Sony STR DN1080. echt de beste in zijn (prijs)klasse?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsCor
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-06-2024
Met Black Friday voor de deur hoop ik binnenkort een nieuwe AV Receiver aan te schaffen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Sony STR DN1080. Volgens WhatHIFI erg goed en ook andere reviews online zijn lovend over de geluidskwaliteit en dynamiek. Maar bij de tweakers userreviews lees ik hele andere geluiden. Dus ik was benieuwd of meer mensen mij hun ervaringen over deze receiver kunnen vertellen!

Waar ga ik 'm voor gebruiken? Vrijwel uitsluitend games en films.

Wat sluit ik erop aan? Vier Dali Zensor 1's, een Dali Vokal als center en een vrij simpele maar doeltreffende sub van Yamaha. Ik overweeg ook erg om twee hoogtespeakers aan te sluiten voor Atmos. Simpelgezegd heb ik nu een prima, maar geen hele dure/high end 5.1 set en straks mogelijk 5.1.2. 7.1(.2/4) is uitgesloten gezien de grootte van mn zithoek, dus qua aansluitingen zit deze Sony goed.

Verder als bronmateriaal een LG C9 en meerdere consoles. Die consoles sluit ik bij voorkeur rechtstreeks op de tv aan (zeker nieuwe generatie consoles die wss HDMI 2.1 met VVR etc ondersteunen), dus het meeste zal over eARC gaan. Al is het mooi meegenomen dat deze Sony wel Dolby Vision ondersteunt en zat HDMI-aansluitingen heeft voor simpelere apparaten (Nintendo Switch, tv-kastje, oude consoles...)

Momenteel staat er een iets oudere en simpelere Yamaha in deze opstelling dienst te doen, maar die ondersteunt geen eARC, Dolby Vision en Dolby Atmos, waardoor ik nu al, maar zeker straks, net niet het optimale ut alle apparaten kan halen. Sluit ik de Xbox One X bijv direct op de Yamaha aan, mis ik Dolby Vision (en Atmos, mocht ik dat willen). Sluit ik de Xbox direct aan op de tv, dan komt 'slechts' dolby digital + door via arc en geen truehd of atmos. eArc zou de oplossing zijn.

Budget? Circa 500 euro. Daar issie nu al voor te koop, maar met Black Friday hoop ik 'm nog iets goedkoper te vinden. Alternatieven in die prijsrange zijn dus ook welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:00

FeaR

In GoT we trust

LarsCor schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:37:
Volgens WhatHIFI erg goed en ook andere reviews online zijn lovend over de geluidskwaliteit en dynamiek.
Ik zou WhatHiFi met een behoorlijke korrel zout nemen. Zodra het uit Engeland komt of er een Sony sticker op staat vinden ze het al snel goed. Niet dat andere sites veel beter zijn. AreaDVD is gemiddeld genomen weer redelijk lyrisch over alles uit Duitsland en een site als HiFi.nl is eigenlijk enthousiast over alles. De vraag is ook hoe erg je zo'n site nodig hebt. Een short list is makkelijk te maken door bijvoorbeeld de Tweakers Pricewatch erbij te pakken en je max budget in te vullen. Je moet kijken naar de meetbare specificaties. Het aantal HDMI ingangen, HDMI uitgangen, welke Room EQ er op zit, Spotify aanwezig, et cetera. Desnoods of je de receiver mooi vindt. Op specificaties als vermogen moet je niet letten. Ten eerste omdat het lastig appels met appels te vergelijken is omdat niet iedere fabrikant hetzelfde meet (of er lukraak getallen in een prijsvergelijker worden gedumpt). Maar vooral ten tweede omdat het niet uit maakt. In de gemiddelde huiskamer heb je aan een paar Watt al genoeg. Qua klank is het ook een discussiepunt waar je nooit uit gaat komen. Het ene kamp hoort verschillen tussen receivers/versterkers (en bronnen, kabels, etc) en het andere kamp is van mening dat een receiver zonder EQ of DSP gelijk klinkt. Aloude advies blijft dan ook zelf te gaan luisteren en uit te vinden tot welk kamp je behoort.

