Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Smithslook
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 03-04 00:06
Beste,

Ik heb een volgende situatie:
Op dit moment heb ik twee woningen.Ik kan deze beide makkelijk betalen.
De eerste woning (ben ik van plan) te gaan verkopen met een overwaarde van >300k.

Nu heb ik een tweede woning gekocht bij een tweede bank en deze heeft een bepaling opgenomen in de hypotheekakte dat binnen 6 maanden mijn eerste hypotheek bij mijn andere bank moet zijn afgelost. (Met als doel dat ik de overwaarde gebruik om deze nieuwe woning geheel af te lossen). De totale hypotheek van mijn tweede woning is lager dan de overwaarde(230k) van de eerste woning

Volgens mijn hypotheekadviseur zou dat geen probleem moeten zijn, zolang ik de woning te koop heb en hoeft die 6 maanden geen probleem te zijn.
Het ziet er in ieder geval niet naar uit dat ik mijn eerste woning binnen een afzienbare tijd heb verkocht, gezien de prijs.
Zijn er meerdere mensen met dergelijke bepalingen in hun hypotheekakte en hoe heeft de bank gereageerd na het verstrijken van de termijn?
Mijn tweede woning betreft een annuitaire hypotheek met een looptijd van 20 jaar(en geen overbruggingshypotheek).

gr

[Voor 5% gewijzigd door Smithslook op 20-11-2019 20:43]

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Gegeven dat je huis in een hogere prijsklasse zit en wat minder courant is, heb je wel de juiste hypotheek aangevraagd voor het nieuwe huis?

Ik lees dat hij 20 jaar loopt. Ben je kredietwaardig voor de som van beide hypotheken? Dan kan de clausule wellicht geschrept worden.

[Voor 34% gewijzigd door t_captain op 20-11-2019 21:42]

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:27
waarom vraag je niet gewoon aan je bank hoe zij er over denken als je er (iets) langer over doet maar wel laat zien dat je huis (bijvoorbeeld) op funda staat

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Als je de clausule laat staan, maar in gebreke blijft, kom je vanzelf bij bijzonder beheer terecht.

Gegeven geen achterstanden, huis op funda met realistische prijs en eventueel wat extra zekerheden, zullen die het in dit geval (waar meer dan voldoende waarde aanwezig lijkt) waarschijnlijk niet op se spits drijven.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Smithslook schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:39:

Nu heb ik een tweede woning gekocht bij een tweede bank en deze heeft een bepaling opgenomen in de hypotheekakte dat binnen 6 maanden mijn eerste hypotheek bij mijn andere bank moet zijn afgelost.
Hoe luidt de exacte tekst? En vooral: wat is het gevolg wanneer je er niet aan voldoet? (dat staat er ongetwijfeld in).

Ik neem aan dat je een overbruggingskrediet hebt voor die 230k (+ kk) waar je alleen rente over betaalt. Dus de bank verdient (aardig) aan dat krediet.
Geen overbruggingskrediet dus, op welke manier is die 230k dan geleend? Zit dat bij de annuïteiten van 20 jaar in? Dan vermoed ik zomaar dat de bank na 6 maanden de risico-opslag verhoogd.. Maar het is gissen zonder de exacte voorwaarden te weten. Tevens ben ik benieuwd wat de hypotheek verstrekker doet als je meer dan 10% of 20% af gaat lossen. Daar is juist de overbruggingslening voor (tegen hogere rente dan marktconform).

Gratis geld (lenen) bestaat niet..

[Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 20-11-2019 21:55]

• Smithslook
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 03-04 00:06
t_captain schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:43:

Gegeven geen achterstanden, huis op funda met realistische prijs en eventueel wat extra zekerheden, zullen die het in dit geval (waar meer dan voldoende waarde aanwezig lijkt) waarschijnlijk niet op se spits drijven.
Zo heb ik het ook begrepen via mijn adviseur
Sport_Life schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:47:
[...]

Hoe luidt de exacte tekst? En vooral: wat is het gevolg wanneer je er niet aan voldoet? (dat staat er ongetwijfeld in).

De exacte tekst luidt als volgt:
" De schuldenaar zal: de hypothecaire lening, verstrekt bij bank X, binnen 6 maanden na heden geheel aflossen. Het bestaan van de hiervoor bedoelde hypothecaire lening blijkt uit ...ingeschreven op...."
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True