Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:45
Ik ben op zoek naar de meest efficiënte manier om mijn dak te voorzien van zonnepanelen. Er lagen er 12 op maar deze heb ik verkocht ivm het plaatsen van een dakkapel. Dit zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9taQ9znrn0pRyShfMnnJhH3d/thumb.jpg

Met de dakkapel erbij is de ruimte wat beperkter geworden:

nu

De onderste rij is simpel. Het huis is 4,9m breed, met buitenmuren erbij 5,1m. Dit betekent dus dat ik 5 panelen onderop strak tegen elkaar aan gaan leggen.

Maar dan. Ik zou nog 2 panelen van 1m breed rechts naast het dakraam en tussen de dakramen in kunnen plaatsen. Ook zou ik nog 1 standaard paneel liggend kunnen plaatsen boven het linker dakraam. Alternatief zou zijn om naar 80cm brede Panasonics te kijken maar deze zijn slecht verkrijgbaar en vrij duur.

Wat is de netste oplossing hiervoor? Bedoeling is dat we de panelen zelf gaan plaatsen. Een omvormer van 3,6 kW hebben we al, deze heeft twee strings dus ik zou twee verschillende groepen van panelen kunnen aansluiten.

Alle reacties

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:47
En bovenop het dak van de dakkapel?

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:45
Bovenop de dakkapel komen ook zonnepanelen. Maar die gaan bij de tweede omvormer die op zolder hangt.