Atmos upfiring speakers rear ipv front mogelijk en/of nuttig

Pagina: 1
Acties:

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04 16:19
Ik heb recentelijk voor een redelijke prijs 2 Atmos 2-in-1 speakers gekocht om tocht net iets meer te kunnen ervaren van filmsoundtracks. Nu voldoen de speakers qua geluid niet aan mijn voorkeur als fronts, maar aangezien mijn rears toch niet echt een speciale klankkleur geven op dit moment zou dat in combinatie met m'n oude fronts voor mij niet zo'n probleem zijn. Ik weet echter niet in hoeverre het nuttig is om je upfiring speakers achter te hebben in de plaats van vooraan (dus niet in combinatie met). Geeft dat een ander beeld, en voornamelijk; draagt het uberhaupt nog bij aan de ervaring?

Zelf heb ik een tijdje gegoogled, maar de meeste resultaten die ik kreeg gingen over upfiring tov hights tov inbouw. Ik geloof dat enkel rear atmos wel mogelijk is, maar de belangrijkste vraag is dus voornamelijk in hoeverre het uit gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Het lijkt me vreemd klinken om achter wel 2 dimensionaal weer te geven en voor niet. Zijn het toevallig Pioneers die je hebt gekocht?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
Het zijn inderdaad Pioneers. Ook de aanbieding gezien of toevallig een goede gok ;)?

Mijn Denon AVR X3300W kan sowieso enkel 1 paar Atmosspeakers aan en in de set-up guide staat zowel voor als achter als een mogelijke opstelling. Wat ik me vooral afvroeg was dus inderdaad of het raar klonk en of het uberhaupt nog wel wat toe zou voegen.
Het niet zowel voor als achter hebben is sowieso jammer (dat merkte ik met de demos ook wel), maar het voegde in de voor-opstelling nog steeds wel wat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

iuuk schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:30:
Het zijn inderdaad Pioneers. Ook de aanbieding gezien of toevallig een goede gok ;)?
Ik heb van Correct 4 stuks SP-BS73A-LR en de S-C73A center. Erg goeie speakers voor het geld, maar ze klinken behoorlijk neutraal en dat moet je aanspreken. Als je bijvoorbeeld van warm gekleurd geluid houdt, dan kan ik me voorstellen dat je je eigen fronts beter vindt. Met een subwoofer erbij klinken de Pioneers indrukwekkend goed.
Mijn Denon AVR X3300W kan sowieso enkel 1 paar Atmosspeakers aan en in de set-up guide staat zowel voor als achter als een mogelijke opstelling. Wat ik me vooral afvroeg was dus inderdaad of het raar klonk en of het uberhaupt nog wel wat toe zou voegen.
Het niet zowel voor als achter hebben is sowieso jammer (dat merkte ik met de demos ook wel), maar het voegde in de voor-opstelling nog steeds wel wat toe.
Ik zou dan toch echt voor Atmos op de fronts gaan. Wat er achter je gebeurt is minder kritisch dan wat er voor je gebeurt. Experimenteer er maar eens mee, want audio is erg subjectief :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
Exirion schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:38:
[...]

