Olieradiator werkt niet zoals verwacht

Pagina: 1
Acties:
  • 14.695 views

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:14

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik heb vandaag een olieradiator gekocht, ter vervanging van een 20 jaar oude elektrische gloeispiraal van 2000W(Nominaal 1000W).

De bedoeling was een meer regelmatige verwarming en meer vermogen, de oude verwarming trekt 2000W maar schakelt continue aan en uit(iedere 15 seconde) waardoor er per uur maar 1kWh wordt verbruikt.

Enfin, nieuwe olieradiator neergezet en op stand 3 gezet, hoppa 2500W uit het stopcontact.
Echter na een paar minuten hoor ik een relais schakelen en de meter geeft aan 900W(gelijk aan stand 1 van de 3). En daar blijft het bij.

OK dan stand 2, niets 0W. 8 minuten later, * klik* 1600W. 4 minuten later, *klik* 0W.
Dat blijft zo gaan.

Dus ik heb nu een olieradiator van 2500W die eigenlijk maar 800W á 1000W kan doen en dus niet anders is dan mijn 20 jaar oude gloeispiraal.

Wat vraag ik nu aan jullie.
Is dit een deugdelijk product? Of kan ik hiermee terug naar de winkel voor vervanging/geld terug?

Edit:
De reden voor de wens voor een 2500W unit is dat ik als ik thuiswerk of thuis kom van werk zsm van 16C naar 22C kan en niet 4 uur moet trillen van de kou.

[ Voor 8% gewijzigd door QinX op 21-11-2019 20:01 ]

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-06 05:56
Als de olie op temperatuur is, schakelt het element uit. Wanneer de olie wat afgekoeld is, schakelt het element weer in. Ik denk niet dat er iets mis mee is. Maar wellicht had je beter een keramisch kacheltje kunnen kopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom ga je dit niet eerst eens bij de winkel vragen? Of op de site van de fabrikant?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:08

Tazzios

..

Indien je de warmte afgifte te laag vindt kun je er een fan op richten. Anders wordt het tijd voor andere maatregelen ( isolatie, warmtepomp, IR paneel.)

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Slimbo schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:47:
Als de olie op temperatuur is, schakelt het element uit. Wanneer de olie wat afgekoeld is, schakelt het element weer in. Ik denk niet dat er iets mis mee is. Maar wellicht had je beter een keramisch kacheltje kunnen kopen...
Hier kan ik mij wel wat bij voorstellen, mijn eigen verwachting is wellicht verkeerd, ik wil een 2,5kWh olieradiator en niet een 1kWh olieradiator, want ik had al een 1kWh verwarming.
Microkid schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:47:
Waarom ga je dit niet eerst eens bij de winkel vragen? Of op de site van de fabrikant?
Daar ga ik morgen achteraan, maar ik wil graag weten of ik met mijn gedachtegang goed zit.
Tazzios schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:50:
Indien je de warmte afgifte te laag vindt kun je er een fan op richten. Anders wordt het tijd voor andere maatregelen ( isolatie, warmtepomp, IR paneel.)
Zelfde als hierboven, leuk, maar die oplossing had ik ook met mijn oude gloeispiraal kunnen doen of meteen een kachel met ventilator, ik wil graag een stille oplossing.

Andere maatregelen zijn niet nodig of te duur. Ik heb zonnepanelen en 1000kWh overschot, vandaar de elektrische verwarming. Verder woon ik alleen en heb ik bijna nooit de verwarming aan. De keren dat ik dan mijn kleine werkkamer wil verwarmen is het zonde om daarvoor de CV aan te zwengelen. In de woonkamer lig ik gewoon lekker onder een deken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:06
Alleen met geforceerde circulatie kan je altijd het maximale uit een element halen.
Je oliekachel kan dat niet, geen pomp. Doet hij dat wel dan wordt de olie direct om het element veel te heet.
Je kunt dit wel met een straalkachel, want daar zit een ventilator in.

