Hoge Ping tijdens Downloads/Hoog Netwerkgebruik.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 1279288

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben geen complete leek op het gebied van computers, netwerken en dergelijke, maar veel verstand heb ik er ook weer niet van :9 Daarom zou ik graag jullie hulp kunnen gebruiken.

Ik heb tijdens licht gebruik van het internet nergens last van (afb 1), maar als ik bijvoorbeeld een Netflix film stream of iets download gaat mijn ping van rond de 10-20 naar 300 tot 900 (afb 2). Dit gebeurt zowel op de kabel als over de wifi. Een vriend van me heft me verteld dat dit volkomen normaal was omdat ik het basis abbo van Ziggo heb en dat ik moet upgraden. Ik kan mij alleen niet herrineren dat ik dit ook had voor de Ziggo snelheids verhoging, maar ik downloade/streamde vroeger veel minder vaak, dus ik durf het niet 100% zeker te weten.

Afbeelding 1: https://ibb.co/Z66Zg25
Afbeelding 2: https://ibb.co/ZYNF07S

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Ziggo Alles-in-1 Start: 50 Mbit/s download, 5 Mbit/s upload
Ziggo Connectbox, voorheen ubee EVW321B (beide in bridge modus)
Asus RT-AC88U

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik dacht in het begin dat het aan mijn router zou liggen, maar ik heb nog twee oude routers liggen en daarmee gebeurt precies hetzelfde. Nadat ik dit heb gestest heb ik via livechat de Ziggo klantenservice gevraagd of zij wisten wat het probleem was. De klantenservice kon geen problemen vinden in het netwerk van Ziggo en stuurde mij een nieuwe modem op. Ik heb die immidels geïnstalleerd en ik heb precies hetzelfde probleem. Als het netwerk belast word krijg ik een mega hoge ping. Dit gebeurd zowel met de connectbox als met de ubee modems. De connectbox was door ziggo gestuurd vanwege dit problem.

Bedankt voor het lezen! Ik ben benieuwd naar jullie inzicht op dit probleem.

Reacties:

@SupaHotFire Bedankt voor zowel je off-topic als on-topic reacties. Gelukkig dat dat een onzin verhaal is haha. Ik vond het namelijk al vreemd dat zulke hoge ping normaal is als het internet wordt belast. Ik heb geen QoS aan staan in de Asus router.

@valkenier Bedankt voor je reactie. Sorry, ik zie dat ik dit niet duidelijk had geformuleerd in mijn vraag (immidels aangepast). Ik heb de connectbox gekregen vanwege dit problem. Zowel de ubee router als de connectbox gaan "op hun bek" :P

@SupaHotFire Er zijn wat smartphones verbonden met de router, 4 pc's en 2 laptops. Toen er Netflix gekeken werd, was er één andere pc in gebruik (gamen) en die had een ping waarmee het moeilijk werd om te gamen :P Maar nu ik de QoS heb geconfigureerds zoals Kanarie had gezegd is er geen hoge ping meer tijdens Netflix kijken/downloads.

@Kanarie Heel erg bedankt voor jouw gedetailleerd antwoord, met afbeelding en al. Ik heb mijn Asus RT-AC88U geflashed met Asuswrt-Merlin en dat is echt een mooie toevoeging van de orignele firmware zeg! Ik heb jouw instellingen toegepast en voila, ik heb er geen last meer van. Super bedankt! Vreemd, dat ik niet eerder van bufferbloat heb gehoord.
Ik bedacht me net trouwens: deze bufferbloat moet dus aan het ziggo netwerk of hun modem liggen toch? Is dat dan iets waar Ziggo iets aan kan doen, dat ik contact op neem met de klantenservice? Ik ben blij dat het nu werkt, maar als ik geen router met QoS had gehad (en jouw hulp _/-\o_) dan was ik de sjaak geweest.

Laatste edit:

Nogmaals bedankt voor alle informatie, Kanarie! Ook de andere, hartelijk bedankt voor de input.

Ik weet er nu een stuk meer over. Ik ga proberen weer de klantenservice van Ziggo hierover te benaderen, ben benieuwd of ze me een sneller abbonoment willen verkopen, in plaats van het echt te fixen:+

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 1279288 op 22-11-2019 14:23 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 1279288 op 22-11-2019 14:23)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:43

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dit fenomeen heet "bufferbloat" en is een gevolg van gebrekkige configuratie in de apparatuur van Ziggo. Je kunt er zelf omheen werken met een traffic shaping router met SQM/QoS.

