Sonos One vs HK Citation One

Pagina: 1
Acties:

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 14:33
Ik zoek een?
Speaker voor in de keuken.

Wat is je budget?
€ 300,- max.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Momenteel hebben we de keuken een Google Home Mini i.c.m. een JBL Flip 3. Op zich werkt het prima, echter valt de koppeling tussen Mini en JBL wel eens weg en zijn er wat andere kleine ergerissen waar we vanaf willen. Google Assistent/Home wordt veelvuldig gebruikt, timers, muziek, Hue verlichting etc.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals de topictitel aangeeft, Sonos One of de Harman Kardon Citation One. IKEA Symfonisk is ook de revue gepasseerd, echter vinden we die ietwat 'lomp' qua vorm.

Welke vragen heb je hier nog over?

Eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringen of eventuele issues waar je niet gelijk aan denkt. De HK schijnt bijvoorbeeld geen EQ functie te hebben, wat een nadeel zou kunnen zijn. Ik heb me inmiddels suf gelezen wat reviews betreft, allebei zijn het prima speakers met idem geluidskwaliteit. Van beide speakers valt ook iets te zeggen wat gebruiksgemak betreft, Sonos is hier heer en meester, alhoewel HK wellicht voor ons fijner is omdat we gewend zijn Google Home te gebruiken. Laatstgenoemde kan ook een nadeel zijn, je bent afhankelijk van Google. Mocht ik plots van heel Google afwillen, zit ik met een 'nutteloze' speaker, Sonos zou dan een veiligere keuze zijn. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Onze wensen zijn eigenlijk simpel;

- Goed geluid. Nu komt de speaker in een relatief kleine keuken te staan, dus dat zal al snel goed zijn. Sowieso beter dan de opstelling die er nu staat. HK schijnt wat 'bass-heavy'te zijn.
- Gebruiksvriendelijkheid. Onze kleine roept regelmatig 'Hey Google, speel randomvervelendekinderliedjes'. Helaas moet deze optie blijven bestaan voor de kleine :+ . Ook hier zijn beide speakers weer prima, alhoewel de Sonos af en toe moeite schijnt te hebben met het oppikken van commandos?
- Internetradio. Dit hebben we nu in de vorm van 'Hey Google, speel randomradiozender'.

Kortom, beide speakers voldoen voor ons, ik ben besluiteloos. Zijn er bepaalde punten van de Sonos of HK waarvan iemand zegt 'hey, let hierop' of 'hey, speaker X is echt geweldig'?

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31
Ik mis naar welke features jij zoekt en wat je ergernissen zijn om af te stappen van een Google speaker. Of begrijp ik het verkeerd? Je wil beter geluid en Google Assistent ondersteuning. Dan kun je kiezen voor idd Sonos/HK speakers met GA ondersteuning. Maar waarom ga je dan niet voor de normale Google Home? Stuk goedkoper dan een Sonos of HK oplossing. Zelf heb ik die Google Home en komt best prima geluid uit. Helemaal voor de keuken. Of kijk eens naar de Google Nest mini, schijnt een stuk beter geluid uit te komen dan een Google home mini.

Het is niet zo dat de Google Home als speaker niet werkt zonder Google Assistent, omdat het ook een BT speaker is. Ik kan vanaf mijn devices muziek streamen naar de GH via BT.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 21-11-2019 10:52 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 14:33
Het is niet zo zeer een ergernis, geluid van de Mini is gewoon dat wat je er van mag verwachten, zoek nu naar wat beters qua geluid. Via BT koppel ik er dus de JBL aan, maar vaak is dit niet stabiel en je moet 'm telkens weer opnieuw koppelen, wat een ergernis is. De 'grote' Home heb ik ook overwogen, maar besloten dat ik voor de Sonos One ga, het feit dat Sonos een eigen systeem heeft t.o.v. de verplichting om Google/Nest Home te gebruiken bij de HK, gaf de doorslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 21:55
Twee weken geleden voor eenzelfde keuze gestaan. De kleine Google speakers zijn leuk, maar verwacht geen wonderen qua geluid (wat volgens verwachting was). De overige producten uit de Google lijn zijn niet heel subtiel qua formfactor, dus zocht ik naar wat anders.

De keuze was na wat Google-werk uiteindelijk tussen Sonos en de HK Citation lijn geeindigd (Denon HEOS viel af vanwege design) . Afgereisd naar een echte audio winkel om het verschil te horen. Sonos zet meer in op de middentonen en daarmee bij bepaalde passages een wat modderig geluid, waar ik bij de HK een betere spreiding in het hoog en laag ervaarde.

Uiteindelijke winnaar qua design en geluid was voor mij HK, maar...

...tijdens de luistersessie waren er wat technische problemen met het verbinden en playback. Korte stotteringen die tijdens de korte luistersessie al behoorlijk begonnen te irriteren. Dit lijkt me een software probleem en door HK op te lossen, maar daar wilde ik geen proefkonijn voor zijn. Problemen deed zich overigens voornamelijk voor bij de Citation Bar, waarvan je voor de gevraagde prijs een iets betere gebruikerservaring mag verwachten.

Aangezien ik geen zin had in een mix van producten uiteindelijk de winkel uitgelopen met een Sonos One en Sonos Beam. Wel met het voornemen dat, wanneer HK de problemen opgelost heeft deze set te verkopen en alsnog voor de Citation lijn te gaan.

EDIT: Sonos geeft overigens wel een heel andere gebruikerservaring dan wat je nu met je Google speakers gewend bent. Zo kan ik alleen muziek afspelen via de Sonos app en die bevalt me niet heel erg...
Ondanks dat de Sonos devices zichtbaar zijn in mijn lijstje met apparaten waar ik naar kan casten in Google Play Music, crasht de app zodra ik de Sonos selecteer. Vergeleken met de Google apps is de Sonos app voor mij een grote achteruitgang en geeft het hele systeem een beetje nare bijsmaak. Casten vanuit YouTube Music is en zal volgens Sonos voorlopig ook niet worden ondersteund.

[ Voor 17% gewijzigd door Vullisbak op 06-12-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 17:35
Zelden zo slecht luisterende speaker als de Sonos One meegemaakt,
hou het wel bij HK Citation One MK2, deze luistert veel beter naar Google !