Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-06 23:18
Hi,

Mijn partner en ik gaan uit elkaar en hebben en koophuis. Zij wilt blijven wonen in woning en zal dus mij moeten uitkopen.

-Hypotheek is tien jaar geleden afgesloten voor 265000.
-hypotheek is deels aflossingsvrij, deels banksparen.
-taxatiewaarde 280000
-bankspaarsaldo 25000

Wat is nu een normaal bedrag om uitgekocht te worden?
Lezend her en der kom ik op de helft van het gespaarde kapitaal plus de helft van de evt overwaarde
In mijn geval is dit 12500 plus 1/2 van overwaarde =15000.

Dus in totaal 20k.
Is mijn redenatie enigszins redelijk?
Ik lees namelijk ook : "De waarde van de woning is de taxatiewaarde min de openstaande hypotheek".
Wat bedoeld men met de openstaande hypotheek?

[ Voor 11% gewijzigd door Shao Kahn op 20-11-2019 21:10 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:37

Mach

[END]Avengers

Volgens mij klopt je berekening.

Te verdelen “overwaarde” is taxatiewaarde minus ( hypotheeksom min spaarsaldo)

280000 minus (265000 minus 25000) is 40.000

Uitgaande van 50/50 eigendom heb jij recht op 20.000. Haar 20.000 blijft als spaarsaldo in de hypotheek staan.

Zo hebben mijn ex en ik het destijds ook gedaan.

DUGG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:48
Met openstaande hypotheek wordt de openstaande schuld bedoeld.

Hoe zit je in je berekening met de administratieve kosten die hiermee gemoeid zijn?

Zwart wit: woning 280k waard, nog een schuld van 240k... Dus inderdaad 40k overwaarde, wat 20k per persoon is.

Maar dan wel de bijkomende kosten splitsen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:00

BTU_Natas

Superior dutchie

Meer dan 1 taxatie laten doen, gemiddelde pakken.

Een huis verkoopkoop klaar maken en dan laten taxeren levert andere waardes op dan zo even taxeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mijn advies: verkoop het huis, verdeel de opbrengst/ het verlies, ga beiden je eigen weg.

Ik heb het destijds gedaan zoals je beschrijft. Dit gaf uiteindelijk ellende omdat het de relatie nog meer verslechterde, het net voor de financiele crisis was, en ik met een te dure, onverkoopbare woning zat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
DAzN schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:22:
Mijn advies: verkoop het huis, verdeel de opbrengst/ het verlies, ga beiden je eigen weg.
Waarom dat? Als één van beide er wil blijven wonen en je komt er financieel zo uit dat je beiden akkoord bent is het toch goed?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:14
Mach schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:22:
Uitgaande van 50/50 eigendom heb jij recht op 20.000. Haar 20.000 blijft als spaarsaldo in de hypotheek staan.
verkeerd gelezen

[ Voor 41% gewijzigd door NoepZor op 21-11-2019 15:12 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Shao Kahn schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:04:
Mijn partner en ik gaan uit elkaar en hebben en koophuis. Zij wilt blijven wonen in woning en zal dus mij moeten uitkopen.

-Hypotheek is tien jaar geleden afgesloten voor 265000.
-hypotheek is deels aflossingsvrij, deels banksparen.
-taxatiewaarde 280000
-bankspaarsaldo 25000
Opmerking ter zijde: je lost niet heel veel af. Op 1/3 van de periode heb je nog niet 1/10 van de hypotheek "ingelost" middels opbouw op je bankspaarrekening. Check je financiele planning.

Over de verdeling: de centrale vraag is wat een redelijke verdeling is. Dat is afhankelijk van de eigendomsverhouding en eventuele afspraken in een echtscheidingsconvenant. Vaak zie je 50/50 (bijvoorbeeld bij gemeenschap van goederen). Maar ook andere afspraken kunnen redelijk zijn. Zo kan het bij een niet getrouwde, financieel onafhankelijke, partner die nooit heeft meebetaald aan de woning ook redelik zijn om het eigendom 100/0 te verdelen.

