Stel je begint nu met PV, wat kun je nu maximaal voorbereiden (tegen acceptabele kosten) om voorbereid te zijn op afbouw saldering? Hybride om omvormer nemen? Wat zou jij doen?
@traders Tja dan zou je er voor kunnen kiezen voor accu's. Deze zijn nu relatief prijzig, maar denk over een jaartje of 5 prima. SMA heeft ook een Storage accu.
Zie:
https://stralendgroen.nl/...Ymabam2gDu8kaAmhwEALw_wcB
Het gaat hier dus alleen om een omvormer die naar accu kan schakelen.
Zie:
https://stralendgroen.nl/...Ymabam2gDu8kaAmhwEALw_wcB
Het gaat hier dus alleen om een omvormer die naar accu kan schakelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 22-11-2019 12:01 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@traders @Possible Early adopters van nieuwe technieken betalen altijd (te)veel. Ik zou lekker afwachten. Na salderen is er nog een hele tijd een overgang waarbij je er nog steeds profijt van hebt. Prijzen kwaliteit van alles wat met accu's te maken heeft zal zakken in de loop van de jaren. Misschien is over 5 jaar de SMA accu helemaal niet zo gunstig, maar moet je die wel kopen omdat je nu een passende omvormer hebt.
Ik heb zelf een growatt 3 fase, doet het inmiddels een half jaar prima,, geen spijt. Maar loggen is wel een dingetje, als je dat wil is SMA misschien makkelijker. Ik meet nu extern en kijk naar de totale opbrengst in de portal, voldoet voor mij.
Goede dag trouwens hier in het zuiden.
Mooi open weer, meer opbrengst als verbruik, ondanks verwarmen.
Ik heb zelf een growatt 3 fase, doet het inmiddels een half jaar prima,, geen spijt. Maar loggen is wel een dingetje, als je dat wil is SMA misschien makkelijker. Ik meet nu extern en kijk naar de totale opbrengst in de portal, voldoet voor mij.
Goede dag trouwens hier in het zuiden.
[ Voor 29% gewijzigd door DjAntoon op 22-11-2019 12:17 ]
2500 euro voor een hybride omvormer? Waarom is er eigenlijk een hybride omvormer nodig. Het enige wat ik nodig heb is een interface om een batterij te laten starten met opladen met een bepaald vermogen. Ik kan meten dat de zonnepanelen X opleveren. Ik kan meten dat het verbruik Y is. Als X > Y dan kan Y-X laten lopen naar de batterij. Of werkt dit niet?
De prijzen zijn al wat aan het zakken.
Hier een 48V LG Chem RESU 10 voor €3770 ex BTW (Duitsland)
https://www.tesup.nl/prod...-chem-resu-accu-Nederland
Dan moet er nog wel van alles bij, ze geven daar aan dat er een sunny island bij moet.
Dat is ook €2000 voor een 4.4 kW versie.
Voor hogere stromen zul je zo te zien naar de 400 volt H versies moeten gaan en dan kan er een 6 of 8 kW sunny island achter.
Maar ja €3770 + €2000 = 5770 dan 21% BTW erbij = €6981. 3 van die combinaties voor 3 Fase en je bent €21.000 kwijt en dan heb je 3x 8.8 kWh. (Ex regel electronica en installatie kosten)
Dan kun je 3 fase gebruikers op elke fase goed 5 kW belasten zo te zien:
LG Chem RESU 10 technical details:
Total power: 9.8 kWh
Usable energy: 8.8 kWh
Voltage range DC (V): 42.0 ~ 58.8
Nominal capacity: 189 Ah
Max. Power (kW): 5.0
Peak power (kW) (for 3 seconds): 7.0
Dimensions (L x H x D, mm): 452 x 483 x 227
Weight (kg): 75
Housing protection: IP55
Communication: CAN 2.0 B
Certificate Cell: UL1642
Certificate Product: CE / RCM / TUV (IEC 62619) / UL1973
https://www.tesup.nl/prod...-chem-resu-accu-Nederland
Dan moet er nog wel van alles bij, ze geven daar aan dat er een sunny island bij moet.
Dat is ook €2000 voor een 4.4 kW versie.
Voor hogere stromen zul je zo te zien naar de 400 volt H versies moeten gaan en dan kan er een 6 of 8 kW sunny island achter.
