• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Tweakers,

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft;
Ik zal per eind dit jaar uit dienst gaan (mutual agreement) en kom daardoor in aanmerking voor een ww uitkering. (eerste keer in mijn leven, ben 35 jaar).

Normaal gesproken probeer je te job hoppen.. Maar ik doe dat nu even niet omdat ik eigenlijk al jaren als zzp'er (consultant) wil gaan werken.

Ik heb 18 maanden recht op WW volgens de online rekenmodellen.
Nou weet ik inmiddels dat er een regeling is om 70% van de WW te krijgen als je als ZZPér wil starten (met "startperiode")

https://www.uwv.nl/partic...-bedrijf-met-startperiode

Dit klinkt interessant; 6.5 maanden 70% van de ww naast je ZZP activiteiten.

Mijn vraag is; is dit echt het geval of wordt er gekeken naar je gegenereerde inkomsten en wordt het daarna alsnog afgeroomd? Of is die 6.5 maanden @ 70% van de WW gegarandeerd ongeacht hoeveel je zelf aan omzet realiseert?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het maakte niet uit wat je in die 6,5 maand verdient, er zal niets worden afgeroomd. Een kennis van me heeft hier ook gebruik van gemaakt en hoeft niets te verantwoorden over verdiensten ten aanzien van een korting op zijn WW.

Let wel op dat je je pas mag inschrijven in het KVK zodra je plan is goedgekeurd en dit proces een maand kan duren. Schrijf je nu dus nog niet in als ZZP'er maar pas als je bedrijfsplan door het UWV is goedgekeurd!

• procyon
FiXeR.nl schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:48:
Het maakte niet uit wat je in die 6,5 maand verdient, er zal niets worden afgeroomd. Een kennis van me heeft hier ook gebruik van gemaakt en hoeft niets te verantwoorden over verdiensten ten aanzien van een korting op zijn WW.

Let wel op dat je je pas mag inschrijven in het KVK zodra je plan is goedgekeurd en dit proces een maand kan duren. Schrijf je nu dus nog niet in als ZZP'er maar pas als je bedrijfsplan door het UWV is goedgekeurd!
Daar ging ik in mijn business case ook eigenlijk al wel vanuit. Maar ik las later dit:
Tijdens de startperiode hoeft u geen uren voor uw eigen bedrijf aan UWV op te geven. Is de startperiode van 26 weken voorbij? Dan moet u de uren die u als zelfstandige werkte wel aan ons doorgeven. Het gaat daarbij om alle uren, zowel de directe als de indirecte uren. Deze uren trekken wij af van uw WW-uitkering. U geeft uw uren door met de Inkomstenopgave.

Op basis van uw gewerkte uren berekenen wij een zogenoemd ‘fictief inkomen’ per maand. Dit fictieve inkomen trekken wij blijvend van uw WW-uitkering af. Dit is niet het inkomen dat u die maand heeft verdiend, maar het is een berekening. Hoe berekent UWV het ‘fictieve inkomen’?
Dus het lijkt erop dat ze dat toch weer terug willen vorderen...
Maar blij om te horen dat die kennis van je hier dus geen last van had, hier hoopt ik op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 14:44
procyon schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:19:
[...]

Daar ging ik in mijn business case ook eigenlijk al wel vanuit. Maar ik las later dit:

[...]

Maar blij om te horen dat die kennis van je hier dus geen last van had, hier hoopt ik op :)
Hoe voel jij je er bij als het heel goed gaat :?

Ik snap je instelling: heel safe, want je hebt ww (ben je dan wel ondernemer) :?
Maar: als jij een opdracht vind voor 40 uur met een mooi uurtarief. Ben je dan ook zo netjes om je uitkering stop te zetten :?

Lijkt mij niet meer dan normaal dat wanneer je een mooie omzet draait dat je de uitkering terug moet betalen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:22
procyon schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:19:
[...]

[...]

Dat spreekt elkaar toch niet tegen? Volgens mij gaat dat 2e deel over je WW-uitkering na de opstartperiode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
ybos schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:00:
[...]

Hoe voel jij je er bij als het heel goed gaat :?

