Wifi verbeteren: Deco Mesh versus 3x EAP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:02
Hoi,

Ik wil mijn WiFi netwerk gaan verbeteren. Ik gebruik nu de WiFi van mijn Telfort router, en op de eerste verdieping een TP-link EAP225 access point (op een andere SID). De problemen die ik ervaar zijn op de begane grond en eerste verdieping dat ik soms op het minder goede netwerk blijf hangen, en dat ik op zolder toch geen bereik heb. Ik heb in mijn hele huis UTP kabels liggen (1GB/s)

Ik wil nu voor een oplossing gaan waarbij ik op elke verdieping een wifi punt zet en dat vervolgens mijn telefoon zo naadloos mogelijk overschakeld op het beste netwerk. Uiteraard zet ik de WiFi op de Telfort router dan uit.

Ik heb vorige week een TP-link Deco M9 gekocht (3 units) maar nou was ik die aan het bekijken (nog niet uitgepakt), en nu dacht ik misschien is dat toch niet zo'n goed idee.

Dit zijn de drie opties die ik overweeg:

Deco M9:
+ Heb ik al in huis
+ Makkelijk in te stellen
- Dedicated backhaul heb ik niks aan want kabels (wel misschien als ik een keer verhuis, ga vanmiddag toevallig naar een huis kijken)
- Na 3 jaar verloopt een abbonement en heb je minder mogelijkheden.
? Hoe goed is de overschakeling naar het wifi unit?

Deco M5
+ Stuk goedkoper dan M9
+ Geen backhaul die ik toch niet gebruikt
- Moet ik hem wel gaan omruilen
- Zal vast ook een abbonement op zitten
? Hoe goed is de overschakeling naar het wifi unit?

Twee extra access points kopen (EAP225 voor zolder, en EAP245 voor Begane grond en tuin).
+ Meer opties bij het instellen (en geen abbonement)
+ Mogelijkheid om een apart wifi netwerk voor de kids in te regelen
- Instellen is best lastig denk ik
- M9 terugsturen
? Schakelt mijn telefoon optimaal over als ik dichter in de buurt van een ander access point kom.
? Hoe zit dat met overschakelen tussen 2.4 en 5Ghz. Ik heb nu twee verschillende SIDs

Keuzes, keuzes keuzes,

[ Voor 5% gewijzigd door filipy23 op 22-11-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-10 09:32
Ik kan alleen reageren op je laatste optie.

Ik heb hier een Fritz!box van XS4all (wifi uit). Hierop heb ik 2 EAP245 bekabeld aangesloten.
Bandsteering heb ik slechte ervaringen mee dus ook ik heb twee SSID's (2.4 en 5Ghz).
Het overschakelen van de ene AP naar de ander gaat feilloos. Dit zal er wel mee te maken hebben dat ik via de cloud controller werk. Daarop is fast roaming aan te zetten en te regelen.
Als je alleen de 2 EAP's hebt dan kun je dat niet instellen. De software draaien kan op twee manieren: via de TP-Link OC200 of via de software die op een pc staat. Die pc moet dan wel 24/24 aan staan. Ik heb hier een NUC met laag verbruik bij de tv staan. Wellicht dat ik ooit nog eens een OC200 via marktplaats aanschaf.

Mesh is "leuk" maar ik zou het echt alleen doen als ik geen kabels zou hebben (en dat ook niet mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

filipy23 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:47:
De problemen die ik ervaar zijn op de begane grond en eerste verdieping dat ik soms op het minder goede netwerk blijf hangen, en dat ik op zolder toch geen bereik heb.
Het wisselen van access point (AP) naar access point (roaming) is een beslissing die primair bij het mobiele apparaat ligt. Daar kunnen software en roaming protocollen zoals 802.11k, v en r wel iets bij helpen, maar in de basis blijft het mobiele apparaat beslissen.

Helaas weet je niet altijd op grond waarvan die keuzes door een mobiel device worden gemaakt. Apple heeft dat voor iOS wel gepubliceerd, maar ik weet niet of je die apparaten gebruikt. In ieder geval is het artikel wel nuttig om te begrijpen hoe roaming werkt of zou moeten werken:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Kort gezegd komt het erop neer dat de RSSI in dBm gebruikt wordt. De RSSI in dBm is een negatief getal, waarbij dichter bij 0 beter is. Je kunt de RSSI meten met diverse apps, waaronder de Airport app die je in het artikel staat uitgelegd. Apple gebruikt dus een grens van -70 dBm waarop het mobiele apparaat op zoek gaat naar een ander AP.

