Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-11 14:05

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen nu daadwerkelijk het 'smart' gedeelte van hun TV gebruiken.

Ik heb het idee dat de TV steeds meer slechts als beeldscherm dient. Je betaalt dan dus een hoop extra geld voor functies die je nooit gebruikt. Kijk je echter naar het aanbod grote monitoren, dan is de prijs daarvan gemiddeld aanzienlijk hoger dan een TV met vergelijkbaar beeldscherm.

De Samsung QB65R bijvoorbeeld is een van de 'goedkoopste' 65" schermen, maar is veel duurder dan een smart TV met waarschijnlijk het zelfde scherm (Samsung UE65RU7020 misschien?) Terwijl wegens het ontbreken van het hele TV-gedeelte dit scherm eigenlijk juist een stuk goedkoper zou moeten zijn.

Dit heeft waarschijnlijk vooral met de veel kleinere oplage te maken. Anderzijds is het mogelijk dat beeldschermen met dit formaat worden gebouwd voor veel meer branduren dan een TV, omdat deze voornamelijk commercieel (dus intensief) worden gebruikt. Echter kan ik hier niets over vinden, en ik vermoed het ook niet eigenlijk.

Zal hier ooit verandering in komen? Zal de smart TV verdwijnen, of juist de externe doosjes?

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 16:43
Ik gebruik de Smart TV functies op mijn LG OLEDE557N want alleen daarbij heb ik gegarandeerd de beste kwaliteit op Netflix (heb geen ander apparaat wat Dolby Vision ondersteunt), en het blijft al meer dan 2 jaar vlot werken. Ook behoort het systeem tot het gebruiksgemak van deze TV. Via het Smart TV gedeelte schakel ik vliegensvlug om van bijvoorbeeld Netflix naar hoe ik mijn TV hoofdzakelijk gebruik... als beeldscherm voor mijn PC :P. Ook kan ik de ingebouwde mediaspeler welke probleemloos 4K HDR bestanden van een USB stick afspeelt goed gebruiken.

Echter ik krijg HDR nauwelijks aan de praat via Windows, en helemaal niet via Netflix Windows 10 app. Dus ik ben blij dat het er is.

Ik kan mij echter goed voorstellen dat bij minder bekende merken en goedkope modellen van de grotere het Smart TV gedeelte gewoon beroerd is en het alleen maar de TV moeilijker bedienbaar maakt. Zo was mijn eerste Smart TV een budget Toshiba en voor een budget TV had hij ok beeld, maar de Smart TV rommel die erin verwerkt was vertraagde de hele TV! Dan ben je natuurlijk gauw klaar met dit idee.

Ik zie het niet snel verdwijnen, LG en Samsung in ieder geval hebben tegenwoordig goede platforms waardoor het makkelijk is voor de gemiddelde gebruiker om bijvoorbeeld Netflix op te starten. Veel mensen hebben geen zin in het geknoei met externe kastjes. Stel LG's Smart TV functies waren beroerd, dan had ik zelf geen moeite gehad om de nieuwe Nvidia Shield eraan te hangen. Voor veel mensen is dit echter toch een drempel.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:22
Gebruik ook de interne apps voor Netflix, NPO, Kijk en RTLxl van mijn 6 jaar oude Samsung. Werkt prima. Vraag me wel af hoe lang ze nog ondersteund gaan blijven...
Enkel beeldscherm zonder geluid en smart stuk zou ik ook prima vinden, mits dit dan ook echt een besparing op levert. Dit is zoals je zelf al hebt onder vonden niet het geval, enkel de heel goedkope tv's worden nog zonder smart gedeelte aangeboden...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-11 17:07
Steeds meer diensten (ook die van jouw tv provider) zullen lopen via apps. De apps zijn wat tuners vorige eeuw waren en decoders 10jaar geleden. Maw we gaan steeds meer naar intern ingebakken en steeds minder naar externe boxen.
We zullen ook gaan naar vaker vernieuwen van de toestellen.
Overigens: de meerprijs of kost van het smartgedeelte is nagenoeg verwaarloosbaar, door het weg te halen zou je amper een daling in de verkoopprijs zien.

Verwijderd

Ik gebruik ook het smart gedeelte van mijn tv.
Netflix, Amazon, etc.

Zelfs een CI+ module zodat ik dat stroomslurpende kastje niet meer nodig heb.
Opnemen/terugkijken? Boeit me namelijk niet. Alles is toch wel online te vinden als je iets hebt gemist. En anders pech... het is maar een tv programma.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-11 17:31
Sinds ik een LG OLED 65C8 heb, gebruik ik mijn externe mediaplayers juist niet meer.

-Apple TV 4K -> niet meer aangesloten
-Mediaplayer -> niet meer aangesloten

Verder maak ik gebruik van de interne decoder / CI+ voor Ziggo, dus helemaal 0 externe apparaten meer (op Sonos Playbar na).

Ik gebruik de interne apps voor Netflix, NPO enz en dat werkt perfect. LG heeft dat goed voorelkaar met hun OS. Erg blij mee!

