Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Non-gaming budgetdesktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RikEgg
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-01 13:31
Hoi,

Dit systeem is voor een kennis van me. De pc staat klassiek in de hoek van de kamer en een laptop is (dus) niet haar ding. Ik wil zoveel mogelijk duurzaamheid voor weinig. Het vorige systeem is meer dan 10 jaar oud, een Packard Bell die niet meer vooruit te branden was en nu de geest gegeven heeft. De lat ligt dus laag.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Browsen, tekstverwerken, Skype en af en toe een film (DVD) kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem dat ik nu heb uitgezocht kost rond de 260 euro. Duurder dan 300 euro is niet de bedoeling.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een HDD, DVD-speler uit een oud systeem en een pas gekochte Kingston A400 240GB SSD.

Ook randapparatuur, te weten muis+keyboard (PS/2), USB-webcam, 2.1 speakerset en VGA-monitor, gaan mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een CPU met geïntegreerde video. Een simpele (µATX) kast waar een DVD-speler in past. Onderstaande build heb ik in gedachte.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 87,-€ 87,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 45,-€ 45,-
1BehuizingenCooler Master Elite 342 (zonder voeding)€ 32,35€ 32,35
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 57,50€ 57,50
1VoedingenCorsair VS350 (80Plus)€ 33,99€ 33,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,84

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vanwege de DVD-speler wil ik per sé een kast met externe 5.25" bay. Het belangrijkste is dat de build zo lang mogelijk mee kan gaan. Heel saai eigenlijk.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Bang for buck. Uitgangspunt is dat de computer zo lang mogelijk mee kan gaan voor basistaken.

- Is de meerprijs naar Ryzen 3 3200G het waard? Is er dan een ander moederbord nodig?
- Is het werkgeheugen overkill? Ook als je in het achterhoofd houdt dat dit systeem over 10 jaar nog draait?

Suggesties voor een tientje meer of minder met goede reden worden gewaardeerd. Ik ben ook tevreden met een schouderklopje en een "Ziet er prima uit, ga ervoor".

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Volgens mij ziet het er wel aardig uit.

Vraag, die DVD speler heeft een SATA aansluiting? Lijkt me wel, maar zou kunnen van niet natuurlijk. Dacht dat SATA er wel al was 10 jaar geleden. :P

Het geheugen zelf is al niet duur, maar 8GB zou voor haar echt meer dan zat moeten zijn. Mijn huidige systeem heeft 16GB ram en daar game ik op, fotobewerking enzovoorts.
Wellicht is dat de meerprijs dan voor de andere cpu waard? Dus geheugen omlaag en CPU omhoog. Maar moet heel eerlijk zijn dat mijn kennis van de huidige AMD systemen niet zo heel groot is.

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Arunia schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:53:
Het geheugen zelf is al niet duur, maar 8GB zou voor haar echt meer dan zat moeten zijn. Mijn huidige systeem heeft 16GB ram en daar game ik op, fotobewerking enzovoorts.
Ik game met 8GB RAM en heb tegelijk vaak wat andere programma's open staan zoals discord, edge (chromium), spotify en dat gaat nog wel maar een upgrade is wel fijn.

Dus 8GB is voldoende voor haar en anders upgrade je later nog sinds het gelukkig de makkelijkste onderdeel is om te upgraden ;)

• LukasvH_1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 23:59
Net ls @Arunia zou ik aanraden om de 3200G te nemen.
Deze processor is nieuwer, sneller en gaat dus ook langer mee.

Voor wat je met de computer wil doen is 8GB nu zeker voldoende.
Mocht je na een aantal jaar merken dat je toch nog 8GB extra wil, kan je dat er gemakkelijk bijzetten.

Kortom, 3200G halen ipv 2200G & 8GB ipv 16GB.

Het is gemakkelijker om er later 8GB bij te zetten, ipv de processor aan te moeten passen.

Een ander moederbord is trouwens niet nodig. A320 support geen Zen 2, maar omdat de 3200G nog gebruik maakt van Zen+ wordt de 3200G wel gesupport.

AMD Ryzen 5 2600 | B450 Aorus Pro | Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC | 16GB Corsair Vengeance RGB PRO 3000 MHz | Phanteks Eclipse P300

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:03
LukasvH_1 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:58:
Een ander moederbord is trouwens niet nodig. A320 support geen Zen 2, maar omdat de 3200G nog gebruik maakt van Zen+ wordt de 3200G wel gesupport.
Dit klopt niet helemaal. Ik heb op de site van Asus gekeken, en daaruit blijkt dat dezelfde BIOS-update (4801) nodig is als voor Zen 2.

Ik zou een andere kast kiezen (zie deze oude review op hardware.info) en een betere voeding (belangrijk als het systeem lang moet meegaan).

Verder, tegen de overige adviezen in, toch direct 16 GB RAM.

Eén latje van 8 GB geeft merkbaar mindere prestaties. Bovendien moet je een identiek latje zien te vinden als je over enkele jaren wil upgraden. 2 latjes van 4 GB is een optie, maar dan kan je enkel upgraden, als je de oude latjes eruit haalt. Bovendien is de prijs van 2 latjes van 4 GB ongeveer € 40. Dit terwijl 2 latjes van 8 GB al te krijgen zijn voor minder dan € 60. Dus waarom niet meteen € 15 extra uitgeven, dan zit je voor 10 jaar goed.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 96,-€ 96,-
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 34,95€ 34,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,22

• LukasvH_1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 23:59
LievenD schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:56:
[...]