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-06 05:56
Kijk anders eens naar een elektrische convector radiator, bv van Dimplex. Die zijn stil en blijven stroom verbruiken zolang de kamer niet op temperatuur is (als dat het criterium is) ;)

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
jeroen3 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:55:
Alleen met geforceerde circulatie kan je altijd het maximale uit een element halen.
Je oliekachel kan dat niet, geen pomp. Doet hij dat wel dan wordt de olie direct om het element veel te heet.
Je kunt dit wel met een straalkachel, want daar zit een ventilator in.
Kan ik mij in vinden, maar verwachting was dus verkeerd. Hoewel ik het nog niet vindt kloppen. De radiator staat nu 30 minuten op Stand 3 aan, maar heeft nog geen enkele keer omgeschakeld naar 2500W, hij blijft 900W doen, dat lijkt het balanspunt te zijn.
Slimbo schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:58:
Kijk anders eens naar een elektrische convector radiator, bv van Dimplex. Die zijn stil en blijven stroom verbruiken zolang de kamer niet op temperatuur is (als dat het criterium is) ;)
Ik ga mij er in verdiepen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-06 23:17
Dat ding wordt warm en warmer en nog warmer enzovoort.
Hij moet toch ééns automatisch uitschakelen, of vind je van niet?

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
zetje01 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:15:
Dat ding wordt warm en warmer en nog warmer enzovoort.
Hij moet toch ééns automatisch uitschakelen, of vind je van niet?
Dat is niet per definitie waar, dat ding zoek zijn balanspunt op. Mijn verwachting is dat dit de genoemde 2500W is en niet 900W.

Er zit een oververhittingsbeveiliging op, ook daar is mijn verwachting dat oververhitten, niet normale toestand is.

Mijn grote euvel is, 's morgens is het koud, dan wil ik zo snel mogelijk van 15C naar 21C in de kamer gaan. En dit apparaat is niet 2,5x zo snel als mijn vorige apparaat en dat is niet wat ik ervan verwacht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Is dat zo'n ding met 2 schakelaars en een thermostaat?

Dan is het toch een kwestie van de beide schakelaars omzetten en de thermostaat op max?

Ik heb ook zo'n ding maar die ik 2kW max. Waarheid gediend zich te zeggen dat ik nooit aan dat ding gemeten heb, maar als ik de thermostaat op max zet is het op een gegeven moment niet leuk zo warm in mijn studiekamer.

Maar het duurt wel even vergeleken als je instant warmte gewend bent.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Barrycade schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:23:
Is dat zo'n ding met 2 schakelaars en een thermostaat?

Dan is het toch een kwestie van de beide schakelaars omzetten en de thermostaat op max?

Ik heb ook zo'n ding maar die ik 2kW max. Waarheid gediend zich te zeggen dat ik nooit aan dat ding gemeten heb, maar als ik de thermostaat op max zet is het op een gegeven moment niet leuk zo warm in mijn studiekamer.

Maar het duurt wel even vergeleken als je instant warmte gewend bent.
Ja zo'n ding ja.
Ik kan de thermostaat maximaal zetten, dan blijft hij continu warmte geven, maar niet consistent.
Het vermogen kan in 3 standen, 900W,1600W,2500W.
Er zitten zo te zien 2 elementen in, en het zwaarste element van 1600W blijft in Stand 1 uit, maar ook in Stand 3 nadat de radiator 1x is opgewarmd.
In Stand 2 blijft de radiator knipperen tussen 0W en 1600W.

Eenmaal op temperatuur vindt ik dat niet erg. Alleen ik wil wel in de ochtend zsm naar die temperatuur kunnen. En dat gaat dus niet gebeuren met deze, in ieder geval niet sneller als mijn oude die maar 1000W doet.

Edit:
Mijn oude kachel is volgens mij een convectorkachel.

[ Voor 5% gewijzigd door QinX op 21-11-2019 19:30 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Ah dan moet je echt een IR straler ofzo. Die olie kachels zijn om als een cv te werken, dus langzaam opwarmen en dan langer ook de warmte vasthouden zodat je comfortabele warmte hebt.

Dus niets mis met dat ding qua werking, maar je verwachtingen zijn verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

QinX schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:44:
Is dit een deugdelijk product?
Dat is alleen te beantwoorden door te controleren of hij aan de specificaties voldoet zoals die vermeld zijn door de verkoper (of diens site of zo). Heb je iets van een linkje of zo naar de specs van het product?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:54:
[...]