Jouw AC88U kun je waarschijnlijk flashen met de MerlinWRT firmware en dan met de verbeterde QoS van die firmware je bufferbloat onder controle krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rbwrWrK.png

Kies bij deze settings voor:
- Bandwidth Limiter
- Manual setting
- fq_codel
- DOCSIS
- 5 Mb/s (haal hier 10% vanaf als je nog steeds lag hebt met QoS aan)
- 50 Mb/s (haal een paar mbit vanaf als je nog steeds lag hebt met QoS aan)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05 19:41

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Anoniem: 1279288 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:41:
Een vriend van me heft me verteld dat dit volkomen normaal was omdat ik het basis abbo van Ziggo heb en dat ik moet upgraden.
off-topic
Die vriend hoef je niets meer te vragen in ieder geval over netwerken of ISPs ;). Dat is een onzin verhaal voor dit probleem en sowieso onzin voor het Basis pakket.

On-topic

Heb je heel toevallig je QoS aan staan binnen de Asus router? Dit lijkt erop dat er meer prio wordt gegeven aan netflix dan de speedtest, wat natuurlijk gelijk staat aan downloaden.

[ Voor 3% gewijzigd door SupaHotFire op 21-11-2019 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:02
Of gaat die connectbox nog steeds op zijn bek onder belasting? Heb je de connectbox gekregen vanwege dit probleem, of heb je dit sinds de connectbox?

[ Voor 41% gewijzigd door valkenier op 21-11-2019 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05 19:41

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Hoeveel apparaten zitten er aangesloten op de Asus router? En wat waren die aan het doen tijdens dat jij netflix aan het kijken was?

Je zou Pingplotter eens kunnen draaien en dan hetzelfde weer kunnen uitvoeren. Een ping naar bijvoorbeeld je werk website of Cloudflare DNS zou je dan als voorbeeld kunnen nemen.

Als er vol 50Mb/s doorheen gaat, zou hij niet "over de toeren" moeten gaan, aangezien de connectbox makkelijk 500Mb/s aan kan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dit fenomeen heet "bufferbloat" en is een gevolg van gebrekkige configuratie in de apparatuur van Ziggo. Je kunt er zelf omheen werken met een traffic shaping router met SQM/QoS.

Jouw AC88U kun je waarschijnlijk flashen met de MerlinWRT firmware en dan met de verbeterde QoS van die firmware je bufferbloat onder controle krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rbwrWrK.png

Kies bij deze settings voor:
- Bandwidth Limiter
- Manual setting
- fq_codel
- DOCSIS
- 5 Mb/s (haal hier 10% vanaf als je nog steeds lag hebt met QoS aan)
- 50 Mb/s (haal een paar mbit vanaf als je nog steeds lag hebt met QoS aan)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 1279288 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:41:
@Kanarie Heel erg bedankt voor jouw gedetailleerd antwoord, met afbeelding en al. Ik heb mijn Asus RT-AC88U geflashed met Asuswrt-Merlin en dat is echt een mooie toevoeging van de orignele firmware zeg! Ik heb jouw instellingen toegepast en voila, ik heb er geen last meer van. Super bedankt! Vreemd, dat ik niet eerder van bufferbloat heb gehoord.

Ik bedacht me net trouwens: deze bufferbloat moet dus aan het ziggo netwerk of hun modem liggen toch? Is dat dan iets waar Ziggo iets aan kan doen, dat ik contact op neem met de klantenservice? Ik ben blij dat het nu werkt, maar als ik geen router met QoS had gehad (en jouw hulp _/-\o_) dan was ik de sjaak geweest.
Die bufferbloat zit in de te grote buffers van het apparaat dat de bottleneck is van jouw verbinding. Dat is ofwel je ConnectBox, of de traffic shaper van jouw verbinding in de Ziggo wijkcentrale.
Toen Ziggo nog UPC was in mijn buurt en ik nog een Cisco EPC3212 gebruikte, had ik "slechts" 90ms bufferbloat. Nu jaren verder en met een ConnectBox is het bijna 1000ms en dat terwijl m'n verbinding meer dan 4x sneller is geworden.

In plaats van dat te echt fixen kunnen ze natuurlijk ook doen alsof dit hoort bij een volle verbinding en een upgrade verkopen naar een sneller abonnement. Een echte oplossing is dat niet, want als je de download voltrekt op een 500Mbit abonnement krijg je ook last van honderden ms bufferbloat.

Pagina: 1