Uitgaande van 50/50, krijgt je partner:
* 140.000 voor zijn/haar aandeel in de woning
* 12.500 voor zijn/haar aandeel in de spaarrekening eigen woning
* -132.500 voor zijn/haar aandeel in de hypotheekschuld
--------- +
20.000 euro totaal

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:57
t_captain schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:17:
[...]

Uitgaande van 50/50, krijgt je partner:
* 140.000 voor zijn/haar aandeel in de woning
* 12.500 voor zijn/haar aandeel in de spaarrekening eigen woning
* -132.500 voor zijn/haar aandeel in de hypotheekschuld
--------- +
20.000 euro totaal
Het is de partner die TS dient uit te kopen. Zij wil er blijven wonen.
Verder klopt je rekensom volgens mij.

Mee eens dat TS hier niet veel heeft afgelost op zijn hypotheek, maar dat is niet de vraag die hij stelt in dit topic.
Wel een terecht punt is de verdeling van inbreng. Het bankspaarsaldo is blijkbaar € 25.000, maar wie heeft dit ingebracht? Heeft TS dit samen met partner 50/50 ingebracht/gespaard dan zou de uitkoop ook logischerwijs 50/50 zijn. Anders naar rato van inbreng.

[ Voor 17% gewijzigd door m181087 op 21-11-2019 10:39 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Shao Kahn schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:04:

Is mijn redenatie enigszins redelijk?
lijkt me wel, mits er verder geen renovaties of verbouwingen gedaan zijn, die niet geheel 50/50 betaald zijn.

Eigendom kent rechten en plichten en tenzij er iets anders vastgelegd is, dienen de eigenaars naar eigendomsverhouding ook de lasten te delen, dus ook bij bv verbouwingen een gelijk deel ervan te betalen.

Mocht je bv een 10.000 euro kostende verbouwing gedaan hebben en deze (aantoonbaar) met eigen geld betaald, heb je het recht de helft van die kosten terug te claimen.
Het kunnen nawijzen van zulke betalingen en dat dit uit een persoonlijk vermogen komt is essentieel, hebben jullie bv een gezamelijke rekening gehad waarvan zulke zaken betaald werden, zal dit lastig worden en kun je dat vaak niet meer terugclaimen
(dat je het recht hebt is overigens niet altijd ook een advies op dat recht te gaan staan, je kunt bv ook besluiten dat niet terug te claimen wegens een veelvoud van goede grodnen, al zou ik dat dan wel altijd ervoor kiezen de scheiding ook met een document vast te leggen en ook waar je bv afziet van een bepaalde claim dit daarin te documenteren).

Overigens, hadden jullie een samenlevingscontract, geregistreerd Partnerschap of zelfs een huwelijk?

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 21-11-2019 10:47 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Shao Kahn balen dat je relatie over is...

Vraag is hoe de taxatie is gedaan. Hebben jullie een (online) waarde indicatie ingevuld of is er een erkend taxateur langs geweest?

Niet dat je je partner met uitknijpen, maar woningen (zeker in de randstad) gaan vaak voor een hogere prijs weg dan de eerste taxatie die vaak gebruik wordt om de verkoopprijs te bepalen.

Voor je partner is een lage taxatie fijn (want lage uitkoopkosten), voor jou is een hoge taxatie fijn (grotere zak geld mee). Laat dus meerdere taxateurs langskomen en pak daar het gemiddelde van.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51
t_captain schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:17:
[...]

Opmerking ter zijde: je lost niet heel veel af. Op 1/3 van de periode heb je nog niet 1/10 van de hypotheek "ingelost" middels opbouw op je bankspaarrekening. Check je financiele planning.
Dat is op zich i.c.m. bankspaar niet zo gek toch? Door rente op rente effect bouw je in begin vaak relatief weinig op en gaat het daarna met gelijkblijvende lasten veel harder. Zo heb ik zelf een hypotheek van 190K waarvan ik bijvoorbeeld 125.000 euro aflos en 65.000 euro aflossingsvrij heb staan. Na bijna 10 jaar zit ik nu op zo'n 23.000 euro aflossing (nou ja, bankspaar opbouw), dat is ook nauwelijks meer dan de genoemde 10%. Maar bij einde looptijd heb ik straks wel gewoon 2/3 van de hypotheek afbetaald terwij mijn maandlasten min of meer gelijk blijven (zelfs bij stijgende of dalende rente, ivm demping door bankspaar).

