Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfpack01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-05 15:51
Ik probeer uit te zoeken of het normaal is dat een fan 4000 RPM draait in een pc die rond de 29-34 graden Celsius staat. Via mijn BIOS zie ik dat het over de CPU_OPT fan gaat.

Ter info ik gebruik een CORSAIR Hydro Series H60 AIO Liquid CPU Cooler.
Met een header van 3 gaatjes die aangesloten staat op een connector van 4 pins op m'n gigabyte moederbord.

Iemand enig idee? En kan ik die RPM aanpassen, of laat ik die gewoon lekker draaien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CPU_OPT is niet de standaard CPU fan, maar de optionele/2e CPU fan, klopt de connector dus wel ?

Verder gewoon even in de BIOS/UEFI kijken naar de fan instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfpack01
.

[ Voor 164% gewijzigd door Wolfpack01 op 22-11-2019 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfpack01
PilatuS schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 02:41:
CPU_OPT is niet de standaard CPU fan, maar de optionele/2e CPU fan, klopt de connector dus wel ?

Verder gewoon even in de BIOS/UEFI kijken naar de fan instellingen.
Heb ik dan een fout gedaan bij het aansluiten van mijn Corsair Liquid cpu cooler ?

Hier is de handleiding van mijn moederboard -> https://download.gigabyte...g-3wifi_1003_190613_e.pdf

Kan je me dan zeggen waarop ik de pomp en de fan moet aansluiten?
Want in de handleiding zag ik SYS_FAN3_PUMP staan. Maar die staat heel van onder op het moederbord. Waardoor de pomp kabel te kort is. Ik heb wel mijn Fan van de liquid cpu cooler aangesloten op de CPU_FAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De FAN van deze Hydro sluit je aan op CPU_FAN. De pomp sluit je aan op SYS_FAN1, SYS_FAN2 of SYS_FAN3.

In de BIOS kan je dan de header van je pomp op een vaste waarde instellen, beste is een waarde waarbij de pomp tussen de 1400 en 1800 RPM draait. De CPU_FAN is afhankelijk van de temperatuur van je PC.

Van belang is om te weten dat CPU_FAN en CPU_OPT evenredig worden aangestuurd. En dat wil je niet, dus de pomp van de hydro NIET op CPU_OPT aansluiten.

Er zijn zelfs speciale verloopjes om de pomp op een SATA power aan te sluiten. Dus @ 100% speed. Dat is ook een optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Wim-Bart op 22-11-2019 03:39 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Wim-Bart schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 03:37:
De FAN van deze Hydro sluit je aan op CPU_FAN. De pomp sluit je aan op SYS_FAN1, SYS_FAN2 of SYS_FAN3.

In de BIOS kan je dan de header van je pomp op een vaste waarde instellen, beste is een waarde waarbij de pomp tussen de 1400 en 1800 RPM draait. De CPU_FAN is afhankelijk van de temperatuur van je PC.

Van belang is om te weten dat CPU_FAN en CPU_OPT evenredig worden aangestuurd. En dat wil je niet, dus de pomp van de hydro NIET op CPU_OPT aansluiten.

Er zijn zelfs speciale verloopjes om de pomp op een SATA power aan te sluiten. Dus @ 100% speed. Dat is ook een optie.
maar cpu optional geeft volgens mij ook gewoon 100% waarom moeilijk doen met sata power?
zou pompje overgens op 90% laten op 100 rammelen ze :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfpack01
Wim-Bart schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 03:37:

Ok ik zal dit later eens bekijken.
Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

maks11223344 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:47:
[...]

maar cpu optional geeft volgens mij ook gewoon 100% waarom moeilijk doen met sata power?
zou pompje overgens op 90% laten op 100 rammelen ze :p
CPU_OPT heeft de zelfde aansturing als CPU_FAN. Deze is gedeeld. Het probleem is dan ook dat wanneer CPU_FAN op bijvoorbeeld 30-35% staat, wat voor deze Corsair fan het minimum is om niet stil te vallen, de CPU_OPT ook op 30% staat. Met als gevolg dat de pomp stil komt te staan met alle gevolgen van dien.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Wim-Bart schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 03:01:
[...]

CPU_OPT heeft de zelfde aansturing als CPU_FAN. Deze is gedeeld. Het probleem is dan ook dat wanneer CPU_FAN op bijvoorbeeld 30-35% staat, wat voor deze Corsair fan het minimum is om niet stil te vallen, de CPU_OPT ook op 30% staat. Met als gevolg dat de pomp stil komt te staan met alle gevolgen van dien.
ja zo ik snap je, had niet door dat jouw mobo cpu optional wel doet aansturen mijn laatste 3 borden was die aansluiting bedoeld voor pomp en hellemaal niet regelbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfpack01
Wim-Bart schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 03:01:
[...]

Nochtans heb ik nooit de ervaring gehad dat mijn CPU te warm kreeg. Altijd onder de 60 graden.

Ik kreeg gisteren te horen van een computerwinkel dat het eigenlijk niet erg is dat de Liquid pomp op CPU_OPT staat. Dit zou dan niet juist zijn?

Dan sluit ik die best aan een FAN aansluiting ? En kan je me precies zeggen waarom ik een FAN poort zou moeten gebruiken, wat doet het dan precies meer dan een CPU_OPT ?

Sorry voor mijn Noob vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Wolfpack01 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:37:
[...]

Nochtans heb ik nooit de ervaring gehad dat mijn CPU te warm kreeg. Altijd onder de 60 graden.

Ik kreeg gisteren te horen van een computerwinkel dat het eigenlijk niet erg is dat de Liquid pomp op CPU_OPT staat. Dit zou dan niet juist zijn?

Dan sluit ik die best aan een FAN aansluiting ? En kan je me precies zeggen waarom ik een FAN poort zou moeten gebruiken, wat doet het dan precies meer dan een CPU_OPT ?

Sorry voor mijn Noob vragen
niks je pomp hoord volgas te draaien alleen als je pomp begint te ratelen heb je een lagere setting van 90% noeig om dit te voorkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

maks11223344 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:53:
[...]

niks je pomp hoord volgas te draaien alleen als je pomp begint te ratelen heb je een lagere setting van 90% noeig om dit te voorkomen ;)
Daar ga ik toch tegen in, zelf gewoon met hele mooie OC resultaten pomp op 50% in mijn H100 v2 zonder enige issues. Misschien omdat het een enkelvoudige fan is met kleine radiator, dan kan ik me de 100% wel voorstellen. Maar zelf heb ik hem altijd op 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Wim-Bart schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:07:
[...]

Daar ga ik toch tegen in, zelf gewoon met hele mooie OC resultaten pomp op 50% in mijn H100 v2 zonder enige issues. Misschien omdat het een enkelvoudige fan is met kleine radiator, dan kan ik me de 100% wel voorstellen. Maar zelf heb ik hem altijd op 50%.
dat ligt meer aan jou cpu als de koelcapaciteid van deze setjes dat jou pomp zo langzaam kan pruttelen :+

[ Voor 4% gewijzigd door maks11223344 op 23-11-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

maks11223344 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:28:
[...]

dat ligt meer aan jou cpu als de koelcapaciteid van deze setjes dat jou pomp zo langzaam kan pruttelen :+
En Ryzen 1700 all core op 4.1Ghz :D En nu een 3900X die netjes de 4.65Ghz aantikt :) wat wel van belang is, ik heb de plate laten polijsten zodat hij vlak is :D dat maakt echt een hoop uit.

Pagina: 1