Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
Bij gebrek aan een topic, bij deze. :+

Wat is post-rock?
Een vorm van experimentele rock met langere, uitgestrekte composities (nummers klinkt een beetje oneerbiedig in dit genre :+ ) die gekarakteriseerd worden door een lange opbouw en een dikwijls melancholische sfeer. Post-rock is in de regel instrumentaal, maar vocals komen hier en daar ook voor.

Meest bekende namen
Van deze generatie zijn dat toch wel Explosions In The Sky, Godspeed You! Black Emperor, Sigur Rós, God Is An Astronaut en This Will Destroy You. De beginselen liggen bij bands als Talk Talk en Slint en na een aardige evolutie zijn er inmiddels duizenden post-rock bands te vinden, van IJsland tot aan Australië.

Optredens / concerten
Helaas lastig om goed bij te houden, hopelijk helpt dit topic daarbij. :+

Een aantal noemenswaardige Youtube-kanalen:
- WherePostrockDwells _/-\o_ O+
- InTheWoods
- Worldhaspostrock

Met name het eerste kanaal uploadt wekelijks en gaat dit binnenkort full-time doen als ik me niet vergis. De moeite waard om alle kanalen eens in de zoveel tijd te checken.

YouTube: This Will Destroy You - The Mighty Rio Grande

YouTube: Implosions And Her

YouTube: Silent Island - Stormvalley (2018) (New Full Album)

YouTube: Explosions in the sky - First breath after coma

YouTube: Explosions In The Sky- Your Hand In Mine

Enzovoorts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Sleep Dealer is ook een aanrader:
YouTube: Sleep Dealer

Billions of the brightest stars, secret and unknown planets…Will man ever be able to understand it all? What mysteries and discoveries are hidden there? Nobody knows except the dreamers who are inspired by the cosmos to create the most beautiful tales of distant planets and the eternity of existence.

Sleep dealer is a post-rock one-man-band formed in Moscow, Russia in 2009.

YouTube: Sleep Dealer - The Way Home

[This is what you get when you mess with us]

• Xa!pt
Ruzor schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:36:
Sleep Dealer is ook een aanrader:
YouTube: Sleep Dealer

Billions of the brightest stars, secret and unknown planets…Will man ever be able to understand it all? What mysteries and discoveries are hidden there? Nobody knows except the dreamers who are inspired by the cosmos to create the most beautiful tales of distant planets and the eternity of existence.

Sleep dealer is a post-rock one-man-band formed in Moscow, Russia in 2009.

YouTube: Sleep Dealer - The Way Home
Dat is ook meteen hun beste nummer, inderdaad.

Ken je pg.lost ook al?

YouTube: Pg.lost Heart of Hearts
YouTube: Pg.lost - Crystalline
YouTube: pg.lost - Sheaves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als Sigur Ros een van de bekendere post-rock bands is, dan mag

toch zeker niet ontbreken in de topic start!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Leuk, een post-rock topic! Ik vind het een lekker genre om naar te luisteren tijdens het werk. Op dit moment komt Guided by the Glowing Sea van The American Dollar uit m'n speaker. :)

Ik speel zelf ook bij een bandje. Niet post-rock, voorheen deden we ska-punk maar de ska is er ondertussen bijna helemaal af gesleten en het is nu meer een soort metal punk, maar ook passen we opbouwprincipes toe die ik ook in post-rock herken maar dan vaak wat gecomprimeerder als je begrijpt wat ik bedoel. We doen gewoon wat we zelf leuk vinden, met een drummer, een bassist/zanger, een gitarist, een tenorsaxofonist en een sopraansaxofonist/fluitist (that's me). :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:45
Wat is het verschil met prog rock? Klinkt voor mij qua beschrijving hierboven wel redelijk hetzelfde?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De albums "One" en "Altered State" van Tesseract. doen me er meteen aan denken. Wordt op Wikipedia ook als prog rock beschreven overigens, zoals @s0ulmaster al aangeeft.

"Weather Systems" en "Distant Satellites" van Anathema voldoen er ook nog wel aan denk ik.

Tesseract is wat "ruwer" en Anathema wat "softer".

En zoals gebruikelijk in dit genre, hele albums luisteren natuurlijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2019 09:57 ]

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:57:
De albums "One" en "Altered State" van Tesseract. doen me er meteen aan denken. Wordt op Wikipedia ook als prog rock beschreven overigens, zoals @s0ulmaster al aangeeft.

"Weather Systems" en "Distant Satellites" van Anathema voldoen er ook nog wel aan denk ik.

Tesseract O+
Meer stevig meer beter :9

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10 09:43

superwashandje

grofheid alom

[YouTube: Anathema - Serenades (Full Album)] ;)

het leuke aan anathema is dat je per album de progressie hoort van vroeger tot nu. (danny de gitarist afgelopen week nog gezien ;) )

wel jammer dat ik long distance calling nog niet tegen ben gekomen in dit topic:

voor mij de beste post-rock die ik ken. ik heb veel van de andere namen wel eens geluisterd maar dit is de enige waar ik consistent bij terug kom.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mijn bijdrage (ooit gevonden via wherepostrockdwells). Ik vind het hele album echt fan-tas-tisch:

@superwashandje Serenades en het andere oudere werk hebben dan ook helemaal niks met post/prog rock te maken ;)

• Xa!pt
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:57:

Tesseract. _/-\o_ Was voor mij wel de ontdekking van dit jaar. De stemmen van de zangers zijn ook ongelofelijk mooi, maar op de e.o.a. manier prefereer ik de instrumentale versies. Vooral van 'One' en 'Altered State'. O+

Overigens kan post-rock ook wel hard zijn.
YouTube: Russian Circles - Station
YouTube: Russian Circles - Vorel (Official Audio)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anesthetize
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:06
Een post-rock topic waar Tesseract en Anathema worden aangehaald, maar geen MONO, Red Sparowes of Mogwai, dat kan natuurlijk niet :') :9

Buiten de eerste 4 Godspeed platen mijn favoriet in het 'pure' post-rock genre, MONO - Hymn to the Immortal Wind.

