Et pour les Flamands la même chose

Pagina: 1
Acties:

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:38
https://tweakers.net/nieu...ichthouder-te-streng.html
@TijsZonderH

Ik lees als eerste zin "De AIVD en MIVD zijn niet blij met de werkwijze van de toetsingscommissie TIB."

Voor de acronym leken onder ons... Kun je AIVD, MIVD en TIB klikkable maken met een uitleg wat deze vreemde wezens betekenen?

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:26

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik ging er vanuit dat de termen inmiddels wel zo ingeburgerd waren dat dat niet nodig was. Bovendien staat er in de eropvolgende zin 'De inlichtingendiensten', dus daarmee leek het me duidelijk genoeg...

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

@Warpozio Waarom gebruik je een topictitel met een spreuk waarvan ik de betekenis moest opzoeken? Dat is eigenlijk hetzelfde waar je over klaagt. 8)7

Weblog | Straling!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Warpozio
@TNW Oh sorry. Ik dacht dat die spreuk zo ingeburgerd was dat ik geen verdere uitleg erbij hoefde te zetten ;)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Warpozio schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:37:
@TNW Oh sorry. Ik dacht dat die spreuk zo ingeburgerd was dat ik geen verdere uitleg erbij hoefde te zetten ;)
Voor de Vlamingen misschien... In Nederland is die uitspraak niet echt bekend. ;)

Maar verder ben ik het met @TijsZonderH wel eens dat deze termen inmiddels wel als bekend beschouwd mogen worden. Misschien dat je de eerste keer de afkorting voluit kan schrijven, al is dat ook wat overdreven, vind ik.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
Kan zijn, mijn lessen Frans van 30 jaar geleden hielpen me met de titel van dit topic, maar bij TIB moet ik gokken... ;)
Aannames... Ik vind dat in nieuwsartikelen voor algemeen publiek het nooit kwaad kan de afkortingen te introduceren (desnoods alleen met een mouse-over)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Warpozio schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:37:
Het is een tech site. Dan mag je dat verwachten. In tegenstelling tot jou topictitel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warpozio
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:58:
[...]

Het is een tech site. Dan mag je dat verwachten. In tegenstelling tot jou topictitel.
"Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst" & "Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst" heb ik gevonden.
Ik weet alleen niet wat Totaal Installateurs (https://www.tib.nl/) in dit artikel komt doen.
Sowieso zijn dit voor zover ik zie exclusief Nederlandse Bedrijven.

Ik mag er vanuitgaan dat als er over het Belgische "Comité I" wordt gesproken datje ook blij zou zijn als er een linkje met uitleg bijstond?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Met alle respect, ik vind toch dat de termen AIVD en MIVD inmiddels genoeg ingeburgerd zijn om ze te begrijpen. Zeker als ik ze een zin erna 'de inlichtingendiensten' noem. Wat TIB betreft: in het stuk staat letterlijk 'De TIB, de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden...', Ik vind dat persoonlijk duidelijk genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Warpozio schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:30:
[...]

Ik mag er vanuitgaan dat als er over het Belgische "Comité I" wordt gesproken datje ook blij zou zijn als er een linkje met uitleg bijstond?
Op een NL site? Jazeker.

Op een Waalse site? Nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Omelette du fromage

Verwijderd

biomass schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:54:
Kan zijn, mijn lessen Frans van 30 jaar geleden hielpen me met de titel van dit topic, maar bij TIB moet ik gokken... ;)
Aannames... Ik vind dat in nieuwsartikelen voor algemeen publiek het nooit kwaad kan de afkortingen te introduceren (desnoods alleen met een mouse-over)..
TIB was niet genoemd in de titel en als je dan toch het artikel al opende, dan kon je op regel 1 voor het eerst de term TIB lezen en op regel 4 de uitleg waar TIB voor stond. Als dat al niet genoeg is, hoeveel uitleg wil je dan? Waarbij TIB voor het eerst genoemd werd in de context 'Toetsintscommissie TIB...."