Dit klopt niet helemaal. Ik heb op de site van Asus gekeken, en daaruit blijkt dat dezelfde BIOS-update (4801) nodig is als voor Zen 2.

Ik zou een andere kast kiezen (zie deze oude review op hardware.info) en een betere voeding (belangrijk als het systeem lang moet meegaan).

Verder, tegen de overige adviezen in, toch direct 16 GB RAM.

Eén latje van 8 GB geeft merkbaar mindere prestaties. Bovendien moet je een identiek latje zien te vinden als je over enkele jaren wil upgraden. 2 latjes van 4 GB is een optie, maar dan kan je enkel upgraden, als je de oude latjes eruit haalt. Bovendien is de prijs van 2 latjes van 4 GB ongeveer € 40. Dit terwijl 2 latjes van 8 GB al te krijgen zijn voor minder dan € 60. Dus waarom niet meteen € 15 extra uitgeven, dan zit je voor 10 jaar goed.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 96,-€ 96,-
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 34,95€ 34,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,22
Het zou kunnen dat het niet helemaal klopt, heb zelf ook maar even snel gegoogled.

Latjes hoeven trouwens niet identiek te zijn. Vaak werkt het zolang de DRAM-chips van dezelfde producent zijn.
Daarnaast lijkt het me niet dat Single-Channel een impact gaat hebben op de taken waar deze PC voor bedoeld is.

AMD Ryzen 5 2600 | B450 Aorus Pro | Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC | 16GB Corsair Vengeance RGB PRO 3000 MHz | Phanteks Eclipse P300

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 18:42
LukasvH_1 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:05:
[...]

Het zou kunnen dat het niet helemaal klopt, heb zelf ook maar even snel gegoogled.

Latjes hoeven trouwens niet identiek te zijn. Vaak werkt het zolang de DRAM-chips van dezelfde producent zijn.
Daarnaast lijkt het me niet dat Single-Channel een impact gaat hebben op de taken waar deze PC voor bedoeld is.
Klopt, maar als DDR4 niet meer gangbaar is dan zal een geschikt nieuw latje vinden ook lastig zijn. En het prijsverschil bij dit prijspeil is ook al dat je zegt, liever nu dan later?

@RikEgg Een nieuwe SATA optical is een tegenvaller op het budget, wat voor stekker zit er aan de huidige?

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11 13:52
In zo een geval zou ik kijken naar een NUC of zo die je tegen de vesa schroeven kan aanschroeven van het scherm en dan een externe usb dvd speler er bij. Kwa performance is dat wss minder maar het is geweldig proper en geen kast wat toch plaatsbesparend werkt.

• RikEgg
biomass schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:23:
[...]

Klopt, maar als DDR4 niet meer gangbaar is dan zal een geschikt nieuw latje vinden ook lastig zijn. En het prijsverschil bij dit prijspeil is ook al dat je zegt, liever nu dan later?

@RikEgg Een nieuwe SATA optical is een tegenvaller op het budget, wat voor stekker zit er aan de huidige?
Het is een SATA DVD-speler. (y)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:55
Gaat je kennis de PC op Windows of op Linux draaien? In het eerste geval komt er nog een Windows licensie bij het budget, het OS op de Packard Bell is vrijwel zeker OEM en wellicht ook nog Vista of 7, en niet overzetbaar op een nieuwe pc.

• RikEgg
martyw schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:47:
Gaat je kennis de PC op Windows of op Linux draaien? In het eerste geval komt er nog een Windows licensie bij het budget, het OS op de Packard Bell is vrijwel zeker OEM en wellicht ook nog Vista of 7, en niet overzetbaar op een nieuwe pc.
Het vermoeden dat de licentie niet over te zetten is had ik al aan haar doorgegeven inderdaad. Ze is op de hoogte van de bijkomende kosten. Thanks!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is een tablet/ipad in dit geval geen goed alternatief? #outofthebox

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 18:42
Als we bij de A320 moederborden blijven, al overwogen om een Asrock te halen?
Dat bord is 1 euro goedkoper maar veel belangrijker - nieuwer, waardoor er geen BIOS update nodig is voor de 2200G. Beide bordjes hebben D-Sub VGA. De Asrock heeft DVI-D. Iets wat bij misschien beter past bij de bestaande monitor, in plaats van HDMI. De 3200G is gewoon een 2200G met hogere clocks omdat hij op 12nm is gebakken, ipv 14nm. Voor het beoogde gebruik kun je rustig bij een 2200G blijven, en heb je nooit een BIOS update nodig (als je het laat doen in de winkel kost dat ook geld.)

https://tweakers.net/pric...4;765703;1130693;1422448/

Het lijkt er wel op dat er weinig recente DDR4 modules op de QVLs van Asrock en Asus te staan, dus ik zou wel oppassen bij bestellen, worden de juiste timings ondersteund?

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-11 19:41
Mss is een korte cursus Linux Mint ook een goede optie. Ik weet alvast dat ik op een pc voor dit takenpakket de moeite niet zou doen om een windows licentie aan te schaffen.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1