Mag interieuradvies van overwaarde woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:33
Mijn vraag
Zoals de titel aangeeft vroeg ik mij af of je de kosten van interieuradvies van de overwaarde van je woning mag doen met behoud van hypotheekrente aftrek.

Dit gezien wij onze woning willen laten inrichten, maar hier begrijpelijk, ook kosten aan verbonden zitten. We zullen het waarschijnlijk zo in zo doen, maar het is wel afhankelijk uit welk potje we het halen :-).

Ik heb hier zelf wel op gezocht, maar kon hier geen eenduidig antwoord op vinden. Ik weet dat het onroerende zaken betreft van de overwaarde, maar ook over onroerende zaken kan je natuurlijk een (technisch)adviseur inschakelen.

Het advies zal om zowel vloeren, muur, keuken en kamer indeling gaan.

Beste antwoord (via perspectivebass op 20-11-2019 18:39)

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:10
@perspectivebass De hele overwaarde (verkoopwaarde -/- verkoopkosten) moet je in je nieuwe woning stoppen om volledige HRA te houden (dat kan in bijv. verbouwingskosten, maar anders ook gewoon in een lagere hypothecaire lening). Ik ga ervan uit dat je dit principe kent en dat je vraag alleen nog is met welke kosten naast aankoopkosten je je eigenwoningreserve kan laten afnemen.

De wettelijke basis is art. 3.119aa lid 2 sub c Wet Inkomstenbelasting 2001:
een bedrag gelijk aan de in een kalenderjaar gemaakte kosten voor verbetering of onderhoud van de woning of ter afkoop van de rechten van erfpacht, opstal of beklemming met betrekking tot de woning.
Vaak heeft de Belastingdienst daar wel beleid voor, maar dat heb ik nu nog niet kunnen vinden. Je zou de Belastingdienst er naar kunnen vragen.

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat kosten voor een technische tekening die nodig is voor de verbouwing wel tot vermindering van de EWR kunnen leiden, maar advies over welke bank en gordijnen je moet nemen niet (simpelweg omdat dat advies en/of de aanschaf van die bank en gordijnen niet tot een verbetering van je woning leiden).

Edit:
MeTooPV schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:07:
Je dient de overwaarde in je nieuwe huis te stoppen. Doe je dit niet dan beperkt dat het deel van de hypotheek dat aftrekbaar is.
In de voorbeelden bij de belastingdienst noemen ze "De overnamekosten voor roerende zaken", dat komt dicht bij wat jij wilt doen. Kan je niet financieren uit overwaarde.

https://www.belastingdien...ing/aankoop_van_de_woning
Je haalt twee zaken door elkaar. De EWR die van belang is voor je HRA (je eerste zin) en niet aftrekbare kosten die je maakt bij de aankoop van een woning (de voorbeelden op de website die je noemt). Die laatste zitten normaal sowieso niet in je lening, dus daarvoor heb je dan ook geen HRA.

[ Voor 27% gewijzigd door cryptapix op 20-11-2019 17:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:44
perspectivebass schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:30:
Mijn vraag
Zoals de titel aangeeft vroeg ik mij af of je de kosten van interieuradvies van de overwaarde van je woning mag doen met behoud van hypotheekrente aftrek.

Dit gezien wij onze woning willen laten inrichten, maar hier begrijpelijk, ook kosten aan verbonden zitten. We zullen het waarschijnlijk zo in zo doen, maar het is wel afhankelijk uit welk potje we het halen :-).

Ik heb hier zelf wel op gezocht, maar kon hier geen eenduidig antwoord op vinden. Ik weet dat het onroerende zaken betreft van de overwaarde, maar ook over onroerende zaken kan je natuurlijk een (technisch)adviseur inschakelen.

