Vraag
Alle reacties
Dit is dan toch geldig? Of dat gaan ze juist veranderen?Indien de medewerker recht heeft op een reiskostenvergoeding op basis van openbaar vervoer, dan ontvangt de medewerker een NS business card 2e
klasse voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen.
Vraag ze anders dit punt te verdedigen: "zover Werkgever een zodanig zwaarwichtig belang heeft bij de wijziging, dat het belang van Medewerker daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken''
zwaarwichtig belang is het ook al (voor een bedrijf) als je bijvoorbeeld een dalende trent ziet in winst cijfers. Als je dan als bedrijf niet ingrijpt (voordat je verlies maakt) dan "kan je failliet gaan en is de impact op de werknemer nog groter"Panzer Dean schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:52:
Dat artikel gaan ze gezien de aankondiging in de mail inderdaad vervangen. Ik zal ze dat voorleggen, maar wat kan gezien worden als een ''zwaarwichtig belang''? Het bedrijf draait goed, het lijkt vooral een kostenbesparing voor het bedrijf.
Maar hebben jullie een OR? Heeft deze goedkeuring gegeven?
positieve note: bij de ns kan je ook een jaarcontract afsluiten en deze halverwege het jaar wijzigen (weet niet of dat iedere maand kan als je klussen hebt van een paar maanden tegelijk).
Ook zou je de vraag kunnen voorleggen of (in jouw geval) je een traject kunt afspreken en werkelijke kosten buiten dit traject declareerbaar zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Batavia op 21-11-2019 13:57 ]
Wijzigingen in het beleid rondom reiskostenvergoeding hoeven niet langs de OR, die hebben hier dus niets mee te maken al kunnen ze altijd gebruik maken van hun adviesrecht.peltco schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:55:
[...]
zwaarwichtig belang is het ook al (voor een bedrijf) als je bijvoorbeeld een dalende trent ziet in winst cijfers. Als je dan als bedrijf niet ingrijpt (voordat je verlies maakt) dan "kan je failliet gaan en is de impact op de werknemer nog groter"
positieve note: bij de ns kan je ook een jaarcontract afsluiten en deze halverwege het jaar wijzigen (weet niet of dat iedere maand kan als je klussen hebt van een paar maanden tegelijk).
Ook zou je de vraag kunnen voorleggen of (in jouw geval) je een traject kunt afspreken en werkelijke kosten buiten dit traject declareerbaar zijn.
Dit lijkt mij echter wél een wijziging in je arbeidscontract, daar zal je opnieuw akkoord mee moeten gaan. Het staat je vrij dat te weigeren, maar dan heeft je werkgever het recht om de arbeidsovereenkomst op te zeggen. In het geval van zwaarwegende bedrijfsbelangen kan dat vervolgens ook zonder grote gevolgen voor de werkgever.
Overigens treed per 1-1-2020 de nieuwe wet WAB in werking waarin e.e.a. rondom transitievergoedingen gewijzigd is (je krijgt vanaf dag 1 een transitievergoeding i.p.v. na 24 maanden), dat zou voor jou positief kunnen uitpakken t.o.v. de huidige wetgeving maar het betekend nog steeds dat je op zoek moet naar een nieuwe baan. En voor 50/60 €/maand achteruitgang vraag ik mij af of dat de moeite waard is. Hoewel ik je mening deel dat je geen reiskosten uit eigen zak wil betalen is mijn ervaring helaas dat niet alle reiskosten gedekt worden, op dit moment ben ik zelfs jaloers op een 100% vergoeding o.b.v. 19 cent per km aangezien mijn werkgever de eerste 10 kilometer (per enkele reis) niet vergoed.
Wel vraag ik mij af: heb jij een detacheringsovereenkomst of een arbeidsovereenkomst? Het artikel van de eenzijdige wijziging gaat over een detacheringsovereenkomst namelijk.
Eenzijdig wijzigenTehh schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:34:
[...]
Wijzigingen in het beleid rondom reiskostenvergoeding hoeven niet langs de OR, die hebben hier dus niets mee te maken al kunnen ze altijd gebruik maken van hun adviesrecht.
Ook in het BW is geregeld dat de ondernemer alleen dan eenzijdig individuele arbeidsvoorwaarden in de arbeidsovereenkomst kan wijzigen, indien:
in de arbeidsovereenkomst een eenzijdig wijzigingsbeding is opgenomen; én
de ondernemer een dusdanig zwaarwegend belang heeft dat de belangen van de betreffende medewerker in redelijkheid en billijkheid moet wijken.