Lange verhaal kort, zet je eisen eens in een prijsvergelijker en zie wat er uit komt en wat dus je andere opties zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsCor
Thanks voor je input! Ik ben inderdaad niet in de veronderstelling dat de vertseker voor geluidskwaliteit nou zo'n (wereld van) verschil maakt. Daar zijn mijn speakers denk ik ook niet naar. Maar receivers zijn natuurlijk wel verschillend qua setup, gebruiksgemak, bouwkwaliteit... Stel hij wordt loeiwarm, of de HDMI-poorten vallen uit/storen, of (e)ARC is een ramp... dan zijn dat toffe dingen om te weten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan wel veel zeggen over Sony, maar mijn oude Sony LBT-D709 zorgt nog voor letterlijk hier een aardbeving waar de Marantz SR-7007 en SR-7012 moeite met mijn Klipsch speakers had (ik had zelfs nog een subwoofer erbij om laag te krijgen maar dat lijkt nu echt totaal overbodig), heeft de Sony geen enkele moeite om deze aan te sturen, sterker nog, ik durf niet harder dan een kwart te gaan want als iemand een deur dicht doet in een film dan trilt letterlijk alles mee.

Sony apparatuur vond ik vroeger al super, van mijn oude stereotoren tot mijn oude QS versterker en nu deze oude versterker (het blijkt dat deze receiver ergens rond de 1.000 watt zou moeten presteren, hmmm dat zou best kunnen). De Marantz mag beter klinken en zijn, prima maar kon totaal niets met mijn Klipsch Reference speakers.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sorry maar ik kan bovenstaande maar moeilijk geloven. Duizend Watt uit een Sony? Nu is Watt geen maatstaf voor kwaliteit (idem met alles in de woonkamer mee laten trillen) maar voor duizend Watt heb je toch echt wel een behoorlijke versterker nodig. Of zijn we creatief aan het meten met een berg THD? Dan nog kan ik het lastig geloven maar dan zou het wel eerder kunnen. Of is het "PMPO"? Dat werd bij oudere apparatuur nogal eens gebruikt. Dat was overigens helemaal een nietszeggende waarde.

Moeite met speakers hebben idem. Ook dat kan ik ook maar moeilijk geloven. In een gemiddelde huiskamer heb je aan een paar Watt genoeg en met extreem gevoelige speakers zoals Klipsch waarschijnlijk een factor of tien minder. Klipsch Reference, dus iets van de RF-serie? Die zitten volgens mij rond de 98 dB/m gevoeligheid? Wat de stand van de volumeknop ook laat zien: volume is niet lineair, met het volume op 25% gebruik je niet 25% van het vermogen.

Ik wil best geloven dat de Sony het beter doet dan een Marantz maar ik zeg dan dat het aan de instellingen ligt (die bij een nieuwere receiver vele malen meer zijn dan bij oude apparatuur) of je had een defecte Marantz. De beschreven verschillen kunnen simpelweg niet komen door een andere versterker.

@JvS kom er maar in :P

Edit:
Ik heb overigens niets tegen Sony. Jaren Sony gehad en altijd naar behoren gewerkt. Toentertijd ook zeer goed gevuld met Meerkanaals Analoge ingangen, 230 Volt Out en volgens mij zelfs Phono op een instapper.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 20-11-2019 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tegen "ik heb het zelf gehoord" valt weinig in te brengen. Het enige dat je ertegenover kan zetten is dat mensen ook beter worden van suikerpilletjes, maar dat de enotme verschillen in gecontroleerde onderzoeken ineens niet horen. DIe onderzoeken hebben dan wel 4 voorwaarden namelijk dat 1. mensen niet weten waar ze naar luisteren, 2. niet in dezelfde ruimte waren als degene die het wel wisten (dubbelblind), 3 naar versterkers luisteren die met een db meter precies even hard stonden en 4. naar versterkers luisteren die meetkundig gewoon goed zijn (dat zijn ze allemaal, behalve wat alibabba meuk ofzo).

Dan verdwijnen alle verschillen tussen versterkers als sneeuw onder de zon. Maar als je weer subjectief gaat luisteren, dan komen de verschillen weer harder terug.

