dubbele betaling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berzerker
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28
Ik heb vorige maand wat games via MP verkocht en, als de koper erom vroeg, gebruik gemaakt van betaalverzoeken (waar ik niet eerder mee had gewerkt). Ik heb alle betalingen ook netjes ontvangen. Alles was dus volledig afgehandeld.

Nu log ik net in bij mijn bank, en ik zie dat mijn saldo hoger is dan ik had verwacht, en de oorzaak blijkt te zijn dat een aantal van die betalingen nogmaals zijn gedaan. Ik heb dus dubbele betalingen ontvangen.

Ik heb het aan MP gemeld maar dat moet via een chatbot, die "betaalverzoek" in mijn verhaal leest er er dan op staat mij te vertellen hoe een betaalverzoek werkt. Ik zal later op de dag eens kijken of ik wel een MP medewerker te pakken kan krijgen. Dat schijnt te kunnen via "livechat" maar daar is momenteel niemand bereikbaar. Een contact email-adres vind ik niet op de site vant MP.

Ik vraag mij af of anderen vergelijkbare ervaringen hebben. Wellicht is het een glitch bij de bank, maar vreemd is dan dat mijn saldo daadwerkelijk met het bedrag van de tweede betalingen is verhoogd.

[ Voor 9% gewijzigd door berzerker op 22-11-2019 08:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:16

Jrz

––––––––––––

Zal wel een foutje bij mp zijn. Gewoon wachten tot de koper hier zelf mee komt als het niet aan mp ligt..

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik denk dat de koper hier niets van merkt omdat het geld eerst op een derdenrekening (van Marktplaats) wordt gestort. Melden is netjes, ik verwacht dat ze er zelf ook wel achter gaan komen.

Ik had gisteren overigens een koper die met gelijk oversteken wilde betalen (nouja prima dan) maar die kreeg z'n betaling niet voor mekaar. Er zit dus nog wel wat meer mis daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:40
Als het een fout betreft van de bank dan zal deze normaal gesproken worden hersteld binnen een aantal dagen.

Maar qua contact, er staat ook een telefoonnummer en dat is toch ook de snelste manier om een antwoord op je vraag te krijgen :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berzerker
Update: ik ben toch weer aan de slag gegaan met die chatbot, en als je dat lang genoeg doet, dan wordt het de chatbot uiteindelijk ook duidelijk dat we zo niet verder komen, en dan biedt hij je aan om een bericht aan een medewerker door te geven. Dat heb ik gedaan, een paar uur geleden, maar nog niets teruggehoord.

Ik wacht verder wel af of of MP mij verzoekt het terug te boeken (als het een fout van MP of een door hen ingeschakelde partij is), of de bank het zelf corrigeert (als het een fout van de bank betreft).

Bij mij ging het om 5 betalingen, en het leek mij onwaarschijnlijk dat het bij mij 5 keer fout gaat en verder bij iedereen goed, dus ik dacht dat het mogelijk zou zijn dat dit bij vele anderen ook gebeurd zou zijn. Niemand heeft zich hier echter gemeld met een vergelijkbare ervaring, dus wellicht is het toch een incidentele issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxitpro
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-03-2020
Ook ik heb afgelopen donderdag een dubbele betaling gehad van marktplaats betrof een betaling van 17 okt. Die chatbot werd ik niet goed van :), media medics b.v. daar ga ik denk ik maar contact mee opnemen. Las al dat als je het terugstort je het weer gestort krijgt dus dat schiet ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berzerker
Ik kreeg zojuist de volgende reactie van Marktplaats:
Dit probleempje ligt waarschijnlijk in het systeem van het online betaalplatform. Zij hebben afgelopen donderdag wat problemen gehad met hun systemen.
Je kan in contact met hen komen via de volgende link:
https://onlinepaymentplatform.com/nl/support
Dus MP huurt een derde in om hun diensten te verlenen en dan moet ik contact met die derde opnemen (en mijn emailadres daar achterlaten) als er zich een probleem voordoet? 8)7 Ik zal toch maar even een ticket aanmaken bij dat betaalplatform, maar als ik een betalende klant van MP was geweest, dan denk ik toch dat ik de bal had teruggekaatst.

[ Voor 17% gewijzigd door berzerker op 23-11-2019 21:01 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Marktplaats probleem. Laat ze het lekker zelf oplossen.
Zet het geld opzij, licht marktplaats in. En daarmee klaar.
Hun probleem, laat ze hun probleem houden.

Wat je zou kunnen doen is aan jou tegen partij vragen of hij ook 5 x heeft betaald. Wat je niet moet doen indien dat het geval is is 4x terug betalen... Anders wordt het foutje straks gecorrigeerd en heb je 8x terug betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Langharig tuig

berzerker schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:52:
Ik kreeg zojuist de volgende reactie van Marktplaats:

[...]

Dus MP huurt een derde in om hun diensten te verlenen en dan moet ik contact met die derde opnemen (en mijn emailadres daar achterlaten) als er zich een probleem voordoet? 8)7 Ik zal toch maar even een ticket aanmaken bij dat betaalplatform, maar als ik een betalende klant van MP was geweest, dan denk ik toch dat ik de bal had teruggekaatst.
Je bent gek. Gewoon laten gaan. Bericht sturen dat je niet wenst om hun problemen op te lossen, en ze het zelf maar met die derde partij moeten opnemen. Ondertussen het geld aan de kant zetten op je spaarrekening.