Ik snap je instelling: heel safe, want je hebt ww (ben je dan wel ondernemer) :?
Maar: als jij een opdracht vind voor 40 uur met een mooi uurtarief. Ben je dan ook zo netjes om je uitkering stop te zetten :?

Lijkt mij niet meer dan normaal dat wanneer je een mooie omzet draait dat je de uitkering terug moet betalen :?
We gaan nu offtopic. Maar ik ga wel even met je mee ;)

Ik neem waar ik recht op heb.. misschien gaat het de eerste x maanden inderdaad goed. En misschien gaat ergens volgend jaar Deutsche bank failliet en zitten we weer in een 2 jarige recessie. Ik kan dan (want zelfstandige) geen enkele aanspraak doen op een sociaal vangnet.

Daarbij heb ik nooit aanspraak gemaakt op enig sociaal vangnet. Dus er is al bijna 20 jaar social.security premies afgedragen door mijn werkgevers.

Als laatste, ik kan voor een heel behoorlijk uurloon als zzp'er bij mijn huidige werkgever aan de slag na mijn ontslag. Voorwaarde voor deze 6 maanden ww is dat je niet mag werken voor je oude werkgever.

Alternatief is dus voor een wellicht lager uurtarief aan de slag bij een ander bedrijf. Dit kost mij geld waarvan ik hoop dat de WW het weer (deels) offset. Het is dan belangrijk om te weten hoeveel dat dan potentieel is. ;)

Daarbij is weten op voorhand een vereiste, of ik het daadwerkelijk zo zal uitvoeren zien we dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:48
Hoe is dit afgelopen?

Ik zit ook te kijken om in plaats van te solliciteren met volledige WW, mij te richten op zelfstandig ondernemer worden met een vaste lagere WW.

Hebben mensen ervaring met dit proces? Gaat bij mij ook om consultancy als ZZP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
ja indien je recht hebt op WW en dus niet verwijtbaar werkloos bent (opzeggen of OOSV), kun je direct WW aanvragen en dan vanuit de WW als ondernemer aan de slag gaan. Ik zou dit wel aanraden denk ik en niet wachten totdat je blijkbaar toch niet voldoende binnen krijgt aan opdrachten/inkomen.

Er is een versie waarbij je gekort wordt op je uitkering en de uren ernaast geen effect hebben er je kan ervoor kiezen om iedere maand het door te geven en dan per gewerkt uur gekort te worden.

in dat laatste geval gaat UWV rekenen wat je per uur kost, je uurloon op basis van je oude salaris. Indien je geld verdiend moet je dan opgeven hoeveel uur je hebt gewerkt en het gaat dan niet zozeer om hoeveel je hebt verdient. Je wordt voor ieder uur gekort op je uitkering en in de praktijk blijkt dat werken naast de WW loont want ze korten niet een euro op euro. Ze korten op je gewerkte uren adhv je ww uurloon op je WW maandloon.

Ik heb zelf gezien en ik zou het zo aanpakken, Dus maandelijks opgeven en je volledige WW ook aanvragen. Let wel op dat je jezelf niet tekort doet, want wat is werken precies? Is dat een betaald uur of is dat voorbereiding cq een cursus doen. In je eerste maanden als ZZP'er en of ondernemer ben je ook veel tijd vaak kwijt aan zaken die nog niets op hebben geleverd. Het UWV vind dat je werkt als je met je administratie of ondernemingsplan bezig bent. Het is dus hier echt oppassen. Het is enigszins onredelijk om aan te nemen dat je full time werkt als ondernemer en je broek op kan houden in de eerste maanden.

Indien je die uren gebruikt voor de belastingdienst en om aan ondernemers zelfstandigenaftrek te te komen is dat fiscaal mogelijk en kan je de uren opgeven. Echter het UWV vindt het weer werkuren.. en ziet de aftrek fiscaal als inkomen trouwens.

Het UWV ziet niet direct dat je die aftrek hebt gebruikt de Belastingdienst geeft wel een inkomen door maar niet volledige aangifte.

