Case fans vervangen voor stiller

Pagina: 1
Acties:

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 21:26
Ben van plan mijn systeem wat te upgraden en wil onder andere ook de casefans aanpakken. Die hoor ik nu duidelijk en wil kijken of dat minder kan. Wil zomaar beter installeren. Zijn die ook gelijk weer stofvrij:)

Mijn build (voor wat van toepassing is)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 185,-€ 185,-
1MoederbordenAsus Prime X370-Pro€ 100,-€ 100,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95

Mijn systeem heeft momenteel in plaats van 1 fan achter en 1 fan voor (zoals die aangeleverd wordt) beide fans aan de voorkant zitten op inlaat. Betreft:

1VentilatorenFractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm€ 12,95€ 12,95

Ik heb mijn pc laten samenstellen 2 jaar terug en vermoed dat dit bewust is gedaan vanwege het monster van een CPU koeler. (Top ding en niet hoorbaar) Die dient tevens als uitblaas. (Gok ik en ik voel niks als ik me hand erachter houd)

Als vervanger denk ik na onderzoek aan een "be quit" of een "Noctua" (lelijk) en dan een slagje groter 140mm. Kom ik op 9 varianten uit qua uiterlijk allemaal hetzelfde. Ik sorteer gelijk op 4 pin. Heb ik gelijk PWM te pakken en valt er al de helft af gelukkig.

Waarbij ik me afvraag:
- RPM is niet heel belangrijk toch? Heb volgens mij geen fan nodig te hebben die 3000 RPM kan doen want kom ik toch van zn leven niet aan. En maakt ook weer meer herrie. Dan kan ik direct daar op sorteren en gene met laagst omscreven dba pakken) Huidige case fans kunnen max 1200m RPM.
- Is lager type nog belangrijk? Groeflager, Vloeistof dynamcishe lager? Welke is het stilst?
-Wat ik lees is dat 9 bladen weer gunstiger flow geeft dan 7. (Mijn CPU koeler heeft zelfs 11 bladen maar kan daar geen case fans van vinden)

Als ik bovenstaande aanhoud en als laatst puur op omschreven geluidsniveau afga kom ik uit op de
be quiet! Silent Wings 3 PWM

1Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 19,79€ 19,79

Wel met 7 bladen ipv. 9. Is 1000 RPM voldoende? Ik speel af en toe zware games en overclock niet.

Als ik dan succesvol mijn voorste 2 case fans voor invoer weet te vervangen wil ik misschien 1 van die 2 aan de achterkant als afvoer installeren. Ik vraag me alleen af of die ruimte niet te krap is. Dit is welgeteld 6cm afstand tussen achterkant case en CPU. Is dit voldoende of zit het dan te dicht op elkaar dat het gaat storen met de CPU koeler?

Ipv. 2x 140mm fans aan de voorzijde kan ik volgens handleiding van mijn case ook 3x 120mm installeren maar zoals het nu zit zit het onderste gedeelte, die interne kast in de weg. Daar zit volgens mij me harde schijf in dus kan toch ook niet zomaar naar achteren?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7kVF88z/20191120-183912.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/swHBWGs/20191120-184037.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rFp6d2r/20191120-184107.jpg
maffia way

• Klaas25
Huidige 2 case fans draaien nu op 900rpm na 5 uur pc gebruik waarvan 1 uurtje gamen. Verder normaal gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Klaas25 op 20-11-2019 23:24 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je kan er gerust 2x2 in hangen. Ook achter de cpu koeler is het geen probleem. Dan heb je ook genoeg flow bij lage snelheden

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Die fans zijn Top die Be quiets,zelfs in een overclockte pc.

Deze zijn zeer stil trouwens ook op 1000rpm,dus voluit.

Ik heb 5 van dit fans in mijn systeem zitten,

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 20-11-2019 23:35 ]

• Klaas25
418O2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:28:
Je kan er gerust 2x2 in hangen. Ook achter de cpu koeler is het geen probleem. Dan heb je ook genoeg flow bij lage snelheden
Achter is slechts plek voor 1. Of bedoel je dan ook nog 1 tegen de bovenkant aan?
freaky35 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:34:
Die fans zijn Top die Be quiets,zelfs in een overclockte pc.

