STR-dn1080 Sony/ r-100sw klipsch

Pagina: 1
Acties:
  • 1.101 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-01-2021
Mijn vraag
Hoi allemaal ik heb de str-dn1080 daar wil ik de r-100sw op aansluiten de receiver heeft een low-pass filter die 120hz doorlaat dit is een vaste waarde, die kan niet veranderd worden. Wel kan ik de low pass filter uitzetten. Maar hoe sluit ik dan de r-100sw aan zodat de low pass filter van de subwoofer wel werkt. Ivm lfe/links en rechts rca aansluitingen.
De receiver heeft sub 2pre-out aansluitingen.
Ik hoop dat ik gauw positief bericht krijg
Al vast bedankt voor de reacties
...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Jannos59 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:54:
...dit is een vaste waarde, die kan niet veranderd worden.
Kan je nergens in de set-up de subwoofer op "YES" en de speakers op "SMALL" zetten zodat de crossover tevoorschijn komt? Dat zou de manier moeten zijn, crossover regelen op de receiver en dan de crossover op de subwoofer volledig open zetten.

Als je geen waardes in kan voeren op de Subwoofer Pre Out dan en die gooit alles onder de 120 Hz naar de subwoofer dan zal je de crossover op de subwoofer moeten regelen. Aansluiten zal in welk geval ook meten gebeuren met een mono RCA, op de subwoofer wordt dan veelal de witte (links) gekozen om mono aan te sluiten als er geen dedicated LFE In is.

De vraag is alleen of die 120 Hz een vaste waarde is en dat de speakers Full Range aan worden gestuurd of dat speakers standaard dan ook op 120 Hz af worden gekapt.

Edit:
Volgens https://helpguide.sony.ne...ontents/TP0001221243.html kan er gewoon een custom crossover in worden gesteld als je de speakers op "SMALL" zet zoals beschreven in https://helpguide.sony.ne...ontents/TP0001221242.html. Die pagina's zou ik eens doorlezen.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 21-11-2019 06:59 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:40
Mijn stokoude +/-2002 Sony STR-695 kan kan je cross over freq. van de subwoofer manueel instellen.

En bij deze ook:
https://helpguide.sony.ne...ontents/TP0001688367.html

Zoeken op "kantel freq" sterker nog bij deze is nog leuker per kanaal van DTS/DD kan freq instellen mts je voor geen enkele speaker maat "small" hebt gekozen.

• Jannos59
https://helpguide.sony.ne...ontents/TP0001221398.html Zie audio settings low-pass filter on of off on 120hz

• Jannos59
En de speakers staan op small, cross-over kan alleen bij front center en surround worden ingesteld

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat is "LPF for LFE", die moet op 120 Hz staan en hoef je verder niets aan in te stellen. Google maar eens op "LPF for LFE", dat zal overal zo staan. Dat gaat puur over het LFE-kanaal, dus de .1 in de audio track. Heeft niets met de frequenties in de rest van de track te maken.
Jannos59 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 02:19:
En de speakers staan op small, cross-over kan alleen bij front center en surround worden ingesteld
In een 5.1 setup zou dat genoeg moeten zijn. De subwoofer aangesloten zoals ik in de eerste post zei? Dus op één Subwoofer Pre Out naar de subwoofer?Dan staat het in de basis goed ingesteld.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 21-11-2019 07:00 ]

• Jannos59
Dus als ik het goed begrijpt sub tot 120hz, front,center en surround vanaf 120hz. Maar wat ik raar vind is dat mij toen verteld is dat de sub tot 80 hz front staanders ook vanaf 80hz en surround tussen 80 en 120hz

