Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eisen laptop/Mbps voor directe opening van webpagina's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wimswa
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-11 12:11
Hallo,

Aan welke eisen (qua CPU, aantal cores, RAM, etc.) moet een laptop voldoen wil het webpagina/links meteen openen? Er staan vaak meerdere (5-10) tabs open (waaronder Youtube op midden kwaliteit), maar gewoonlijk verder geen software. Qua RAM heb ik nu 4gb en deze staat vaak op 70-80% gebruik.
Daarnaast nog de vraag hoeveel Mbps je in je internetabonnement dient te hebben om ook aan voorgaande te voldoen.

Helaas kan ik het antwoord op google niet vinden omdat die mij met verschillende zoektermen naar prestatieverschillen tussen browsers danwel het antwoord op de vraag 'hoelang duurt het voordat een webpagina voor iedereen zichtbaar is(als websitebouwer)' blijft sturen ;p

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via wimswa op 25-11-2019 11:48)

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
Websites direct openen ligt niet alleen aan je laptop en of internetverbinding dit is slechts een klein onderdeel van het geheel. Je hebt ook te maken met de webserver waar de website op draait, de verbinding die de website tot zijn beschikking heeft en wat de website nog meer aan scripts en bewerkingen moet doen.
Kortom, direct laden kan je vergeten.

Wat betreft de laptop ligt het er aan welke sites je bezoekt.
Youtube maakt volgens mij gebruik van de vp9 codec dus zolang je cpu of gpu dit ondersteund zal het niet zoveel load moeten geven.
En voor zover ik weet heeft elke recente cpu en gpu hier ondersteuning voor.

4GB ram is tegenwoordig wel wat krap dus bij een nieuwe laptop zou ik eerder voor 8GB gaan ook bij weinig gebruik, maar bij alleen wat internetten zou het geen probleem mogen zijn.

Wat betreft je internet, Youtube geeft het volgende aan:
4k 60fps = 68 Mbps
2k 60fps = 24 Mbps
1080p 60fps = 12 Mbps
Nu weet ik niet wat je bedoelt met midden kwaliteit maar 1080p moet met de meeste verbindingen geen probleem zijn.

Lang verhaal kort:
Wil je een nieuwe laptop aanschaffen met de gedachte dat je webpagina's direct wilt kunnen laden dan kom je van een koude kermis thuis.
Ben je toe aan een nieuwe laptop en je gaat 'm gebruiken om alleen te internetten\youtube te kijken dan kan je met de meeste laptops wel af.
Eigenlijk alles met een recente i3 en 8gb ram moet dit zonder problemen kunnen en is waarschijnlijk al overkill.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
Websites direct openen ligt niet alleen aan je laptop en of internetverbinding dit is slechts een klein onderdeel van het geheel. Je hebt ook te maken met de webserver waar de website op draait, de verbinding die de website tot zijn beschikking heeft en wat de website nog meer aan scripts en bewerkingen moet doen.

Youtube maakt volgens mij gebruik van de vp9 codec dus zolang je cpu of gpu dit ondersteund zal het niet zoveel load moeten geven.

4GB ram is tegenwoordig wel wat krap dus bij een nieuwe laptop zou ik eerder voor 8GB gaan ook bij weinig gebruik, maar bij alleen wat internetten zou het geen probleem mogen zijn.

4k 60fps = 68 Mbps
2k 60fps = 24 Mbps
1080p 60fps = 12 Mbps
Nu weet ik niet wat je bedoelt met midden kwaliteit maar 1080p moet met de meeste verbindingen geen probleem zijn.

Lang verhaal kort:
Wil je een nieuwe laptop aanschaffen met de gedachte dat je webpagina's direct wilt kunnen laden dan kom je van een koude kermis thuis.
Ben je toe aan een nieuwe laptop en je gaat 'm gebruiken om alleen te internetten\youtube te kijken dan kan je met de meeste laptops wel af.
Eigenlijk alles met een recente i3 en 8gb ram moet dit zonder problemen kunnen en is waarschijnlijk al overkill.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• wimswa
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-11 12:11
Axewi schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:42:

4k 60fps = 68 Mbps
2k 60fps = 24 Mbps
1080p 60fps = 12 Mbps

Lang verhaal kort:
Dankjewel voor dit uitgebreide antwoord!! Komt dus heel wat meer bij kijken dan ik dacht. Mijn internetverbinding is sowieso een bottleneck want ik ben er eindelijk achter dat er verschil zit tussen MB en Mb, waardoor mijn 20mbps abbo (waarvan 16 overblijven) eerst nog door 8 gedeeld mag worden...haha. Met een gemiddelde websitegrootte van 3MB gaat dat natuurlijk nooit snel zijn :P
Nogmaals bedankt!