apple wel inderdaad ontwikkeltijd stoppen in een detector die dat voor de klant doet :+

Overigens, het is niet zo moeilijk om een 2e opstartvolume te maken waar je nog Mojave op zet voor je 32-bits games. Dan kun je voor je dagelijkse werk gewoon mee met de nieuwste updates :Y

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1