Overigens als je fulltime een opdracht hebt en dus in de WW zit is dat geen issue, je geeft het gewoon op aan het einde van de maand cq wanneer ze het vragen en dan gaan ze het met de volgende maand verrekenen. Valt vaak mee omdat je ouder uurloon meestal hoger is dan je ww uurloon, Ik had in het verleden ook een keer een full time opdracht van een maand en dat is geen probleem als je dat opgeeft aan het UWV aan het einde van de maand maar ze verrekenen het later wel, en kan als je weer werk hebt volledig kan je verplicht of gehouden zijn de laatste maand of twee maanden in het ergste geval moet terug betalen. Gelukkig kijken ze per maand en niet naar het totaal in een jaar, het gaat erom wanneer je bent gestart met werken.

Indien het net als de toeslagen gaat om het totaalbedrag dat je per jaar verdiend en dan achteraf geen recht had op een uitkering komen erg veel mensen in de problemen....

Verder even uit mn hoofd indien je gaat werken voor de laatste werkgever als ZZP; er wordt vaak aangenomen dat het een constructie om te ontwijken. Het is echter niet ondenkbaar dat je in een dergelijke situatie raakt en toch echt geen oplichter bent.

De BD kijkt naar je zelfstandigheid en dat je ook echt ondernemer bent en dat kan uit meerdere zaken blijken. Het is echter niet handig om het te doen maar indien het wel het geval is kan je de BD ook inlichten dat je dit zo gaat doen, het is niet meteen fraude. Het is alleen niet zo handig.

[ Voor 50% gewijzigd door LucyLG op 08-02-2020 04:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
LucyLG schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 04:13:

Ik heb zelf gezien en ik zou het zo aanpakken, Dus maandelijks opgeven en je volledige WW ook aanvragen.
Dus volledige WW als in 75% eerste twee maanden en 70% daarna? Hoe zit het daarbij met sollicitatieplicht?

De andere methode met een vaste lagere (29% lager volgens website UWV, wat mij dan 75% x 0,71 lijkt in de eerste 2 maanden? Of bedoelen ze procentpunten?) WW waarbij je niet gekort wordt op eventuele inkomsten uit je onderneming in die periode trok nu mijn aandacht.

Maar nu ik jouw post lees nog even berekenen ahv verschillende scenario's qua uren en inkomsten hoe het met volledige WW met aftrek uitpakt. Is daar een rekenmodel voor? Of iig de theoretische berekening die ze toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Sollicitatieplicht geldt direct bij reguliere ww. Bij de ww waarbij je als zelfstandige start niet. De korting op je Ww is niet voor twee maanden maar continue en jouw eerste aanname lijkt me juiste wat betreft korting.

Als je al opdrachtgevers en inkomsten direct verwacht moet je gaan kijken wat beste past. Waar je gebaad bij bent.

Ik kan het rekenmodel schetsen wat betreft uurloon dat ww in mindering brengt naar die moet je even tegoed houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:10
Houd ook rekening met de maximale dagvergoeding vanuit de WW. Indien je hoger verdiende, dan kun je daar op gekort worden. Ik zou de online training van UWV volgen dan ben je volledig op de hoogte: https://www.werk.nl/werkz...-bedrijf/online-training/

Deze training moet je van het UWV volgen indien je kiest om gebruik te maken van de onderzoeksperiode. Volgens mij duurt deze 6 weken en mag je gebruiken om voorbereidingen te treffen op voor jezelf te starten. Na de onderzoeksperiode start je pas met de onderneming en loopt je uitkering nog 26 weken door (indien je daar recht op hebt op basis van je arbeidsverleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
procyon schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:25:
[...]

Als laatste, ik kan voor een heel behoorlijk uurloon als zzp'er bij mijn huidige werkgever aan de slag na mijn ontslag. Voorwaarde voor deze 6 maanden ww is dat je niet mag werken voor je oude werkgever.

Alternatief is dus voor een wellicht lager uurtarief aan de slag bij een ander bedrijf. Dit kost mij geld waarvan ik hoop dat de WW het weer (deels) offset. Het is dan belangrijk om te weten hoeveel dat dan potentieel is. ;)

Daarbij is weten op voorhand een vereiste, of ik het daadwerkelijk zo zal uitvoeren zien we dan wel.
Aan de slag als ZZP bij je huidige na ontslag? Volgens mij mag dat niet zomaar en wordt dat al gauw gezien als een verkapt dienstverband. Getuigd ook niet echt van ondernemerschap dus je zult er sowieso meerdere klanten op na moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
funkylicious schreef op zondag 9 februari 2020 @ 07:49:
Houd ook rekening met de maximale dagvergoeding vanuit de WW. Indien je hoger verdiende, dan kun je daar op gekort worden. Ik zou de online training van UWV volgen dan ben je volledig op de hoogte: https://www.werk.nl/werkz...-bedrijf/online-training/