Dat is alleen te beantwoorden door te controleren of hij aan de specificaties voldoet zoals die vermeld zijn door de verkoper (of diens site of zo). Heb je iets van een linkje of zo naar de specs van het product?
https://www.praxis.nl/bad...-lh28-1125-2500w/10002432

Specificaties zijn vrij karig ook in de handleiding.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Daar is inderdaad niet echt veel uit te halen, maar er staat wel duidelijk "Over het algemeen hebben oliekachels wat langer nodig om warm te worden.". Dus ik ben bang dat het meer aan jouw verwachtingen ligt dan aan het product, dat het ding niet aan je verwachtingen voldoet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:01:
Daar is inderdaad niet echt veel uit te halen, maar er staat wel duidelijk "Over het algemeen hebben oliekachels wat langer nodig om warm te worden.". Dus ik ben bang dat het meer aan jouw verwachtingen ligt dan aan het product, dat het ding niet aan je verwachtingen voldoet.
Defineer langer nodig hebben om warm te worden. Daar ben ik het namelijk helemaal mee eens. Er moet eerst een vloeistof worden opgewarmd voordat deze een constant warme temperatuur afgeeft, net als een CV of een waterkoker.

Maar mag ik niet verwachten dan als het apparaat na een uur aanstaan, 2,5kWh heeft verbruikt en niet 0,9kWh?

Voor mij lijkt de enige reden voor het gebruik van Stand 2 en 3 dat de olie sneller heet is als de radiator een nacht uit heeft gestaan, wat daarna hebben die standen allebei TOTAAL geen toegevoegde waarde.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 10:25
QinX schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:04:
[...]

Maar mag ik niet verwachten dan als het apparaat na een uur aanstaan, 2,5kWh heeft verbruikt en niet 0,9kWh?
Het is heel moeilijk te zeggen waar een zaak precies aan moet voldoen. De wet definieert het als volgt:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
- gelet op de aard van de zaak: het is, zoals meerdere keren opgemerkt in dit topic, de aard van olieradiatoren dat ze maar met een beperkte snelheid hun warmte kwijt kunnen. Een radiator van dit formaat kan geen 2500W continu aan zonder oververhit te raken. Dus gelet op de aard van de zaak, eenduidig nee.

- de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan: de verkoper prijst hem aan als "hoog vermogen" en "2500W". "Hoog vermogen" is een vrij algemene kreet die geen verwachtingen schept over het specifieke vermogen. Dan blijft "Vermogen: 2500W" over.
Het is onduidelijk of het hier om piek- of continuvermogen gaat. Ik denk dat bij de gemiddeld geïnformeerde consument "2500W" geen verwachtingen schept. Die heeft geen idee wat een Watt precies is of wat het verschil is tussen piek en continu dus bij hem kan ook niet de verwachting gewekt worden dat het continuvermogen 2500W zou bedragen.
Maar jij bent een bovengemiddeld geïnformeerde consument, jij weet wél wat het verschil is. Wekt de aanduiding "Vermogen: 2500W" dan het gerechtvaardigde vertrouwen dat het continu 2500W is? Ik denk van niet, want als je dusdanig bovengemiddeld geïnformeerd bent, moet zo'n onduidelijke aanduiding je laten twijfelen of het om continu- of piekvermogen gaat. De aanleiding voor jou om deze radiator aan te schaffen was nota bene dat je wíst dat je 2000W gloeispiraal eigenlijk stiekem maar 1000W leverde, dus als het continuvermogen van dusdanig groot belang voor je was, had je daar voor aankoop naar moeten vragen.

Ook heeft de verkoper, zoals @Orion84 opmerkt, je gewaarschuwd dat een olieradiator misschien wat traag werkt. Als snel opwarmen van belang is ("zsm. van 16C naar 22C en niet 4 uur rillen van de kou") zou ik bij zo'n mededeling toch even gaan twijfelen of die radiator wel de juiste keus is.

Ik zie dus geen kans van slagen voor je argument. De aard van de zaak spreekt tegen je en ook op basis van de mededelingen van de verkoper zie ik weinig kansen. De radiator is ook niet ongeschikt voor normaal gebruik en van een bij aankoop voorzien bijzonder gebruik is geen sprake (maar dat was in casu wel verstandig geweest O-)).

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-06 23:25
Het is een 2500W radiator. Immers, zodra je 'm vol aan zet gaat ie opwarmen met 2500W.