PS: Zelf ben ik overigens van plan de resterende 65K ook gewoon af te lossen voor 2030, maar dat terzijde.

• yekurtal
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Berekening klopt wel zo te zien((waarde-lasten)/aantal partners)). Alleen vind ik de waarde wel erg laag.

Destijds 240 gemiddeld, hypotheek 265 is 25 verschil, gemiddeld nu is 290. Waarde zou dan rond de ~315 horen te zijn.

Natuurlijk telt huis conditie en omgeving ook mee...

https://www.wegwijs.nl/inzicht/ontwikkeling-huizenprijzen

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Toevallig 1-2 jaar geleden in hetzelfde schuitje gezeten en ook na pakweg 10 jaar het huis verkocht; met vergelijkbare bedragen qua hypotheek en wat er na die tijd aan spaarsaldo was dus dit is echt wel reëel.

Je berekening klopt. Om het zuiver te houden, zou ik je adviseren dat zowel jij als je aanstaande ex een taxatie laten doen; neem daarvan het gemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 21:25
Hou er ook rekening mee dat je partner het huis opnieuw zal moeten financieren om volledige hypotheekrenteaftrek te behouden.
Voor het aflossingsvrije gedeelte bijvoorbeeld heeft je partner nog maar voor de 50% recht op aftrek (jij neemt de andere 50% mee). Ze zal voor dat gedeelte dus een nieuwe lineaire- of annuïteitenhypotheek moeten afsluiten. Voor het bankspaar gedeelte geldt denk ik hetzelfde maar daar heb ik me nooit in verdiept.
Kan ze deze hypotheek krijgen op haar salaris alleen?
Is er sprake van een rentevaste periode dan kan er sprake zijn van een boete. Hoe wil je daar mee omgaan?
Je moet sowieso ook naar de notaris om de overdracht te regelen en je te laten ontslaan van betalingsverplichting van de hypotheek.
Er komt nog wel het een en ander bij kijken dus een financieel adviseur erbij betrekken als je niet zeker van je zaak bent is waarschijnlijk een goed idee.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51
yekurtal schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:10:
Berekening klopt wel zo te zien((waarde-lasten)/aantal partners)). Alleen vind ik de waarde wel erg laag.

Destijds 240 gemiddeld, hypotheek 265 is 25 verschil, gemiddeld nu is 290. Waarde zou dan rond de ~315 horen te zijn.

Natuurlijk telt huis conditie en omgeving ook mee...

https://www.wegwijs.nl/inzicht/ontwikkeling-huizenprijzen
Dat vond ik ook opmerkelijk. Maar er staat op zich niet hoeveel er destijds voor het huis betaald is. Misschien was dat veel minder dan 240 en is de hypotheek relatief hoog door andere oorzaken, een eerdere restschuld, of andere meegefinancierde zaken die weinig meerwaarde geven ? Van 240 naar 265 is inderdaad wel erg minimaal in 10 jaar

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 22:36
Tien jaar geleden zat de huizenmarkt in een gigadip en nu zijn huizen weer betrekkelijk duur. Hoe komt het dat de overwaarde zo laag is?

• Neobuq
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-04-2024
lactaxative schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:33:
Tien jaar geleden zat de huizenmarkt in een gigadip en nu zijn huizen weer betrekkelijk duur. Hoe komt het dat de overwaarde zo laag is?
Nét voor de crisis was de gemiddelde huizenprijs 255K, nu 302K. Bron: CBS.
Toen was het nog mogelijk om aankoopkosten mee te financieren. Als dat is gedaan en TS bevindt zich in een gebied waar de stijging achter is gebleven op het gemiddelde ben je er al zo ongeveer.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 22:36
Neobuq schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:40:
[...]