Van Red Sparowes is al lang geen nieuw werk verschenen, maar binnenkort staan ze op Roadburn voor een eenmalig concert (hopelijk leidt het tot meer)

Mogwai is een van de grondleggers van de moderne post-rock en mag hier niet ontbreken

Minder bekend maar ook leuk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 13:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mono!
Twee keer gezien op Roadburn dit jaar (waar ik de show in het Patronaat veel beter vond dan die in de grote zaal met het Jo Quail quartet).
Red Sparrowes is volgend jaar te bewonderen op Roadburn, zal mij benieuwen!

Ik ben geen groot post rock fan. Maar af en toe is het wel lekker. In kleine porties. Op de één of andere manier slaat de verveling snel toe bij mij.

In het rijtje zwaar post spul (ik heb eigenlijk een hekel aan de toch wel nietszeggende term 'post' :X ) mag Cult of Luna niet ontbreken. Het nieuwe album A Dawn to Fear is weer een pareltje :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Xa!pt
Er ontbreekt nog heel veel, ja.

Zo staan Toundra en And So I Watch You From Afar er ook nog niet bij.

Toundra:
YouTube: Toundra (II) [Full Album]

YouTube: Toundra (III) [FULL ALBUM]

And So I Watch You From Afar:
YouTube: And So I Watch You From Afar - And So I Watch You From Afar (Full Al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 14:48
Dit topic ook maar eens volgen. Groot liefhebber van April Rain die ik hier nog niet genoemd heb zien worden. Dus bij deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Weet niet of meer mensen hier bekend zijn met ...And You Will Know Us by the Trail of Dead? Hun eerdere werk is wat te stevige rock om echt onder het post en prog rock label te vallen denk ik maar ze hebben wel een aantal lange nummers die je daar onder zou kunnen schalen. Met name op het album Tao of the Dead dat wat experimenteler is.

Strange News From Another Planet heeft een beetje alle stijlen die de band in de rest van het album laat horen, vind het een ijzersterk nummer. Of misschien zijn het wel 4 verschillende nummers verwoven in 1 lang nummer, daar ben ik nog niet over uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
kazuka schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:15:
Weet niet of meer mensen hier bekend zijn met ...And You Will Know Us by the Trail of Dead? Hun eerdere werk is wat te stevige rock om echt onder het post en prog rock label te vallen denk ik maar ze hebben wel een aantal lange nummers die je daar onder zou kunnen schalen. Met name op het album Tao of the Dead dat wat experimenteler is.

Strange News From Another Planet heeft een beetje alle stijlen die de band in de rest van het album laat horen, vind het een ijzersterk nummer. Of misschien zijn het wel 4 verschillende nummers verwoven in 1 lang nummer, daar ben ik nog niet over uit :P

[YouTube: ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead - Strange News From Another Planet...]
Niet onaardig, alleen jammer van de vocals. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Mijn laatste ontdekking is wel een kickje waard. _/-\o_ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:53
Oooh een Post-Rock topic op GoT *O*

Een paar van mijn favorieten in dit genre:

sleepmakeswaves, een band uit Australië:

pg.lost:

[ Voor 24% gewijzigd door equationunequal op 27-05-2020 22:12 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Post-rock....never heard of her....maarruh w00000t <3

Net ff wat Sigur Ros zitten spotifyen en nu draait Oh Hiroshima d:)b

Normaliter draai ik echt alles....zelfs "foute" pop/top40 meuk......maar in hart en nieren een metalhead, opgegroeid met Iron Maiden, Metallica, Rammstein, Sepultura, Marilyn Manson en Pantera afgewisselde met Korn, Suicidal Tendencies en Carcass, etc.

Later de kant op gegaan van Type O Negative, Nine Inch Nails en My Dying Bride.

maar dit Post-Rock segment luistert lekker weg, zit in een lege kantoortuin en ondanks de serene rust lekker mijn koptelefoon op, heerlijk _/-\o_

Ik ben aan boord :w

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt

Wat een verschrikkelijk mooi nummer blijft dit toch. O+ O+

[ Voor 88% gewijzigd door Xa!pt op 14-07-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:59

Tweaker.nu

we all float down here

Hier een link naar een post-rock spotify playlist, ooit eens tegengekomen op reddit

https://open.spotify.com/...75HdgISuyyFHMxmyCu2Q[url]

Ik heb hier heel wat pareltjes gevonden

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Tweaker.nu schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:58:
Hier een link naar een post-rock spotify playlist, ooit eens tegengekomen op reddit

https://open.spotify.com/...75HdgISuyyFHMxmyCu2Q[url]

Ik heb hier heel wat pareltjes gevonden
The Evpatoria Report. O+ _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Xa!pt op 14-07-2020 16:48 ]

Pagina: 1