Echter, zodra hij de maximum temperatuur bereikt heeft schakelt ie omlaag. Wat logisch is, want anders zouden mensen hun handen flink gaan branden, de gordijnen gaan branden, de onderdelen gaan smelten, de kat gaan branden, het huis gaan branden en de lijnen bij de klantenservice roodgloeiend staan.

2500W bepaald in deze hoe snel de radiator op temperatuur kan komen. Een 1000W model zou daar veel langer over doen.

Hoeveel warmte een radiator kan afgeven, dat is een heel ander verhaal. Dat is enorm afhankelijk van de omgeving. Luchtvochtigheid, luchtstromen, omgevingstemperatuur, enz. enz. Dat zul je ook nooit in een aantal Watt uitgedrukt zien, daar zijn andere eenheden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nijn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:08:
Hoeveel warmte een radiator kan afgeven, dat is een heel ander verhaal. ... Dat zul je ook nooit in een aantal Watt uitgedrukt zien, daar zijn andere eenheden voor.
Mwoah, bij radiatoren wordt gewoon de afgiftecapaciteit in Watt opgegeven. Weliswaar op basis van een omgevings- en watertemperatuur, maar toch...

Ik vind dat een radiator die geadverteerd wordt als 2500 Watt maar niet meer dan 1000 Watt weet af te geven onder normale omstandigheden (binnen, dus beperkte luchtstroom, en omgevingstemperatuur van iets onder de 20 graden), niet echt voldoet aan wat iemand ervan mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met passieve convectiecirculatie zoals met zo'n olieradiator duurt het het langst om een ruimte te verwarmen. Met die platte convectorkachels helpt een klein ventilatortje om een deel van de warmte actief in circulatie te brengen en gaat het iets sneller. De snelste optie is een ventilatorkacheltje dat met een grote ventilator alle warme lucht de ruimte in blaast. Dat geeft de meeste circulatie en warmt de ruimte het snelst egaal op. Bijkomend voordeel is dat je ze op enige afstand van je op jezelf kunt richten en dat je onmiddelijk in de warme lucht zit. De rest van de kamer komt wel.

Ze maken wel een beetje geluid en het is individueel hoe bezwaarlijk je dat evt. vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:14
16 graden, waar klaag je over. Dat valt alleszins mee.
22 graden is mijns inziens belachelijk qua temperatuur, maar ieder zijn voorkeur.

Electrische kachels en oliekachels zijn voor bijverwarming of kleine ruimtes.
Principe is dat ze warmte afgeven aan de lucht die vervolgens gaat circuleren.
Om dat proces te versnellen kan je met ventilators extra luchtstroming creëren.
Dan koelt de kachel af waarna deze weer bijspringt.

Voor jouw usecase is zoals gesteld infrarood verwarming de meest snelle oplossing.
Al kan beargumenteerd worden dat investeren in een slimme thermostaat die eerder begint met het opwarmen van je huis / kamer misschien goedkoper is dan op deze manier verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat ding warmt de olie eerst op en gaat dan warmte afgeven en warmt de ruimte daar vervolgens mee.

Als het voor kort gebruik is dan had je beter een andere manier van verwarmen kunnen kiezen, als een ruimte langdurig verwarmd moet worden en goed geisoleerd is zal het wel goed zijn.
QinX schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:04:
[...]

Als je hem buiten in de tuin aan zet mag je dat inderdaad verwachten.

Wat had je verwacht? Dat het sneller warm zou zijn dan met stralingswarmte? Dan heb je een verkeerde aankoop gedaan.

[ Voor 43% gewijzigd door Marzman op 22-11-2019 12:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Tom-Z schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:49:
[...]

Het is heel moeilijk te zeggen waar een zaak precies aan moet voldoen. De wet definieert het als volgt:

[...]

- gelet op de aard van de zaak: het is, zoals meerdere keren opgemerkt in dit topic, de aard van olieradiatoren dat ze maar met een beperkte snelheid hun warmte kwijt kunnen. Een radiator van dit formaat kan geen 2500W continu aan zonder oververhit te raken. Dus gelet op de aard van de zaak, eenduidig nee.