Nét voor de crisis was de gemiddelde huizenprijs 255K, nu 302K. Bron: CBS.
Toen was het nog mogelijk om aankoopkosten mee te financieren. Als dat is gedaan en TS bevindt zich in een gebied waar de stijging achter is gebleven op het gemiddelde ben je er al zo ongeveer.
Tien jaar geleden is toch al weer 15 maanden na het begin van de crisis. Het is natuurlijk mogelijk dat TS 12 jaar geleden bedoelt. Jouw verklaring hangt dan wel aan 3 aannames.

Misschien is het nog steeds de schok van het kopen van een huis net voor de prijzen een duikeling maakten die het tellen vermoeilijkt. :+

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-05 22:10

hhj

Je kunt andere dingen ook nog meewegen. Zo heb ik destijds mijn woning laten taxeren, maar realiseerde ik me wel dat die woning dat bedrag alleen maar waard was omdat ik jarenlang de boel onderhouden had en kozijnen had geschilderd terwijl mijn ex met een fles wijn op de bank zat. Ik heb dus het onderhoud dat ik wel en zij niet gepleegd had meegewogen in de overname-som. Dat is natuurlijk wel een hele goede manier om discussie te krijgen, maar dat is weer een ander punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
hhj schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:32:
Je kunt andere dingen ook nog meewegen. Zo heb ik destijds mijn woning laten taxeren, maar realiseerde ik me wel dat die woning dat bedrag alleen maar waard was omdat ik jarenlang de kozijnen had geschilderd terwijl mijn ex met een fles wijn op de bank zat. Ik heb dus het onderhoud dat ik wel en zij niet gepleegd had meegewogen in de overname-som. Dat is natuurlijk wel een hele goede manier om discussie te krijgen, maar dat is weer een ander punt...
en als je nog bij haar was geweest had je nog steeds de kozijnen geschilderd :+

( gaat ook helemaal nergens over)

succes Shao Kahn en veel wijsheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:37
Allereerst sterkte! Net als voorgangers heb ik twijfels over de waardestijging, wij hebben net onze woning verkocht die we ook 10 jaar geleden hebben gekocht. Taxatiewaarde van de woning was tien jaar geleden, na verbouwing, 145.000. De woning is voor 190.000 verkocht (bij de makelaar stond de woning te koop voor 179.000, andere makelaar adviseerde verkoopprijs van 189.000). Procentueel dus een veel grotere stijging, terwijl wij niet in de Randstad wonen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-06 23:18
RM-rf schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:42:
[...]

lijkt me wel, mits er verder geen renovaties of verbouwingen gedaan zijn, die niet geheel 50/50 betaald zijn.

Eigendom kent rechten en plichten en tenzij er iets anders vastgelegd is, dienen de eigenaars naar eigendomsverhouding ook de lasten te delen, dus ook bij bv verbouwingen een gelijk deel ervan te betalen.

Mocht je bv een 10.000 euro kostende verbouwing gedaan hebben en deze (aantoonbaar) met eigen geld betaald, heb je het recht de helft van die kosten terug te claimen.
Het kunnen nawijzen van zulke betalingen en dat dit uit een persoonlijk vermogen komt is essentieel, hebben jullie bv een gezamelijke rekening gehad waarvan zulke zaken betaald werden, zal dit lastig worden en kun je dat vaak niet meer terugclaimen
(dat je het recht hebt is overigens niet altijd ook een advies op dat recht te gaan staan, je kunt bv ook besluiten dat niet terug te claimen wegens een veelvoud van goede grodnen, al zou ik dat dan wel altijd ervoor kiezen de scheiding ook met een document vast te leggen en ook waar je bv afziet van een bepaalde claim dit daarin te documenteren).

Overigens, hadden jullie een samenlevingscontract, geregistreerd Partnerschap of zelfs een huwelijk?
Samenlevingscontract

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Pagina: 1