Hoi allemaal,
Het is een tijdje geleden dat ik mijn eerste PC heb gebouwd en langzaam maar zeker merk ik met games e.d. dat deze niet meer geschikt is voor alles wat ik wil.
Settings van games moeten steeds vaker op low gezet worden om nog een beetje normale prestaties te krijgen.
Onderstaande lijst is mijn build van 5 jaar geleden:
Voeding en HDD staat er niet tussen. Deze heb ik toen over gezet vanuit m'n oude pc.
Inmiddels zit er wat meer RAM in, maar ik zal hoogstwaarschijnlijk over gaan naar DDR4 dus heb ik weinig aan.
Voor de volgende build wil ik sowieso een nieuwe voeding/MoBo/Processor en Ram(i.v.m. nieuw MoBo)
Daarvoor had ik het volgende in gedachte:
Ik twijfel of een nieuwe GPU noodzakelijk is aangezien CPU op dit moment vaak de bottleneck is.
Deze zou ik eventueel later nog aan kunnen schaffen.
Verder zag ik dat bij de BBG wordt geadviseerd om 32GB RAM aan te schaffen, is dit verstandig of meer een nice to have?
Kast/HDD/SDD en GPU wil ik dus overzetten, CPU koeler kan over maar ik weet niet of ik hier op moet besparen.
Verder maak ik nu gebruik van één 22" en 24" monitor
De iiyama-prolite-x2483hsu-b1-zwart en de samsung-syncmaster-t220-zwart
Hierbij vraag ik mij af of m'n game evaring met een nieuwe monitor niet een stuk omhoog zal gaan?(wellicht voor een ander topic)
Budget is tussen de 1000-1500, ook een beetje afhankelijk welke onderdelen ik er allemaal voor uitwissel.
Ik hoor graag of jullie tips hebben of andere adviezen.
Alvast bedankt!
Het is een tijdje geleden dat ik mijn eerste PC heb gebouwd en langzaam maar zeker merk ik met games e.d. dat deze niet meer geschikt is voor alles wat ik wil.
Settings van games moeten steeds vaker op low gezet worden om nog een beetje normale prestaties te krijgen.
Onderstaande lijst is mijn build van 5 jaar geleden:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4460 Boxed | € 215,05 | € 215,05 |
| 1 | Moederborden | MSI B85-G43 Gaming | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 29,50 | € 29,50 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
Voeding en HDD staat er niet tussen. Deze heb ik toen over gezet vanuit m'n oude pc.
Inmiddels zit er wat meer RAM in, maar ik zal hoogstwaarschijnlijk over gaan naar DDR4 dus heb ik weinig aan.
Voor de volgende build wil ik sowieso een nieuwe voeding/MoBo/Processor en Ram(i.v.m. nieuw MoBo)
Daarvoor had ik het volgende in gedachte:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900X Boxed | € 559,- | € 559,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 204,90 | € 204,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,95 | € 49,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 73,95 | € 73,95 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M V2 | € 67,99 | € 67,99 |
Ik twijfel of een nieuwe GPU noodzakelijk is aangezien CPU op dit moment vaak de bottleneck is.
Deze zou ik eventueel later nog aan kunnen schaffen.
Verder zag ik dat bij de BBG wordt geadviseerd om 32GB RAM aan te schaffen, is dit verstandig of meer een nice to have?
Kast/HDD/SDD en GPU wil ik dus overzetten, CPU koeler kan over maar ik weet niet of ik hier op moet besparen.
Verder maak ik nu gebruik van één 22" en 24" monitor
De iiyama-prolite-x2483hsu-b1-zwart en de samsung-syncmaster-t220-zwart
Hierbij vraag ik mij af of m'n game evaring met een nieuwe monitor niet een stuk omhoog zal gaan?(wellicht voor een ander topic)
Budget is tussen de 1000-1500, ook een beetje afhankelijk welke onderdelen ik er allemaal voor uitwissel.
Ik hoor graag of jullie tips hebben of andere adviezen.
Alvast bedankt!