De ondernemer wordt vermoed een zodanig zwaarwegend belang te hebben indien de betreffende wijziging in de arbeidsvoorwaarden voortvloeit uit een regeling die is vastgesteld in overeenstemming met de ondernemingsraad. Overeenstemming met de OR betekent in dit geval dat de OR het zwaarwegend belang van de wijziging van de arbeidsvoorwaarden onderschrijft. Dit betekent dat het voor een individuele medewerker moeilijk zal worden om bij de rechter te verdedigen dat het besluit van de ondernemer onredelijk is. Ter ondersteuning van de OR bij het onderhandelen met de ondernemer over arbeidsvoorwaarden is het de OR aan te raden een goed contact met de vakbond te onderhouden.
bron: https://www.sbiformaat.nl...arbeidsvoorwaarden-en-or/
Als ik dit goed interpreteer is op het moment dat een bedrijf zich beroept op zwaarwegend belang en dat eenzijdig wijzigen de OR juist wel om de hoek komt.
MIjn conclusie: of jij moet instemmen, of de OR moet instemmen (en dan mag je eenzijdig wijzigen onder het kopje zwaarwegend belang). maar het bedrijf mag het niet zomaar doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Batavia op 21-11-2019 15:41 ]
De begeleidende brief bij m'n contract spreekt over een arbeidsovereenkomst, maar daarna hebben ze het alleen nog over detacheringsovereenkomst.Tehh schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:34:
[...]
Dit lijkt mij echter wél een wijziging in je arbeidscontract, daar zal je opnieuw akkoord mee moeten gaan. Het staat je vrij dat te weigeren, maar dan heeft je werkgever het recht om de arbeidsovereenkomst op te zeggen. In het geval van zwaarwegende bedrijfsbelangen kan dat vervolgens ook zonder grote gevolgen voor de werkgever.
Overigens treed per 1-1-2020 de nieuwe wet WAB in werking waarin e.e.a. rondom transitievergoedingen gewijzigd is (je krijgt vanaf dag 1 een transitievergoeding i.p.v. na 24 maanden), dat zou voor jou positief kunnen uitpakken t.o.v. de huidige wetgeving maar het betekend nog steeds dat je op zoek moet naar een nieuwe baan. En voor 50/60 €/maand achteruitgang vraag ik mij af of dat de moeite waard is. Hoewel ik je mening deel dat je geen reiskosten uit eigen zak wil betalen is mijn ervaring helaas dat niet alle reiskosten gedekt worden, op dit moment ben ik zelfs jaloers op een 100% vergoeding o.b.v. 19 cent per km aangezien mijn werkgever de eerste 10 kilometer (per enkele reis) niet vergoed.
Wel vraag ik mij af: heb jij een detacheringsovereenkomst of een arbeidsovereenkomst? Het artikel van de eenzijdige wijziging gaat over een detacheringsovereenkomst namelijk.
De transitievergoeding zou een leuk idee geweest zijn, maar daarover is een voorbehoud gemaakt dat gemaakte studiekosten door de werkgever daarvan afgetrokken kunnen worden. Daar zal dan niks van over blijven ben ik bang.
Ik snap dat 50/60 euro niet als veel klinkt, maar het is niet wat afgesproken is toen ik m'n contract tekende. Zeker aangezien het een laag salaris is. De opdracht die ik halverwege januari start brengt het bedrag dat ik tekort kom al op de 73 euro per maand. Daar zou ik op z'n minst een andere vorm van compensatie voor willen zien, maar dat zit er niet in. Dus vandaar dat ik even m'n opties op deze manier met jullie hulp wil onderzoeken.
Gezien de omvang van het bedrijf, +500 zou er een OR moeten zijn. Op het intranet kan ik echter geen enkel spoor daarvan terugvinden. Buiten dat doet het bedrijf de enne na de andere overname en sturen ze ons mail na mail met wat een geweldige groei ze behalen elke maand. Dus ik ben benieuwd wat ze dan zelf als zwaarwichtig belang bedacht hebben.peltco schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:55:
[...]
zwaarwichtig belang is het ook al (voor een bedrijf) als je bijvoorbeeld een dalende trent ziet in winst cijfers. Als je dan als bedrijf niet ingrijpt (voordat je verlies maakt) dan "kan je failliet gaan en is de impact op de werknemer nog groter"
Afgelopen jaar 5 verschillende opdrachten op 8 verschillende locaties, en 5 weken zonder opdracht thuis gezeten. De abbonementen zijn allemaal niet echt ingesteld hierop helaas. Maar, mocht er niks tegen te doen blijken dan zal het wel moeten.
