Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:17

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Zoals de titel omschrijft, heeft iemand hier ervaring met een wifi thermostaat uit china?
Heb er nu 2 op het oog, natuurlijk voor weinig. De in Nederland verkrijgbare thermostaten die met een app te bedienen is, beginnen bij €180, wat ik gewoon te duur vind.

https://nl.aliexpress.com...1602_6,searchweb201603_52
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1uxcBDv1TBuNjy0Fjq6yjyXXa5.jpg

https://nl.aliexpress.com...1602_6,searchweb201603_52
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H96566d73536644128e274a09af248c70M.jpg

Ik heb een 19 jaar oude, maar nog in perfecte staat verkerende, Valliant ketel. Liefst zou ik helemaal niks aan de muur hebben, en alleen maar een app om de verwarming te bedienen, maar daar zijn zo geen kant en klare oplossingen voor.

Nou heb ik er net niet genoeg (lees geen) verstand van of dit uberhaubt wel gaat werken.

Iemand tips of ervaringen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een onderwerp voor DED. Daarom ook een schopje die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Had wel verwacht dat er wat Tweakers zouden zijn die dit al geprobeerd hebben?

---RAWE CEEK!!!---

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 12:12
Ik heb 'm wel gezien, maar nooit gekocht. En wel om een simpele reden:

De meeste ketels tegenwoordig zijn modulerende ketels. Dat houd in dat de ketel niet vol-aan of vol-uit is, maar ergens daar tussenin zit. Dat kan behoorlijk wat energie besparen en is een stuk comfortabeler, maar vergt dat je ketel en thermostaat op de juiste wijze met elkaar communiceren. Ook 19 jaar geleden bestond dat al. Dat trucje gebruikt men echter bij veel andere vormen van verwarming niet, waardoor de meeste thermostaten niet optimaal geschikt zijn voor de in Nederland gebruikelijke CV ketels.

Deze thermostaat is dan ook enkel een aan/uit thermostaat. Dat zal op je ketel werken, want praktisch iedere modulerende ketel zal de input van een aan/uit thermostaat herkennen en gewoon vol-aan gaan. Maar fijn is anders.

Zoek je een mooie thermostaat voor je ketel: Kijk dan eerst welk protocollen worden ondersteund. Voorbeelden zijn OpenTherm en eBus.

[ Voor 7% gewijzigd door Nijn op 21-11-2019 15:21 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Met alleen een app kun je niets, je moet tenslotte op basis van de temperatuur in de ruimte bepalen of je ketel aan moet slaan. Dus je hebt sowieso een temperatuurmeting nodig.
In de basis is een simpele thermostaat ook niet meer dan een temperatuurmeter, en een relais (meestal) wat de ketel aanzet als je onder de ingestelde waarde komt. Een Vailliant ketel van 19 jaar oud zal waarschijnlijk met zo een simpele aan/uit regeling werken.
Je zou dit zelf kunnen klussen mbv bijvoorbeeld een raspberry pi met een temperatuur sensor, een relais een een paar regels script. Dan heb je alleen nog steeds geen app. Dus dan is zo'n chinees ding wellicht wel een goed idee.
De reden dat in NL de slimme thermostaten prijzig zijn, is omdat elke ketel tegenwoordig niet met een gewone aan/uit-schakeling werkt, maar met een modulerende thermostaat en protocol werken. Daarmee bepaalt de thermostaat ook hoeveel er gestookt moet worden, dat is fijner voor je comfort, en voor de gasrekening. Alleen is dat vaak niet op een wereldwijde standaard gemaakt (bijv OpenTherm) en de markt daarvoor kleiner, en dus duurder.

Edit: Nijn was me net voor :p

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Dan ga ik toch maar kijken of ik ergens 2ehands een Nest E kan vinden. Bedankt voor de uitleg mannen!

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:20
Plugwise Anna koop je nieuw voor €99, heeft ook besturing via een app en web interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
NoFearCreations schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:09:
Dan ga ik toch maar kijken of ik ergens 2ehands een Nest E kan vinden. Bedankt voor de uitleg mannen!
Maar dan ga je er dus al vanuit dat jouw ketel moduleren kan ? Want zoals gezegd kan het heel goed zijn dat jouw ketel dat niet kan, en dan is zo'n chinees ding een prima oplossing.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:01:
[...]

Maar dan ga je er dus al vanuit dat jouw ketel moduleren kan ? Want zoals gezegd kan het heel goed zijn dat jouw ketel dat niet kan, en dan is zo'n chinees ding een prima oplossing.
Hoe kan ik daar precies achter komen?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
NoFearCreations schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:31:
[...]

Hoe kan ik daar precies achter komen?
Handleiding van de Cv ketel, welk type is het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:33:
[...]

Handleiding van de Cv ketel, welk type is het ?
Valliant VHR 18-22 C, helaas geen handleiding bij.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:13
En dan type je dat even in op Google.nl en zie je zelf dat hij modulerend is, beetje eigen initiatief is gewenst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 21:29
Volgens de handleiding (1e hit op google) babbelt deze perfect OpenTherm, zo moeilijk opzoeken was dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarune
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 21:14
Iemand verder ervaring met deze China thermostaten ? Ik heb hetzelfde als de topicstarter.

Ik ben er wel al achter dat de meeste China thermostaten een C-Wire (230v) vereisen en dat niet gebruikelijk is NL. Het voorbeeld van de TS heeft ook 230v nodig.

De stroom wordt door de 2 draden voorzien in de vorm van 24v 1.5a in Nederland.

Ik heb er wel een aantal gevonden waarbij de keuze wordt gegeven voor een 24v versie zoals :
https://nl.aliexpress.com/item/33024998903.htm

Ik zou zelfs na wat lezen niet weten op welke porten ik de 2 draden moet aansluiten. Is er iemand welke hier kennis over heeft ?

Ik wil temperatuur inregelen in tijdschema en zou het leuk vinden om ook via App of domotica iets te kunnen.
Honeywell begint bij EU 140 met een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Pagina: 1