Intel i5 9600KF of AMD Ryzen 5 3600?

Pagina: 1
Acties:

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Topicstarter
Ik sta voor de keuze om mijn huidige systeem te upgraden, huidige CPU is een 4460 en begint nu toch wat moeite te krijgen om het bij te benen, het doel is vrijwel uitsluitend om te gamen op 1440p, ik heb al een Radeon 5700 besteld dus dat deel is al geregeld.

Blijft over de vraag welke CPU. Prijzen van deze twee CPU's zijn vrijwel gelijk, de prestaties van de 9600KF in games liggen wat hoger, is het dan verstandig om voor de 9600 te kiezen of niet? Ik kom er niet echt uit, aantal cores is gelijk maar de AMD heeft meer threads maar dat is voor gaming dan weer wat minder relevant.

Even voor de duidelijkheid, ik zet er sowieso een aftermarket cooler op ongeacht welke CPU ik kies dus dat is geen issue voor mij.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:36

br00ky

Moderator Harde Waren

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Tijger schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:05:
[...]AMD heeft meer threads maar dat is voor gaming dan weer wat minder relevant.[...]
Dat hangt van de game en de resolutie af, en daarnaast gaat dat niet lang meer duren. Je ziet nu al dat open world games meer nodig hebben van 4c8t of 6c6t cpu's om zonder microstutter te functioneren. En op 1440p zijn beide cpu's equivalent (mits de 9600kf geen microstuttering geeft).

AMD is in deze gewoon de betere keuze.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Topicstarter

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:03
De 9600KF is alleen interessant als je (extreem) gaat overklokken en/of alleen maar "oude" games speelt waarbij je extreem hoge FPS wilt..
De 3600 is eerder vergelijkbaar met een i7-8700 en (dus) in het algemeen een betere keus, zeker op de lange termijn.
Net zoals een i7 4770 nu misschien nog niet vervangen had hoeven worden en je i5 4460 wel.
De i7 was destijds echter 150 euro duurder, nu betaal je niks extra alleen lever je net 5% in op single core performance.