Thanks alvast iedereen.
[ Voor 24% gewijzigd door Panzer Dean op 21-11-2019 16:07 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Als je er meer over wilt weten, kun je vragen naar dat zwaarwichtig belang.
Na dat antwoord laat je weten dat je het er niet mee eens bent en dat je het gat tussen de oude en nieuwe regeling erg groot vind. Misschien willen ze je dan op een andere manier compenseren.
Overigens denk ik dat je opties naast vertrekken of slikken vrij beperkt zijn, maar dat is een beetje afhankelijk met welk verhaal ze komen natuurlijk.
ehh dit is dan toch de vooraankondigingzonder enige vooraankondiging laten weten dat per 1 januari de reiskostenvergoeding op de schop gaat.

Dit mag dus niet, CAO is leidend. daar mag niet vanaf geweken worden in het nadeel van de medewerker.waaronder wijzigingen in de geldende CAO
Ook niet als het management denkt een goede reden te hebben. dat MAG gewoon niet.
je hebt gelijk, het staat ook een beetje omslachtig beschreven, een CAO word van bovenop opgelegd, als bij de onderhandelingen over de CAO aanpassingen worden gedaan, is dat de nieuwe CAO. en hoef je dus geen wijzigingen in een geldende CAO te maken xD want dat is al gedaan. die wijzigingen kunnen wel weer in het contract plaats vinden, maar vaak staat daar gewoon een directe link naar de cao zodat dat niet hoeft.
Ik moet eens wat rustiger lezen denk ik, excuus
[ Voor 79% gewijzigd door T-Forever op 21-11-2019 18:58 ]
Als je de hele zin leest, dan vermoed ik dat je teveel op deze exacte worden hebt gelet ipv de hele zin.T-Forever schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:21:
Dit mag dus niet, CAO is leidend. daar mag niet vanaf geweken worden in het nadeel van de medewerker.
Ook niet als het management denkt een goede reden te hebben. dat MAG gewoon niet.
Juist een CAO wijziging kan er voor zorgen dat de werkgever de voorwaarden eenzijdig moet aanpassenBEDRIJF behoudt zich het recht voor bepalingen van deze voorwaarden eenzijdig te wijzigen, indien wettelijke regelingen dit noodzakelijk maken, waaronder wijzigingen in de geldende CAO.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Voordeel :
Kunnen ze je niet meer makkelijk ontslaan en weiger je het nieuwe contract.
Of : sensible :
Praat met je baas, vraag naar de redenen en blijf positief.
Je kan hooguit de vraag omdraaien en vraag hem of het hun echt waard is om jou voor die 70 euro te ontslaan. Weet je meteen wat je waard bent daar.
Als ze ja zeggen, wegwezen. Dan zijn zij het niet waard dat je daar werkt.
Als het bedrijf in delen van minder dan 50 medewerkers is opgesplitst kan het zo maar zijn dat er geen OR is. Vanaf 50 medewerkers is een bedrijf verplicht een OR te faciliteren.Panzer Dean schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:03:
Gezien de omvang van het bedrijf, +500 zou er een OR moeten zijn.
https://www.rijksoverheid...rnemingsraad-or-verplicht
Daarnaast, regel zo snel mogelijk een rechtsbijstandverzekering, zeker bij dit soort kwesties is het heel fijn als je even kan vragen bij mensen die hier meer kennis van hebben (hier kan iedereen maar wat roepen). Sommige verzekeringen helpen ook bij al lopende zaken als je akkoord gaat om de verzekering voor minimaal X maanden te nemen, dan kan je gelijk je vraag hierover voorleggen (bij het CNV kon ik een paar jaar geleden gelijk met mijn vraag terecht als ik akkoord ging met een lidmaatschap van volgens mij 2 jaar).
Als laatste, je kan altijd gewoon vragen wat dat zwaarwichtige belang is, maar reken maar op een of andere BS reden, en gezien het bedrag is het de moeite niet om hier het gevecht voor aan te gaan en kan je beter met je voeten stemmen door te vertrekken (ook omdat het toch gezeik zal blijven, krijg je het wel voor elkaar om jouw NS Businesscard te houden, pakken ze je gewoon bij de volgende salarisverhoging wel door je 100 euro minder te bieden)..
Werk je extern of op een alternatieve locatie, dan declareer je de (extra) gereisde kilometers of reiskosten volgens een afgesproken regeling. In jouw geval zou ik dan gewoon de treinkaartjes declareren bovenop je normale reiskosten naar kantoor.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8