Maar ja €3770 + €2000 = 5770 dan 21% BTW erbij = €6981. 3 van die combinaties voor 3 Fase en je bent €21.000 kwijt en dan heb je 3x 8.8 kWh. (Ex regel electronica en installatie kosten)
LG Chem RESU 10 technical details:
Total power: 9.8 kWh
Usable energy: 8.8 kWh
Voltage range DC (V): 42.0 ~ 58.8
Nominal capacity: 189 Ah
Max. Power (kW): 5.0
Peak power (kW) (for 3 seconds): 7.0
Dimensions (L x H x D, mm): 452 x 483 x 227
Weight (kg): 75
Housing protection: IP55
Communication: CAN 2.0 B
Certificate Cell: UL1642
Certificate Product: CE / RCM / TUV (IEC 62619) / UL1973
[ Voor 68% gewijzigd door jacovn op 22-11-2019 13:49 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Natuurlijk wel, maar met elke conversie gaat er energie / rendement verloren, al word dat steeds minder (maar nooit 0) Het idee is dat dit type omvormers met 1 conversie slag de accu met een hoger rendement laden.traders schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:34:
Het enige wat ik nodig heb is een interface om een batterij te laten starten met opladen met een bepaald vermogen. Ik kan meten dat de zonnepanelen X opleveren. Ik kan meten dat het verbruik Y is. Als X > Y dan kan Y-X laten lopen naar de batterij. Of werkt dit niet?
In Engeland -waar salderen nooit heeft bestaan en alles wat je aan het net levert dus gewoon weg is- bestaan kastjes die een eventueel stroomoverschot naar een electrische boiler omleiden. Ook een vorm van opslag.
l'art pour l'art
Heb je voor dit idee ook snoeiharde meetdata, want ik heb het idee dat er evenveel conversieslagen zijn:DjAntoon schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:37:
[...]
Natuurlijk wel, maar met elke conversie gaat er energie / rendement verloren, al word dat steeds minder (maar nooit 0) Het idee is dat dit type omvormers met 1 conversie slag de accu met een hoger rendement laden.
PV is 300-700V in string opzet, alleen bij micro omvormers zit je op lage voltages (en iets lager rendement)
Dus:
PV -> DC/DC converter -> Accu
Of:
PV -> DC/AC -> AC/DC -> Accu
Maar als je gaat opzoeken hoe een DC/DC converter werkt, via een AC stap, dan is er dus geen verschil:
PV -> DC/AC/DC -> Accu
Los daarvan is het natuurlijk peanuts om even te Googlen naar het rendement van een omvormer.
Zonder veel moeite zit je op >98%. Dus afgezien van het idee is er weinig ruimte om het feitelijk te verbeteren.
Het voordeel van 100% onafhankelijke apparaten is dat je bij beiden de beste kunt kiezen. Ook kun je dan kiezen voor oplossingen die bij stroomuitval wel of niet blijven leveren.
Overigens is mijn oplossing vrij simpel, gewoon tegen die tijd de 2de elektrische auto aanschaffen. Dan kan er overdag altijd wel eentje laden.
Want of ik nu €3000+ (of zelfs €21000+) uitgeef aan een batterij voor thuis, of dat bovenop de prijs van een auto gooi en daarmee elektrisch kan rijden. Dan weet ik al welke er voordeliger uitkomt.
Daarnaast heeft (denk ik) een thuisaccu voor mij niet zoveel nut. De grootverbruikers (wasmachine/droger/vaatwasser/warmtepompboiler) kan ik plannen, mijn piekverbruik (inductie koken) is teveel/te duur om echt op te vangen en de rest is weer amper noemenswaardig of vooral in de winter (warmtepomp)
Het enige wat nog wel leuk kan zijn is een powerbank met tijdschakelaar kopen. Kun je al je electronica laden via de powerbank die overdag oplaadt. Voordeel is dat alles dan laagspanning is/blijft.
Salderen bestaat niet, maar je krijgt gewoon een (lage) terugleververgoeding.art schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:53:
In Engeland -waar salderen nooit heeft bestaan en alles wat je aan het net levert dus gewoon weg is- bestaan kastjes die een eventueel stroomoverschot naar een electrische boiler omleiden. Ook een vorm van opslag.
Maar hier in Nederland zetten ook genoeg mensen hun warmtepompboiler aan als de zon schijnt...
Tsja, dat doe ik ook wel. Maar dan kan ik maar 1 of 2 kWh kwijt terwijl ik in de zomer er 50 opwek per dag.art schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:53:
Je hoeft je nu helemaal niet voor te bereiden. Een installatie die ongeveer het jaarverbruik oplevert heeft zich al terugverdiend op het moment dat de afbouw significant wordt.traders schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:55:
Stel je begint nu met PV, wat kun je nu maximaal voorbereiden (tegen acceptabele kosten) om voorbereid te zijn op afbouw saldering? Hybride om omvormer nemen? Wat zou jij doen?