Deze training moet je van het UWV volgen indien je kiest om gebruik te maken van de onderzoeksperiode. Volgens mij duurt deze 6 weken en mag je gebruiken om voorbereidingen te treffen op voor jezelf te starten. Na de onderzoeksperiode start je pas met de onderneming en loopt je uitkering nog 26 weken door (indien je daar recht op hebt op basis van je arbeidsverleden).
Inmiddels de training gedaan, deze moet ook voor de startperiode.

De onderzoeksperiode is inderdaad zes weken, maar korter kan ook. Deze periode mag je enkel oriënteren maar niets ondernemen, dit omvat ook dat je geen reclame mag maken. Tijdens de onderzoeksperiode ontvang je zover ik begrijp de volledige WW en heb je geen sollicitatieplicht.

De startperiode is 26 weken of korter (afhankelijk van aantal maanden ww), hierin heb je vrijstelling van solliciteren en maakt het niet uit hoeveel uur je aan je onderneming besteed noch hoeveel je verdient. Mocht je langer dan 26 weken ww hebben dan kan je na startperiode nog recht hebben op ww als je bijvoorbeeld besluit niet door te gaan met je onderneming of gedeeltelijk.

De startperiode betreft een vaste, lagere uitkering (je maandelijkse WW * 0,71)

Voor aanvang van de startperiode mag je geen activiteiten tot een eigen onderneming ondernomen hebben, anders kom je niet in aanmerking. Inschrijven kvk mag wel bijvoorbeeld een week ervoor. Andere voorwaarde is inderdaad dat je niet voor je laatste werkgever aan de slag gaat. Dit is wel toegestaan maar dan schuif je van de startperiode regeling naar de urenverwerking regeling. Om deze reden dien je je opdrachtgevers te communiceren naar het uwv.

Het alternatief op de startperiode die je sws mag kiezen, is om volledige WW te ontvangen en je al je uren moet doorgeven, zowel directe (facturabele) uren als indirecte (reistijd, reclame, administratie). Deze uren rekenen ze aan het uurloon van je laatste baan en korten deze blijvend op je ww.

Als je 2000 ww ontvangt en je verdiende 25 per uur dan is het bijvoorbeeld zo dat als je in eerste maand 40 uur besteed aan je onderneming je 1000 euro fictief inkomen hebt en 1000 aangevuld krijgt. Je krijgt een aanvulling zolang je fictieve inkomen niet boven 87,5% van je ww uitkering komt. Je echte inkomen kan zo hoog of laag zijn, dit is waar ze mee rekenen.

Met blijvend korten wordt bedoeld dat als je in 1e maand dus 40 uur besteed hebt, ze in tweede maand ook met minstens 40 uur rekenen, zelfs ook al besteed je die maand maar 20 uur.

Voor de uren die je niet aan onderneming hebt besteed heb je nog sollicitatie plicht.

Al in al lijkt mij de startperiode met een vast, lager bedrag als uitkering mij de beste keuze.

Ondanks dat de training uitgebreid was, echter nog wel wat vragen:

- of je elk moment van onderzoekperiode naar startperiode kan overstappen. Stel je krijgt bijvoorbeeld een klus aangeboden?

Er staat wel:
Er is 1 belangrijke spelregel:
U mag de onderzoeksperiode niet gebruiken voor bedrijfsactiviteiten. Doet u dat wel, dan eindigt de onderzoeksperiode en begint u direct vanuit de WW als zelfstandige.
Maar of die laatste zin inhoud of dat met de voorwaarden van de startperiode kan alsnog of dat je die rechten verliest is niet geheel duidelijk.

- Wanneer kan je de aanvragen indienen voor onderzoek- en/of startperiode? Kan dat zodra je weet dat je contract beëindigd wordt? Je dient denk ik eerst sws de ww zelf aan te vragen?

- Hoe zit het met vakantie tijdens deze vorm van ww?

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 09-02-2020 23:23 ]

Pagina: 1