[ Voor 9% gewijzigd door -Muncky- op 21-11-2019 10:07 ]

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:47 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Als je 4K met Atmos geluid wil kijken met Netflix moet je of een Nvidia Shield of een 4K Apple TV kopen, of je gebruikt de Netflix app in de TV zelf en stuurt de audio met ARC naar je surround receiver :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
Ik heb nog een "domme" tv en werkt prima, mocht ik hem vervangen dan is hij of te klein of defect anders komt er geen nieuwe.

Mocht ik een scherm kopen dan kijk ik vooral naar het scherm zelf kwa beeldweergave, zit er smartfuncties op of niet zou mij een zorg zijn want je hoeft het simpelweg niet te gebruiken, hang dat ding dan niet aan internet.

Zou mijn TV dat wel hebben dan zou ik het denk ik ook wel gebruiken, maar opzich mijn NUC kan ook alles en loop ik tegen geen beperkingen aan(gebruik ik Netflix/Disney+/Videoland etc op).

Internet browser op een smart tv heb ik dan nog nooit het voordeel van begrepen, dat is allang vervangen door de smartphone.

[ Voor 97% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2019 10:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 11:25

Famous

R 400+

Ik denk juist dat het heel erg veel gebruikt wordt.
In mijn vriendenkring (25-28 jaar) gebruikt iedereen Netflix en YT veel en in de familie (met kinderen) zie je ook dat ze dit erg veel gebruiken.

Zelf gebruik ik enkel apps op de TV en kijk juist geen normale TV via kpn/ziggo/etc. :)
IPTV, Netflix, Prime en YT zijn mijn apps en ben van (bijna) alles voorzien.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wij maken juist gebruik van de smart TV functionaliteit. De grote apps* zijn allemaal beschikbaar op onze 2015 WebOS TV. Waarom zouden wij dan een extra kastje met extra stroomverbruik, aanschafkosten en aparte bediening in ons TV meubel plaatsen?

*minus Disney+ maar daar hebben wij toch geen interesse in.

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 21-11-2019 10:30 ]

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
je hebt duidelijk de nieuwe webos niet meegemaakt zo te zien. de interne mediaplayer van LG wordt een van de beste gezien. alle apps zijn erg vlot. probeer eens een mediaspeler te kopen met dolby vision, kijken hoeveel je kwijt bent.

daarin tegen vind ik android systemen een drama op tv's. alleen maar ellende mee gehad. zelfs met de high-end modellen.

moraal van het verhaal: heb je webos vanaf de C7?, dan mag je je mediaplayer wegdoen.

[ Voor 13% gewijzigd door Farabi op 21-11-2019 10:42 ]

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-11 14:05

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Ok interessant, er zijn blijkbaar toch minder mensen met een extern doosje dan ik dacht. :)

En inderdaad mijn smart-tv ervaringen zijn slecht te noemen. Als ik een TV aanzet en het volume zachter wil zetten, zie ik liever niet "Een ogenblik geduld" op het scherm verschijnen... (Redelijk goedkope Sony TV van 3 jaar oud) |:(
road rebel schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:58:
(...) We zullen ook gaan naar vaker vernieuwen van de toestellen.
Kijk dat vind ik dus ook een struikelblok. Dat is hetzelfde principe als een iMac of soortgelijk product. Verouderd de hardware, moet je het hele scherm vervangen... Wijst er maar weer eens op dat bedrijven in werkelijkheid niets geven om duurzaamheid. :X

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Caayn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:22:
*minus Disney+ maar daar hebben wij toch geen interesse in.
offtopic:
pssst.... op 1-11 is de Disney+ app ook voor WebOS uit gekomen....

Toen ik vorig jaar over ging naar 4K HDR OLED heb ik meteen een Xbox One X aangeschaft om dat ook te kunnen gebruiken. Nu, een jaar later, staat die nooit meer aan omdat de TV het ook zelf kan, met minder stroom verbruik.
Ja, er zit een kans in dat ik over een paar jaar weer terug zal grijpen naar die XBOX, of een opvolger daarvan. Maar voor het moment is de TV prima in staat alles te doen wat ik graag van hem wil.

• Caayn
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:53:
[...]

offtopic:
pssst.... op 1-11 is de Disney+ app ook voor WebOS uit gekomen....
offtopic:
Niet voor 2015 modellen ;)

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:20
Hamazaki schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:27:
je hebt duidelijk de nieuwe webos niet meegemaakt zo te zien. de interne mediaplayer van LG wordt een van de beste gezien. alle apps zijn erg vlot. probeer eens een mediaspeler te kopen met dolby vision, kijken hoeveel je kwijt bent.

daarin tegen vind ik android systemen een drama op tv's. alleen maar ellende mee gehad. zelfs met de high-end modellen.

moraal van het verhaal: heb je webos vanaf de C7?, dan mag je je mediaplayer wegdoen.
Maak er gerust maar van " in ieder geval vanaf de LG 6serie ". Het WebOs van mijn LG55E6V is erg vlot. Netflix of YouTube starten razend snel op. Niks van "even geduld aub". Android tv is inderdaad een drama.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Cumberworld
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:46 ]

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Wat een interessant topic! Verrassende uitkomst moet ik bekennen. Net als de topicstarter was ik dezelfde mening toebedaan. Ik heb een oude externe doos, en een oude humax 5200. Mijn pa heb ik net verwend met een nieuwe 55" sony Oled, en gelijk de ziggo next erbij geregeld.
Zelf kijk ik de afgelopen 10 jaar al niet naar iets op mijn tv; het is puur een monitor. Mijn tv doos gaat naar mijn receiver en gebruikt de tv als monitor.