Het advies zal om zowel vloeren, muur, keuken en kamer indeling gaan.
Dit mag alleen als je hiervoor je huidige hypotheek verhoogt, een extra hypotheek neemt of een nieuwe hypotheek neemt i.v.m. nieuwe woning.

https://www.vanbruggen.nl...vies/overwaarde-gebruiken

Ofwel neem contact op met een hypotheekadviseur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@perspectivebass Gaat het om een nieuw te kopen woning waarbij je overwaarde hebt uit de verkoop van je huidige woning? Of wil je je huidige woning opnieuw inrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
@cryptapix Het gaat om een nieuwbouwwoning welke al is gekocht en gefinancierd. Nu hebben we uit de huidige woning een mooie overwaarde (120K) welke wij onder anderen willen gebruiken voor de inrichting en om een deel van de nieuwe financiering af te lossen. (ong 50K)

Ik weet dat we daar alles voor mogen doen wat nagelvast zit aan de woning, maar weet niet of het gebruikt mag worden voor interieur advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:34
Je dient de overwaarde in je nieuwe huis te stoppen. Doe je dit niet dan beperkt dat het deel van de hypotheek dat aftrekbaar is.
In de voorbeelden bij de belastingdienst noemen ze "De overnamekosten voor roerende zaken", dat komt dicht bij wat jij wilt doen. Kan je niet financieren uit overwaarde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@perspectivebass De hele overwaarde (verkoopwaarde -/- verkoopkosten) moet je in je nieuwe woning stoppen om volledige HRA te houden (dat kan in bijv. verbouwingskosten, maar anders ook gewoon in een lagere hypothecaire lening). Ik ga ervan uit dat je dit principe kent en dat je vraag alleen nog is met welke kosten naast aankoopkosten je je eigenwoningreserve kan laten afnemen.

een bedrag gelijk aan de in een kalenderjaar gemaakte kosten voor verbetering of onderhoud van de woning of ter afkoop van de rechten van erfpacht, opstal of beklemming met betrekking tot de woning.
Vaak heeft de Belastingdienst daar wel beleid voor, maar dat heb ik nu nog niet kunnen vinden. Je zou de Belastingdienst er naar kunnen vragen.

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat kosten voor een technische tekening die nodig is voor de verbouwing wel tot vermindering van de EWR kunnen leiden, maar advies over welke bank en gordijnen je moet nemen niet (simpelweg omdat dat advies en/of de aanschaf van die bank en gordijnen niet tot een verbetering van je woning leiden).

Edit:
MeTooPV schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:07:

Je haalt twee zaken door elkaar. De EWR die van belang is voor je HRA (je eerste zin) en niet aftrekbare kosten die je maakt bij de aankoop van een woning (de voorbeelden op de website die je noemt). Die laatste zitten normaal sowieso niet in je lening, dus daarvoor heb je dan ook geen HRA.

[ Voor 27% gewijzigd door cryptapix op 20-11-2019 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
cryptapix schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:10:

[...]

Edit:

[...]

Dat idee heb ik dus ook, maar kan het nergens zo specifiek vinden. Gaan we morgen de belasting telefoon bellen kijken wat zij ervan vinden :*)

Nu is het zo dat de advies kosten in mindering worden gebracht op de aankoopkosten van de vloer etc... dus onder aan de streep kost het advies waarschijnlijk 'niks.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
perspectivebass schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:39:
[...]

Dat idee heb ik dus ook, maar kan het nergens zo specifiek vinden. Gaan we morgen de belasting telefoon bellen kijken wat zij ervan vinden :*)
[…]
Ben benieuwd naar wat ze zeggen en dan met name wat de grondslag daarvoor is.
perspectivebass schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:39:
[...]

Nu is het zo dat de advies kosten in mindering worden gebracht op de aankoopkosten van de vloer etc... dus onder aan de streep kost het advies waarschijnlijk 'niks.'
In dat geval zou ik het zekere voor het zekere nemen en zorgen dat er op de factuur van de vloer niets staat over advies oid. Gewoon een volledige factuur voor de vloer en een losse voor de advisering die gecrediteerd wordt. Je wil gewoon geen discussie met de fiscus daarover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Mijn vraag

Dit gezien wij onze woning willen laten inrichten,
wrom zou je dat willen :?

Je 'moet' dan mooi vinden wat volgens iemand anders mooi is......

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Tens schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:16:
[...]

Waarom laat je een architect je huis ontwerpen?.
En ga je in een huis wonen welke volgens iemand anders mooi is? Geldt overigens voor alles wat ooit door iemand is ontworpen.

Omdat iemand die dagelijks met zijn vak bezig is product en materiaal kennis heeft en daarmee tot andere inzichten en combinaties komt dan je zelf zal doen en je daarmee kan verassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Tens schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:16:
[...]