Deze zijn zeer stil trouwens ook op 1000rpm,dus voluit.

Ik heb 5 van dit fans in mijn systeem zitten,
Ja vandaar mijn oog erop. Vraag me alleen af of die 1000rpm genoeg is. (ik zit nu al op 900. Zal eens opletten bij zware game na 1 uur) De volgende stap is 1600rpm maar gelijk stukje luidruchtiger.

Heb jij dan 3 in en 2 uit? En cpu koeler niet meegeteld?

[ Voor 3% gewijzigd door Klaas25 op 20-11-2019 23:40 ]

• 418O2
  • Nu online
Klaas25 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:39:
[...]

Achter is slechts plek voor 1. Of bedoel je dan ook nog 1 tegen de bovenkant aan?
ja
[...]

Ja vandaar mijn oog erop. Vraag me alleen af of die 1000rpm genoeg is. (ik zit nu al op 900. Zal eens opletten bij zware game na 1 uur) De volgende stap is 1600rpm maar gelijk stukje luidruchtiger.
Als ik jou was zou ik 1 fan naar achteren verplaatsen en een beetje spelen met snelheden. Dit zou al genoeg moeten zijn

• Klaas25
418O2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:40:
[...]
ja

[...]

Als ik jou was zou ik 1 fan naar achteren verplaatsen en een beetje spelen met snelheden. Dit zou al genoeg moeten zijn
Dat zelf aanpassen moet ik me dan nog maar in verdiepen. Liever installeer ik het en moet het automatisch gaan. Zo min mogelijk rpm en zo stil mogelijk bij normaal gebruik en gewoon automatisch opvoeren wat de vraag isbij het warm worden door een game of andere grafische dingen.

• 418O2
  • Nu online
Klaas25 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:49:
[...]

Dat zelf aanpassen moet ik me dan nog maar in verdiepen. Liever installeer ik het en moet het automatisch gaan. Zo min mogelijk rpm en zo stil mogelijk bij normaal gebruik en gewoon automatisch opvoeren wat de vraag isbij het warm worden door een game of andere grafische dingen.
In je bios kan je een fancurve instellen voor je case fans. Dat is een grafiekje met cpu temperatuur vs snelheid. Met een beetje klikken en slepen kan je dat instellen.

Tot 60c op 20% bijvoorbeeld en dan oplopend tot 100% bij 90c. Dat is 2 minuten werk en geeft je een stille pc

• Klaas25
418O2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:51:
[...]

In je bios kan je een fancurve instellen voor je case fans. Dat is een grafiekje met cpu temperatuur vs snelheid. Met een beetje klikken en slepen kan je dat instellen.

Tot 60c op 20% bijvoorbeeld en dan oplopend tot 100% bij 90c. Dat is 2 minuten werk en geeft je een stille pc
Denk niet eens dat ik het ooit 90c binnen heb gehad :P Maar oke bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken daar.
Hopelijk kan je het niet verkloten door je fans "praktisch uit te zetten" en je desktop te veranderen in een kachel.

• 418O2
  • Nu online
Klaas25 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:54:
[...]

Denk niet eens dat ik het ooit 90c binnen heb gehad :P Maar oke bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken daar.
Hopelijk kan je het niet verkloten door je fans "praktisch uit te zetten" en je desktop veranderd in een kachel.
Met een klein beetje flow zit je al goed. Als je gewoon instelt dat hij boven de 85c vol blaast komt het wel goed. En dan nog, als het te heet wordt slaat hij af

• Klaas25
418O2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:55:
[...]

Met een klein beetje flow zit je al goed. Als je gewoon instelt dat hij boven de 85c vol blaast komt het wel goed. En dan nog, als het te heet wordt slaat hij af
Ik heb net gekeken in de bios en kan inderdaad schuiven in een grafiek maar niet erg flexibel.
Ze draaien hoe dan ook vanaf minuut 1 op 60% en dan omhoog richting 100% (normaal, speed of welke instelling dan ook)

Ik kan ze wel uitzetten onder manual en dan gaan ze verplicht aan als het 35c wordt en dan ook direct weer starten op 60% en zo omhoog naarmate het warmer wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Klaas25 op 21-11-2019 00:20 ]

• 418O2
  • Nu online
Klaas25 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 00:19:
[...]