Wat ik ook geleerd heb is dat mensen hun eigen standpunt alleen maar harder gaan geloven als je er feiten tegenover zet, dus dit soort feiten noemen is voor de meeste mensen zinloos :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35
LarsCor schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:27:
Ik ben inderdaad niet in de veronderstelling dat de vertseker voor geluidskwaliteit nou zo'n (wereld van) verschil maakt. Daar zijn mijn speakers denk ik ook niet naar. Maar receivers zijn natuurlijk wel verschillend qua setup, gebruiksgemak, bouwkwaliteit... Stel hij wordt loeiwarm, of de HDMI-poorten vallen uit/storen, of (e)ARC is een ramp... dan zijn dat toffe dingen om te weten ;-)
Maar speakers gaan juist wel zorgen voor een betere of mindere geluidskwaliteit, niet de receiver. Goed om te onthouden :)
LarsCor schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:27:
Maar receivers zijn natuurlijk wel verschillend qua setup, gebruiksgemak, bouwkwaliteit... Stel hij wordt loeiwarm, of de HDMI-poorten vallen uit/storen, of (e)ARC is een ramp... dan zijn dat toffe dingen om te weten ;-)
Receivers worden warm en ARC kan een ramp zijn. Dat is nu eenmaal zo. ARC is hit or miss, wellicht werkt het goed, wellicht niet. Stel je hebt een Sony tv dan is de kans groter dat ARC goed werkt met een Sony receiver dan met een ander merk. Ik heb een LG C7 met Marantz receiver en ARC is met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen.

Problemen met HDMI poorten is volgens mij geen issue. Onkyo had dat tot een jaar of 5 terug hardnekkig, maar is geen issue meer.

Kijk naar de opties die je zoekt en zoek daar een passende receiver bij in je budget en wat je mooi vindt qua looks. Het ontloopt elkaar niet zoveel. Trek je niet teveel aan van verhalen zoals @itsalex, want dat heeft niks te maken met een receiver die de speaker niet aan kan of te weinig vermogen, maar alles met het goed instellen van het hele circus. Die klipsch speakers die hij aanhaalt zijn zo gevoelig dat een hamster in een loopmolen deze nog kan laten zingen, laat staan met een high-end receiver als een Marantz 7012

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:27
Hier een tevreden eigenaar van een STR-DN1080, in gebruik met Dali Oberon 7 speakers.

Voor aankoop uitgebreid beluisterd op de Oberons en B&W 603. Vergeleken met een Denon AVR-X3500H en een Marantz waar ik het typenummer niet meer van weet. Hoewel de featureset van de Denons een stuk beter is (Sony heeft eigenlijk alleen Spotify en Chromecast audio, Denon heeft o.a. native Tidal app) vond ik persoonlijk de Sony een stuk beter klinken, o.a. strakker laag en mooier midden (in combinatie met de geteste speakers). Ik heb het idee dat de voeding en/of versterkers net iets meer punch hebben dan de genoemde Denon.

Vorig jaar ook een goede deal gehad waardoor het voor mij een no-brainer was (beter geluid, lagere prijs dan Denon).

Edit: Uiteindelijk zit de grootste winst van geluidskwaliteit natuurlijk in de speakers, dus kies vooral ook voor features die je graag wilt hebben. Bepaalde combis van speakers/amps kunnen wel weer goed of minder goed samen gaan, maar dat is een kwestie van uitproberen in de winkel en kiezen wat voor jou het beste klinkt.

[ Voor 18% gewijzigd door jjkester op 23-11-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
jjkester schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:53:
Hier een tevreden eigenaar van een STR-DN1080, in gebruik met Dali Oberon 7 speakers.

Voor aankoop uitgebreid beluisterd op de Oberons en B&W 603. Vergeleken met een Denon AVR-X3500H en een Marantz waar ik het typenummer niet meer van weet. Hoewel de featureset van de Denons een stuk beter is (Sony heeft eigenlijk alleen Spotify en Chromecast audio, Denon heeft o.a. native Tidal app) vond ik persoonlijk de Sony een stuk beter klinken, o.a. strakker laag en mooier midden (in combinatie met de geteste speakers). Ik heb het idee dat de voeding en/of versterkers net iets meer punch hebben dan de genoemde Denon.

Vorig jaar ook een goede deal gehad waardoor het voor mij een no-brainer was (beter geluid, lagere prijs dan Denon).