En voor toekomstige installaties is het een kwestie van optimaal dimensioneren. Enerzijds kan de grootte van een installatie berekend worden op de piekopbrengst laten matchen met het gebruik (in de zomer genoeg opwekken, in de winter electriciteit inkopen), en anderszijds de jaaropbrengst tot het jaarlijkse gebruik (typisch de huidige situatie).
Het optimum ligt daartussen op een punt waarbij de marginale financiele opbrengst gelijk is aan de marginale financiele kosten (let op: niet denken vanuit PV, maar denken vanuit de totale electriciteitsbehoefte). Bedenk goed dat met het steeds goedkoper worden van PV dat op piekmomenten een deel gratis weggeven of afschakelen niet uit hoeft te maken.
De kans dat accu's een significante rol gaan spelen lijkt relatief klein. Accu's om seizoenen te overbruggen zijn niet kosteneffectief. Dan is overdimensionering, inkopen, etc. goedkoper.
Zonder veel moeite, geloof me dat bestaat niet. Waarom hebben omvormers koelprofielen, soms ventilatoren en worden warm als ze hard moeten werken...TheGhostInc schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 07:40:
[...]
Los daarvan is het natuurlijk peanuts om even te Googlen naar het rendement van een omvormer.
Zonder veel moeite zit je op >98%. Dus afgezien van het idee is er weinig ruimte om het feitelijk te verbeteren.
Het voordeel van 100% onafhankelijke apparaten is dat je bij beiden de beste kunt kiezen. Ook kun je dan kiezen voor oplossingen die bij stroomuitval wel of niet blijven leveren.
Het probleem is dat je misschien wel 4 omzettingen achter elkaar hebt, met ieder een rendement.
Maar los daarvan, ik zie het theoretisch voordeel, het praktisch voordeel is iets anders. Ik raad niet voor niets de hybride omvormer af...
Stel dat je dit geld anders investeert, bijvoorbeeld meer PV (moet je wel kwijt kunnen natuurlijk) en dan accepteert dat je wat geld "toelegt" op terugleveren. Dan kom je financieel misschien wel beter uit. Ik ben het met toeleggen trouwens niet mee eens, salderen is een mooie subsidie, mijn opgewekte stroom moet ook getransporteerd worden, geleverde stroom bestaat ook nog voor een groot deel uit belasting.jacovn schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:09:
De prijzen zijn al wat aan het zakken.
Inmiddels zijn er velen die al proefjes hebben gedaan met accu's, daaruit blijkt dat opslag om de avond en nacht door te komen prima en uiteindelijk prima kosteneffectief kan gaan werken, veel meer als dat valt erg tegen. Zoek hier op tweakers maar eens.
Je hebt trouwens niet perse een 3 fase oplossing nodig. Het energiebedrijf moet naar het totaal kijken, niet de afzonderlijke fasen.
[ Voor 5% gewijzigd door DjAntoon op 25-11-2019 07:35 ]
Deels waar. Ik verwacht dat de accu die met name de nachtcyclus kan overbruggen (tot pakweg 6kW) wel interessant wordt. Deze accu vangt het onbalans binnen 24h op. Die kan tot ± 250 dagen per jaar effectief zijn. Uitgaande van 0,15ct per kWh prijsverschil tussen in en uit, kom je op ongeveer 200 euro per jaar 'winst'.Rukapul schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:03:
[...]
De kans dat accu's een significante rol gaan spelen lijkt relatief klein. Accu's om seizoenen te overbruggen zijn niet kosteneffectief. Dan is overdimensionering, inkopen, etc. goedkoper.
Nu kost zo'n opstelling nog 5500 euro (op basis van bovenstaande links). Dan heb je een tvt van 28 jaar, wat een beetje overdreven is.
Mits je binnen de dagcyclus blijft, wordt het zeker interessant. Alternatief wordt het gebruik van de auto als buffer, maar daar zijn fabrikanten nogal huiverig voor zo lijkt het.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Kies een oost-west opstelling.
Dan kun je per dag de meeste uren zelf gebruiken.
Dan kun je per dag de meeste uren zelf gebruiken.
@KrispKrisp schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:35:
Deels waar. Ik verwacht dat de accu die met name de nachtcyclus kan overbruggen (tot pakweg 6kW) wel
...