Ik heb net gekeken in de bios en kan inderdaad schuiven in een grafiek maar niet erg flexibel.
Ze draaien hoe dan ook vanaf minuut 1 op 60% en dan omhoog richting 100% (normaal, speed of welke instelling dan ook)

Ik kan ze wel uitzetten onder manual en dan gaan ze verplicht aan als het 35c wordt en dan ook direct weer starten op 60% en zo omhoog naarmate het warmer wordt.
60% is niet echt hoorbaar toch? Bij veel minder starten ze misschien niet eens op

• Klaas25
Ik bedacht me nog wel het volgende:

Als ik gewoon toch de BeQuit 140mm fans met max 1600 RPM en 28 dBA geluid produceer koop dan zullen ze meestal minder dan 1000 RPM draaien. En dan is het geluid overeenkomend als de BeQuit 140mm fans die max 1000 RPM doen toch? Dus op 1000 RPM doet de high speed variant ook 15,5 dBA Want ze zijn verder precies hetzelfde.

De high speed variant kan gewoon paar stapjes verder (Met als gevolg luider)

• Klaas25
Ik heb vandaag me case fans dus vervangen voor de BeQuit varianten.

140mm High speed PWM varianten die tot 1600 RPM kunnen.

Nu kan ik 2 fans. 1 achter en de onderste voorin wijzigen en zelfs ook uitzetten in de bios.
Deze heten FAN1 (achterste als uitlaat) en FAN2 (voorste onderste inlaat)
Daarnaast kan ik de CPU fans harder en zachter doen. (maar neit uit al kan ik in bios wel op 0 zetten)

Echter de bovenste fan voorin kan ik niet besturen en die draait volgens de bios vanaf de eerste seconde op 1600. Dus de max. Deze heet WPUMP+

Weten jullie misschien waar ik deze kan aanpassen? Speedfan heb ik net gedownload maar snap ik niet echt wat van.

En zoals gezegd in de bios kan ik er slechts 3 (incl. de CPU blok) aanpassen. Ipv. alle 4. Hij laat ze wel allemaal zien en ook hoe hard ze staan.

Op de foto heb ik de pin van bovenste fan uitgetrokken daarom staat die uit. En dan is me pc echt doodstil. Die andere maken totaal geen geluid. Alleen als k de pin erin doe gaat die bovenste fan direct op 1600 en dus eigenlijk luider dan me case fans waren. :/ (logisch op 1600 vs 1000)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QDbpN4f/20191223-185058.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C9fSmG2/20191223-185131.jpg

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:30
Welk moederbord heb je?

• freaky35
  • Nu online
foto is onduidelijk,is heeft de stekker van de fan 3 of 4 pins.

Bij 3 heb je geen PWM fan en dan moet je de fan modus in de bios aanpassen

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:39
Zo te zien heb je een Asus moederbord. Ik raad je aan om Asus FanXpert te downloaden. Met dat programma kan je van alle fans heel gemakkelijk een profiel instellen.
Ik gebruik het al jaren en ben er heel tevreden over. Alles werkt binnen Windows, dus je hoeft niet telkens naar je bios om aanpassingen te doen. Bij simpele taken heb ik het zo ingesteld dat mijn case fans uit gaan en met gamen zet ik ze aan. Dus nagenoeg altijd stilte en goede koeling wanneer nodig. Al mijn fans zijn echter wel 4 pins pwm, dus ik weet niet zeker of een 3 pins fan ook volledig instelbaar is met dit programma.

• Klaas25
Asus Prime X370-Pro
freaky35 schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:41:
foto is onduidelijk,is heeft de stekker van de fan 3 of 4 pins.

Bij 3 heb je geen PWM fan en dan moet je de fan modus in de bios aanpassen
4 pins.

• freaky35
  • Nu online
Fan direct op het mobo aangesloten?
En welke header gebruik je?