Edit: Uiteindelijk zit de grootste winst van geluidskwaliteit natuurlijk in de speakers, dus kies vooral ook voor features die je graag wilt hebben. Bepaalde combis van speakers/amps kunnen wel weer goed of minder goed samen gaan, maar dat is een kwestie van uitproberen in de winkel en kiezen wat voor jou het beste klinkt.
Een denon x3500 met 5 speakers aangesloten kan nog 85 watt per speaker leveren das echt veel.
Het verschil dat je hoort is afstelling van sub en andere eq settings.
Bij lage volumes vinden de meesten dat de sub te zacht staat bij denon/Marantz daar zit dyn eq voor op de receivers die bij lage volumes de sub boost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Goofy1978 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 16:03:
[...]
Een denon x3500 met 5 speakers aangesloten kan nog 85 watt per speaker leveren das echt veel.
De Sony doet niet veel minder:
Two channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 98.9 watts
1% distortion at 121.4 watts

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 66.2 watts
1% distortion at 90.7 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 64.4 watts
1% distortion at 75.5 watts
Bron:
https://www.soundandvisio...eceiver-review-test-bench

Maar al zou het de helft zijn van bovenstaande getallen zou er nog geen probleem zijn voor de gemiddelde huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Nee ik weet dat het wattage weinig uitmaakt.
Maar er werd geopperd dat een denon tam zou klinken door te weinig vermogen, dat is duidelijk niet zo.

bench van een denon x3400

Two channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 123.0 watts
1% distortion at 147.6 watts
Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 97.6 watts
1% distortion at 106.1 watts
Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 72.7 watts
1% distortion at 80.8 watts

[ Voor 55% gewijzigd door Goofy1978 op 23-11-2019 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Goofy1978 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:02:
Maar er werd geopperd dat een denon tam zou klinken door te weinig vermogen, dat is duidelijk niet zo.
Verschil tussen receivers is en blijft altijd een discutabel puntje zoals ik in dit topic (en vele andere) eerder aan heb gehaald. Ik probeer redelijk om objectief te blijven. Maar voor mijn eigen gevoel en mening zou ik Sony ook niet verkiezen boven een apparaat van D&M Group (of tegenwoordig Sound United).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

LarsCor schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:37:
Met Black Friday voor de deur hoop ik binnenkort een nieuwe AV Receiver aan te schaffen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Sony STR DN1080. Volgens WhatHIFI erg goed en ook andere reviews online zijn lovend over de geluidskwaliteit en dynamiek. Maar bij de tweakers userreviews lees ik hele andere geluiden. Dus ik was benieuwd of meer mensen mij hun ervaringen over deze receiver kunnen vertellen!

Waar ga ik 'm voor gebruiken? Vrijwel uitsluitend games en films.

Wat sluit ik erop aan? Vier Dali Zensor 1's, een Dali Vokal als center en een vrij simpele maar doeltreffende sub van Yamaha. Ik overweeg ook erg om twee hoogtespeakers aan te sluiten voor Atmos. Simpelgezegd heb ik nu een prima, maar geen hele dure/high end 5.1 set en straks mogelijk 5.1.2. 7.1(.2/4) is uitgesloten gezien de grootte van mn zithoek, dus qua aansluitingen zit deze Sony goed.

Verder als bronmateriaal een LG C9 en meerdere consoles. Die consoles sluit ik bij voorkeur rechtstreeks op de tv aan (zeker nieuwe generatie consoles die wss HDMI 2.1 met VVR etc ondersteunen), dus het meeste zal over eARC gaan. Al is het mooi meegenomen dat deze Sony wel Dolby Vision ondersteunt en zat HDMI-aansluitingen heeft voor simpelere apparaten (Nintendo Switch, tv-kastje, oude consoles...)

Momenteel staat er een iets oudere en simpelere Yamaha in deze opstelling dienst te doen, maar die ondersteunt geen eARC, Dolby Vision en Dolby Atmos, waardoor ik nu al, maar zeker straks, net niet het optimale ut alle apparaten kan halen. Sluit ik de Xbox One X bijv direct op de Yamaha aan, mis ik Dolby Vision (en Atmos, mocht ik dat willen). Sluit ik de Xbox direct aan op de tv, dan komt 'slechts' dolby digital + door via arc en geen truehd of atmos. eArc zou de oplossing zijn.

Budget? Circa 500 euro. Daar issie nu al voor te koop, maar met Black Friday hoop ik 'm nog iets goedkoper te vinden. Alternatieven in die prijsrange zijn dus ook welkom!
Dolby Atmos is metadata en kan ook over een pre-2.1 hdmi verstuurd worden, mits de metadata in een Dolby Digital+ stream verwerkt zit. Vanaf TrueHD en Dolby-Atmos-in-TrueHD heb je inderdaad hdmi 2.1 met eARC nodig.