Nu kost zo'n opstelling nog 5500 euro (op basis van bovenstaande links). Dan heb je een tvt van 28 jaar, wat een beetje overdreven is.Maar er zijn zeker factoren waaronder dat kan veranderen: afgedankte accu's gebruiken,
ìnderdaad de meeste kans maken oplossingen zodat je 24 uur intern kunt "salderen".
Die 5000 euro moet eerst flink zakken. Verder ben je nog niet klaar voor 5000 euro. Kan iemand mij vertellen (@AUijtdehaag @Rol-Co weten jullie meer):
- Is er een aparte groep nodig voor een accu-pack?
- Hoe kun je controleren dat de accupack gaat laden of gaan afgeven? Hebben deze accupacks een modbus/API? Nogal is dit er, hoe gaat dit werken met voor "normale" mensen?
Voor een brede acceptatie moet de boel redelijk gestandaardiseerd zijn. Wat ik zo zie is dit nu nog niet het geval. B.v. die LG batterij werkt schijnbaar nu alleen nog maar met Hybride omvormers van SMA en Fronius.
Het gaat alleen werken (voor de massa) als het zoveel mogelijk plug en play is zonder allerlei beperkingen:
- Je niet je hele meterkast hoeft te verbouwen of zo min mogelijk
- Die accu niet verplicht verbonden zit aan een bepaalde merk/type omvormer, smart meter of whatever.
- De prijs zakt.
Voor Nederland zou het handigste zijn als je een Accupack gewoon met stekker in een stopcontact kunt steken, met een P1 kabeltje naar de slimme meter die straks iedereen heeft, en dat de accu aan de hand daarvan bepaald of er sprake is van stroom inkoop of terugleveren, en zo dit probeert te moduleren. Maar dit zal wel een utopie zijn ?
Met een rendement van 98% zal een 3000W omvormer 60W aan warmte produceren (Mijn 10kW doet dan dus 200W). Dus als een omvormer niet op z'n optimale werkpunt zit, kan dat best een keer 95% of minder zijn. En aangezien zo'n ding niet altijd op de meest koele plekken hoeft te hangen, moet je dan flinke koeling hebben en inderdaad een ventilator erin om ook in Spanje met 45C geen smeulend hoopje elektronica te worden.DjAntoon schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:18:
[...]
Waarom hebben omvormers koelprofielen, soms ventilatoren en worden warm als ze hard moeten werken...
Je maakt wel de aanname dat je 6kW ook verbruikt tijdens de nacht, als ik dat x365 doe, dan kom ik op >2.000kW uit als nachtverbruik op jaarbasis. Helemaal tijdens de zomermaanden is je kook verbruik al geweest voordat de zon onder is.Krisp schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:35:
Deels waar. Ik verwacht dat de accu die met name de nachtcyclus kan overbruggen (tot pakweg 6kW) wel interessant wordt. Deze accu vangt het onbalans binnen 24h op. Die kan tot ± 250 dagen per jaar effectief zijn. Uitgaande van 0,15ct per kWh prijsverschil tussen in en uit, kom je op ongeveer 200 euro per jaar 'winst'.
Alleen met een elektrische auto laden kom je op dergelijke verbruiken. (Warmtepomp schiet weer niet op, want die verbruikt vooral in de wintermaanden zijn energie en dan heb je geen overschot aan PV)
Klopt. Ik denk ook dat er voordat je een batterij koopt, andere manieren zijn om de opbrengst van panelen meer in te zetten voor eigen nut. Dan kom je uit op loadbalancing met behulp van bijvoorbeeld Smappee of de Sunny Home Manager:TheGhostInc schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:58:
[...]
Je maakt wel de aanname dat je 6kW ook verbruikt tijdens de nacht, als ik dat x365 doe, dan kom ik op >2.000kW uit als nachtverbruik op jaarbasis. Helemaal tijdens de zomermaanden is je kook verbruik al geweest voordat de zon onder is.
Alleen met een elektrische auto laden kom je op dergelijke verbruiken. (Warmtepomp schiet weer niet op, want die verbruikt vooral in de wintermaanden zijn energie en dan heb je geen overschot aan PV)
- warmtepomp en andere grootverbruikers (wasmachine, droger, afwasmachine) overdag zo veel als mogelijk inzetten;
- de auto opladen met zonnestroom
Voor de load die 's nachts overblijft kun je dan een batterij inzetten. Gegeven een sluipverbruik van 120W, zou ik verwachten dat je 2-4kW een heel eind komt. Vraag is (en dat vraagt om een simulatie) of je veel meer capaciteit moet hebben dan het sluipverbruik.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Pagina: 1