Wat simplistisch. Laat jij je ooit over iets adviseren of ben je zo eigenwijs dat je denkt alles beter te kunnen/weten dan professionals? Want voor elk advies geldt wat dat betreft precies hetzelfde. Bovendien is interieuradvies/-inrichting niet zoals in die TV programma’s dat je pas ziet hoe het wordt als het af is en je hebt zoveel inspraak als je zelf wil.

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 20-11-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn vraag
...
Is dat advies zo duur dat je het moet meefinancieren? Als het een bedrag onder de 1000 euro is, zou ik er niet moeilijk over doen en dat met eigen middelen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:55

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat is eigenlijk ook mijn vraag. Wij hebben ons huis (de begane grond) ingericht op basis van het advies van een stylist, maar dat was max een paar honderd euro. Misschien dat het iets duurder wordt met een uitgebreid lichtplan oid, maar het zijn sowieso geen hele forse bedragen, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58

Tazzios

..

cryptapix schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:10:

ter nuance:
moet, De overwaarde hoef je niet in de woning te stoppen; je mag het geld ook op je rekening zetten en een deel hypotheek nemen zonder HRA. hypotheekschuld - overwaarde= bedrag waarover je HRA krijgt. Hoe je het verder financiert(met de overwaarde of een hypotheek) mag jezelf weten.

Volledige, Volledige HRA krijg je dus sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Tazzios schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:40:
[...]

ter nuance:
moet, De overwaarde hoef je niet in de woning te stoppen; je mag het geld ook op je rekening zetten en een deel hypotheek nemen zonder HRA. hypotheekschuld - overwaarde= bedrag waarover je HRA krijgt. Hoe je het verder financiert(met de overwaarde of een hypotheek) mag jezelf weten.

Ik zei dat het moet als je volledige HRA wil houden en dat is gewoon 100% juist. In dat geval krijg je wel degelijk volledige HRA. Je hypotheekschuld is dan niet meer dan het bedrag waarover je maximaal HRA krijgt en dus kun je de volledige betaalde rente aftrekken. We hoeven het niet moeilijker te maken dan het is, want de vraag van TS is helemaal niet of hij met de overwaarde wat anders mag doen. Integendeel, TS vraagt letterlijk of hij de overwaarde mag gebruiken voor interieuradvies met behoud van HRA en uit de OP valt verder op te maken dat TS het systeem goed begrijpt.

Maar nu we toch een wat ouder topic omhoog aan het schoppen zijn: @perspectivebass heb je inmiddels een antwoord van de Belastingdienst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Tazzios schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:40:
[...]

ter nuance:

Hangt af van je hypotheek adviseur!!

Wij hebben recent meerdere adviseurs gesproken, dat er meerdere interpretaties zijn van de huidige wet omdat die nog onvoldoende rechterlijk getoetst is. Een van de potentiele scenario's is ook dat als je een stukje anders doet (willekeurige hoeveelheid overwaarde op je rekening zetten, zoals voor in dit geval interieur bijvoorbeeld, of nieuwe hypotheek 30 jaar laten lopen ipv je resterende tijdsdeel voor HRA) het wegvallen van de HRA voor de VOLLEDIGE hypotheek gaat gelden.

Ofwel je hebt recht op HRA, en dat geldt dan voor de volledige hypotheek. Ofwel je hebt geen recht op HRA voor (een deel van) de hypotheek, en daarmee potentieel voor de volledige hypotheeksom.

Dit soort scenario's als je schetst, waarbij je dus niet kan aantonen dat je de volle 100% van overwaarde in de woning hebt geinvesteerd, kan vervelend uitpakken. Worst case dat je ergens in de komende 30 jaar, bij een belastingcontrole, alle ontvangen HRA tot dan toe toch mag gaan terugbetalen.

Ter illustratie: de adviseurs waar wij langsgingen hadden bij de nieuwe hypotheek voor de volgende woning dus dezelfde einddatum als de vorige hypotheek (latere einddatum betekend stukje geen recht op HRA, en daarmee mogelijk over het geheel geen recht op HRA bij controle). Daarnaast de overwaarde effectief omzetten in een bouwdepot (en dus niet direct keuken/badkamer kopen ervan) om aantoonbaar te kunnen maken dat de volle overwaarde ten behoeve van de woning is gekomen.

Dit komt met name bij de grootbanken naar voren, de hypotheekadviseur ketens praten enkel hoe het past bij het laagste maandlastenplaatje.

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 05-12-2019 11:24 ]

Pagina: 1