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jannos59 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:50:
Dus als ik het goed begrijpt sub tot 120hz
Ja, dat is de default van LPF for LFE en kan je laten staan.
front,center en surround vanaf 120hz.
Dat wordt nergens gezegd. Die waarde hangt van de andere speakers en de akoestiek van de ruimte af. Die hoeft niet gelijk te zijn aan LPF for LFE.
Maar wat ik raar vind is dat mij toen verteld is dat de sub tot 80 hz front staanders ook vanaf 80hz en surround tussen 80 en 120hz
Zie boven, welke waardes de crossover van de rest van de speakers is is zo niet te zeggen. Je kan een grove indicatie krijgen door naar het laagste bereik van de speaker te kijken en dan maal 1,5 of maal 2,0 (afhankelijk of het laagste punt op -3 of -6 dB is gemeten). Maar dat is een indicatie en niet wetenschappelijk onderbouwd en kijkt dus niet naar de akoestiek van de ruimte en hoe de speakers geplaatst zijn. Een citaat als "sub tot 80 Hz" lijkt mij meer bedoelt ten opzichte van de front speakers. Het lijkt mij in ieder geval niet te slaan op LPF for LFE, daar wordt haast nooit naar gekeken.

• Jannos59
Oké bedankt voor de uitleg

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 15:38
De STR-1080dn heeft toch ook automatisch inregeling met een microfoon? Heb je dat al eens gedraaid?
Dan worden je settings aan de hand van de metingen goed gezet en heb je een basis waar je vanuit kan instellen naar smaak.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Jannos59
Ja calibratie, maar dan zet de receiver alles op large speakers en op 120hz en dan werkt de sub haast niet meer. Dus alles dan op small zetten dan
Kan ik de cross-over alleen voor front center en surround instellen. Vroeger had ik een Pioneer type weet ik niet meer, maar kon de lfe van 50 tot150hz instellen speakers large 80hz en center ook 80 hz surround 120hz dubbel Bas inschakelen en gaan met die banaan. Ik ben al naar een Pioneer aan het kijken maar de blu-ray spelers zijn zo duur €999. Ik henu de Sony Ubp-x800

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Jannos59 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:15:
Ja calibratie, maar dan zet de receiver alles op large speakers .....
Dan is er iets mis met de positie van de (hoofd)luidsprekers in relatie tot de subwoofer en de luisterpositie.In de signature van deze post, staat een relaas over het positioneren van luidsprekers en de hele rataplan.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Jannos59
Beste lip, zou je misschien uit kunnen leggen wat je precies bedoeld

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De plaatsing van je luidsprekers

[ Voor 29% gewijzigd door Lip op 21-11-2019 21:17 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Beste lip, ik kan toch ook de lfe van de receiver uitzetten en dan via sub-out naar de r-120sw gaan en dan met een y-splitter op rca links/lfe en rca rechts aansluiten en de cross-over op de sub bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Ik heb gisteren de 2x canton sub band-pass op 120hz gezet (cross-over sub) maar zware stemmen hoorde ik door de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
Kan het niet vinden hoor maar wat zijn je overige speakers? Als je van die sataliet dingen heb snap ik wel waarom hij de crossover op 120 zet, alleen large is wel raar. Ik zou zelf even alles op small zetten en eens beginnen met de waardes van je speakers op te zoeken en dan de laagste waarde van de speakers op -3DB maal 1,5 te doen en dat als crossoverpunt pakken.

Waarschijnlijk kom je uit op 60-80 hz afhankelijk van je speakers. Als je sataliet speakers heb dan is 120 Hz wel een beetje de basis helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jannos59 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:15:
Ik heb gisteren de 2x canton sub band-pass op 120hz gezet (cross-over sub) maar zware stemmen hoorde ik door de sub.
Wetende dat een mannenstem rond de 100 Hz kan beginnen is zoiets mogelijk met een crossover op 120 Hz inderdaad. Maar dat zo niet mogelijk moeten zijn als de Front en Center speakers op 80 Hz staan zoals je eerder aan gaf, dan zou een mannenstem van 100 Hz nog door de speakers komen en niet de subwoofer.

Post eens een lijstje van de speakers en de instellingen hoe je deze nu op de Sony hebt staan. Volgens mij maak je het zelfs veel te moeilijk.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 22-11-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Beste Fear, mijn ns-f51 staan op 80hz, Begint vanaf 63hz, ns-p 51 center op 80hz begint vanaf 70hz, surround 4x op120hz ik heb een 7.1 opstelling. En de sub 2x heb ik weer via cross-over sub op 80hz gezet. De low pass filter receiver staat op off. Maar ik dan dan toch ook de r-120sw via l/lfe (rca) en rechts (rca) aansluiten. Als ik maar niet de cross-over van de sub naar lfe draait dus helemaal naar rechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik kan het maar lastig volgen. In de TS hebben we het over Klipsch, een r-100sw. Later is het een r-120sw
en verderop is het Canton? Wat is het? En vooral wat wil je bereiken? Er worden Y-splitters aangehaald, waarom wil je de subwoofer per se met twee kabels aansluiten? Dat gaat niets brengen qua signaal, subwoofer is mono.

