Goedkoop, elektrisch vervoer naar de universiteit

Pagina: 1
Acties:

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-11 17:17
Hi mede-Tweakers!

Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met het fietsen en het OV; heb een jaar lang dagelijks 2x 2,5u gereisd naar de universiteit, en sinds dit jaar fiets ik zo'n 20 minuutjes (zit dus op kamers); allemaal hartstikke leuk natuurlijk, maar ik ben op zoek naar iets anders. Voor de 5 kilometer die ik nu dagelijks fiets, zou een (bij voorkeur elektrisch) vervoermiddel natuurlijk hartstikke leuk zijn, niet alleen voor de gein (je bent een Tweaker of niet natuurlijk) maar ook voor het gemak.

Wat ik zelf bedacht had (en waarom de zoektocht nog loopt):
- Een autootje, zoals een Renault Twizy; parkeren is ingewikkeld op de uni en aanschaf is duur;
- Een elektrische scooter; matig verkrijgbaar of anders net zo duur als een Twizy;
- Een E-step; dat gaat net zo snel als fietsen geloof ik, en je staat alsnog in de kou.

Hoofdpunten zijn dus a. sneller ter plaatse zijn en/of b. droog & warm onderweg kunnen zijn.
Elektriciteitskosten zijn inbegrepen in mijn huurprijs, dus dat is geen issue. Brandstofkosten daarentegen (van een Tomos of zo) zou ik dan wel weer moeten betalen; scheelt toch weer een paar biertjes per maand :+

Hoor graag jullie ideeën of ervaringen!

Groeten :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Voila, de reden waarom de stoep in heel Amsterdam zuid vol staat met de klote Brio's. Wel duur maar droog en sneller dan een fiets (als je in een rustige stad woont/buiten de spits gaat).

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55
Elektrische step is niet toegestaan vooralsnog. Elektrische fiets geen optie?

Wat is je budget?

• nieksvd
GoldenSample schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:31:
Voila, de reden waarom de stoep in heel Amsterdam zuid vol staat met de klote Brio's. Wel duur maar droog en sneller dan een fiets (als je in een rustige stad woont/buiten de spits gaat).
Die is meer dan 2x zo duur als een tweedehands Twizy 8)7
418O2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:35:
Elektrische step is niet toegestaan vooralsnog. Elektrische fiets geen optie?

Wat is je budget?
€1000 als het de investering waard is, denk ik? Maar minder is altijd beter. In mijn beleving levert een e-bike minimale tijdswinst op, en dan loop je alsnog te trappen.

[ Voor 6% gewijzigd door nieksvd op 20-11-2019 21:38 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

nieksvd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:37:
[...]

Voor dat geld mag je wel volledig legaal hoogst asociaal parkeren.
[...]

€1000 als het de investering waard is, denk ik? Maar minder is altijd beter. In mijn beleving levert een e-bike minimale tijdswinst op, en dan loop je alsnog te trappen.
Tja dit is imho een topic met een hoog 'wat denk je zelf?' gehalte, denk je niet dat als deze optie bestond heel Nederland dit deed en niemand meer in een bus zat?

Z'n 45km/uur fiets kan ook maar again: buiten & duur.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 20-11-2019 21:44 ]

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:16
nieksvd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:37:
[...]

[...]

Dat trappen is alleen om een wet te omzeilen, je zou een e-bike makkelijk kunnen ombouwen naar gas geven met een hendel, maar dan is het geen fiets meer. En krijg je ander verlichtingen zoals verzekering, helm en welke plek op de weg.

• nieksvd
GoldenSample schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:43:
[...]

Voor dat geld mag je wel volledig legaal hoogst asociaal parkeren.

[...]

Tja dit is imho een topic met een hoog 'wat denk je zelf?' gehalte, denk je niet dat als deze optie bestond heel Nederland dit deed en niemand meer in een bus zat?

Z'n 45km/uur fiets kan ook maar again: buiten & duur.
Vandaar juist het topic. Ik heb zelf best uitgebreid gezocht naar een optie en vond niks, dus wellicht dat er een meer 'niche' iets o.i.d. was dat ik over het hoofd zag? Toch bedankt voor je reactie.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53
Een e-bike is de beste en goedkoopste oplossing naar mijn mening. Alles elektrisch met een kentekenplaat is duurder en moet verplicht verzekerd worden, en met een gele kentekenplaat heb je ook nog eens helmplicht.

Droog en warm lijkt me een non-issue voor zo'n kleine afstand. Loop de Decathlon binnen en je bent voor pakweg €50 perfect tegen de elementen (wind, regen, kou) beschermd.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcoC op 20-11-2019 21:57 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:33

-tom-562

Oliesjeik

Koop voor 200 euro een tomos/puch, voordat je 800 euro aan brandstof hebt opgereden ben je een paar jaar verder

Vaak bu'j te bang!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:32

Soggy

vroemmmm

Niet trappen, droog zitten, electrisch. Ik kom niet verder dan een overdekte scootmobiel, maar dat red je niet met dat budget.

Voorbeeld:
https://cdn.webshopapp.co...2717-913159291.1574412717

If it works, tweak it

Pagina: 1