- de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan: de verkoper prijst hem aan als "hoog vermogen" en "2500W". "Hoog vermogen" is een vrij algemene kreet die geen verwachtingen schept over het specifieke vermogen. Dan blijft "Vermogen: 2500W" over.
Het is onduidelijk of het hier om piek- of continuvermogen gaat. Ik denk dat bij de gemiddeld geïnformeerde consument "2500W" geen verwachtingen schept. Die heeft geen idee wat een Watt precies is of wat het verschil is tussen piek en continu dus bij hem kan ook niet de verwachting gewekt worden dat het continuvermogen 2500W zou bedragen.
Maar jij bent een bovengemiddeld geïnformeerde consument, jij weet wél wat het verschil is. Wekt de aanduiding "Vermogen: 2500W" dan het gerechtvaardigde vertrouwen dat het continu 2500W is? Ik denk van niet, want als je dusdanig bovengemiddeld geïnformeerd bent, moet zo'n onduidelijke aanduiding je laten twijfelen of het om continu- of piekvermogen gaat. De aanleiding voor jou om deze radiator aan te schaffen was nota bene dat je wíst dat je 2000W gloeispiraal eigenlijk stiekem maar 1000W leverde, dus als het continuvermogen van dusdanig groot belang voor je was, had je daar voor aankoop naar moeten vragen.

Ook heeft de verkoper, zoals @Orion84 opmerkt, je gewaarschuwd dat een olieradiator misschien wat traag werkt. Als snel opwarmen van belang is ("zsm. van 16C naar 22C en niet 4 uur rillen van de kou") zou ik bij zo'n mededeling toch even gaan twijfelen of die radiator wel de juiste keus is.

Ik zie dus geen kans van slagen voor je argument. De aard van de zaak spreekt tegen je en ook op basis van de mededelingen van de verkoper zie ik weinig kansen. De radiator is ook niet ongeschikt voor normaal gebruik en van een bij aankoop voorzien bijzonder gebruik is geen sprake (maar dat was in casu wel verstandig geweest O-)).
Bedankt voor de uitgebreide informatie.

Ik moet inderdaad toegeven dat ik wel wat kritischer ben op sommige zaken dan de gemiddelde mens. Ik had dus als ik beter onderzoek had gedaan of wat langer had nagedacht kunnen concluderen dat een "mini radiator" niet continu 2500W kan doen.
Dat was wel mijn verwachting, mijn niet onderzochte onderbouwing was, gloeispiraal met weinig oppervlakte doet 1000W, dan moet 2500w met een groter oppervlak wel werken. Ik vergat alleen dan een gloeispiral een stuk heter wordt dan een olieradiator van 60C

Ik heb niet met een verkoper gesproken, of bedoel je wat op de doos staat. Mijn link gaat naar de pracis website, maar ik heb op voorhand niet op de website gekeken, ik de radiator in de praxis gekocht.
Verder heb ik mij ook niet in het concept radiators en nu naar meer onderzoek kom ik er achter dat een normale CV-ketel radiator die 2500W moet kunnen doen, vele malen meer oppervlakte heeft dan de olieradiator.
Dus ja mijn verwachting is ontstaan uit aannames die achteraf zeer dom bleken te zijn.
Nijn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:08:
Het is een 2500W radiator. Immers, zodra je 'm vol aan zet gaat ie opwarmen met 2500W.

Echter, zodra hij de maximum temperatuur bereikt heeft schakelt ie omlaag. Wat logisch is, want anders zouden mensen hun handen flink gaan branden, de gordijnen gaan branden, de onderdelen gaan smelten, de kat gaan branden, het huis gaan branden en de lijnen bij de klantenservice roodgloeiend staan.

2500W bepaald in deze hoe snel de radiator op temperatuur kan komen. Een 1000W model zou daar veel langer over doen.

Hoeveel warmte een radiator kan afgeven, dat is een heel ander verhaal. Dat is enorm afhankelijk van de omgeving. Luchtvochtigheid, luchtstromen, omgevingstemperatuur, enz. enz. Dat zul je ook nooit in een aantal Watt uitgedrukt zien, daar zijn andere eenheden voor.
Zoals hierboven vertelt, ik ben niet zo goed geinformeerd als dat ik dacht, anders was dit topic ook niet nodig geweest.
deze kleine olieradiator kan maar 900W aan warmte afgeven aan de ruimte. de 2500W vermogen is leuk, maar daarmee wordt alleen de opwarmtijd van de olie in de radiator versneld, niet het opwarmen van de ruimte.
eamelink schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:44:
[...]