Hoe lang duurt het overigens voor zoiets verjaart?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:15
LankHoar schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:49:
[...]

Je bent gek. Gewoon laten gaan. Bericht sturen dat je niet wenst om hun problemen op te lossen, en ze het zelf maar met die derde partij moeten opnemen. Ondertussen het geld aan de kant zetten op je spaarrekening.

Hoe lang duurt het overigens voor zoiets verjaart?
In dit geval wss 5 jaar omdat zowel TS als MP op de hoogte is van deze dubbele betaling.
Anders was het wss 20 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berzerker
Zojuist antwoord ontvangen van het betaalplatform. De kern-alinea daarvan:
Vanwege een fout in de koppeling van de bank is dit helaas misgegaan. Dat zal deze week automatisch worden gecorrigeerd. U hoeft hier niets voor te doen.
We gaan het zien.

[ Voor 3% gewijzigd door berzerker op 25-11-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi.

Niks doen dus.

Maar ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze dit zonder incasso machtiging van jou terugkrijgen.

Kijk als de fout bij jou bank zit, oke. Dan is het puur administratie.
Maar als de fout bij een andere bank zit,?

Ik bedoel als ik per ongeluk geld overmaak naar een rekeningnummer dan kan ik dat zelf ook niet ongedaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:59:
Maar als de fout bij een andere bank zit,?
Dan kan de fout in veel gevallen ook hersteld worden.
Alleen hebben we het hier waarschijnlijk niet over een bank, maar over een betalingsprovider die het zelf verkeerd heeft doorgegeven aan de bank.
Ik zie ook niet hoe die zonder toestemming van TS het geld terug gaan halen, dat zal toch echt via een andere weg moeten zoals particulieren dat ook moeten met een verkeerde overboeking.
De MP medewerker heeft geen verstand van zaken en roept maar wat, denk ik, maar wie weet...
Het is afwachten, ben benieuwd wat hiermee gebeurd!

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 26-11-2019 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:47
JohanNL schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 01:52:
[...]

Dan kan de fout in veel gevallen ook hersteld worden.
Alleen hebben we het hier waarschijnlijk niet over een bank, maar over een betalingsprovider die het zelf verkeerd heeft doorgegeven aan de bank.
Ik zie ook niet hoe die zonder toestemming van TS het geld terug gaan halen, dat zal toch echt via een andere weg moeten zoals particulieren dat ook moeten met een verkeerde overboeking.
De MP medewerker heeft geen verstand van zaken en roept maar wat, denk ik, maar wie weet...
Het is afwachten, ben benieuwd wat hiermee gebeurd!
Ik had ook wat gedonder met een winkel waar ik had gepint. En die gaven het geld terug. Als correctie. Maar weken ging het bedrag gewoon weer retour. Zonder dat ik daar toestemming voor had gegeven. Dus ik verwacht dat het bij TS ook geen probleem zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berzerker
Ik zie de dubbel betaalde bedragen staan bij de automatische incasso's van morgen. Dus de bank gaat dit morgen inderdaad corrigeren. Dat dit als een automatische incasso wordt gedaan bevreemdt wel een beetje. Bij mijn weten heb ik daar geen toestemming voor gegeven.

Hoe dan ook: op grond van het feit dat de bank dit kennelijk zonder mijn toestemming meent te kunnen doen, leid ik af dat het een fout van de bank is geweest, en niet een fout van een derde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
berzerker schreef op woensdag 27 november 2019 @ 07:32:
Ik zie de dubbel betaalde bedragen staan bij de automatische incasso's van morgen. Dus de bank gaat dit morgen inderdaad corrigeren. Dat dit als een automatische incasso wordt gedaan bevreemdt wel een beetje. Bij mijn weten heb ik daar geen toestemming voor gegeven.

Hoe dan ook: op grond van het feit dat de bank dit kennelijk zonder mijn toestemming meent te kunnen doen, leid ik af dat het een fout van de bank is geweest, en niet een fout van een derde.
Op papier moet jij er toestemming voorgeven, in de praktijk is er enkel een rekeningnummer nodig om geld af te schrijven.
Met enkel jouw rekeningnummer kan ik jou mijn zorgverzekering laten betalen, bijvoorbeeld.
Maar daarom kun je deze afschrijvingen weigeren, blokkeren en binnen 56 dagen na afschrijving zonder opgaaf van reden storneren.
En omdat dit gewoon in feite een ongeldige incassomachtiging betreft - want jij hebt er geen toestemming voor gegeven - kun je zelfs binnen 13 maanden het geld terug krijgen door een klacht in te dienen bij je bank.

Het is creatief bedacht maar dit is geen correctie zoals banken wel eens doen.
Sterker nog, als de bank van hun erachter komt dat ze op deze manier automatische incasso's misbruiken, dan kan de bank het gebruik van automatische incasso's door hun ontnemen.

Pagina: 1