• Klaas25
cordonbleu schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:47:
Zo te zien heb je een Asus moederbord. Ik raad je aan om Asus FanXpert te downloaden. Met dat programma kan je van alle fans heel gemakkelijk een profiel instellen.
Ik gebruik het al jaren en ben er heel tevreden over. Alles werkt binnen Windows, dus je hoeft niet telkens naar je bios om aanpassingen te doen. Bij simpele taken heb ik het zo ingesteld dat mijn case fans uit gaan en met gamen zet ik ze aan. Dus nagenoeg altijd stilte en goede koeling wanneer nodig. Al mijn fans zijn echter wel 4 pins pwm, dus ik weet niet zeker of een 3 pins fan ook volledig instelbaar is met dit programma.
Dan kom ik uit op Ai Suite 3 wat steeds gedownload wordt. Die had ik ook al sinds kort. Staan indd de fans weer in en kan alleen treshold aanpassen? Staat nu op 0 en kan ik verhogen. Geen idee wat dat inhoudt.

Verder zie ik niet hoe ik hier de fans kan instellen.

Edit: Waren wat onderdeeltjes te downloaden en heb het nu voor me :)

[ Voor 3% gewijzigd door Klaas25 op 23-12-2019 20:15 ]

• Klaas25
Wat is een beetje normaal om in te stellen dan?

2 in moet me 1 uit dan het dubbele zijn zodat perse gelijk is in toeren?

CPU block zit er ook nog tussen met 2 fans. Me achterste fan zit er redelijk dicht op.

[ Voor 63% gewijzigd door Klaas25 op 23-12-2019 20:28 ]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:56
Klaas25 schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:27:
Wat is een beetje normaal om in te stellen dan?

2 in moet me 1 uit dan het dubbele zijn zodat perse gelijk is in toeren?

CPU block zit er ook nog tussen met 2 fans. Me achterste fan zit er redelijk dicht op.
Ik zou alle 3 de case fans tot zo'n max 1000 RPM laten gaan zodra je CPU een temp van 70 graden oid bereikt met een vrij lineaire lijn tot die tijd.

• Klaas25
Wekko306 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 06:17:
[...]

Ik zou alle 3 de case fans tot zo'n max 1000 RPM laten gaan zodra je CPU een temp van 70 graden oid bereikt met een vrij lineaire lijn tot die tijd.
Ok bedankt.

Doet het goed nu en de pc is echt stil. Alleen bij het opstarten moet 1tje eerst vol aan blazen, zakt dan wat af, gaat weer hard en zakt dan weer af. In de tussentijd is pc opgestart naar bureablad en dan blijft alles op laag ingestelde toeren draaien.

Weet iemand waarom bij opstarten de fans of 1 fan zich even moeten laten horen?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:56
Klaas25 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:09:
[...]

Ok bedankt.

Doet het goed nu en de pc is echt stil. Alleen bij het opstarten moet 1tje eerst vol aan blazen, zakt dan wat af, gaat weer hard en zakt dan weer af. In de tussentijd is pc opgestart naar bureablad en dan blijft alles op laag ingestelde toeren draaien.

Weet iemand waarom bij opstarten de fans of 1 fan zich even moeten laten horen?
Ligt eraan hoe je het hebt ingesteld. Als je het in de bios hebt gedaan zullen ze allemaal hooguit een seconde oid tijdens opstarten wat sneller draaien. Als je het met een andere applicatie in Windows hebt ingesteld kan het zijn dat ze voluit draaien totdat de settings vanuit die applicatie is ingeladen.

• Klaas25
Wekko306 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:15:
[...]

Ligt eraan hoe je het hebt ingesteld. Als je het in de bios hebt gedaan zullen ze allemaal hooguit een seconde oid tijdens opstarten wat sneller draaien. Als je het met een andere applicatie in Windows hebt ingesteld kan het zijn dat ze voluit draaien totdat de settings vanuit die applicatie is ingeladen.
In de bios kan ik allen maar FAN1 FAN 2 en de CPUFAN instellen. Mijn 4e fan heet Waterpump+

Deze staat wel netjes in AIsuite 3 van Asus maar niet in in de BIOS. Daarom gaat die ene FAN (Waterpump+) dus vol aan bij het opstarten en zakt af als me bureablad in beeld komt en AIsuite 3 op de achtergrond start.

Echter zou ik zonder AIsuite 3 willen werken want aldus AVAST vraagt dit programmatje nogal wat van de snelheid van me pc.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r7LcCV1/Naamloos.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Klaas25 op 29-12-2019 14:35 ]

• Klaas25
Weet iemand waarom ik de waterpump fan niet kan zien in de bios?
Pagina: 1