Mwoah, bij radiatoren wordt gewoon de afgiftecapaciteit in Watt opgegeven. Weliswaar op basis van een omgevings- en watertemperatuur, maar toch...

Ik vind dat een radiator die geadverteerd wordt als 2500 Watt maar niet meer dan 1000 Watt weet af te geven onder normale omstandigheden (binnen, dus beperkte luchtstroom, en omgevingstemperatuur van iets onder de 20 graden), niet echt voldoet aan wat iemand ervan mag verwachten.
Dat vind ik ook, maar op basis van de argument hierboven allemaal blijkt dat dit niet logisch is en dat ben ik ook eens met iedereen nu.
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:28:
Met passieve convectiecirculatie zoals met zo'n olieradiator duurt het het langst om een ruimte te verwarmen. Met die platte convectorkachels helpt een klein ventilatortje om een deel van de warmte actief in circulatie te brengen en gaat het iets sneller. De snelste optie is een ventilatorkacheltje dat met een grote ventilator alle warme lucht de ruimte in blaast. Dat geeft de meeste circulatie en warmt de ruimte het snelst egaal op. Bijkomend voordeel is dat je ze op enige afstand van je op jezelf kunt richten en dat je onmiddelijk in de warme lucht zit. De rest van de kamer komt wel.

Ze maken wel een beetje geluid en het is individueel hoe bezwaarlijk je dat evt. vindt.
Mijn euvel is dus dat ik het geluid wel bezwaarlijk vindt,
D-dark schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:24:
16 graden, waar klaag je over. Dat valt alleszins mee.
22 graden is mijns inziens belachelijk qua temperatuur, maar ieder zijn voorkeur.

Electrische kachels en oliekachels zijn voor bijverwarming of kleine ruimtes.
Principe is dat ze warmte afgeven aan de lucht die vervolgens gaat circuleren.
Om dat proces te versnellen kan je met ventilators extra luchtstroming creëren.
Dan koelt de kachel af waarna deze weer bijspringt.
Ach, mijn woonkamer is 13,5C op het moment, met een badjas en deken zit ik daar prima.
Maar op mijn werkkamer, waar ik dus werk, ben ik iets mobieler en is het echt wel fijn op het gewoon aangenaam te hebben.
D-dark schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:24:
Voor jouw usecase is zoals gesteld infrarood verwarming de meest snelle oplossing.
Al kan beargumenteerd worden dat investeren in een slimme thermostaat die eerder begint met het opwarmen van je huis / kamer misschien goedkoper is dan op deze manier verwarmen.
Ik ga mijn verdiepen in een IR verwarming.
Mijn situatie is een beetje uniek, ik heb momenteel zo goed als geen geld over iedere maand, heb wel zonnepanelen met 1000kWh overschot waar ik maar 7cent voor krijg. Dan liever iedere dan 10kWh á €0,70 aan een kachel verbruiken dan >2m² aan gas a €1,40
Marzman schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:31:
Dat ding warmt de olie eerst op en gaat dan warmte afgeven en warmt de ruimte daar vervolgens mee.

Als het voor kort gebruik is dan had je beter een andere manier van verwarmen kunnen kiezen, als een ruimte langdurig verwarmd moet worden en goed geisoleerd is zal het wel goed zijn.

[...]

Als je hem buiten in de tuin aan zet mag je dat inderdaad verwachten.

Wat had je verwacht? Dat het sneller warm zou zijn dan met stralingswarmte? Dan heb je een verkeerde aankoop gedaan.
De wonig heeft een aantal jaren terug compleet nieuwe gevels gekregen en dubbele beglazing. het is ook een tussenwoning dus de isolatie zit wel goed.
Ik wil langdurige verwarming, maar het moet niet lang duren om warm te worden.

Alles bij elkaar gegooid:
Verwachting was te hoog door slecht onderzoek en verkeerde aannames.
Kamer heeft nog geen "1000W" nodig om op temperatuur te blijven.
Echter wil ik dat de kamer wel snel op temperatuur komt als deze koud is, vandaar de wens om een 2500W continu verwarming te willen.

conclusie is dat een olieradiator dat NIET kan, in ieder geval niet die wat ik heb gekocht.
Als ik de mensen zo hoor in een IR verwarming een goed alternatief en zal ik daar eens naar gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

QinX schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:44:
Ik heb vandaag een olieradiator gekocht, ter vervanging van een 20 jaar oude elektrische gloeispiraal van 2000W(Nominaal 1000W).