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2019 21:05 ]

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
Ho ho, ik zeg niet dat ik persé uitleg *wil*. Ik ben het ook helemaal eens met @TijsZonderH dat de betekenissen uit de context duidelijk worden in de eerste twee paragrafen. Ik had voor vandaag de afkorting TIB niet echt in m'n parate 'woordenschat' en daarmee zal ik echt niet de enige Nederlander (of tweaker voor mijn part) zijn.

Tegenwoordig wordt er heel snel (of kort, zo je wilt) gelezen en dan is het (vind ik tenminste) het prettig als acroniemen snel geverifieerd kunnen worden.

AIVD en MIVD worden ook als tags gebruikt onder het artikel, maar voor TIB is er blijkbaar nog geen tag. Die tags zou je kunnen linken/zichtbaar maken in de tekst. Maar goed, dat is volgens mij meer iets voor het MF (Mooie Features) forum. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
@Verwijderd Met je opmerking Waalse site trek je het in het belachelijke.
Ten eerste is Waals een bestaande taal (Wikipedia: Waals)
Ten tweede denk ik dat je Frans bedoeld
Ten derde gaat dit over een Nederlandstalig artikel

De inlichtingendiensten AIVD en MIVD zijn niet blij met de werkwijze van de toetsingscommissie TIB. (Waarbij AIVD, MIVD en TIB een mouseover zouden hebben) Deze aanpassing lijkt me niet zoveel werk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:48:
[...]

Voor de Vlamingen misschien... In Nederland is die uitspraak niet echt bekend. ;)

Maar verder ben ik het met @TijsZonderH wel eens dat deze termen inmiddels wel als bekend beschouwd mogen worden. Misschien dat je de eerste keer de afkorting voluit kan schrijven, al is dat ook wat overdreven, vind ik.
Toen ik de titel zag en nu ook de reacties van de TS eronder is het duidelijk dat TS een sarcastisch grapje probeerde te plaatsen.

Als men in beginsel had gezegd: De Nederlandse inlichtingen diensten AIVD en MIVD (Algemeen en Militair) was dat probleem opgelost.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruikelijk is om afkortingen eerst voluit te schrijven om daarna enkel de afkorting te gebruiken.

VB: de algemene inlichtingen en veiligheidsdienst (AIVD) en dan in de rest gewoon AIVD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10 08:21
Als Belg wist ik niet waarover het ging. Ik heb het gegoogeld vooraleer ik tegen kwam dat het inlichtingendiensten zijn. Als je op een breed publiek wil mikken, zou het beter kunnen...

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TijsZonderH schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:50:
Met alle respect, ik vind toch dat de termen AIVD en MIVD inmiddels genoeg ingeburgerd zijn om ze te begrijpen. Zeker als ik ze een zin erna 'de inlichtingendiensten' noem. [...]
Ook in België?

En wie ben jij om dat te vinden? Dat is toch aan de lezer? O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 22-11-2019 13:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:45
Vind dat als je termen niet begrijpt, je hebt opzoekt.

Als je voor veel lastige termen/afkortingen een link gaat maken wordt het wel erg onleesbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
  • Laatst online: 08-10 15:53
Maar dit is toch exact de reden waarom er in sommige artikels met een mouse-over bij 'onbekende' termen gewerkt wordt?

Zie volgend artikel, net onder de eerste foto wordt de term 'lts' ook uitgelegd wanneer je er met de muis over gaat. Lijkt mij dat dat bij deze termen ook perfect mogelijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
We kunnen heel lang doorgaan over wie welke begrippen wel en niet kent en hoe dat in België zit maar ik blijf erbij dat ik AIVD/MIVD in combinatie met de term 'inlichtingendiensten' er direct achter duidelijk genoeg vind. Ik zie ook niet echt reden dat in de toekomst anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
Redneckerz schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:47:
[...]
Als men in beginsel had gezegd: De Nederlandse inlichtingen diensten AIVD en MIVD (Algemeen en Militair was dat probleem opgelost.
Pagina: 1