Vraag

• Auke_
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-09 18:57
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een upgrade vanaf mijn Canon 1300D. Fotografie is een hobby voor mij maar recentelijk doe ik ook graag wat meer met video. Dit is met de 1300D allemaal erg beperkt. Voor mijn volgende camera ben ik dus opzoek naar een goede all round camera.

Wat is je budget?
€1300, mocht ik voor €1500 een significatie verbetering kunnen krijgen ga ik daar over nadenken.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Systeemcamera met eventueel nieuw glas.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Zoals hierboven al aangegeven als allround camera, fotografie en video. Verder schiet ik graag landschap, astro en street foto's. Die laatste overwegend 's avonds, dit is ook een puntje waar denk ik veel te halen valt. Ik merk dat de canon 1300D in low light situaties gewoon niet zo best is. Hierin zou ik ook graag verbetering zien in een volgende camera.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
- Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
- Canon EF 50mm f/1.8 STM
- Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM

Heb je verder nog specifieke eisen?
Qua video minstens full HD 60 fps en 4k mogelijkheid.

Twee camera's waar ik het gevoel van heb dat die het meest geschikt zijn, zijn de Fujifilm X-T30 en X-H1. Mijn gevoel zegt dat het beter is om de X-T30 te kopen plus een goed lens ipv de X-H1. Een groot voordeel van de X-H1 is mijn inziens de image stabilization die erg goed van pas komt in low light situaties. Ik vind het verschil in grootte geen probleem. Vinden jullie de X-H1 het extra geld waard of kan ik dit beter in goed glas steken? En zijn er nog camera's die ik ook zou moeten meenemen in de overweging? En als laatste is het waard om een adapter te kopen voor de lenzen die ik al in mijn bezit heb, deze zal ongeveer 150 euro kosten.

Alvast bedankt voor de moeite!

[ Voor 3% gewijzigd door Auke_ op 21-11-2019 10:27 ]

Alle reacties

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:32
Wil je naar een systeemcamera vanwege het formaat of vanwege het filmen? Nieuwere canon cameras kunnen ook 4K filmen of 1080P 100+ fps.

Bijvoorbeeld de 90D valt binnen budget, je kan je eigen lenzen blijven gebruiken en je kan gewoon 4K filmen.

De sensor is ook vrij nieuw en behoorlijk goed. Echt veel beter dan de 1300D en mogelijk zelfs beter dan de fujifilm, maar die vergelijking zal je zelf even moeten opzoeken.

pricewatch: Canon EOS 90D Body Zwart

Zelf geen ervaringen mee maar de voorganger (80D) word veelvuldig aangeraden als camera hier op tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

De X-H1 en X-T30 zijn allebei mooie camera. De X-H1 is wel stukkie groter en duurder natuurlijk. Iets omrekening mee te houden.

En die stabilisatie is erg handig maar helpt alleen als er weinig tot geen beweging in je scene zit. Bij straatfotografie in de avond gaat het je waarschijnlijk niet zo helpen. Tenzij het je stijl is dat alle mensen op je foto wazig zijn.

Dan kun je beter de X-T30 met snellere lenzen (groter diafragma) kopen.

En die adapter zou ik niet aanraden. Zelfs Canon -> Sony (de best werkende combi) levert nog af en toe problemen op. Gewoon alles verkopen en native glas aanschaffen. Die Fuji lenzen zijn sowieso beter dan het Canon glas dat je nu hebt.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 11:48
Wat betreft je wensen omtrent astro fotografie en landschappen is Fujifilm niet de beste keus. De keuze voor een groothoek is maar zeer beperkt.

Het probleem waarbij je nu met low light tegen aan loopt is je 10-18mm 4.5.

Mooie optie is een Canon 90D of Canon M6ii (let op mark2) je hebt dan nog budget over om voor een lichtsterke groothoek te shoppen. Sigma heeft voor de m6 bijvoorbeeld net een 16mm 1.4 uitgebracht.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Waarom niet gewoon een Canon M serie? Kun je je glas hergebruiken.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Overstappen naar Fuji gaat gepaard met het verlies van je huidige lenzen die je met verlies kan doorverkopen, maar dan kom je wel in een APS-C ecosysteem terecht met een uitgebreide keuze van relatief lichte en compacte native lenzen. De retro look van de Fuji camera's spreekt veel mensen aan.

Wil je je huidige lenzen behouden, want het zijn gewoon kwalitatief goede lenzen die je hebt, dan kun je voor jouw budget overstappen naar bijvoorbeeld de nieuwe Canon M6 mkII. Een spiksplinternieuwe sensor die tot de absolute APS-C top behoort als het gaat om ruisprestaties in het donker, dynamisch bereik en een resolutie van 32 megaspikkels.

Je huidige Canon lenzen kun je met de Canon mount-adapter geheel probleemloos gebruiken op de Canon body. De native EF-M lenzen zijn gunstiger geprijsd en zijn van goede kwaliteit en er zijn nu ook voor de meeste doeleinden compacte lichtsterke primes beschikbaar. Alleen mis je native lichtsterke zoomlenzen.

Heel persoonlijk zou ik ervoor kiezen om te blijven bij Canon, omdat je gewoon al prima glas hebt. Het verlies dat je maakt op het doorverkopen van je lenzen en ook nog eens de kosten die erbij komen om Fuji-lenzen-in-dat-bereik te kopen vind ik te veel (bijvoorbeeld: Fuji's 10-24/4 lens is €899). Daarvoor is het verschil met de Fuji XT-30 en de Canon M6 II te klein, beiden zijn echt top APS-C systeemcamera's.

Succes met de keuze!

• Auke_
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-09 18:57
Bedankt voor alle nieuwe inzichten en snelle reacties! Ik ga er zeker nog even goed over nadenken.

Ik denk dat de Canon M6 II inderdaad ook een mooie optie is icm met een nieuwe groothoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1