De bedoeling was een meer regelmatige verwarming en meer vermogen, de oude verwarming trekt 2000W maar schakelt continue aan en uit(iedere 15 seconde) waardoor er per uur maar 1kWh wordt verbruikt.

Enfin, nieuwe olieradiator neergezet en op stand 3 gezet, hoppa 2500W uit het stopcontact.
Echter na een paar minuten hoor ik een relais schakelen en de meter geeft aan 900W(gelijk aan stand 1 van de 3). En daar blijft het bij.

OK dan stand 2, niets 0W. 8 minuten later, * klik* 1600W. 4 minuten later, *klik* 0W.
Dat blijft zo gaan.

Dus ik heb nu een olieradiator van 2500W die eigenlijk maar 800W á 1000W kan doen en dus niet anders is dan mijn 20 jaar oude gloeispiraal.

Is dit een deugdelijk product? Of kan ik hiermee terug naar de winkel voor vervanging/geld terug?

Edit:
De reden voor de wens voor een 2500W unit is dat ik als ik thuiswerk of thuis kom van werk zsm van 16C naar 22C kan en niet 4 uur moet trillen van de kou.
Dat je 4uur moet wachten tot je huis(ruimte) is verwarmd van 16 naar 22gr, is niet goed. Maar je verwacht teveel van
losse radiator. Zou dan eens kijken naar een warmte kanon

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:26
Even alle wetten en verwachtingen daar gelaten heb je al eens je verhaal bij de praxis winkel voorgelegt. De meeste winkels doen namelijk niet erg moeilijk met ruilen. Zolang het met verpaking nog enig sinds verkoopbaar is.

En dan kan je naar een eventuele andere optie kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansi59
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-12-2020
Hele late reactie, maar misschien toch nog interessant voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen en gaan googelen. Zo kwam ik ook hier terecht...
Meer dan dertig jaar (jaja toen waren apparaten van een andere kwaliteit (;-)) zo'n oliegevulde radiatorkachel gehad. Dat ding werkte zeer goed. Max vermogen 2000W.
Aangezien de oude toch wel een keer aan vervanging toe was (roestvorming na jaren gebruik in een werkplaats) afgedankt en een nieuwe besteld...
En toen liep ik tegen hetzelfde probleem aan als de OP. Kacheltje warmt op max power snel op en na 2 minuten schakelt de interne thermostaat (dus olietemperatuur) de kachel uit. Dan koelt ie een aantal minuten (6 - 8 minuten) af tot een temperatuur dat ie al bijna geen warmte meer af geeft. Dan springt ie weer even aan (2 minuten) en hop, daar gaat ie weer voor 6 minuten uit. De helft van de tijd komt er geen noemenswaardige warmte van het apparaat af.
Dit ging bij de oude kachel zeker anders. Waar zit het verschil; de nieuwe is zeker de helft kleiner wat betreft warmte afgevend oppervlak (de ribben zijn smaller en minder hoog, en er zijn minder ribben). Het gewicht van de oude verwarming was zeker het dubbele. Veel degelijkere en zwaardere constructie.
Bij die oude kachel duurde het langer voor de oliethermostaat ging regelen en hij bleef ook korter uit. De radiator was daarbij altijd "flink heet". Die kachel kon dus veel beter zijn warmte kwijt (groter warmte afgevend oppervlak).
Dezelfde ruimte is met de nieuwe kachel (op papier 2500W maar 2200W gemeten) absoluut niet op temperatuur te houden waar de oude (2000W) geen probleem had. Kachel gaat dus terug (de ruimte thermostaat werkte ook al niet). Goedkoop enz...
Nu dus opzoek naar zo'n "ouderwetse" (maar nieuwe) GOEDE oliegevulde radiator. Zouden ze nog gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Net als Hansi59 ben ik hier ook zo gekomen. Had ik die post maar eerder gelezen.
Ik heb twee Sencys olieradiatoren gekocht (beide van Praxis), eentje van 1500 Watt (NY1507-16M) en eentje van 2000 Watt (LH28 0920).
Beide hebben een thermostaatknop en drie warmtestanden. Beide zijn minder dan een jaar geleden geproduceerd, volgens het label.