Voor je receiver keuze; gebruik dan eens deze filters en kijk wat er nog meer uitkomt: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsCor
Thanks voor de topictip! Maar... DolbyTrueHD (inc Atmos) kan toch via eARC al worden doorgestuurd? Niet louter via HDMI 2.1? (alle 2.1 is eARC, niet alle eARC is 2.1...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@LarsCor Ja, dat kan via eARC. Een fabrikant heeft in principe inderdaad de vrijheid om eARC te implementeren zonder dat de rest van de HDMI 2.1-standaard gebruikt wordt. Zo zou het mogelijk via een firmware update beschikbaar kunnen worden op apparaten die pre HDMI 2.1 zijn. Of dat het softwarematig is op te lossen hangt vanzelfsprekend af van de wil van de fabrikant om een ouder apparaat te upgraden én of alle reeds aanwezig hardware daarvoor geschikt is. Aangezien het nog steeds een rommeltje is met ARC en CEC is het altijd aan te bevelen om even goed alles door te lezen alvorens je iets aanschaft.

Je zou er in principe vanuit mogen gaan dat alle hdmi 2.1 verbindingen in staat zijn om eARC te gebruiken. In dat geval kunnen alle gewone (lossy) én HD-audiostreams (lossless) er via eARC overheen. Dit is inclusief de Dolby Atmos-metadata.

Alle eerdere hdmi-aansluitingen (pre 2.1 dus) kunnen maximaal lossy Dolby Digital + versturen (met of zonder Atmos metadata.) Hetzelfde geldt voor S/PDIF. Ook hier is het maximum Dolby Digital + met Atmos metadata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als eigenaar van zowel een STR-DN1080 en een C9 65" kan ik mogelijk wat inzicht bieden :P

Aangezien zowel de C9 als de STR-DN1080 ondersteuning voor E-ARC hebben gebruik ik voor 99% gewoon direct de C9 en laat het geluid terugsturen naar de receiver. In zeer zeldzame gevallen gebeurd het weleens dat de communicatie tussen de TV en receiver niet 100% goed gaat en dat ik de receiver even moet herstarten, maar dat is zeldzaam genoeg om niet te hoeven meenemen als issue. Verder werkt deze setup perfect. De fantastische LG interface is compleet geen vergelijking met de extreem trage en waardeloze interface van de Sony. Gelukkig heb je die Sony interface eigenlijk nooit nodig, werkt perfect dus :)

De extra features zoals Chromecast en Spotify support van de Sony werken overigens probleemloos en gebruik ik dagelijks. Airplay gebruik ik in principe eigenlijk nooit via de Sony aangezien ik alleen beelden doorstuur via Airplay en dan de Apple TV of C9 direct gebruik.

Kwa bouwkwaliteit en geluidskwaliteit kan ik vrij simpel zijn. Het apparaat voelt wat meer budget dan mijn eerdere (redelijk high-end Onkyo) receivers aan en heeft wel iets minder power. In de praktijk heb ik overigens weinig verschil ervan gemerkt en het geeft meer dan voldoende vermogen om m'n Kef R600C en Kef E305 set te voeden.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsCor
Wolfboy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 03:57:
Als eigenaar van zowel een STR-DN1080 en een C9 65" kan ik mogelijk wat inzicht bieden :P

Aangezien zowel de C9 als de STR-DN1080 ondersteuning voor E-ARC hebben gebruik ik voor 99% gewoon direct de C9 en laat het geluid terugsturen naar de receiver. In zeer zeldzame gevallen gebeurd het weleens dat de communicatie tussen de TV en receiver niet 100% goed gaat en dat ik de receiver even moet herstarten, maar dat is zeldzaam genoeg om niet te hoeven meenemen als issue. Verder werkt deze setup perfect. De fantastische LG interface is compleet geen vergelijking met de extreem trage en waardeloze interface van de Sony. Gelukkig heb je die Sony interface eigenlijk nooit nodig, werkt perfect dus :)

De extra features zoals Chromecast en Spotify support van de Sony werken overigens probleemloos en gebruik ik dagelijks. Airplay gebruik ik in principe eigenlijk nooit via de Sony aangezien ik alleen beelden doorstuur via Airplay en dan de Apple TV of C9 direct gebruik.