Ik heb van Correct 4 stuks SP-BS73A-LR en de S-C73A center. Erg goeie speakers voor het geld, maar ze klinken behoorlijk neutraal en dat moet je aanspreken. Als je bijvoorbeeld van warm gekleurd geluid houdt, dan kan ik me voorstellen dat je je eigen fronts beter vindt. Met een subwoofer erbij klinken de Pioneers indrukwekkend goed.
Dat was inderdaad precies mijn probleem. Het spreekt me beperkt aan, voor sommige muziek en scenes absoluut fantastisch, maar zeker niet voor alles. Ik heb dus ook zoals je zegt meer een voorkeur voor warm geluid. Ik luister vaak ook liever naar m'n Beyer DT880 dan m'n Sennheiser 6xx om die reden en speakers zijn een stuk minder makkelijk afhankelijk van m'n muziek/bui te wisselen dan een koptelefoon.
Ik moet ook zeggen dat de center me het meest tegenvalt. Op zich kan ik me vinden in wat https://www.whathifi.com/pioneer/s-73a/review er van zegt, er lijkt (voor mij) een deel van het geluid te missen. Dat komt echter ook omdat ik van redelijk warme speakers afkom.
Ik zou dan toch echt voor Atmos op de fronts gaan. Wat er achter je gebeurt is minder kritisch dan wat er voor je gebeurt. Experimenteer er maar eens mee, want audio is erg subjectief :)
Dat is dan ook deels de reden dat ik ze als rears wilde gaan proberen, want het zijn speakers die wel degelijk wat toevoegen, heel redelijk klinken binnen bepaalde scenes, maar niet helemaal aansluiten met m'n voorkeuren als fronts.

Bedankt voor het antwoord in ieder geval, ik zal inderdaad even experimenteren en kijken wat er van komt. Desnoods kijk ik of enkel een andere center wat oplost en het niet te raar vervormt.

PS: Ik heb ze ook goedkoop van Correct. Fantastische prijs/kwaliteit nu, dus ik wil ze eigenlijk ook weer niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

iuuk schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:46:
Op zich kan ik me vinden in wat https://www.whathifi.com/pioneer/s-73a/review er van zegt, er lijkt (voor mij) een deel van het geluid te missen.
Aan de reviews van whathifi hecht ik net zo veel waarde als aan de horoscopen in de krant ;) Ik heb door de jaren heel veel speakers gehoord, en ik kan je verzekeren dat die Pioneers in hun prijsklasse amper te overtreffen zijn. Dat geldt overigens ook voor de center, maar voorwaarde is natuurlijk wel dat alles goed in balans afgeregeld is. Dus gain en fase moet kloppen zodat alles 1 geheel wordt. Room correction pas ik zelf nooit toe, hoogstens een aparte EQ voor de subwoofer. Mocht je ze toch weer kwijt willen, dan weet ik misschien wel iemand die ze wil hebben. Die baalde al dat ze bij Correct niet meer te krijgen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iuuk
Exirion schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:11:
[...]

Aan de reviews van whathifi hecht ik net zo veel waarde als aan de horoscopen in de krant ;) Ik heb door de jaren heel veel speakers gehoord, en ik kan je verzekeren dat die Pioneers in hun prijsklasse amper te overtreffen zijn. Dat geldt overigens ook voor de center, maar voorwaarde is natuurlijk wel dat alles goed in balans afgeregeld is. Dus gain en fase moet kloppen zodat alles 1 geheel wordt. Room correction pas ik zelf nooit toe, hoogstens een aparte EQ voor de subwoofer. Mocht je ze toch weer kwijt willen, dan weet ik misschien wel iemand die ze wil hebben. Die baalde al dat ze bij Correct niet meer te krijgen zijn.
Daar ben ik het met je eens hoor, maar des te opmerkelijker voor mij dat ik het deze keer eens was met de conclusie ;) (en waarschijnlijk niet met de redenering). Ik had deze review voor aankoop al gelezen en legde het naast me neer (net als die van cnet overigens, die waren wel positief). De meeste pop hifi reviews kunnen me niet per se bekoren, maar dat reken ik vooral onder hoe persoonlijk geluid is, niet dat ik er per se echt verstand van heb.

Ik zal inderdaad ook eens wat van de foefjes van m'n receiver uitzetten en kijken hoe ik het verder op elkaar af kan stemmen. Mocht ik ze alsnog wegdoen en besluiten voor een volledige B&W set-up te gaan zal ik je even PM-en. Aangezien de deal nu zo goed was probeer ik het echter alsnog graag fijn werkend te krijgen ;).

[ Voor 5% gewijzigd door iuuk op 22-11-2019 18:27 ]

Pagina: 1