Goede roaming is dus vooral afhankelijk van je AP-ontwerp. Waar en hoe worden ze geplaatst, en welke RSSI is waar meetbaar?
Ik heb in mijn hele huis UTP kabels liggen (1GB/s)
Dan heb je de grootste horde eigenlijk al genomen. Meestal is bekabeling juist de bottleneck op dit forum.
Ik wil nu voor een oplossing gaan waarbij ik op elke verdieping een wifi punt zet en dat vervolgens mijn telefoon zo naadloos mogelijk overschakeld op het beste netwerk. Uiteraard zet ik de WiFi op de Telfort router dan uit.
Dat laatste hoeft niet per se. Je moet er wel voor zorgen dat de SSID, encryptie en authenticatie op alle AP’s (dus ook deTelfort router) exact gelijk is.

Een access point per verdieping is meestal voldoende om een 5GHz te ontvangen met een RSSI tussen de 0 en -70 dBm, maar meten is weten. Je kunt overigens ook teveel access points plaatsen. Zie het artikel voor uitleg wat voor iOS devices wordt verwacht.
Schakelt mijn telefoon optimaal over als ik dichter in de buurt van een ander access point kom.
Dat hangt er dus vanaf hoe zwak het vorige AP nog is te ontvangen, cq. hoe goed het nieuwe is te ontvangen.
Hoe zit dat met overschakelen tussen 2.4 en 5Ghz. Ik heb nu twee verschillende SIDs
Dat heet band-steering en is naar mijn idee geen praktisch concept. Eigenlijk doe je daarmee een concessie in het ontwerp ten nadele van de 5GHz frequentie.

Anno 2019 wil je dus overal in huis adequaat 5 GHz WiFi. Je geeft het 5GHz netwerk een eigen SSID en zet alleen dat SSID in je mobiele apparaten. De 2.4GHz frequentie zou ik zoveel mogelijk vermijden en hooguit gebruiken voor IoT zoals thermostaten etc. die niet op 5 GHz kunnen.
Mogelijkheid om een apart wifi netwerk voor de kids in te regelen
Je lijkt dit te noemen als soort bijzaak, maar het is volgens mij wel erg belangrijk. Een veilig netwerk is anno 2019 gesegmenteerd. Op zo’n manier dat beheerde veilige apparaten niet direct in contact staan met min of meer onbeheerde en daarmee relatief onveilige apparaten. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat apparaten elkaar met malware kunnen infecteren of dat IoT contact zoekt met een of andere server op het internet zonder dat het echt nodig is.

Welke Linux versie draait er op je thermostaat/lamp/koelkast? Is die gepatched? Waar verbinden je kinderen nog meer hun apparaten? Is dat veilig? Etc.

Het segmenteren van een netwerk gebeurt niet (alleen) met access points maar met een router en een firewall. Hou er wel rekening mee dat zoiets extra instellingen vergt om bijvoorbeeld vanuit je veilige LAN een thermostaat te kunnen bedienen, zonder dat de thermostaat op je veilige LAN kan komen.
Keuzes, keuzes keuzes,
Als ik jou was zou ik losse access points en indien je wilt segmenteren een goed te configureren router aanschaffen.

Als alternatief voor de genoemde apparaten zou je ook de Ubiquiti Unifi acces points (AP-AC-Lite) en router (USG) kunnen overwegen. Die laatste beheer je met de Controller software op een PC/LInux/macOS of met de Cliudkey van Ubiquiti.

Voor praktisch uitvoerbare netwerksegmentatie zou ik ervoor zorgen dat alle apparatuur VLANs (802.11Q) ondersteunen. Behalve de AP en router geldt dat dus ook voor een switch, zoals de Unifi USW.
Edje040 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:12:
Dit zal er wel mee te maken hebben dat ik via de cloud controller werk. Daarop is fast roaming aan te zetten en te regelen.
Wie weet, maar ik vermoed dat het vooral met de lokatie van je AP’s en de keuzes van je mobiele devices te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 12:28

discy

Cloud Architect

Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:50:
[...]
Het wisselen van access point (AP) naar access point (roaming) is een beslissing die primair bij het mobiele apparaat ligt. Daar kunnen software en roaming protocollen zoals 802.11k, v en r wel iets bij helpen, maar in de basis blijft het mobiele apparaat beslissen.
Tenminste bij de Galaxy S8, S9, S10e en iPhone worden deze roaming verzoeken naar mijn ervaring "serieus genomen".
De EAP245 biedt daarnaast de mogelijkheid om onder een bepaalde db een cliënt sowieso te disconnecten om een switch te forceren. Vrij gigoreus maar voor een AP in het midden van m'n huis werkt het prima.

[ Voor 5% gewijzigd door discy op 27-04-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
bij mij is mn roaming een stuk verbeterd toen ik 2.4 & 5ghz aparte SSID's heb gegeven..

de 5ghz komt amper naar mijn 1e verdieping dus de roaming gebeurt superduidelijk ...