Kwa bouwkwaliteit en geluidskwaliteit kan ik vrij simpel zijn. Het apparaat voelt wat meer budget dan mijn eerdere (redelijk high-end Onkyo) receivers aan en heeft wel iets minder power. In de praktijk heb ik overigens weinig verschil ervan gemerkt en het geeft meer dan voldoende vermogen om m'n Kef R600C en Kef E305 set te voeden.
Hoppa, dat wou ik horen ;-) Ben benieuwd of mn consoles ook lief samenspelen. Liefst sluit ik inderdaad alles rechtstreeks op de tv aan, zodat ik ook specifieke beeldinstellingen per apparaat kan gebruiken (m'n tv-ontvanger hoeft niet standaard in cinema of gamemode te staan bijv.). Gebruik je ook de Phantom Speaker-modus van deze Sony? Is dat wat? Twee echte rear speakers kan ik never nooit kwijt, maar als dit net een beetje meer effect geeft is dat op zich wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

LarsCor schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:06:
[...]

Hoppa, dat wou ik horen ;-) Ben benieuwd of mn consoles ook lief samenspelen. Liefst sluit ik inderdaad alles rechtstreeks op de tv aan, zodat ik ook specifieke beeldinstellingen per apparaat kan gebruiken (m'n tv-ontvanger hoeft niet standaard in cinema of gamemode te staan bijv.). Gebruik je ook de Phantom Speaker-modus van deze Sony? Is dat wat? Twee echte rear speakers kan ik never nooit kwijt, maar als dit net een beetje meer effect geeft is dat op zich wel leuk.
Ik heb het wel aan staan om het effect iets te vergroten al kan ik niet zeggen dat ik het verschil ooit naast elkaar getest heb. Het klinkt in ieder geval prima :P

Mijn setup is (vanaf de standaard zitpositie) de 2 achterspeakers op ~3 meter afstand links/rechts naast je.
De voorspeakers op ~4 meter afstand links/rechts.
De center op ~3 meter afstand onder de TV.

Aangezien mijn bank tegen de muur aan staat kan ik er verder ook weinig mee :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

LarsCor schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:06:
[...]

Wat voor beeldinstellingen heb je nodig dan?

1x hdr, 1 x sdr en eventueel beide ook in game mode. Tussen hdr en sdr schakelt de tv automatisch, dus dat kan ook prima via de receiver aangeleverd worden. Game mode moet je toch sowieso handmatig selecteren, of kon je die ook per bron vastzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsCor
Jorgen schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:05:
[...]

Wat voor beeldinstellingen heb je nodig dan?

1x hdr, 1 x sdr en eventueel beide ook in game mode. Tussen hdr en sdr schakelt de tv automatisch, dus dat kan ook prima via de receiver aangeleverd worden. Game mode moet je toch sowieso handmatig selecteren, of kon je die ook per bron vastzetten?
Gewone televisie kijk ik liever in standaard modus. PS4 altijd in game mode (zowel sdr als hdr) en bij de Xbox heb ik 'm zo ingesteld dat ie standaard in Cinema Mode staat (voor uhd blurays) en overspringt op Game Mode zodra ik een game speel (dankzij ALLM).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LarsCor
Ook voor toekomstige googlers die zelf op zoek zijn naar ervaringen: Ik heb de STR DN1080 inmiddels staan en ben erg tevreden! Ik zou zweren dat het geluid net even wat voller en mooier is dan bij de Yamaha die ik had, al kan dat ook liggen aan simpelweg de aansluitingen. Die Yamaha had voor center en rear van die onhandige clipjes waar je een kabel in moet proppen en mijn vrij dikke audiokabels pasten daar nauwelijks in. Nu netjes vastgeschroefd en het klinkt perfect. Heb op dit moment nog geen hoogtespeakers, maar die komen er nog wel bij.

Ik kan me voorstellen dat de knoppen of de afstandsbedieningen met benamingen als Game of BD onhandig/verwarrend zijn, maar omdat ik Logitech Harmony gebruik heb ik daar geen last van.

Opvallend genoeg geen vertraging in geluid via eARC. Ik zeg opvallend, omdat mijn vorige setup daar wel last van had. Verschillende google zoekopdrachten wezen verschillende oorzaken aan. De Xbox One X zou dat veroorzaken. of de LG televisie. Vooral Atmos zou problemen opleveren. Maar met de Xbox op de LG aangesloten en dan via eARC door naar de Sony (en dus alle spelers/boosdoeners involved) zit er volgens mij geen vertraging meer in.

Ben erg benieuwd naar de impact van height speakers!
Pagina: 1