Kijken jullie allemaal live, of doe ik iets fout?
Ik erger me kapot aan alle reclames, dus ik kijk niets meer live (alleen F1) en spoel alle reclame door. In het uiterste geval kijk ik een half uur later en eindig ik live.
Dat kan hier op tweakers toch niet anders zijn?
Er zit niet eens een coax aan mijn tv... :)

Nu ben ik in de black-friday modus voor een nieuwe Oled, en ben dus benieuwd hoe jullie dat aansluiten.
Ja, ik kijk ook netflix, echter vind ik het allemaal niet zaligmakend. Dramatische interface, en films die ik zoek staan er 90% van de keren niet op. Netflix heb ik overigens via mijn bly ray sony speler. Werkt prima. Dat wordt dan het enige via de nieuwe tv denk ik...

Ben benieuwd.

• Cumberworld
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:45 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
Ik ben zéér blij met mijn tv met ingebouwde Android TV, simpelweg omdat de afstandsbediening van de tv zoveel makkelijker is dan je telefoon te moeten gebruiken als castdevice. Ik kijk op m'n tv vooral Netflix en soms YouTube, en that's it eigenlijk. En voor Netflix en YouTube zijn de ingebouwde apps perfect.

Dat smart-tv's vaak maar x jaar ondersteuning hebben vind ik ook een non-argument op dit moment. Want nú kan ik die smartfuncties prima gebruiken, en stel dat het over 4 jaar niet meer werkt, dan heb ik 4 jaar lang er profijt van gehad. En dan kan ik dan altijd alsnog een Chromecast, Apple TV, of wat dan ook, in een HDMI-poort stoppen.

Om kort te reageren op de vraag aan het einde van de startpost:
Zal hier ooit verandering in komen? Zal de smart TV verdwijnen, of juist de externe doosjes?
Ik verwacht dat in de komende 5 tot 10 jaar hier weinig tot geen verandering in zal komen. Smart TV's blijven bestaan, en externe apparaten ook. If anything, dan verwacht ik dat externe apparaten steeds minder populair zullen worden, omdat Smart TV's het steeds beter en langer gaan doen.

The devil is in the details.

• Caayn
  • Niet online
In principe heeft het bekijken van live/lineare TV toch niks te maken met het wel of niet gebruiken van de smart functionaliteiten van je TV?
dutchlincoln schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:55:
Er zit niet eens een coax aan mijn tv... :)
Er ligt niet eens een coax kabel in mijn hele huis :Y)
offtopic:
Oké, een klein stukje in de meterkast omdat Ziggo eidele hoop heeft dat ik ooit een abonnement bij hun afsluit

[ Voor 15% gewijzigd door Caayn op 24-11-2019 23:44 ]

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-11 13:50
Denizz schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:31:
Ook kan ik de ingebouwde mediaspeler welke probleemloos 4K HDR bestanden van een USB stick afspeelt
Dat is interessant. Overweeg de C9 en huidige mediaspeler is 10 jr oud en loopt op zn laatste benen.

Vraag: speelt de ingebouwde mediaspeler alle formaten af?

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 16:43
Layumi schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:46:
[...]

Dat is interessant. Overweeg de C9 en huidige mediaspeler is 10 jr oud en loopt op zn laatste benen.

Vraag: speelt de ingebouwde mediaspeler alle formaten af?
Heeft nog nooit iets geweigerd, maar speel altijd het gewone H.264 en H.265 video af, al dan niet met HDR. Ondersteuning van geluidsformaten, zowel bij films als muziek, weet ik niet want ik let er niet op. Ik kan mij niet herinneren of hij Dolby Atmos afspeelt voor films op de ingebouwde mediaspeler.... ben niet zo'n geluidsfanaat sorry ;) .

Let wel dat vanaf de 2018 modellen LG in haar oneindige wijsheid heeft besloten om de TV's niet meer van USB 3.0 maar USB 2.0 poorten te voorzien. In principe zou het gewoon moeten werken bij hoge bitrates... maar het zou allicht wat problemen kunnen geven.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:50
Ik heb al bijna 15 jaar geen TV aansluiting meer.

Mijn (domme) TV gebruik ik alleen als monitor voor de Mede8er en als 3de monitor voor de PC. Via de PC kijk ik Netflix (toen ik daar nog iets goeds kon vinden), NPOStart en Youtube.

Het vergt wat extra kabeltjes en omschakelgedoe, maar het werkt voor mij prima.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1