De radiatoren gedragen zich zoals Hansi59 ook heeft ervaren: springen eerst met bijna het volledige vermogen aan, om vervolgens na enkele minuten deels of geheel uit te schakelen en dan te gaan pendelen tussen aan en uit elke 5-10 minuten. Terwijl de ruimte waarin ze staan op dat moment nauwelijks warmer is geworden en de ingebouwde thermostaat ook nog lang niet bij de temperatuurstand is waarop ik hem heb ingesteld.
In beide gevallen valt het mij op dat dit vooral gevoelsmatig opvalt als het apparaat in stand 2 staat. Na meting van afgenomen vermogen bleek dat stand 1 en stand 3 hetzelfde vermogen afnemen na circa 5 minuten vanaf start. Stand 2 dan helemaal niks meer.
Mijn conclusie: er zitten 2 warmte-elementen in: 1 laag vermogen (stand 1) en 1 hoog vermogen (stand 2) en beide tegelijkertijd aan is stand 3.
Maar aangezien hij kennelijk het hoog vermogen warmte-element al snel uitschakelt (oververhitting beveiliging waarschijnlijk) kan je dus feitelijk alleen op het vermogen van stand 1 doorlopend verwarmen. En dat is slechts circa 40% van het geadverteerde vermogen!
Stand 3 is dus alleen gedurende opwarm-fase van kracht en na 5 minuten werkt die nauwelijks meer.
Nou realiseer ik mij dat een olieradiator een ander apparaat is dan bijvoorbeeld de elektrische convector kachel (2000 Watt) die hij moet vervangen, maar feitelijk verwarmt hij dus meetbaar een heel stuk minder met hetzelfde opgegeven vermogen. En ja, dan verbruikt hij dus ook een stuk minder elektriciteit maar heeft dus veel minder verwarmingspotentieel dan een convector kachel.
Ik ben benieuwd of dit merk-gerelateerd is (alleen bij Sencys?) of ook bij andere moderne merken voorkomt? Iemand ervaringen met een (moderne) olieradiator die daadwerkelijk blijft verwarmen op het opgegeven max. vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:25
De beperkende factor bij een radiator is meestal de hoeveelheid warmte die hij af kan geven. En als dat b.v. 500W is, kun je hem wel met 1000 of 2500W opstoken, maar uiteindelijk zal, zodra de olie warm is, die 500W bepalen hoe warm je kamer wordt.

Dus heel simpel, dit is een kenmerk van een olie radiator en niet merkgebonden. De enige reden waarom oudere wel continue aan het doen waren, is omdat daar een kleine element in zat (b.v. 500W ;) ). Wil je een kamer sneller en beter verwarmen zul je dus iets anders met meer warmte afgifte moeten zoeken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Is dit niet makkelijk op te lossen door een slim stopcontact erbij te nemen? Als je om 8 uur de ruimte warm wilt hebben de slimme schakelaar om zeg 7 uur al aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

redwing schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:38:
De beperkende factor bij een radiator is meestal de hoeveelheid warmte die hij af kan geven. En als dat b.v. 500W is, kun je hem wel met 1000 of 2500W opstoken, maar uiteindelijk zal, zodra de olie warm is, die 500W bepalen hoe warm je kamer wordt.

Dus heel simpel, dit is een kenmerk van een olie radiator en niet merkgebonden. De enige reden waarom oudere wel continue aan het doen waren, is omdat daar een kleine element in zat (b.v. 500W ;) ). Wil je een kamer sneller en beter verwarmen zul je dus iets anders met meer warmte afgifte moeten zoeken.
Zoals ik het lees, is het verwarmingselement dat in de olie hangt van een vergelijkbaar vermogen, maar is de afgifte (aantal/oppervlakte koelribben en wat daar nog meer bij komt kijken) kleiner dan bij het vorige model (omdat die de kamer wel warm kreeg).

Daardoor moet de verwarming vaker afschakelen, omdat de olie diens warmte nog aan het uitstralen is.

Dus je post klopt zeker, maar ik denk niet dat het element in de oude verwarming kleiner was.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 27-07-2022 08:56 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Het probleem van TS lijkt me opgelost na 3 jaar. Technische discussie hoort niet in het Shopping Forum thuis, maar in Bouwen en klussen. Daar mag dan ook een nieuw (ervaringen)topic worden geopend over olieradiatoren.

Op dit topic gaat een slotje.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.