NS-F51 begint bij 43 Hz, neem aan dat dit een tikfout is. Jammer dat Yamaha niet specificeert hoe dit gemeten is, bij -3 dB of - 6dB of wellicht nog meer. Maar 80 Hz zit je altijd goed mee, mogelijk kan het iets lager. Maar een center die vanaf 70 Hz oppakt op 80 Hz zetten lijkt mij aan de lage kant. De ondergrens is al bij een bepaalde waarde in de min, dus er is al minder output ten opzichte van de rest van het bereik. Ik zou die toch iets hoger zetten puur op deze getallen. Kan zijn dan het in de ruimte anders loopt qua output.

LPF for LFE laat je op 120 Hz staan, niet uit. De subwoofer Pre-Out sluit je aan op de LFE input van de subwoofer, is die er niet dan is het veelal de witte RCA. Als je twee subwoofers hebt dan gebruik je de tweede subwoofer Pre-Out op de Sony. Crossover op de subwoofer volledig open want je regelt dit in de receiver. In de receiver alle speakers op "SMALL" en crossover zoals hierboven genoemd instellen. Dat zou het moeten zijn. Waarom zou je de crossover van de subwoofer niet op LFE zetten maar op 80 Hz? Je hebt al speakers die hoger in de crossover zitten dan 80 Hz. Crossover op de subwoofer gebruik je als je de receiver niet laat filteren, dat is hier niet aan de orde. Dat zou je doen als je de subwoofer op Front Left en Front Right Pre Out aansluit en die heeft de Sony niet. Plus dan zou je de lage tonen van de andere speakers missen.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 22-11-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Ja ik bedoel ook r-100sw en ik heb nu 2x canton staan die heb ik toen gekocht maar ben er niet tevreden over 8inh woofer canton 95 is een set met kleine surround speakers en dat twee maal dus denk ik neem 1 andere sub de r-100sw. Hopelijk ben ik nu duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
En bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Neg even terug te komen op de lpf/lfe als ik het goed begrijp als ik de frontspeakers op 60hz zet via de receiver dan regelt de receiver het aantal hz naar de sub toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
Jannos59 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:34:
Neg even terug te komen op de lpf/lfe als ik het goed begrijp als ik de frontspeakers op 60hz zet via de receiver dan regelt de receiver het aantal hz naar de sub toe.
Ja als ze op small staan dan het beste om te proberen 60-80hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Hoi maar stuurt de receiver dan toch gewoon 120hz of het zelfde als de frontspeakers 60 of 80 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
Jannos59 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:50:
Hoi maar stuurt de receiver dan toch gewoon 120hz of het zelfde als de frontspeakers 60 of 80 hz
Hij stuurt dan alles vanaf 60 of 80 Hz en lager naar de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Bedankt jullie allemaal voor je inzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Hallo allemaal even een vraag welke sub is beter de hts12 van polk of de r120sw van klipsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannos59
Kan iemand mij vertellen over een sub power dynamics galax 10s die geen rca aansluitingen hebt alleen maar xlr en jacket 6.3 deze wil ik aan sluiten op m’n str- dn 1080 van Sony de winkel zegt dat ik een verloop van xlr naar rca kan nemen maar ik heb daar geen vertrouwen in. En wat is het verschil tussen een home sub en studio sub
Alvast bedankt
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Je posts zijn erg lastig leesbaar, onder andere door gebrek aan punten en komma's.

De sub die je linkt is een goedkoop knaken ding, geen aanrader. Heeft onvoldoende diepgang waarschijnlijk voor gebruik in een surround set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dubbel met Power dynamics galax 10s, we gaan daar verder om het één en ander gescheiden te houden.

@Jag
Kan je je post nogmaals doen in dat topic? Als ik je post hier verplaats komt die in het andere topic boven de TS.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 11-06-2020 19:22 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.